Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have! Det bliver vist ikke der jeg sætter mine penge.. For andre interesserede har jeg her kopieret et afsnit fra ovenstående link: Quadrofoni?
I dag har vi Dolby Pro Logic, Dolby Digital og DTS.
Den gang i midten af 70'erne hed det SQ, QS og CD4. Lyden skulle komme
fra 4 højttalere og signalkilden var selvfølgelig LP’er. TEAC
prøvede at lancere en 4-sport cassettebåndoptager, men den overholdt
ikke Philips standard og blev forbudt.
SQ og QS byggede på fasemæssig forskelle, mens CD4
havde indbygget en højfrekvens pilottone i pladens riller.
CD4 systemet kunne udvise den største
kanalseparation, men det krævede at pick-upen kunne aftaste et signal
et pænt stykke over de 20 kHz. Her mange år efter kan man se tilbage
og konstatere at det om ikke andet, så havde det en gevaldig positiv
indflydelse på kvaliteten af pick-uperne.
Jeg skulle også prøve Quadrofoni. Jeg byttede mig
til en Pioneer SQ dekoder for en kasse øl. Min gamle Beomaster 1000 og
de to "STORE" ITT højttalere fungerede som bagkanaler.
Med stor spænding fik jeg fat i et par demoplader
der var kodet med SQ. Her var der hvalsang og motorcykler som farede
rundt i rummet. Meget imponerende, men ikke særlig meget hifi. På en
enkelt af demopladerne havde de gjort det korrekt. Her var et stykke
moderne amerikansk musik fra en eller anden musical optaget live i en
stor sal. De bagerste kanaler gengav korrekt det store optagelokales
efterklang og på en forbavsende måde fik det basgengivelsen til at
virke langt mere frigjort og stor. Desværre var det en undtagelse fra
reglen, for langt de fleste Quadrofoniplader var rent effektjageri.
Almindelige plader afspillet over systemet blev man helt rundtosset af.
Med stort besvær fik jeg en SQ udgave af Pink Floyds
Dark Side of the Moon hjem fra USA. Den blev desværre stjålet nogle
år senere da jeg havde indbrud. Men her kunne man afgjort sige, at
lyden fik en ny dimension. Måske skyldes det også i høj grad at
produceren Allan Parson havde lavet optagelserne til 4-kanals
gengivelse.
Mine eksperimenter med Quadrofoni døede dog hurtigt
ud og jeg koncentrerede mig om at optimere stereogengivelsen.
|