Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 04:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Grundig CD4 - Hvad er det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej!

I der ved så meget...

Hvad er dette instrument? http://cgi.ebay.de/CD-4-DEMODULATOR-QUADROPHONIE-Fa-Grundig_ W0QQitemZ120096938432QQcategoryZ27805QQssPageNameZWDVWQQrdZ1 QQcmdZViewItem

Grundig CD4 hedder det. til quadrofonisk lyd. Deler den lyden op i to? kan man så justere lydstyrken blot?
Faldt over den på ebay, og kan ikke finde noget på den..
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Vedr. quadrofoni, så kig her:

http://www.soundimage.dk/DANSK/Nostalgi.htm

Brug tekstsøgningsfunktionen på ordet quadrofoni, så får du en lille idé om hvad quadrofoni går ud på.
Selve Grundig'en ........

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have!
Det bliver vist ikke der jeg sætter mine penge..
For andre interesserede har jeg her kopieret et afsnit fra ovenstående link:

Quadrofoni?

I dag har vi Dolby Pro Logic, Dolby Digital og DTS. Den gang i midten af 70'erne hed det SQ, QS og CD4. Lyden skulle komme fra 4 højttalere og signalkilden var selvfølgelig LP’er. TEAC prøvede at lancere en 4-sport cassettebåndoptager, men den overholdt ikke Philips standard og blev forbudt.

SQ og QS byggede på fasemæssig forskelle, mens CD4 havde indbygget en højfrekvens pilottone i pladens riller.

CD4 systemet kunne udvise den største kanalseparation, men det krævede at pick-upen kunne aftaste et signal et pænt stykke over de 20 kHz. Her mange år efter kan man se tilbage og konstatere at det om ikke andet, så havde det en gevaldig positiv indflydelse på kvaliteten af pick-uperne.

Jeg skulle også prøve Quadrofoni. Jeg byttede mig til en Pioneer SQ dekoder for en kasse øl. Min gamle Beomaster 1000 og de to "STORE" ITT højttalere fungerede som bagkanaler.

Med stor spænding fik jeg fat i et par demoplader der var kodet med SQ. Her var der hvalsang og motorcykler som farede rundt i rummet. Meget imponerende, men ikke særlig meget hifi. På en enkelt af demopladerne havde de gjort det korrekt. Her var et stykke moderne amerikansk musik fra en eller anden musical optaget live i en stor sal. De bagerste kanaler gengav korrekt det store optagelokales efterklang og på en forbavsende måde fik det basgengivelsen til at virke langt mere frigjort og stor. Desværre var det en undtagelse fra reglen, for langt de fleste Quadrofoniplader var rent effektjageri. Almindelige plader afspillet over systemet blev man helt rundtosset af.

Med stort besvær fik jeg en SQ udgave af Pink Floyds Dark Side of the Moon hjem fra USA. Den blev desværre stjålet nogle år senere da jeg havde indbrud. Men her kunne man afgjort sige, at lyden fik en ny dimension. Måske skyldes det også i høj grad at produceren Allan Parson havde lavet optagelserne til 4-kanals gengivelse.

Mine eksperimenter med Quadrofoni døede dog hurtigt ud og jeg koncentrerede mig om at optimere stereogengivelsen.

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes