Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 2 spørgsmål, anti lyd og lys (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

hej! ja jeg vil af med lyd og lys i første omgang *G*

Jeg vil gerne gøre lidt brug af jeres viden indne jeg kaster mig ud nye projekter.

Da jeg bor i en ældre københavner lejlighed og godt vil have mig en ordenlig hjemme bio, ser jeg ingen anden udvej end at lyd isolere rummet til naboerne. altså side væge gulv og loft, håber ikke vægen ud imod vejen også skal lyd isoleres da der er vinduer i, dem vil jeg nemli godt kunne åbne.  har læst lidt om Flexi a-batts og super Flexi A-baat, men noglde der har erfaringer, gode råd er kender til noger der er bedre

nr 2:  lige nu her jeg købt mørklægnings gardiner i ikea, udemærket til brug som det er nu, men til den nye bio, vil jeg godt have nogle der er motoriseret, og køre i skinner, så jeg får et total mørklægning, eller meget tæt på... Nogle der kender nogle der laver sådan noget? har sidet go søgt efter det, og kan kun finde det til velux vinduer, og det duer ikke

Til top Vis Sehstedt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sehstedt

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 September 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Byggede engang et rum i et fritidshjem, hvor den ene væg vendte ud mod en vuggestue hvor ungerne sov. Konstruktionen var af typen rum i rum, dvs. at man bygger en kasse inde rummet og forsøger at gøre kontakten mellem dem så lille som muligt. Væggene blev sat 30-40 cm indde i rummet og blev sat på siliconefuger. Der blev isoleret og sat 2-3 lag gips op. På gulvet blev der lagt et 5-10 cm lag af ovntørret sand og oven på det lagt terrenbats og gulvplader som flydende gulv. På loftet blev der også lagt er tykt lag sand. Dobbelt døre og dobbelt lag acryl ved vinduer afsluttede det hele. Her tyve år efter står skidtet stadig.LOL 

Pointen er at det er temmelig omfangsrigt at lydisolere og nok ikke et projekt for en lejlighed

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Ja det var også noget i den stil jeg harvde tænkt mig!

er det nødvendigt med 30 til 40 cm imellem ydervæg og det nye rum? kan man klare sig med mindre???

det med sand - lydbats og flydende gulv det var jo en god ide. og loftet kan vel forhåbeligt klares med lydbats alene, da der ikke kommer til at være kontakt imellem nyt og rigtigt loft?

Men mange tak for, det må også kunne lade sig gøre i en lejlighed...

Jeg er nu ikke bange for at gå igang med projectet, da jeg hjælper min bror med hans byggefirma, er udd som elektrikker, samt at jeg også roder en del med AV. hjemme side kommer snart :-) men skal lige have det hele på plads.

Nogle andre der har erfaringer? og er der nogle der har kenskab til dem med rulle mørklægnings gardiner med motor på??? kunne godt tænke mig at finde us af hvor det kunne købes

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 September 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget to rum der skulle bruges som demorum, men som oprindeligt var et stort rum.

Vi allierede os med nogen med forstand på de dele, som fortalte os hvordan.

Det skal være rum i rum. Så laver du rammerne til de nye vægge flydende på et lydende gulv, det kan ligge på gulvbatts, og sørger for at der ikke er fysisk forbindelse mellem de nye og gamle vægge. Alle væggene isoleres med så meget som muligt, uden at mase det ind, hvorefter du smækker gipsplader op i to lag forskudt en halv plade. Det samme gælder loftet. Husk at bruge de plader der er med affasning i siderne.

Skal det være optimalt med hensyn til lyden i rummet, sørger du for at modstående flader har mellem 5 og 7 graders hældning i forhold til hinanden. Så undgår du at rummet får stående bølger i nævneværdigt omfang.

Husk at få en lyddør i, bare en med 35dB's dæmpning burde gøre det.

Vores to rum kunne spilles op med Metallica på fuld hammer i det ene og med blid strygermusik i det andet uden det forstyrrede rummene i mellem.

God fornøjelse.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

ok!

altså starte med at lave en ramme og så hælde sand i p mit originale trægulv, så lægger jeg lydbats ud, og laver en ny bund / gulv oven på det. på det nye gulv kan jeg så sagtens lave det nye rum med en afstand imelem vægene på 5cm?  (altså fra ny yder væt til original væg) den nye væg bliver så lavet med 2 eller 3 lags gips, og dobbelt lydbats forskudt af hinanden, skla der også gips på yder siden af det nye rum?

og med hensyn til det aukustiske i det nye rum, kan jeg forstå at det ville være en god ide at lave en lodretning på 7gr. fra bund og imod loft!
hvad med loft skal det også have en hældning?

Jeg kan forstå at det skal være et komplet rum, så det med motor mørklægnings gardiner bliver ikke nødvendigt længere...

Bliver sjovt at kome igang med, et godt vinter project!

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ja, loft og gulv er jo også modstående flader.

Vi lavede den en sidevæg skæv, samt bagvæg og loftet, men man kan også godt lave begge sider skæve. Loftet lavede vi så det siksakkede, så kunne vi holde det forholdsvis lige over afstand.

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

siksakkede...

altsså op 7gr. i 1m. og så ned 7gr. i 1m. osv osv....

har tænkt mig at man skal starte med et par trappe trin op, ca 0,5m. og så have 2 stol rækker, der skråner ned, vil have en højde forskel på ca 35 - 40 cm på de 2 stol rækker... hvis det kan lade sig gøre. rummet har jo sine begrænsninger da yder rummet kun er H:2,6m.  L: 4,2m. B: 3,2m. Men tror nu at der vil være plads nok.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvis det passer med at du lader gulvet hælde mellem 5 og syv grader, så er det jo lige meget med loftet. Det er kun den ene flade der skal gøres noget ved, kun begge hvis det er nødvendigt for gradtallet.

Eller er det rigtig set, det var den måde vi gjorde det på.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 September 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende. Hvis du kommer igang med projektet, så sørg for løbende at tage billeder til denne tråd, det kunne være meget interessant at følge udviklingen og resultatet.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Sendt: 30 September 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Hvis det passer med at du lader gulvet hælde mellem 5 og syv grader, så er det jo lige meget med loftet. Det er kun den ene flade der skal gøres noget ved, kun begge hvis det er nødvendigt for gradtallet.

Eller er det rigtig set, det var den måde vi gjorde det på.

Du kan da ikke mene at gulvet skal hælde 5-7 grader

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Torpedo: Du kan være ganske rolig laver en ny tråd, der beskriver i tekst og billeder projectet, der vil helt sikkert også snige sig nogle spørgsmål ind imellem.

Dr.W: jo det kan det da godt, det gør det jo også i de almindelige public biografer, så det kan jeg sagtens følge.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Vil rummet ikke blive meget lille hvis du skal flytte væggene 30 cm ind? Så vil det kun være på 2 x 3,6 = 7,2 m2.. Det er trods alt en reducering af rummet på 34 %.. Der bliver jo stort set intet rum tilbage, og det rum der er tilbage er vel så småt at du ikke vil kunne få optimal lyd og afstand til lærred??

Var bare lige et par tanker jeg gjorde mig

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Nu du bor i København så prøv evt. at kontakte malermester Beck Poulsen på Ålekistevej. De sætter et system op med lydplader og specialpuds der kan indfarves og er laves specielt til lyddæmpning/akkustik. Det skal laves af fagfolk og koster sikkert nogle kroner, men ser meget prof ud og da det er lavet til akkustik er det underbygget med hvilke akkustiske egenskaber man kan forvente at få ud af det alt efter hvordan man strikker systemet sammen.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 30 September 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu alligevel prøve med sand på loftet. Det er som regl de dybe tfrekvenser der er problemet og her lader det til at sand har gode egenskaber og så er det billigt. Bygge et andet rum til slagtøj hvor der kun blev brugt terrenbats og det var ikke helt så godt. i mit nuværende lytterum har jeg en kombi af terrenbats, alm rockwool og to lag gips og det virker nogenlunde, men ikke helt så godt som det med sandet.

Det er en rigtig god ide med skæve vægge, det har jeg i mit lytterum dog kun på den måde at det er en smule rombeformet. Hvad fyld angår har jeg gode erfaringer med terrenbats inderst og alm rockwool yderst. På denne måde virker væggene som basabsorbanter. Hvis du bygger væggene som seperate konstruktioner og f.eks. golder dem sammen med spændebånd og en kraftig siliconefuge mellem så vil du undgå at de svinger sammen.

Når du nu alligevel går til yderlighederne så integrer absorbanter og diffusore i væggen, det giver et godt helhedsindtryk af rummet.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Sehstedt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar, ahr lidt travlt med arbejde lige nu, men kigger mærmere på det i aften, mange tak :-)

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Jeg har bygget to rum der skulle bruges som demorum, men som oprindeligt var et stort rum.

Vi allierede os med nogen med forstand på de dele, som fortalte os hvordan.

Det skal være rum i rum. Så laver du rammerne til de nye vægge flydende på et lydende gulv, det kan ligge på gulvbatts, og sørger for at der ikke er fysisk forbindelse mellem de nye og gamle vægge. Alle væggene isoleres med så meget som muligt, uden at mase det ind, hvorefter du smækker gipsplader op i to lag forskudt en halv plade. Det samme gælder loftet. Husk at bruge de plader der er med affasning i siderne.

Skal det være optimalt med hensyn til lyden i rummet, sørger du for at modstående flader har mellem 5 og 7 graders hældning i forhold til hinanden. Så undgår du at rummet får stående bølger i nævneværdigt omfang.

Husk at få en lyddør i, bare en med 35dB's dæmpning burde gøre det.

Vores to rum kunne spilles op med Metallica på fuld hammer i det ene og med blid strygermusik i det andet uden det forstyrrede rummene i mellem.

God fornøjelse.

Kan det med "flydende rum i rum" ikke blive uddybet lidt mere. Hvad er det helt præcist der menes og hvordan laver man det sådan mere konkret? For vi kan jo ikke ophæve tyngdekraften - det er kun superman der kan modstå denne   

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Flydende er her brugt som betegnelse for at der ikke er fast fysisk forbindelse mellem det indre, nye rum og det gamle, ydre rum. Det er i sagens natur en tilsnigelse rent sprogligt, men er nu alligevel meget dækkende.

Det er i al sin enkelhed at man stiller det på et materiale der afkobler for vibrationer mellem vægge, loft og gulv i de to rum. Gulvet kan for eksempel lægges på bats af forskellig slags, væggene stille på forskellige former for tæppe, filt gummi osv. Om man vælger det ene eller det andet afhænger af hvad man tror på er det bedste til formålet. Ved døråbninger, mellem vægge og loft og gulv og vægge kan man få forskellige typer ekspanderende skumgummi og lignende til at lukke for de huller der kan laves imellem de enkelte flader, så de er "flydende" i forhold til hinanden.

Rummet bliver på den måde "akustisk flydende" i og med at det ikke har nogen vibrationsbro, altså at der ikke kan overføres vibrationer fra det ene rum til det andet, lidt ligesom det er en god ide at undgå kuldebroer når man bygger hus.

Man kan så være bekymret for stabiliteten i vægge og loft, men i vores tilfælde var det ikke noget problem, det ene loft vejede over 600 kg, og det andet over et tons. Væggene det samme så der var ikke noget der flyttede sig nogen steder. I vores tilfælde var loftet hængt op i isolerede stålwirere i det yderste loft, så derfor havde det ingen forbindelse til væggene.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Somfy laver motoriserede rullegardiner, men har ikke nogen erfaring med dem.

http://www.somfy.com

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes