Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Grunde til kablers indflydelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan forklare man logikken i at eks. netkabler kan have indflydelse i anlægget, eller at digitale kabler kan have det også, når det teoretisk kun er ettaller og nuller samt spænding der skal igennem og der bare i de mængder nødvendigt og påkrævet.?

Jeg er kommet til den konklusion det drejer sig om støj undertrykkelse eller manglende på samme i kabler og ved signal overførslen.

Noget der ligeledes har indflydelse på ikke mindst både signal såvel som højtaler kabler, og her forklare en del af de forskelle der ligeledes kan opleves på disse og noget af deres indvirker på lyden mm.

Hele området omkring et anlæg er et stort stråle felt, strålingen kommer fra apparaterne og fra div. kabler, dette både (og især) netkabler og signal kabler samt højtaler kabler, og så klart også digitale kabler.

Den nok mest voldsomme stråling og mest højfrekvente mm. kommer helt sikkert fra div. digitale kredsløb, der efterhånden er flere og flere af i anlægget.

Man startede med cd’en så kom eksterne DAC's og der kom div. optage medier til, så som DAT og MD. der er digitale tunere og nu DAB. der er implementeret digital signalbehandling og eq. mm. i forstærkere osv.. alt dette giver mere og mere stråling omkring og mellem apparaterne.

De analoge kredsløb udsender også stråling og spænding omkring sig fra strømforsyninger mm. og nu switchmode og ICE forstærkere mm. (et tv i nærheden som ofte ses i dag, da hi-fi og video delen i hjemmet ofte er ganske integreret, er også en ganske VOLDSOM udstrålings kilde der rækker endda meget langt omkring sig.)

Div. net kabler og signal samt højtaler kabler udsender også varierende grad af stråling / spændings omkring sig.

Så alt i alt er hele anlægget et stort spænding og stråle område, og det bliver værre og værre jo flere og mere digitale apparaterne bliver., og nu integreres Pc’en mere og mere, og herfra kan også komme RIGTIG meget stråling mm. Dette afhænger så klart af hvor tæt man nu pladsere denne.

Trådløse forbindelser i huset er også bliver ganske almindeligt, på lige fod med mobiltelefoner og andet, alt noget der i den grad stråler mm.

De fleste apparater er på en og anden måde beskyttet / indkapslet i noget metallisk, der er med til at reducere alt denne udefra kommende påvirkning, nogle mere seriøse endda med speciel kobber afskærmning mm. og det ses også at selve apparatet er opdelt i afskærmede sektioner for at hindre påvirkning internt mellem div. følsomme kredsløb og eller div. følsomme komponenter mm. er indkapslet mere lokalt inde i apparatet.

Alt dette er med til at gøre at det trods alt går nogenlunde godt, MEN! så klart HAR! det indvirken på lyden fra div. apparater og komponenter, hvor det står, hvad det udsættes for, hvad det spiller sammen med og her ved stråler ind i og bliver bestrålet fra mm. samt stedets mængde af anden stråling fra trådløst udstyr i huset og eller området, dette kan forklare forskellige apparaters forskellig preforamnce forskellige steder og i forskellige sammenhænge og konstellationer.

Jeg har selv eksperimenteret med afskærmning mellem apparaterne, ved at pladsere disse oven på kobberplader der er jordet, dette resultere altid i bedre gengivelse i form af mere renhed og klarhed i lydbilledet, mere af den ro der SKAL! være og stabilitet. dog kan disse kobber plader ikke fjerne alt da strålingen er mere rundstrålende og rammer oftest fra alle sider, men en hel del direkte og meget voldsom stråling fra strømforsyninger, traffoer og andet, kan reduceres kraftigt, ligesom noget af den digitale højfrekvens stråling fra digitale apparater.

Ja! for at give et tidligere eks. en kobberplade har endda gjort forskellen på om jeg kunne have en tuner stående engang jeg havde en sådan i selve anlægget (racket) eller ej, min DAC gik lige i den og forstyrrede signalet, og omvendt slørede tuneren lidt lyden fra DAC’n., med en kobber plade der er jord forbundet imellem gik det fint, det var et råd jeg fik af en inginør jeg kender, og dengang tænkte jeg ikke så meget over det, det fungerede bare.

Men med tiden kom jeg til at tænke over dette og om der mon ikke var noget at hente ved at gøre det på alle apparater i anlægget, altså, lade dem stå på en jord forbundet kobberplade? det blev afprøvet og jo ganske rigtigt! det gav et markant løft i lyden.

Her efter kom jeg til at tænke på at den stråling man mærker ved at stryge fingeren over udstyret og det så kilder lidt (også selv med korrekt net polaritet, denne fjerner det ikke helt men reducere kun voldsomt) er noget af det der er problemet her! (dette er især et problem når man i husets installation ikke har jord, hvad jeg ikke har eller har haft ind til nu da.) så jordforbindelse fra apparaterne til jordspyd i haven var vejen frem! og JA! ganske rigtigt endnu et stort løft i lyden, faktisk det største til dato! (senere med netkabel eksperimenter, blev deres skærm også jordet og med kanon fint resultat, hvilket jeg andetsteds her inde har gået en del i dybden med.)

Men uanset hvad så er der stråling omkring apparaterne, det til trods sådanne her omtalte tiltag, både fra apparaterne selv og fra omgivelserne.

Ligeledes er der den stråling der så er omkring alle kabler og især netkabler, og som jo oftest og i sagens natur ganske uundgåeligt koncentreres lige umiddelbart bag apparaterne hvor kablerne ender i stik og bøsninger.

Et kabel i sig selv består jo af en (flere) lang leder enten af kobber eller måske i nogle tilfælde sølv eller en kombination, dette vil i all fall fungere som en lang antenne mellem apparaterne der opsamler ”støj” stråling fra omgivelserne, lige fra radiosignaler og anden trådløs signal kommunikation samt stråling fra andre nærliggende / førte kabler.

Hvordan dette kommer til udtryk og påvirker lyden / gengivelsen, afhænger af mængden af ind stråling, og hvilken type mm. samt hvor meget og hvilken stråling kablet modtager.

HER er vi så inde på noget der nok for alle kablers vedkommende er en stor del af hvordan disse lyder i forskellige konstellationer og sammenhænge og med forskelligt udstyr og forskellige steder mm.

For nogle kabler vil denne påvirkning, mængden og arten af denne, være den ENESTE faktor (net kabler) til hvordan de lyder mens for andre (signal og højtaler) en del af denne, og måske endda en ganske stor del af den? (digitalkabler)

Kablets evne til at holde stråling ude eller reducere mængden af denne er så det der er med til at give dets lydmæssige egenskaber.

Her forklares også den balancerede drifts generelle fordele, da vi her har at gøre med en signal overførsel designet til netop at undertrykke / udfase støj i signalet.

Og de psudobalancerede kablers generelle overlegenhed.

Afskærmningen af kablet er ganske enkelt den største faktor, men ved signal og højtaler kabler og til dels også digital kabler dog langt fra den eneste.

Kablets isolations materiales evner til strålings modstandsdygtighed samt en eventuel decideret skærm, det værende folie eller flet skærm elle måske begge dele, er en afgørende faktor for kablets egenlyd eller måske mangel på samme, og det resultat man oplever med dette under forskellige forhold, på forskelligt grej og forskellige steder og her ved forskellige strålings omgivelser.

Digitale kabler påvirkes således af udefra kommende stråling, alt efter hvad de sidder på, og i nærheden af, og dette kan i høj grad forklare den ellers ret ulogiske forskel der vitterligt ER! men teoretisk og principielt ikke burde være, da det jo ”bare” er ettaller og nuller, og signalet ”bare” skal holdes inden for 10 % af 75 ohm.

Ligeledes forklare dette net kablers indflydelse, trods alt normal logik siger at net strøm er net strøm og så længe der tilføres den nødvendige krævede spænding bør det være helt lige meget! og at strømmen alligevel ”rejser” gennem kilometer efter kilometer af mere eller mindre i hi-fi sammenhænge skod kabel fra elværk, gennem luft ledninger og jord ledninger, gennem transforamter og fordeler stationer og reeler mm. samt i husets egen installation mm. så hvordan skulle den sidste meter eller to kunne gøre hverken fra eller til??

Men set i lyset af den stråling der netop er lige de sidste par meter omkring et anlæg samt fra andre nærliggende kabler der oftest nærmest uundgåeligt vil være, og som samles i et relativ snævert område bag på div. apparater eller det apparat der er kontrol enheden i pågældende anlæg, så er det i grunden ikke så underligt at der kan være en forskel, og denne af hvordan kablet reagere og hvor meget det modtager eller ikke modtager / samler op undervejs af denne stråling og spænding.

Det samme gør sig gældende for div. signal og højtaler kabler, der dog for det signal de bæres vedkommende (musik signalet) også faktisk er følsom overfor lederne de ”rejser” igennem’s leder egenskaber og krystalliske, måske sågar atomare opbygning og struktur, renhed mm. samt en masse andre faktorer så som eks. skin effekt, strøm fortrængning, induktion og kapacitet, og meget meget andet, dette både fra leder og ikke mindst isolations materiale omkring denne. (noget digital kabler ikke burde være og netkabler ikke ER!)

Jeg er sikker på at disse strålings faktorer kan tilskrives nogle af de største forskelle og lydmæssig indvirken der opleves på alle kabler i hi-fi sammenhænge, og at undertrykkelse, forhindring / reduktion af denne strålings påvirkning (både ind og ud stråling)  i form af balancering, afskærmning samt isolations materiale egenskaber, er hvad der adskille de forskellige kabler og løsninger.

Det forklare ligeledes ganske godt de forskelle der opleves på samme kabler men forskellige steder og i forskellige omgivelser og anlægs konstellationer samt apparat typer mm. ja sågar samme udstyr og kabler men forskellige steder og omgivelser.

Jeg oplever at samtlige kablers betydning (på nær højtalerkablerne) og indvirkning bliver mindre udpræget og mindre følsomt, jo bedre afskærmning, samt ved jordforbindelse af anlæg og ikke mindst skærm, samt ligeledes ved afskærmning mellem, omkring og af apparaterne, samt ikke mindst ved balanceret signal overførsel, om end langt fra forsvinder dog!...

Mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg er kommet til den konklusion det drejer sig om støj undertrykkelse eller manglende på samme i kabler og ved signal overførslen.

Jeg er lidt overrasket over at du er kommet til sådan en simplificeret konklusion, når jeg ved du er "inde i sagerne" ;-) Men det er da rigtig at indstråling og udstråling kan lave noget forurening, men jeg synes nu lige at der er en ret så betydelig ting du har glemt. Nemlig at kablerne jo faktisk bliver set som en filter komponent rent elektrisk, og det er jo bla. her at producenterne ligger en stor del af deres R&D.

Med hensyn til powerkablerne, så er jeg sådanset enig med dig, men der er nu nok også en grund til at der findes andre og ofte dyrere alternativer til eks. Supra LoRad. selvom dennes afskærming jo skulle være noget nær total. Tror faktisk mange af de øvrige producenter netop indbygger en form for båndpas i deres kabler, så det faktisk få funktion af netstøj filter. Og så er det at lederne og disses placering samt dielectric materialerne bliver særdeles aktuel!

miju skrev:

Her forklares også den balancerede drifts generelle fordele, da vi her har at gøre med en signal overførsel designet til netop at undertrykke / udfase støj i signalet.

Er nu selv af den overbevisning at balanceret drift KUN afhjælper et støj problem, men rent audiofilt der er det da et skridt i den forkerte retning! Alle forskellene i differential trinnene i udstyret bliver jo effektivt udlignet også, og derfor har udstyret lige pludseligt langt større indflydelse på signalet, i forhold til et single ended system ville have...
Og man kan jo lige så godt indse det, at det er en umulighed at lave differential trin med 100% nøjagtighed.

Desuden bliver man jo lige pludselig nødt til at slås med miller, som igen laver ballade med "filter effekten" i kablet...

miju skrev:

Og de psudobalancerede kablers generelle overlegenhed.

Netop også pga. at man IKKE benytter skærmen som stel leder, og det derfor bliver noget nemmere at lave ens specs. på stel og fase lederen. Som igen gør "filter effekten" noget mere kontrolleret.

Ellers spændene indlæg! Men lidt kritik må der også være plads til  Den med de jordede kobber plader lyder interessant, det kunne jo være det var et forsøg værd...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Ja! men det er jo frit debat forum og lidt rellevat spørgsmåls sætten og eller "kritik" skal der være plads til, hvor var vi uden????  (det er jo DET der giver netop debat!)

Men det sagt så...

Alle principper har deres problem stillinger, og ubalanceret drift har også deres ulemper og faktore der kan og vil indvrike ngativt.

Og uanset hvad du nu ellers må mene om den balancerede drift, og hvilke problem stillinger du nu her mener der er og her har redegjort for, så har balanceret forbindelse stort set på alt balanceret grej jeg har hørt (vel at mærke ÆGTE! balanceret og balanceret opbygget fra ende til anden.) været ubalanceret ganske overlegent hvad angår renhed, uforvrængethed, opløsning og klang ægthed.

Kun på relativ ganske få produkter har jeg oplevet en lige så god eller bedre gengivelse via ubalanceret "drift"

Så uanset de problemstillinger der nu måtte være ved dette, så fungere det, og det fungere optimalt og bedst i de fleste sammenhænge.

Men det kræver rigtignok en ganske stor og seriøs indsats og koncekvens i konstruktionen, og en høj generel kvalitet.

Det med filter effekten i kablerne, er rigtig nok, og der gøres meget for at komme denne til livs! dette vil jeg mene hidhøre under de mange ANDRE! parametre der også har indflydelse på SIGNAL og højtaler kabler.

Men når vi kommer til netkabler!? så vil jeg mene at denne reelt ingen indflydelse har, og at en hver filter / impadans / modstand samt urenheder i selve ledermaterialet er irellevant, spændingen og den krævede strøm mængde skal nok fine vej alligevel, og påvirkes / ændres ikke af dette på samme måde som et musik bærende signal vil, det ER KUN spænding vi her taler om! og kommer denne frem i de mængder den skal og så upåvirket fra udefra kommende støj som muligt, er det optimalt..

Den støj der ER! i strømmen allerede, kan intet kabel filtrere fra uden en og anden komponent i signal vejen til at gøre dette.. materialerne kan ikke gøre dette i sig selv inde i lederen..  ferrit materialer omkring denne kan gøre ganske lidt men langt fra det der virkelig vil være hørbart, der skal der aktiv filtrering til i form af netfiltre.

mvh.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Alle delene har jo en indflydelse lige meget hvor lille den end måtte være. Og med hensyn til ferrit kernerne omkring kablerne, så gør de jo ikke andet end at øge induktionen i kablet og derved sænke grænsefrekvensen, så filter effekt, det har det hele jo ;-)

Men jeg jeg er måske også lidt dobbelt moralsk hvad angår power delen, for jeg mener sådanset at en velkonstrueret strømforsyning skulle kunne filtrere alt denne støj fra! Men jo mere filtrering der er, jo skarpere bliver denne jo også...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Det er som regel husets egne støjkilder som er de værste da de jo befinder sig indefor få meter. Du nævner tv og lign. Der kommer også megt støj fra lavenergilamper samt halogen forsyninger(switch-mode). Al denne støj kan ikke forhindres i at nå frem til anlægget. Sluk dem istedet i det omfang de ikke bruges.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er som regel husets egne støjkilder som er de værste da de jo befinder sig indefor få meter. Du nævner tv og lign. Der kommer også megt støj fra lavenergilamper samt halogen forsyninger(switch-mode). Al denne støj kan ikke forhindres i at nå frem til anlægget. Sluk dem istedet i det omfang de ikke bruges.

mvh

De kan KUN forhindres ved net filtre af en og anden slags, ikke af nok så gode kabler.

Selve strålingen fra dette når som oftest dog ikke ind i apparaterne da kabinettet skærmer i sig selv, for så relativ svag stråling, og har man jord så forsvinder der her...

Og har man net filter så kommer det heller ikke ind her.

Kablerne kan være et svagt led, især hvis de er uskærmede eller deres skærm ikke er jordet.

Dog er nær kilde stråling det største problem, (det der er umidelbart i og omkring anlæg, detes apparater, kabler mm.) den stråling der kommer fra "luften" og kilder længere væk end et par m. er oftest ikke det store problem, med mindre denne er af ekstrem art.

Luften er en relativ god isolator og som sagt kabinetter og andet i mellem tager en del, samt som sagt jord.

Men stråle kilder pladseret klods op af anlæget, eller i anlæget selv, kan godt give en negativ indflydelse, og det især uden jord.. 

Så omtalte halogen lamper skal man nok passe på med og disses strømforsyninger i nærheden af anlæget og især strømforsyning eventuelt tilsluttet samme sted som anlæget er IKKE! smart!

TV kan også give en voldsom påvirkning, men slukker man det HELT! (ikke bare standby) nar man lytter musik og ikke ser tv eller film, så skulle det ikke være noget problem.

Men under alle omstændigheder er det en ide at slukke for unødige apparater i huset, under seriøs lytning, igen ISÆR! hvis man oven i købet ikke har noget net filter, samt jord forbindelse, hvad enten denne er i husets instalation eller selv gjort med et spyd i haven.

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes