Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Wisdon Audio En Fysisk umulighed ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Wisdom Audio praler jo at af have en membran til diskanten som er lettere end Luft. Så vidt jeg ved er der ikke nogle faste stoffer som er lettere end luft, de stoffer man kan finde som er lettere end luft er andre gasarter.

Hvis nu vi forestiller os at han virkelig har fundet et fast stof til membranen som er lettere end luft så kan man jo bygge flyvemaskiner eller rumskibe i dette materiale og de vil hermed blive vægtløse og dette vil jo være et kæmpe fremskridt.

Der er så 3 muligheder.

1)      Jeg kender ikke alle stoffer, hvem kan så oplyse mig ?

2)      Han har lavet en komposit af metal og en lettere gasart der gør at membranen samlet set bliver lettere end luft.

3)      Det der i virkeligheden menes er at membranen flytter mere luft end den selv vejer og det er jo isig selv en fordel.

Jeg har desværre ikke taget de store materialefag  på Ingeniør skolen men måske andre kan hjælpe ?
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er tale om en banal misforståelse/skrivefejl.

Selvfølgelig er membranen ikke lettere end luft. Membranen er derimod lettere end den luft den sætter i bevægelse. Mon ikke det er det, der menes her? Altså forslag numer 3.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Wisdom Audio praler jo at af have en membran til diskanten som er lettere end Luft. Så vidt jeg ved er der ikke nogle faste stoffer som er lettere end luft, de stoffer man kan finde som er lettere end luft er andre gasarter.

Hvis nu vi forestiller os at han virkelig har fundet et fast stof til membranen som er lettere end luft så kan man jo bygge flyvemaskiner eller rumskibe i dette materiale og de vil hermed blive vægtløse og dette vil jo være et kæmpe fremskridt.

Der er så 3 muligheder.

2)      Han har lavet en komposit af metal og en lettere gasart der gør at membranen samlet set bliver lettere end luft.

3)      Det der i virkeligheden menes er at membranen flytter mere luft end den selv vejer og det er jo isig selv en fordel.

Jeg har desværre ikke taget de store materialefag  på Ingeniør skolen men måske andre kan hjælpe ?

Du kan prøve at læse testen igen så, forklaringen ligger faktisk i teksten.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 610&zoneid=3

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Januar 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Jonas bojer skrev:

Der er så 3 muligheder.

Du kan prøve at læse testen igen så, forklaringen ligger faktisk i teksten.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 610&zoneid=3

jeg læser følgende i teksten.

"Selve båndets masse ligger lige under luftens egen masse og er derfor særdeles lette at drive for det kraftige magnetsystem."

Hmm måske jeg ikke kan finde det du mener men mine øjne bliver også MEGA trætte af at kun læse teknik måske du kan finde det sted du mener belyser sagen ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Januar 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Troede ikke at øjnene kunne blive trætte af at læse bestemte ting, men der kan man bare se!

Synes nu ellers ikke at teksten indikerer at Wisdom Audio praler af noget som helst, men der intet forgjort i at fremhæve når man får lavet et godt produkt, ligesom Linn gjorde da de havde lavet CD12. Hvori ligger forskellen?

Når snakken går på membranerne burde du være klog nok til at have i baghovedet at membranen er MEGET tynd og derfor og MEGET lette - skulle materialet bruges til et fly ville det logisk nok ikke kunne laves så tyndt hvis det skulle kunne holde til den vægt det skal bære - det må en ingeniør som dig da kunne regne ud uden hjælp!?

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Membraner lettere end luft!.Dette er overskiften af artiklen.Jeg må også spørge hvad dette materiale?.Jeg har ikke læst anmeldesen,da den virker useriøst.

mvh

Til top Vis haldor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haldor

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det var dog en være gang fluekn*pperi.Og hvad så om der skulle

have stået, lettere end luften de flytter ?.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Det var dog en være gang fluekn*pperi.Og hvad så om der skulle

have stået, lettere end luften de flytter ?.

MVH 

Andre, det er de der nye He-membraner.

Det kunne være spændende at prøve men de er svære at håndtere og nærmest umulige at anbringe i magnetgabet. Og så er det svært at finde en lim der kan bruges.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

-

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Det ser dog ud til at kabinetterne er tunge ! Det skal man nok være glad for.... ellers ville højttalerne nok hænge under loftet som en anden ballon

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Når snakken går på membranerne burde du være klog nok til at have i baghovedet at membranen er MEGET tynd og derfor og MEGET lette - skulle materialet bruges til et fly ville det logisk nok ikke kunne laves så tyndt hvis det skulle kunne holde til den vægt det skal bære - det må en ingeniør som dig da kunne regne ud uden hjælp!?

Ronni tag dig nu sammen

Hvad vejer mest et kilo fjler eller et kilo jern ? når de skriver massen er lettere end luft må man gå udfra at der er Massefylden de snakker om og den er f.eks. angivet i g/cm3 og så er formen ligegyldig.

Det er altså noget sludder du skriver.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Det ser dog ud til at kabinetterne er tunge ! Det skal man nok være glad for.... ellers ville højttalerne nok hænge under loften som en anden ballon

Med venlig hilsen

Spikes er en saga blot

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

-

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Hvad vejer mest et kilo fjler eller et kilo jern ? når de skriver massen er lettere end luft må man gå udfra at der er Massefylden de snakker om og den er f.eks. angivet i g/cm3 og så er formen ligegyldig.

Det er altså noget sludder du skriver.

Jeg tror bestemt et Kilo bly vejer mest
Ellers ville jeg jo ikke kunne få fiskeudstyret til at gå til bunds
Man taler jo også om, at benene blev tunge som bly - ikke tunge som fjer

He He.
Hvis massefylden på noget er mindre end luft, så stiger det til vejrs, ligesom hvis man søsætter noget, hvor massen af den fortrængte væskemængde er større end massen af det der søsættes, ja så flyder det.
Hvis stålskibe ikke var hule indeni, så ville de såmænd synke.
Helium balloner fiser til himmels, pga af dette praktiske fænomen, varmluftballoner virker også.

Engang brugte Cerwin vega i øvrigt det trick, at fylde kabinetterne med en gasart, der var tungere end luft. Det simulerer et større kabinet og giver derved en dybere bas fra et lille kabinet.
Gassen fes dog vist ud med tiden, så det blev opgivet igen. Modellerne hed vist S1 og S2
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

-

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Engang brugte Cerwin vega i øvrigt det trick, at fylde kabinetterne med en gasart, der var tungere end luft. Det simulerer et større kabinet og giver derved en dybere bas fra et lille kabinet.
Gassen fes dog vist ud med tiden, så det blev opgivet igen. Modellerne hed vist S1 og S2

tager du gas på os ?

Hvis det er ovenstående du tænker på, så er den go´nok. De lavede 2 HT med gas i. Gassen befandt sig i en pose inden i kabinettet.
Faktsik må jeg med bævende stemme meddele, at jeg ejede sådan et par i en kort periode i 1977.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilstå, at jeg ikke har målt båndets massefylde. Jeg har derfor ændret teksten til:

"Selve båndets masse ligger i følge Tom Bohlender lige under luftens egen masse..... "

Til Haldor:

Hvordan kan du vide noget som helst om seriøsiteten, hvis du ikke har læst historien ? Det er da en gåde...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Peter skrev:
Kurt von Kubik skrev:

tager du gas på os ?

Hvis det er ovenstående du tænker på, så er den go´nok. De lavede 2 HT med gas i. Gassen befandt sig i en pose inden i kabinettet.
Faktsik må jeg med bævende stemme meddele, at jeg ejede sådan et par i en kort periode i 1977.

Var det Knald gas ? for så må der dæleme have været kland på de speeakers ?

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Der er så 3 muligheder.

Er det virkelig så svært at forstå???

Membranerne er selvfølgelig lavet ud af brint! Det sikrer desuden at højtalerne kan levere bas der virkelig kan brage, blot de sætte nær en varm effektforstærker!

Nej, der er da den værste gang salgsgas! Det er jo fysisk umuligt at lave et sådant materiale.

Men de "redder" den jo lidt ved at skrive MASSE og ikke MASSEFYLDE. Det må altså bare betyde at membranerne vejer mindre end den omkringliggende luft. DVS. Luften i lytterummet vejer mere end membranerne.

Jeg HÅBER at vi kan få en klar udmelding. Den eneste logiske er at der menes at menbranerne vejer mindre end den luft de flytter. Men det i sig selv er også en mangelfuldt da de skriver at "membranernes masse ligger lige under luftens"! HVAD SÅ HVIS MAN BRUGER DEM EN DAG HVOR DER ER LAVTRYK!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes