Forfatter |
|
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrer mig lidt over hvorfor Piezoen ikke er mere udbredt end den er. Den kunne udvikles så man jo næsten blev bange for domen forsvandt, personligt synes jeg der er kvalitet i sådan bette knaldpotte. Jeg bruger dem selv og har erfaret hvis man dæmper dem med skum eller pladevat indeni - dog kun bag krystallet, så spiller de uendeligt meget bedre end alt andet jeg har hørt.
Mon de ikke er så udbredte fordi de kommer i en gang billig plastik?? -så kunne man jo selv lave et af træ eller metal hvis omstændighederne er der...men et klap i måssen fortjener de ihvertfald herfra.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tusindfryd Lukket konto

|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tungen lige i munden... Nam nam...det kan jeg lide....men prisen er vel en hel anden end den med krystallet.
En ny art af bånd-element som ikke krøller ved vask...
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tusindfryd,
Nej Piezo diskanter er nok ikke velanskrevne i hifi-verdenen. De er mere lig med "spil højt" versionen af en billig og pålidelig diskant.
Tilbage i 70'erne var vi flere der eksperimenterede med de små billige piezoer. De blev skilt ad og selve indmaden lavet til superdiskanter over 5-6 kHz. Det kunne faktisk bringes til at lyde hæderligt.
Ulempen ved piezo diskanter (ud over lyden) er dens stigende impedans nedefter. Det gør også at den kan anvendes uden delefilter. Til gengæld kan du ikke styre delefrekvensen. Sætter du en modstand i serie dæmpes deres typisk højfrekvens peak og den let hvislende gengivelse. En modtand i parallel gør så at enheden kan afskæres hvor man ønsker det. Se evt. denne artikel om hvordan man får piezo'er til at lyde bedre: http://members.misty.com/don/pzfix.html
Iøvrigt kan du ikke sammenligne de små piezo diskanter med horn og så den som Audax, Gallo (og tidligere også Pioneer) laver. Der er tale om hhv. piezo krystal og en piezo elektrisk film (PVDF film).
Du kan læse lidt mere om de 2 principper og se et par diskanter mere på min hjemmeside: http://www.soundimage.dk/Different-col/Piezo.htm __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Tusindfryd Lukket konto

|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
....Ja sådan en bette skid kan drille voldsomt angående frekvens-deling. Jeg har sat modstand på mine, bare dobbelt op. Bag ved mine piezoer har jeg sat delefilter, det virker vældigt.... Men sætter man filteret foran har det just ingen synderlig virkning, nej....!
Jeg bruger også dobbelt-filter på mine almindelige cone-enheder, altså både før og efter enhederne. Det kræver en hulens forarbejde med at udregne filtrene men når det så endelig er der er lyden bare super ren. -rigtig knas for ørevoksen.... <-et øresvin....
Indsatte til betjenten:
Filtret efter enheden er bare en kondensator med modstand serielt forbundet. -det er helt vældig...
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
....Ja sådan en bette skid kan drille voldsomt angående frekvens-deling. Jeg har sat modstand på mine, bare dobbelt op. Bag ved mine pietzoer har jeg sat delefilter, det virker vældigt.... Men sætter man filteret foran har det just ingen synderlig virkning, nej....!Filtret efter enheden er bare en kondensator med modstand serielt forbundet. -det er helt vældig...
|
|
|
Den må du lige forklare nærmere? Et filter sidder normalt før enheden. Hvad mener du, når du siger du sætter et filter efter enheden? Uanset hvor det sidder er det jo i serie med enheden, eller parallelt over denne. Vi taler jo AC her!
Iøvrigt så hedder det altså "Piezo" og ikke "Pietzo" ...  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Tusindfryd Lukket konto

|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okey, prøv lige at være and-alpha-bet.
Mit filter til pi....skrigetingesten består bare af en såkaldt elektrolyt i mit nye filter. der sidder 2X4,7uF = 9,4uF så ser regnestykket ud til at blive 160.000/9,4uF= 17.021hertz. SMARTY MART, ikk?!
Efter egen belytning virker det i egen stue. sidder filtret før piezoen virker filtret med piezoens impedans, knap så sjovt....
|
Til top |
|
|