Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 03:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lad os få det gamle highend på pension! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil hermed udnævne den gamle Musical Fidelity A1 forstærker, til pensionist på highend-skamlen.

Nok kunne den drive følsomme rørkonstruktioner med stor musikalitet, men dagens hifi, i lavere prisklasser, kan gøre det bedre, med Trends TA-10.1 som dens retmæssige arvtager.

Nyprisen på den lille arvtager, er den samme som den gamle mastodont, og strømsluger, handles til brugt - ca. en tusse.

Ind på hylden med den, og tak for lang og tro tjeneste, med et stort antal solgte eksemplarer!
Vel noget af det billigste, der kunne levere lyd i referenceklassen (dengang).

Lad os få pensioneret et par af de gamle koryfæer, når der er fundet en retmæssig arvtager !    

EDIT: Trådens formål er ikke, at få klarlagt hvad der var det bedste gear, på et givent tidspunkt, men at få noget gammelt 'highend' - eller hvad man ønsker at kalde det - sat på museumshylden.

Der er andre tråde, der er fint egnede til at diskutere hvad der var bedst.
Denne tråd er ikke til det.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg byttede mig til en Mark Dane 500 forleden . Kan nogen huske den? Jeg mindes jeg drømte om sådan en dengang for ca 25 år siden da den kom på markedet. Men skuffelsen var stor: efter 10 minutters tid kom den store bidetang frem og den måtte lade livet til fordel for en Simpel Killer AMP som indtog dens plads i det smukke kabinet. Selv trafoerne har jeg nu opgivet da de snerrede for meget ad mig . De må også tage til takke med lossepladsen. Men det kunne da være smukt med
en plejehjemsplads for udtjent High End. Lad Classe D overtage tronen.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Endnu en klassiker. NAD 3020. En forstærker der revolutionerede hifi branchen, at man for relativt få penge kunne få en forstærker der ydede mere end prisen antog. En forstærker som gjorde at menigmand havde råd uden at blive flået. En forstærkenes folkevogn (salgsmæssigt) SVJH. over 1 mill. ex. Og et design der forblev sig selv tro i lang, lang tid

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Jeg byttede mig til en Mark Dane 500 forleden . Kan nogen huske den? Jeg mindes jeg drømte om sådan en dengang for ca 25 år siden da den kom på markedet. Men skuffelsen var stor: efter 10 minutters tid kom den store bidetang frem og den måtte lade livet til fordel for en Simpel Killer AMP som indtog dens plads i det smukke kabinet. Selv trafoerne har jeg nu opgivet da de snerrede for meget ad mig . De må også tage til takke med lossepladsen. Men det kunne da være smukt med
en plejehjemsplads for udtjent High End. Lad Classe D overtage tronen.

Klasse D har sgu da ikke noget med High-end at gøre!LOL

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Cyrus II er vel knap nok high-end, men har alligevel en trofast fanskare. Ingen tvivl om, at man fik meget for pengene dengang. Da jeg købte min Cyrus II + PSX, spillede den med langt mere autoritet end det Rotel og NAD, jeg havde hjemme til lytning.

Men det var dengang. Jeg har sendt sættet på pension til fordel for en Primare I30, der lammetæver den til hver en tid, selvom nyprisen - når man lægger lidt inflation til - næsten er den samme.

Hvil i fred. I tjente mig godt i mange år.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Endnu en klassiker. NAD 3020. En forstærker der revolutionerede hifi branchen, at man for relativt få penge kunne få en forstærker der ydede mere end prisen antog. En forstærker som gjorde at menigmand havde råd uden at blive flået. En forstærkenes folkevogn (salgsmæssigt) SVJH. over 1 mill. ex. Og et design der forblev sig selv tro i lang, lang tid

Så må du jo udnævne den moderne tids afløser, for den gamle 'madkasse'.
B-modellen kostede vist kr. 1595,- i datidens mønt, så du har jo nok lidt at rutte med, i nutidens kroner, når den skal findes. (Jeg har selv et bud på en afløser, men siger det ikke )

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
[QUOTE=Scatcat]
B-modellen kostede vist kr. 1595,- i datidens mønt, så du har jo nok lidt at rutte med, i nutidens kroner, når den skal findes. (Jeg har selv et bud på en afløser, men siger det ikke )

Hmmm, det skulle vel aldrig være Taa-Daa:  Trends TA-10 Class-T Stereo Amplifier 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Spencer skrev:
[QUOTE=Scatcat]

Hmmm, det skulle vel aldrig være Taa-Daa:  Trends TA-10 Class-T Stereo Amplifier 

Tjae, den mopper ikke gulvet med 3020 på alle punkter, men på den samlede vurdering, der vinder den, hvis man kan leve med den begrænsede udgangseffekt, og dens manglende evne til at drive de gamle Quad ELS.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hehe  med de få ting der indtil nu, er sendt på pension, så er der vist virkelig mange der snart laver en tråd i det nye vintage forum
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Jeg vil hermed udnævne den gamle Musical Fidelity A1 forstærker, til pensionist på highend-skamlen.

Nok kunne den drive følsomme rørkonstruktioner med stor musikalitet, men dagens hifi, i lavere prisklasser, kan gøre det bedre, med Trends TA-10.1 som dens retmæssige arvtager.

Nyprisen på den lille arvtager, er den samme som den gamle mastodont, og strømsluger, handles til brugt - ca. en tusse.

Ind på hylden med den, og tak for lang og tro tjeneste, med et stort antal solgte eksemplarer!

Lad os få pensioneret et par af de gamle koryfæer, når der er fundet en retmæssig arvtager ! 

A1 har aldrig været i nogen referenceklasse hold nu op med det fjolleri, den var god lyd til prisen men det at kalde det referenceklasse må vist være børnehave-referenceklasse!

Dengang da A1'eren var et hit sammen med Sugden 28 var referenceklassen bemandet med dejlige AudioResearch'er Wilson WATT'er, Goldmund Studio, Swiss Physics ect.

Men at sætte en A1'er i referenceklassen er da vist bare fjollet ik?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Spencer skrev:

A1 har aldrig været i nogen referenceklasse hold nu op med det fjolleri, den var god lyd til prisen men det at kalde det referenceklasse må vist være børnehave-referenceklasse!

Dengang da A1'eren var et hit sammen med Sugden 28 var referenceklassen bemandet med dejlige AudioResearch'er Wilson WATT'er, Goldmund Studio, Swiss Physics ect.

Fortæl lidt om hvilke referencer du havde dengang (ikke kun dem du drømte om), og hvad der var bedre, blandt små klasse A forstærkere.

Den er jo netop ikke reference idag - det er pointen.
Den er overhalet af teknologien.

Den lille 20 watter falder faktisk ikke igennem på et sæt hyperfølsomme horn i 100k klassen.
Din reference kan være noget Krell, der trækker alle impedanser - hvad ved jeg, men hvad andres referencer er, kan du nok ikke gøre meget ved. Den startede et hype, der fik mange interesseret i hifi dengang.

Du kunne jo passende nævne, hvad du havde som reference dengang, og om det stadig holder idag.

Jeg tror stadig der er mange der mener at den Sugden ikke er overgået, selvom den var til at betale. Det er et spørgsmål om hvad den enkelte lægger vægt på.

Måske tænker du 'nej nej - 20W kan da aldrig være reference', men mange klarer sig med 9,5W singleendet grej, uden problemer.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mercury skrev:

Spencer skrev:

Fortæl lidt om hvilke referencer du havde dengang (ikke kun dem du drømte om), og hvad der var bedre, blandt små klasse A forstærkere.

Den lille 20 watter falder faktisk ikke igennem på et sæt hyperfølsomme horn i 100k klassen.
Din reference kan være noget Krell, der trækker alle impedanser - hvad ved jeg, men hvad andres referencer er, kan du nok ikke gøre meget ved. Den startede et hype, der fik mange interesseret i hifi dengang.

Du kunne jo passende nævne, hvad du havde som reference dengang, og om det stadig holder idag.

Jeg tror stadig der er mange der mener at den Sugden ikke er overgået, selvom den var til at betale. Det er et spørgsmål om hvad den enkelte lægger vægt på.

Måske tænker du 'nej nej - 20W kan da aldrig være reference', men mange klarer sig med 9,5W singleendet grej, uden problemer.

Hej Spencer,

Du selvciterer - tolker på hvad jegskriver uden at tænke dig om og læse hvad der står.

Jeg er da bedøvende ligeglad med hvad din reference var, det er netop pointen!

Referencen er det som man måler andre produkter op imod for til enhver tid at have en oveligger som er så høj at den meget vanskeligt overgåes.

De produkter jeg nævnte vil ikke idag være en fornuftig overligger, da der er mange produkter som slår dem med flere længder.

Nu kan jeg forstå at du mener din egen reference, så synes jeg du skal skrive dette!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Spencer skrev:
Mercury skrev:

Spencer skrev:

Hej Spencer,

Du selvciterer - tolker på hvad jegskriver uden at tænke dig om og læse hvad der står.

Jeg er da bedøvende ligeglad med hvad din reference var, det er netop pointen!

Referencen er det som man måler andre produkter op imod for til enhver tid at have en oveligger som er så høj at den meget vanskeligt overgåes.

De produkter jeg nævnte vil ikke idag være en fornuftig overligger, da der er mange produkter som slår dem med flere længder.

Nu kan jeg forstå at du mener din egen reference, så synes jeg du skal skrive dette!

Jeg kan godt se, at du ikke er her for at sætte noget gammelt grej på pension, men kun for at brokke.
Hvis du ikke har noget du vil sætte på pension, så hop over i en af drømmetrådene, med det dyre grej i stedet. I denne tråd, er du nemlig OT, og kun trådspoiler.

Jeg taler ikke om 'state of the art' udstyr, som er toppen af toppen, som ingen har råd til.
Det skal vel næppe pensioneres ?

Mange har haft denne klasse A forstærker kombineret med meget dyre højttalere, med god grund.
Du har lov at mene at den ikke er noget værd, men det mener jeg jo også idag, da jeg har sat den på pension.

Hop over i en af dine drømmetråde, om det gear du ikke har råd til, hvis du ikke har noget du mener skal på pension. Ellers er det bare støj i tråden.

EDIT: Du nævnte Audio Research, men mange vil nok hævde, at der ikke findes en referenceforstærker, der bruger rør. Vi kan få en meeeget lang tråd, hvis det var det der skulle diskuteres, men det er det ikke.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Fejlen ved en MF A-1 som reelt er en klasse AB forstærker på ca. 18W/8Ohm,  men som fejlfagtigt er benævnt som en "ren klasse A" er at pga. høj tomgang (alt efter revison levere en A-1 en Klasse A effekt på 2,56 W/8Ohm eller 5,12W/8Ohm) ..., er at de skal på "pension" (til service) med meget faste intavaler og ha' skiftet udgangstranser og stegte el-lytter for at levere den bedste ydelse, varmen ca. 65 grader på toppen af forstærkeren er årsagen til at en A-1 har en stadig og vedvarende evne til at begår langsomt selvmord ...., det er at sammenligne det med et optimistisk menneske der drikker sig til døde "huhej! har vi det ikke sjovt!" hehe   
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
Fejlen ved en MF A-1 som reelt er en klasse AB forstærker på ca. 18W/8Ohm,  men som fejlfagtigt er benævnt som en "ren klasse A" er at pga. høj tomgang (alt efter revison levere en A-1 en Klasse A effekt på 2,56 W/8Ohm eller 5,12W/8Ohm) ..., er at de skal på "pension" (til service) med meget faste intavaler og ha' skiftet udgangstranser og stegte el-lytter for at levere den bedste ydelse, varmen ca. 65 grader på toppen af forstærkeren er årsagen til at en A-1 har en stadig og vedvarende evne til at begår langsomt selvmord ...., det er at sammenligne det med et optimistisk menneske der drikker sig til døde "huhej! har vi det ikke sjovt!" hehe   

Den leverer omkring 8W i ren klasse A, og det er så det.
Jeg mener at reklameteksten var formuleret så der ikke decideret blev lovet fuld effekt i klasse A, men den høje temperatur har nok givet ideen om at den gjorde.

De manglende sikringskredsløb var faktisk en af grundene til den gode lyd, og ikke blot den høje tomgangsstrøm. Så den må bestemt betegnes som skrøbelig, da en enkelt lille core, fra et højttalerkabel, på tykkelse med et hår, kunne aflive udgangen, hvis den rørte hvor den ikke måtte.

EDIT: Doxa er det eneste mærke idag, jeg lige kan komme i tanke om, som undlader sikringskredsløb, blandt transistorforstærkere. Der er sikkert flere, men det er ikke noget man hører så meget om.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Min bemærkning om at classe D skulle overtage tronen var selvfølgelig sarkastisk ment.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Min bemærkning om at classe D skulle overtage tronen var selvfølgelig sarkastisk ment.

Man kan ikke vide om det sker, en dag.
Der er også noget der hedder klasse T.

Derudover er der jo en del bogstaver i alfabetet, der ikke er brugt endnu.

EDIT: Her er lidt mere klasse T, i den eksklusive udgave http://www.redwineaudio.com/Signature_30.html

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Vi bruger faktisk en klasse T som "reference" i Herlev HIFi klub en særdeles voldsom Tripath med 2000 W trafo og 300.000 uf. og 24 db. filter i udgangen. Den bedste digitale vi har hørt. Tror nu den nye New Class D ville slå den komfortabelt med en tilsvarende forsyning. Pas på Ulven kommer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Vi bruger faktisk en klasse T som "reference" i Herlev HIFi klub en særdeles voldsom Tripath med 2000 W trafo og 300.000 uf. og 24 db. filter i udgangen. Den bedste digitale vi har hørt. Tror nu den nye New Class D ville slå den komfortabelt med en tilsvarende forsyning. Pas på Ulven kommer.

Det er sundt med lidt konkurrence.
Bruger I batteridrift ? (altså har I prøvet det ?)

EDIT: Hvis en helt ny teknologi, kan sende alle de gamle klasse A/B-A forstærkere på pension, så vil jeg ikke sørge et sekund. Den skal bare kunne drive mine elektrostater, der dykker til 0,9 ohm, ved 18kHz.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Tror næppe der endnu er kommet en Digital der kan klare den opgave. Vores kører ikke på batteridrift da det ikke er en hovedtelefonforstærker. Der skal bruges 2x 70 V og den bliver højst brugt 5-6 gange om året , hvornår skulle vi lade batterierne. Det digitale princip frembringer i sig selv store mængder støj, der ville ikke være nogen logik i batteridrift.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes