Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjælp det brummer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg har lige været udsat for en hård weekend hvilket resulterede i et par afbrændte diskanter. Men også min kære Yamaha DSP-A2 er ramt under hændelsen.
Når jeg tænder forstærkeren er der en svag brummen i alle højtalere også selvom der er skruet helt ned for forstærkeren og intet er sluttet til forstærkeren.
Selv har jeg en ide om måske en filterkondensator er røget i strømforsyningen men hvad tror i?

Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 04 September 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ok der er flere ting du kan gøre for at komme en diagnose / løsning nærmere.

Du siger intet er sluttet til. vil det sige at kun strømstikket til forstærkeren er sat til og intet andet udover højtalerne ? Heller ikke en radio antenne ?

Er du sikker på at det er brum dvs 50 hz netstøj der kommer ud i højtalerne og ikke en form for støj ?

Bliver brummen forstærket når du skruer op, med og uden signal ?

er forstærkeren tilsluttet jord ? hvis den er så afbryd jorden, er den ikke så tilslut den til jord.

Har du fornyligt tilsluttet et nyt produkt til samme fase som anlægget bruger, et produkt med en meget støjende psu kan virkelig lave ulykker. Fx hvis min kone sætter sin mobil lader på samme gruppe som min computer så er der brum i mine høretelefoner.

90 procent af gangene når jeger ude og fikse et støj/brumproblem er løsningen en spændingsudligning mellem effekt ground og signal ground, men da du ikke har noget tilsluttet virker det usansyneligt. Prøv alligevel at stelle din signalkilde sammen med din reciver.

Jeg går også ud fra at brummen er ens uanset hvilket indput der er valgt ? prøv at kortslutte det indput forstærkeren står på, hvis det reducere brummen så er der en meget kraftig lækkende psu el lign i nærheden.

mht filterkondensator, ville overraske mig meget hvis det var tilfældet.

Når du siger en hård weekend mener du så fest og galt høj musik, eller døde diskanterne på uforklarlig vis ? også ved du om diskanterne er brændt af eller sprunget ?

meld tilbage hvad du finder ud af..så skal vi nok få løst dit problem.

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes