Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt” (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt”

Som sædvanlig har Jonas delt vandene på Hifi4All… Hovedparten vælger som en flok strudse, at stikke hovedet i jorden og diskutere vejret, og kvaliteten af arlas mælk.

Blandt de få der deltager sagligt, er der nogle ganske få der fatter Jonas’s budskab, de resterende taler som sædvanligt om ”alt er subjektivt” ”når jeg hører hører jeg helheden” etc etc etc.

Hvis vi et øjeblik tager Jonas’s briller på og ser på debatten, er det et yderst pauvert resultat. Et sted mellem 95-98 % af deltagerne fatter ikke en brik af hvad Jonas mener, og blandt dem der forstår ham, er det kun 2-3 stykker max, der hænger på….

Nu ville det jo være let at afskrive Jonas og tråden, men ”desværre” har Jonas ret.

95-98% af alle hifi entusiaster hører ikke på musik, men på alt muligt andet.

95-98% af alle hifi entusiaster kan ikke høre musik.

95-98% af alle hifientusiaster kan hører musik når de starter med deres interesse, men denne evne forsvinder hurtigt.

95-98% af alle hifientusiaster kan lære at høre musik igen, hvis de gider være åbne, tolerante og positive.

Jonas’s taler jo ikke om Linn i sine indlæg. Men Jonas har i Scala hifi været heldig at møde en forhandler, der har lært Jonas igen hvad musik er, og pillet hans hifi entusiast unoder ud af ham. Det har intet at gøre med Linn, men alt at gøre med en god forhandler. Linn er ikke det eneste mærke der kan spille musik, men dog et af de få mærker der kan (jeg vil anslå disse til ca 7-8 max på verdensplan).

Tænk så på Jonas’ begejstring. Jeg tror kun der er få herinde, der i så høj grad nyder musik på sit anlæg som Jonas, og som i den grad er begejstret for hvad han ejer….

Tænk sig hvis Jonas har ret…. Hvad har alle I andre så ?????

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Tænk så på Jonas’ begejstring. Jeg tror kun der er få herinde, der i så høj grad nyder musik på sit anlæg som Jonas, og som i den grad er begejstret for hvad han ejer….

Undskyld mig. Jeg har ikke fulgt den omtalte tråd. Jeg orker det ikke.
Men jeg er altså glad for min musikspillemaskine. Også selvom jeg udmærket ved at det fås bedre.
Hvad andre så synes er jeg egentlig ligeglad med.

Jeg hører musik så ofte jeg kan komme til det, og jeg er virkelig glad for at jeg hverken er udstyret med absolut gehør eller umiddelbart fatter ret meget af hvad Jonas mener.
Det ville jo ødelægge musikoplevelsen fulstændig at høre musik på andet end mit eget anlæg.

Al respekt for Jonas' holdninger - men jeg er altså glad for mit grej og jeg nyder det meget.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Kender i til nydelsen ved at cykle. Nogle gange er det ræs og
gear og udstyr snak med gutterne. Tit er det en langsom tur
hvor man nyder naturen i fulde drag. Både og.

Skriv nu noget om musikken og alle melodierne ...

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann,

Det er helt legalt ikke at læse alle tråde på Hifi4All, så no hard feelings ! (selvom Kenneth og Bruno sikkert bliver liiiiidt skuffede   )

Det er væsentligt at lytte til musik, og det glæder mig også du gør det. Jonas's kritik går på at hifi entusiaster lytter til CDen og ikke til musikken. De evaluerer rum, akustik, detaljer, dynamik etc etc, istedet for musikken, som dog er det væsentlige på CDerne.

Som jeg skrev i mit indlæg kan 95-98% af alle hifi entusiaster ikke høre musik. Det er desværre en konsekvens af årelang fokus på alt muligt andet end musik.

Det er ikke noget tilfælde at konerne/kæresterne, der ikke er entusiaster, på et splitsekund kan sige hvad der lyder bedst... de er nemlig ikke blevet hjernevasket gennem årevis omgang med hifi entuasiaster til at lytte til andet end musik...

Det er i den anledning du skal se jonas's utallige indlæg, og mit indlæg ovenfor.

Det er en tragisk udvikling, der yderligere gøres værrere af at folk ikke vil prøve en åben dialog, og derfor strander det ofte i håbløs mudderkastning.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Det er væsentligt at lytte til musik, og det glæder mig også du gør det. Jonas's kritik går på at hifi entusiaster lytter til CDen og ikke til musikken. De evaluerer rum, akustik, detaljer, dynamik etc etc, istedet for musikken, som dog er det væsentlige på CDerne.

Det lyder kedeligt. Jeg kan godt sætte mig ned og lytte efter rummelighed og om der er bund nok, men det er ikke derfor jeg har et stereoanlæg.

Thomas Sillesen skrev:

Det er ikke noget tilfælde at konerne/kæresterne, der ikke er entusiaster, på et splitsekund kan sige hvad der lyder bedst... de er nemlig ikke blevet hjernevasket gennem årevis omgang med hifi entuasiaster til at lytte til andet end musik...

Puha... jeg er lige blevet frikendt.
Mine ProAc-kloner havde spillet i 30 sekunder da Elvira sagde "de lyder fandeme godt". Det synes hun i øvrigt stadig.

Thomas Sillesen skrev:

Det er en tragisk udvikling, der yderligere gøres værrere af at folk ikke vil prøve en åben dialog, og derfor strander det ofte i håbløs mudderkastning.

Jeg har et praktisk problem med at forstå hvad Jonas skriver, og derfor læser jeg sjældent hans indlæg. Jeg tror andre har det på samme måde.
Og når Jonas så samtidig mener at have fundet den eneste lyksalige måde at lytte på, er det næsten sikkert det ender i mudderkastning. Han vil ikke gi' sig, og de fleste andre fatter ikke hvad det er han siger, udover at han påstår de ikke kan lytte til musik.
Sådan vil det være næsten ligegyldigt hvilket forum man bevæger sig i. HIFI eller noget andet.

Jeg har - ovre i den omtale tråd - prøvet at rette op på min manglende forståelse for hvad Jonas skriver.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil på en måde godt give dig ret det du siger, det er  som regel det man taler og læser om og fokuserer på. Jeg har den evne at hvis jeg hører et rigtig godt stykke musik kan jeg få kuldegysninger ned af ryggen og det er i hvertfald det man kalder en nydelse og det er bare en dejlig evne at have og det er der nok mange andre der også kan nikke genkendende tll, det kommer bare  helt ubevidst og er en hamrende god fornemmelse!

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej McJac,

Du har helt ret !

Musik er alt, og jeg burde smide dig en liste over noget jeg finder værd at lytte til, men jeg har lige skrevet i 45 minutter om bare eet album, og selvom jeg synes det blev ganske fornuftigt, så var jeg kun halvvejs, og jeg skal jo sove sommetider. Så du har det til gode.

Thomas Sillesen

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
jeg har lige skrevet i 45 minutter om
bare eet album, og selvom jeg synes det blev ganske fornuftigt,
så var jeg kun halvvejs, og jeg skal jo sove sommetider

Ja, det kan tage lang tid at skrive. Det forstår jeg så godt.
Iøvrigt spændende det du skrev et sted om dine kontakter til det
klassiske miljø. Godnat.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Hvor mange producenter der findes som kan fremstille produkter der

kan gengive musik på en tilfredsstillende måde, kan jeg ikke udtale

mig om.Da er jeg forlængst er holdt op med at købe færdige lavet

produkter.Her dog undtaget signalkilder.Dog mener jeg at det største

problem er højttalerne der findes på markedet i dag er så ringe, at

man uværligt vil komme til at høre på lyde, for musik kan de sgutte

gengive.

MVH   

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Tråden: ” Hvorfor skal det være simpelt”

Som sædvanlig har Jonas delt vandene på Hifi4All… Hovedparten vælger som en flok strudse, at stikke hovedet i jorden og diskutere vejret, og kvaliteten af arlas mælk.

Blandt de få der deltager sagligt, er der nogle ganske få der fatter Jonas’s budskab, de resterende taler som sædvanligt om ”alt er subjektivt” ”når jeg hører hører jeg helheden” etc etc etc.

Hvis vi et øjeblik tager Jonas’s briller på og ser på debatten, er det et yderst pauvert resultat. Et sted mellem 95-98 % af deltagerne fatter ikke en brik af hvad Jonas mener, og blandt dem der forstår ham, er det kun 2-3 stykker max, der hænger på….

Nu ville det jo være let at afskrive Jonas og tråden, men ”desværre” har Jonas ret.

Hmm her er du nok lidt grov jeg ville sige 96-97 %

95-98% af alle hifientusiaster kan hører musik når de starter med deres interesse, men denne evne forsvinder hurtigt.

95-98% af alle hifientusiaster kan lære at høre musik igen, hvis de gider være åbne, tolerante og positive.

Jonas’s taler jo ikke om Linn i sine indlæg. Men Jonas har i Scala hifi været heldig at møde en forhandler, der har lært Jonas igen hvad musik er, og pillet hans hifi entusiast unoder ud af ham. Det har intet at gøre med Linn, men alt at gøre med en god forhandler. Linn er ikke det eneste mærke der kan spille musik, men dog et af de få mærker der kan (jeg vil anslå disse til ca 7-8 max på verdensplan).

De unoder tog også 2 år at komme af med og jeg er kun 31år og nogle gange kan de vende tilbage, men tænk på tester Bruno her på siden er har han ikke 50år i brancen så vil det tage ham 8år at komme igennem.

Begrejstning komme helt af sig selv når man har et super anlæg. Hellere give 50.000kr for noget man bliver glad for end give 25.000kr for noget man kun bliver halvglad for så er de 25.000kr sku spildt. 

Tænk sig hvis Jonas har ret…. Hvad har alle I andre så ?????

Hei kommer lige til at tænke på at du måske kun fedter for mig, for at få mig til at købe Densen ? har du så få kunder du skal til at fange dem på nettet ? LOL

Eller deler du blot min interesse for musik

Til sidst vil jeg sige at jeg ikke ved om du er modig eller blot lidt dumdristig  du siger jo at 97% ikke kan lytte, afskære dette dig ikke fra 97% af kundematerialet ? eller vil du til at lære dem musik igen ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Jeg fedter ikke. Og jeg ved ikke om jeg deler din interesse for musik, for jeg ved ikke hvad du lytter til af musik

Men jeg deler din interesse for at hifi skal kunne spille musik, og jeg er enig med dig i at det kan det meste ikke.

Godnat

Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Hej Andre,

Dine betragtninger om at højttalerne ofte er det ringeste kan jeg faktisk godt delvis tilslutte mig til. Det er egentligt mærkeligt at det er tilfældet, for på papiret burde det at lave en højttaler være forholdsvis let. Men det viser bare at der er mere mellem himmel og jord, end man lige tror...

Jeg deler dog ikke din begejstring for selvbyg. Ikke fordi jeg som producent hellere vil have du køber nye produkter (vi skal nok overleve uanset antallet af selvbyggere...) Men fordi det oftest ikke er særligt godt. Der sker typisk det at den glade selvbygger/&modifikatør, "går i cirkel", istedet for fremad i udviklingsforløbet, og derfor får et produkt der kun er til hans egen fornøjelse. (Som selvbygger er man selvfølgelig mere stolt af sit hjemmesløjd, end de fleste andre som vurderer det mere objektivt).

Det er imidlertid en lang historie, som nok er lidt ude for fokus i denne tråd.

Med venlig hilsen 

Thomas Sillesen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er trist og kedeligt at du stempler alle os andre, blot fordi vi ikke har fulgt med i en tråd blandt 1.000 vis af andre herinde. Du kan derfor ikke tillade dig at stemple os som du gør - det er for at bruge dine egne udtryk - usagligt!

Som så meget andet her i livet, så handler livet ikke om at have ret eller uret. Der er meget mere derimellem som man hverken kan måle, se, lytte eller andet til/på, for slet ikke at sige, sætte ord på.

Når det er sagt så kører mange diskutioner om emner som teknik og features fremfor indhold. Og det kan jeg godt forstå, for hardwaren sætter sit præg i den grad på det vi oplever. Men vores præferancer er vidt forskellige, ligeledes er vores hjem, øjne, øre (var der nogen der sagde ørevoks?) og luften (ja så kører den igen). Bøglerne kan virkelig gå højt, faktisk ryger de fleste indlæg helt ud af tangenten og ender i noget der måske afskrækker andre fra at deltage og give deres mening til kende.

Jeg mener derfor - kort sagt- at vi skal respektere hinanden på godt og ondt og så dele vores fælles hobby/pasion - Hifi - og alt det der ligger imellem. Men på en sober måde, for ellers er der ingen stor glæde ved at læse de mange indlæg der dagligt ruller ind på sitet.

Godnat!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Dine betragtninger om at højttalerne ofte er det ringeste kan jeg faktisk godt delvis tilslutte mig til.

Hvornår ser vi så din Beat 1000S speaker den lille 4vejs konstruktion med Densen aktive kort ?

Højtalerne er rigtig nok noget af det som farver aller mest men det gør jo også at det er lættere at finde den rigtige da det ofte går helt galt for mange af dem dem. Se blot Dyneaudios store modeller eller elektrostaterne det er sku helt grinagtigt. Eller Dali's nye flødebolle maskine MS modellerne der er lavet til at spille blidt og gennemsnitligt fløde agtigt på alle anlæg for uhada hvis folk får for mange monitor egenskaber så høre de jo pludselig hvilket l**te elektronik de har bag.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Der findes et udtryk for personer som dig og Jonas

og jeg vil kalde det arogant.

Nogle Niel Young plader er optaget så det lyder som i en garage for at få "the right feelings"

Hvorfor er det så forkert når det lyder som i en kirke?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

hej

firmaer som ikke er i stand  til at lave ordentlig hifi, som er pengene værd, er ofte nødsaget til fjerne opmærksomheden fra mangler og fejl vha. smarte udtryk og diffuse formuleringer!

luftguitarer og luftfrikadeller ;-)

krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Lad os nu lege, det var vin og ikke hifi, vi havde som hobby !

Hvis Sillesen og Jonas udelukkende vil koncentrere sig om at drikke vinen, så er det fint med mig - jeg drikker gerne med !!

Men andre mennesker skal ikke nedgøres for at undre sig og udforske, hvad det EGENTLIG er for delkomponenter i smagsstoffer, alkoholprocenter, farve, dybde osv, der gør, at vinen rent faktisk giver den oplevelse, man får. Det er jo ikke ensbetydende med, at de ikke kan nyde vinen i samme fulde drag som de, der udelukkende ser en mission i at få den ned.

Tilbage til Hifi

Jeg synes også, det er helt ok, at nogle kun vil fløjte med på melodien og er ligeglad med perspektiv, bredde, dybde og højde i musikken. Det burde alt andet lige halvere udgifterne til hifi, da mono vil være tilstrækkeligt.

Men svarende til vinen, er der heller intet galt i, at når man nu er vild med selve musikken, melodien, helheden osv. så er der vel for pokker intet odiøst i, at nogle mennesker bliver nysgerrige og giver sig til at finde ud af, hvad det er for elementer, der er med til at skabe den oplevelse, reproduktionen af musikken giver.

Når jeg har været i både den syvende og ottende himmel og CD'en er slut, er det da ikke så sært, at jeg har fået pirret min drengelige nysgerrighed og går i gang med at "skille indholdet ad" for at se, om jeg kan finde ud af, hvorfor jeg fik den oplevelse. Det er da det, vi drenge har gjort lige siden 5-årsalderen, da det første mekaniske vækkeur måtte lade livet...... Det betyder jo ikke at 97 % af drengene ikke kan klokken....

Sillesen har ret - kvinder er ligeglade med at skille vækkeuret ad - de skal bare se hvad klokken er.

Så fordi man interesserer sig for, hvad det er for elementer, der er med til at definere den musikalske oplevelse, er man ikke nødvendigvis blandt Sillesens 97 %, der overhovedet ikke kan lytte til musik. Et tal som i øvrigt på ingen måde kan funderes i andet end subjektivitet, da det er lytteren selv, der definerer, hvilken oplevelse et stykke musik giver.

Lad nu være med at gøre diciplinen hifi mere vanskelig, kunstnerisk eller akademisk end den er.  De folk, der skriver her på HIFI4ALL.DK har alle en interesse i de oplevelser, musikken giver uanset om de interesserer sig for perspektiv eller ej. De fleste vil bare ikke dikteres, hvordan deres oplevelser skal være.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Enig med redaktøren.

HiFi entusiaster har HiFi som en hobby, og derfor må der være
mere end blot at lytte til musikken. Hvorfor, er det at
musikken bliver formidlet så overbevisende som den gør på et
godt (vores eget ) anlæg, det er jo netop fordi det formår
at gengive optagerummet (når der er tale om et optagerum
og ikke kunstigt skabt rum - her kan Tom Waits anbefales),
instrumenternes klangegenskab og inbyrdes placering. Alle
disse ting er jo totalt ligegyldige for den endelige
musiknydelse, men det er netop disse ting der gør, at
musiknydelsen går op i en højere enhed, og det er netop disse
ting der kan sættes ord på.

Iøvrigt mener jeg, at alle anlæg kan formidle musik. Jeg har
ofte nydt en koncert eller et godt stykke musik (kendt som
ukendt) på mit 14" TV, men en 2" fuldtoneenhed. Så mit
postulat er faktisk at 100% af alle anlæg kan formidle
musikken 100%, de kan dog ikke gengive lyden 100% (men
det er en helt anden sag).

At Jonas mener han hører musik, kan vel også diskutteres.
Han lytte på forskelle, bækkener på forskellige plader skal
også lyde forskelligt. Det kan jeg sådan set godt følge, men
det er ligeså lidt musiklytning som det er at lytte efter om
bratch spilleren står 1 meter bagved trombonen eller måske
kun 70 cm. At kunne gengive forskellene på instrumenternes
klang, er jo blot en enkelt komponent i helheden, og hvis alle
andre halter bagefter, er der jo ikke meget helhed over
anlægget.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

... Linn er ikke det eneste mærke der kan spille musik, men dog et af de få mærker der kan (jeg vil anslå disse til ca 7-8 max på verdensplan).

Hej Thomas. Altid interessant når producenter deltager i dette forum. Især når de som du ofte kommer med interessante og konstruktive indspark.

Men ovenstående postulater er simpelthen den værste gang sludder jeg længe har hørt.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Der kan drages store parelleler mellem vin og hifi.

Når man starter ud, så er det fordi man bliver begejstret over lyden (smagen), det er oftest let at finde noget der er bedre, fordi det man starter ud med ikke er på et særligt højt niveau. Det er stadig musikken og smagen der er i fokus.

Når man så bliver bidt af hifi eller vin, så begynder man at drikke etiketter, eller købe de rigtige mærker indenfor Hifi. Man ved godt man ikke helt har råd til det helt store, men fokus er nu mere på image, end på lyd og smag!

Når man så har været bidt af hifi og vin et stykke tid, og har haft nogle af de rigtige mærker, så skal man til at tage skalpe. Indenfor vin er det de store vine i de rigtige år, eller rigtigt gamle sager tilbage til 1945 og 1947 eller ældre. Kan også være at man laver monster smagninger af 30 årgange af en 1. cru Bordeaux. Indenfor hifi skal man have super-apperater - koste hvad det vil. Her er der tale om et ræs, hvor smag og lyd er i baggrunden, og hvor det gælder om at samle trofæer.

På et tidspunkt bliver man træt af ræset, eller også så er der bare ikke flere trofæer man kan hente! Så er man klar til at blive genfødt. Jeg har været en del af turen igennem med vin, men stod af midt i trofæ-ræset fordi det blev for dyrt. Nu drikker/smager jeg vin jeg kan li, og det er for nydelsens skyld. Ok vi diskuterer da gerne vinen, men hygge og nydelse er meget mere fremherskende. Indenfor hifi har jeg været med i den første fase, og begyndelsen af den anden fase. Så var jeg ude af hifi i 15 år, hvor jeg ikke købte andet end en cd til 900 kr. Og nu har jeg samme holdning til hifi som til vin - jeg har det for nydelsens og musikkens skyld.

Jeg læser gerne indlæg om vin og hifi, men jeg ved godt hvad jeg gerne vil have. Jeg har en ide om hvad der giver mig nydelse. Nogen er til Bougogne andre til Rhone, nogle er til rør andre til transistorer, og nogle kan bedre lide Hubert Lignier andre Vogue, nogle er til Linn og andre til ML.

Så husk musikken og nydelsen drenge og piger ... ellers brænder det ud!

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum