Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brokobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David_rebold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne bare godt tænke mig at vide præcis hvordan brokobling fungerer og hvordan man gør?

Jeg vil ikke sige jeg er hifinørd men jeg harda lidt forstand på elektronik osv.

På forhånd tak!

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

brokobling er til at give flere watt, som du sikkert ved.
du kan gøre flere ting:

forforstærker+effektforstærker
forstærker+effektforstærker
forstærker+forstærker (Har jeg hørt ikke skulle være godt.)

men når man brokobler firedobles wattene i din forstærker, tilgengæld halveres antal ohm (som ikke må komme under 2, og helst over 2.)

hvis du søger på google vil du komme frem til en del. (jeg ved ikk 100% hvordan det forgår.)

men hvad er det du har at gøre med af udstyr? eller hvad har du overvejet?
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
du kan gøre flere ting:

Det er ikke brokobling at koble en forforstærker sammen med en effekt. Du kan ikke bruge en effekt forstærker uden en eller anden form for en forforstærker.

Brokobling menes der at man kobler 2 effekt forstærker sammen  (om det så er ren effekt eller forstærker er sådan set ligegyldigt).

I praksis vil du få flere amper sendt ind igennem dine højtaler. Et kæmpe problem er at man nemt kan risikere at brænde den ene af forstærkerene af, hvis de ikke er specielt konstruet til det (hvilket normalt kun er i samme forstærker, altså hvis du har en effekt forstærker med 4 udgange) grunden til dette er at hvis den ene af forstærkeren faseforskyder signalet en lille smule, vil en af forstærker modarbejde den anden.

Det man normalt gør hvis man har 2 forskellige forstærker er, hvis du har biwirering så bruger du den en forstærker til at drive diskanten og den anden til bassen.

Vil gerne svare på mere men tager desværre på studietur i morgen til d. 27 så kan ikke give mere info lige nu.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 August 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Bum bum, brokobling er vel noget der kobler en eller flere effektdele i en forstærker sammen det har ikke noget at gøre med at koble flere seperate forstærkere sammen.
Kobler man flere forstærkere sammen i parallel eller seriel kommer man over i bi-amping, tri-amping og så videre i den dur.
Når det så er sagt så vil man typisk få en monoblok når man brokobler en forstærker og derfor vil det kræve 2 effekter/forstærkere dette med mindre forstærkeren ikke er stereo. F.eks. vil en surround reciever/forstærker der understøtter at brokoble dens effektdele blive til en stereo forstærker.

Fordelen ved at brokoble en forstærker er at man skulle få flere kræfter, men man belaster også strømforsyningen mere og kan derfor ende med et negativt resultat hvis strømforsyningen er for slap.

Det er lidt svært at få ned på skrift, jeg er bedre til at snakke.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

Bungi skrev:
du kan gøre flere ting:

I praksis vil du få flere amper sendt ind igennem dine højtaler. Et kæmpe problem er at man nemt kan risikere at brænde den ene af forstærkerene af, hvis de ikke er specielt konstruet til det (hvilket normalt kun er i samme forstærker, altså hvis du har en effekt forstærker med 4 udgange) grunden til dette er at hvis den ene af forstærkeren faseforskyder signalet en lille smule, vil en af forstærker modarbejde den anden.

Det man normalt gør hvis man har 2 forskellige forstærker er, hvis du har biwirering så bruger du den en forstærker til at drive diskanten og den anden til bassen.

Imponerende svar !

Du sender et signal der er 180 grader faseforskudt ind på den ene kanal og et ikke faseforskudt signal ind på den anden kanal og tilslutter højttaler mellem + og +, så for du fordoblet spændingssvinget og derved 4 dobler effekten HVIS altså strømmen kan følge med, og det kan den sjældent. Forstærkeren vil nemlig "SE" den halve impedans.

Alle amp's kan i princippet brokobles, hvis de da ikke er det i forvejen.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

så må i lige hurtigt sige mig en ting som jeg ikke har forstået endnu.
at sætte en effektforstærker til en forstærker firedobler wattene i forstærkeren?
hva så hvis der står at en effektforstærker har fx 400 watt, er det bare det maksimale effekforstærkren kan klare at give forstærkeren?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

sorry, nåede ikke at læse den første du sendte klc-audio ^^
Men jeg svare nok ikke igen iaften, lige en der spurgte om jeg ville i byen, men jeg håber at den her diskussion har hjulpet dig david_rebold den har hjulpet mig ihvertfald^^

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 18 August 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at jeg sikkert taler for døve øren , men  jeg regner med at folk som brokobler er bekendt med at en fordoblig af effekten kun giver sølle 3db. Altså knap hørbart. At brokoble en forstærker lægger de to kanaler(den ene fasevendt) i serie med hinanden og signalet skal tappes over de to røde terminaler. Det giver en teoretisk fordobling af spændingen og så siger ohm's lov at effekten firedobles. Den bliver dog sjældent mere end fordoblet , men jeg garanterer at forbruget på forstærkeren svarer til en firedobling. Hvor bliver resten så af ? Jo det bliver til varme pga tab i strømforsyning, udgangstrin mm. Transistorerne kunne blive stresset af denne behandling. De bliver desværre også slidte pga termisk bevægelse som slider spærrelaget tyndere med tiden og til sidst bliver halvlederen til en helleder(kortslutning).

Og hvad vil jeg så sige med det. Tjaeh gæt selv.

Der er kun en vej hvis man vil spille højt og det er mere følsomme højtalere.

Som en ekstra oplysning kan jeg tilføje at ved brokobling ser hver kanal i forstærkeren ind i 2 ohm ved 4ohm belastning. Det er altså en god ting hvis forstærkeren er opgivet til at kunne arbejde med 2ohm belastning. Det har andre vist skrevet før, men det kan ikke gentages for ofte.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 August 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Og samtidigt fordobles forstærkerens udgangs impedans, dvs. at dæmpnings faktoren forværres drastiskt !

MVH

Bonné

P.S. Nogle af de ovenstående "forklaringer" , er noget af det MORSOMSTE jeg længe har læst....:-)

Keep em comin guys !!!

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 19 August 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

well, uden at komme med tekniske forklaringer, så vil jeg mene at bi-amping er vejen at gå frem for brokobling. De fleste jeg har læst om herinde der vil brokoble en forstærker er det oftest en nad c272 måske på et par dali højttalere. Der er flere ting at gå efter i det pågældende eksempel. Man har en 2 kanals effekt man gerne vil brokoble, hvilket betyder man oftest skal bruge 2 forstærkere (selvom jeg vil mene at en enkelt c272 burde være rigeligt til de flestes brug). Hvis man alligevel har 2 af de pågældende forstærkere man vil brokoble til 350w ved 8 ohm, så ville jeg nok hellere vælge at bi-ampe de to, så jeg fik 300w i hver højttaler. Dels fordi strømforsyningen sandsynligvis er dimensioneret til at levere 150w i hver kanal og dels fordi NAD's forstærkere har det meget meget dårligt med højttalere under 6 ohm og da en brokoblet forstærker ser den halve impedans er der overhængende fare for at de brænder af.

Det skal lige nævnes at tallene er dem NAD har opgivet for produktet

David_rebold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2007
Sendt: 19 August 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Tusind tak allesammen!

Det har været en stor hjælp, selvom jeg ikke forstår det hele ;)

prnesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 19 August 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 stk. Copland cta520 brokoblet, og blir litt skremt når jeg leser ovenstående kommentarer. Er altså dette noe jeg ikke burde gjøre? Copland selv sier jo en kan gjøre det:

"For systems demanding more than 125W per channel or requiring balanced operation, we recommend one CTA 520 per channel in bridge mode"

Til top Vis prnesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prnesse

hifileifk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ejer selv en Nad 208, og har hørt flere andre Nad modeller.

Jeg giver Brasch ret i det han skriver, men jeg kan ikke genkende billedet af, at Nad skulle have det skidt med lave impedanser.

Tværtimod er min erfaring, at de holder enhver højtaler i et jerngreb, de har et utroligt overskud selv når man synes at de burde virke presset.

Min nad er opgivet til 250W i 8 ohm, men den er testet til 316W i 8 ohm, den dynamiske effekt skulle være på hele 600W.

Selv 214 modellen på 80W er det svært at få til at lyde presset, så glem alt om brokobling, det gør bare forstærkeren følsom over for lave impedanser, men lyt istedet på forskellige forstærkere, og find en der matcher den aktuelle højtaler.

Til top Vis hifileifk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileifk

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 24 August 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

hifileifk skrev:

Jeg ejer selv en Nad 208, og har hørt flere andre Nad modeller.

Jeg giver Brasch ret i det han skriver, men jeg kan ikke genkende billedet af, at Nad skulle have det skidt med lave impedanser.

Tværtimod er min erfaring, at de holder enhver højtaler i et jerngreb, de har et utroligt overskud selv når man synes at de burde virke presset.

Min nad er opgivet til 250W i 8 ohm, men den er testet til 316W i 8 ohm, den dynamiske effekt skulle være på hele 600W.

Selv 214 modellen på 80W er det svært at få til at lyde presset, så glem alt om brokobling, det gør bare forstærkeren følsom over for lave impedanser, men lyt istedet på forskellige forstærkere, og find en der matcher den aktuelle højtaler.

jeg mener at de har skrevet i manualen til deres "nye" forstærkere (f.eks. c272) at de kun anbefaler brokobling ved høttalere med en impedans på 8 ohm eller mere. Det kan man jo så tolke som man vil. Anyway, hvis højttalerne kan bi-ampes, tror jeg det er klart at foretrække. Selv hvis strømforsyningerne skulle være dimensioneret til det de afgiver i bridge mode, så ville jeg mene at den er overdimensioneret i forhold til at bruge forstærkeren normalt, den kan gå ud over dynamikken, så jeg tvivler lidt på det

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 August 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har spillet med utroligt meget NAD brokoblet,  og kan heller ikke se det problem med at de ikke kan klare det,  selv på højtalere der dykker til 3,6 ohm og der har ikke været problemer.

her er lige hvad jeg har brugt som jeg kan huske på de højtalere

2 * NAD 2100PE

2 * NAD 3080 (de er seje)

2 * NAD C270

2 * NAD 3300PE

1 * NAD 3140 & 2140

2 * NAD 902

Det er hvad jeg lige kan huske,  og jeg har aldrig oplevet problemer.

En ting der undre mig er at der bliver skrevet at en NAD 214 er svær at få til at lyde presset,  efter alle de NADér jeg har prøvet og selv har, så er en NAD 214 nok noget af det mest lamme NAD har lavet,  jeg havde min i få dage og derefter røg den videre.

Jeg har for kort tid siden købt en igen og spillede med den,  og med samme oplevelse igen og den er også smuttet.

Det er jo lidt underligt at man skriver bagpå feks den gamle NAD 3080 at der under ingen omstændigheder må tilsluttes højtalere under 8ohm,  og derefter kigger man i vejledningen at NAD 3080 kan afgive 2 * 180w kontinuerligt i 2 ohm,  er man forvirret eller hvad. 

hifileifk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 August 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Du har da været uheldig med de 214 modeller.

Jeg har hørt et sæt proac responce 4, med to Nad 214 i brokoblet tilstand, der var pænt styr på basserne og de er ikke helt nemme at drive.

Senere blev de koblet til et sæt Dali grand, de er lidt nemmere at drive, det lød helt sikker best i biamped tilstand, men jeg spillede i nogle dage, blot med en enkelt 214 koblet ind.

Jeg synes at der var både ro og overskud, selvfølgelig blev der mere styr på tingene, når jeg koblede min Nad 208 på 250w ind, men af en forstærker på 80 w gjorde den det nu godt.

Jeg er vild med Nad's modeller, de har et utroligt overskud, så man skal virkelig presse dem, for at få dem til at lave unoder.

Der findes da bedre forstærkere, men de er også langt dyrere. 

Til top Vis hifileifk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileifk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes