Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft en diskussion med en bekendt om, hvad highend egentlig ér, hvad mener I?
For mig har highend ikke noget med mærket at gøre, men min kære bekendte mener at noget som skal være highend kun kan tilskrives eksotiske mærker som er de få forondt. Jeg mener sagtens, ikke at det nødvendigtvis er tilfældet, at YAMAHA kan lave eller have lavet et hightend produkt. Hvorimod der skal noget "sjældent" til...
|
Til top |
|
|
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja, de skriver jo alle at det er Highend, men måske går grænsen der hvor at man KAN høre forskælden på de forskælige indspildninger og hvor det er muligt at skifte kompunenter ud (Audio Note;-) og jeg mener ikke at de div. snurrerundt (dennon,Yamaha og H/K) ikke er highend eller ditto stereo. Så det meste herinde er IKKE Highend
(Og det er IKKE for nedgøre alle jer som er glade for jeres 20k+/- surrund/Stereo) __________________ Mvh
Aurumcantus
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min begrebsverden er high end der, hvor producenten ikke har indgået nævneværdige kompromis'er i konstruktionen. Altså de produkter, der såvel mekanisk/elektrisk som ydelsesmæssigt, kendetegner den aktuelle state-of-the-art.
Set i det lys, kan både stereo og surround være high end. Jeg mener i øvrigt ikke, det giver mening som udgangspunkt at fastsætte terminologien på basis af pris, udover at velkonstruerede produkter har det med at blive dyrere end rene konsumprodukter.
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae.....Begrebet er ved at blive mere end udvandet, næsten alle seriøse producenter har et eller flere produkter de kalder High-End til en overkommelig pris. I dag har vi næsten alle noget der er High-End hvor det før var mere eksotisk og hammer dyrt, så vi er glade . Det har noget med gradbøjning at gøre - tror jeg. For mig koster "ægte" High-End stadig kassen, og reklametrommer har det med at flytte begreber.
Som udgangsvinkel må ægte High-End besidde nogle kvaliteter lydmæssigt som ikke findes i et "alm." setup,- uanset pris. Og så er der det med design og valg af komponenter, layout og diagram-finurligheder og Brand. Et eks.: Ingen havde vel for få år siden tænkt at ICE blev High-End,- og er det nu det, eller blot en påstand?
Næste skridt bliver vel HD-High-End 
|
Til top |
|
|
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Densen er HIGH END og ikke andet
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-end er når man ydelsesmæssigt bevæger sig på grændsen af det til enhver tid teknisk mulige. Uanset pris, uanset princip, uanset mærke.
Dermed er det jo også faktisk et begreb som hele tiden vil relatere til nye produkter efterhånden som nye metoder til bedre ydelse frembringes.
Jeg tror mange udvander begrebet ved at tænke, "nå ja det var jo high-end for et par år siden, så må det jo stadig være highend"...
Det er ligesom med formel-1 biler. Sidste års model er ikke længere high-end, men måske nu low-end.
|
Til top |
|
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
|
|
|
Det var forhåbentlig en joke... 
|
Til top |
|
|
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
jørstad skrev:
det siger han da selv det er
|
|
|
Det var forhåbentlig en joke...  |
|
|
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
High end= Noget der lyder skidehamrendefantastisk godt  __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det derfor Densen er HIGH END
At en B-350 ved kontinuerlig belastning i 2 ohm ikke leverer mere end 149 Watt skyldes sikringskredsløbet.
Igennem årene har vi brugt ret lang tid på at optimere vort sikringskredsløb. Vi oplever derfor normalt ikke at kunderne har problemer med at den slår fra.
Jeg spørger bare, jeg ved det ikke.
For mig er en high end forstærker noget om at være klippe fast og drive alt muligt uden problemer.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Påstand:
En høj vægt er en indikator for High End. Et lidt uanstændigt strømforbrug er også godt- desværre ICE-POWER! Højttalere med enheder fra DK!
Alt er iøvrigt High End! Det handler kun om hvem der lytter. For fru Larsen kan Dantax udstyret fra Aldi da godt være toppen!
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
High end= Noget der lyder skidehamrendefantastisk godt 
|
|
|
Ud af alle de diskussioner der indtil nu har været om dette emne, så er dét nok den mest præcise beskrivelse overhovedet... 
Seriøst: Vi diskuterer en gang i kvartalet hvad high-end er, og alene dét er en indikation af at spørgsmålet ikke kan besvares. Det er et udflydende begreb, uden grænser. Begrebet "High End" betyder ganske enkelt at vi har med et produkt at gøre der ligger i den højeste ende. Hvordan man definerer hvad der er den højeste ende (pris? Kvalitet? Størrelse?), og hvor langt op man skal være for at være i "den højeste ende" (øverste 50%? 10%? 1%?), det er helt op til den enkelte. Hvis du kan argumentere for at en Denver DVD-afspiller er "High-End", så har du lige så meget ret som ham der mener at det ikke kan være high-end før der er 6 cifre på prisskiltet. Dette gør i sig selv begrebet "High-End" ubrugeligt som kvalitets-betegnelse. Ordet "High-End" siger mere om personen der bruger det, end om produktet det bruges om - der findes ingen fast definition.
Kan Yamaha være high-end? Måske. Jeg er 183 cm høj. Betyder det at jeg er høj, eller at jeg ikke er høj? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Jeg tror mange udvander begrebet ved at tænke, "nå ja det var jo high-end for et par år siden, så må det jo stadig være highend"...
|
|
|
Hm. Jeg kan godt se hvor du vil hen med det, mange (inkl jeg selv, men det er en anden historie...) har svært ved at opfatte digital-forstærkere som high-end. Men det omvendte synes jeg i lige så høj grad er tilfældet - dét der var high-end sidste år, er almindelig kedelig mellemvare i dag - også selv om det stadig er det bedste på markedet. Tag f.eks. mit yndlings-eksempel, System Audio SA2K. Det er stadig en af de absolut bedste standerhøjttalere man kan købe, specielt til prisen - men den bliver voldsomt undervurderet, fordi det er en 10 (?) år gammel konstruktion. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et interessant spørgsmål er, om High End er relateret til lyden eller til konstruktionen?? For at kunne beskrive hvad der er High End, må man først definere nogle kriterier.
Jeg kan finde flere eksempler, på forstærkere hvor man ikke er gået på kompromis med selve konstruktionen. Altså super gode komponenter, kæmpe strømforsyning, tyk forplade osv. Men hvor lyden alligevel er noget så kedelig og kønsløs. I min verden er ML et godt eksempel.
På den anden side kan jeg også nævne forstærkere, hvor man i den grad er gået på kompromis. Kig eks på den gamle NAD3020'er (ja, nu nævner jeg den sgu igen). Man finder næppe ringere transistorer i udgangen, 2N3055   . Kig i en 20 år gammel lab-strømforsyning, de er ofte bestykkede med denne fesne halvleder. Der er billige komponenter hele vejen igennem, monteret på et print af noget nær den ringeste kvalitet jeg har set. Og i øvrigt ligner det noget der er kastet sammen. Skulle jeg sammenligne den teknisk set med en ny ML, ville det være som at sammenligne en 25 år gammel rusten LADA, med en sprit ny Mercedes S-klasse. Alligevel mener jeg helt seriøst, at 3020'eren rent lydmæssigt er langt overlegen på mange parametre, og overall er den langt at foretrække.
Hvilken af disse er så mest High End????
Lad nu være med at lave dette til en diskussion om, hvorvidt 3020'eren er bedre end en ny ML... Der bliver vi aldrig enige. Men antaget at det nu er korrekt, hvilken ville så være mest High End??? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
High end er latterligt...
Det eneste der betyder noget er hvor man kan få det der lyder bedst billigst. Så er jeg i grunden ligeglad med hvad folk kalder high end. Jeg mener det meste af mit grej er high end, måske eltaxerne falder lidt udenfor, men ikke meget. Hvem mener ikke Dali 850 er high end?
Mvh. Ascari
|
Til top |
|
|
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
High end er latterligt... Okay 
Jeg mener det meste af mit grej er high end, EEhh, nej det er det ikke, det er metervare måske eltaxerne falder lidt (LIDT?)udenfor, men ikke meget. En hel del |
|
|
Men pointen er jo at du er glad for det, og hvis du er glad er alt jo godt, men highend, nej det har du ikke... __________________ Mvh
Aurumcantus
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
High end er latterligt...
Det eneste der betyder noget er hvor man kan få det der lyder bedst billigst. Så er jeg i grunden ligeglad med hvad folk kalder high end. Jeg mener det meste af mit grej er high end, måske eltaxerne falder lidt udenfor, men ikke meget. Hvem mener ikke Dali 850 er high end?
Mvh. Ascari |
|
|
Det gør jeg ikke.
EDIT: Ikke engang i nærheden.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Highend er et ord som idag bliver brugt i flæng. Highend i min begrebsverden er når man er så tæt på målet som teknisk muligt. Dermed mener jeg også at der er konstruktioner som ALDRIG vil blive highend. Det er på en måde useriøst at kalde en højtaler til 8000 kr. for highend set i lyset af at man kan få diskanter som for et sæt koster over 10 gange så meget. Disse er på alle måder billige dome diskanter overlegne men om de er prisforskellen bedre vil jeg ikke gå ind i. Dog er den tekniske og kompromiløse opbygning af nogle mærker/konstruktioner så meget mere seriøs ( og dyr) ind andre at jeg mener highend kun hører sig til i meget få konstruktioner/enheder/ elementer.
Og jeg mener ikke at DALI 850 er highend...
mvh
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og DENSEN er blot en flot kasse...
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
aurumcantus skrev:
Ascari skrev:
High end er latterligt... Okay 
Jeg mener det meste af mit grej er high end, EEhh, nej det er det ikke, det er metervare måske eltaxerne falder lidt (LIDT?)udenfor, men ikke meget. En hel del |
|
|
Men pointen er jo at du er glad for det, og hvis du er glad er alt jo godt, men highend, nej det har du ikke...
|
|
|
Se her falder kæden af for mig!! Hvorfor kan noget ikke være High End, selvom det er masseproduceret??? Jeg ville kalde en Mercedes S-klasse temmelig High End, og de masseproduceres unægteligt!
Den holdning minder for mig IKKE om High End, men nærmere en eller anden for for snopperi. Hvad nu hvis en producentlavede århundredets forstærker, der gennembankede alt andet uanset pris, og i øvrigt masseproducerede og solgte den til 1999,-. Ville du så ikke kalde det High End?? Og ville du hellere kalde de forstærkere til måske 50.000,- som lydmæssigt var ringere for High End, bare fordi de ikke var masseproducerede???
Jeg synes det er et ret interessant emne. Jeg ser nemlig en meget tydelig tendens i branchen ogikke mindst blandt kunderne, til at High End handler langt mere om snopperi, end det handler om fremragende lyd. Det er ret tydeligt at høj pris, dyre komponenter, overdimensionering og tykke forplader er langt vigtigere i kampen for at opnå High End status. Det er ret tydeligt, at lyden kommer i anden række, når mange skal vurdere om noget er High End.
Igen vil jeg gerne starte debatten om, hvad Highe End relateres til?? Er det relateret til lyden eller konstruktionen, prisen eller andet??? Jeg vil holde på, at High End er stærkt relateret til lyden når vi snakker HiFi. Dertil kan man så som sidebemærkning nævne, at konstruktionen også er High End. Før definitionen er på plads, giver det ikke rigtig mening at starte diskussionen, da vi således sammenligner æbler med bananer. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|