Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 02:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt Linn Klimax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

På dette link kan læses om en ny "opgradering" af Linn Klimax der hedder CHAKRA

http://www.dagogo.com/CESLinn.html

Hvad går dette ud på hvad gør en Large bi-polar transistors as
"boosters"

Måske en elektronik nørd kan fortælle ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

hej jonas

det kræver ikke en tekniknørd, men en marketingsnørd.

linn er jo kendt for at komme med en lind  strøm af såkaldte opdateringer således at kundens tegnebog ikke får fred.

nej lav det ordentligt fra starten og kom med opdateringer, når der virkelig er noget nyt og bedre. 

jeg driller dig lidt fordi du jo er erklæret linn'ist, men jeg synes dog, der lidt om snakken.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

På dette link kan læses om en ny "opgradering" af Linn Klimax der hedder CHAKRA

http://www.dagogo.com/CESLinn.html

Hvad går dette ud på hvad gør en Large bi-polar transistors as
"boosters"

Måske en elektronik nørd kan fortælle ?

Hej Jonas!
Har lige chekket det ud.
Iflg. Linn drejer det sig om, at de har lavet en forstærker topologi, som kombinerer fordelene ved mange transistorer og kun én transistor i udgangen.

Mange transistorer virker ofte på HIFI nørder som store bryster gør på HIFI nørder. Det er for lækkert og det ser gedigent og velformet ud. Men der er fordele og bagdele ved alt.
Mange transistorer kan levere meget store mængder strøm. Mange transistorer har i fællesskab en meget lav udgangsimpedans, hvilket giver en høj dæmpningsfaktor (HT impedans/udgangsimpedans = dæmpningsfaktor).
Men så holder fordelene også op. Mange transistorer skal helst være rimeligt ens mht. impedanser og forstærkning, hvilket gør det svært og dyrt, at parre dem nøjagtigt. Her er mange transistotrer lidt ligesom store bryster på en løbetur - det ser godt ud, men det ville være gået bedre uden.

En enkelt transistor har de fordele, at den ikke skal arbejde sammen med sidemanden, men går det hele alene, hvorfor der ingen variation er i den måde det gøres på.
Ulempen er så, at der ikke kan leveres store strømmængder og udgangsimpedansen er ret høj i forhold til mange transistorer.

Det Linn har gjort er, at når forstærkeren kører ved moderater strømstyrker, så bruges der kun EN transistor, når der gives mere pedal, så kommer en bunke transistorer væltende og træder til.
Det er der som sådan intet nyt i, men Linn vil gerne gøre tingene på sin egen måde, hvorfor man har søgt patent på en speciel kobling mellem de 2 stadier. Og den hedder så Chakra.

Som jeg umiddelbart ser det, så ville jeg på baggrund af det jeg lige har fortalt og kun det, vælge den gamle model. en slags switching gøres normalt ikke ustraffet. Fordelen ved det nye arrangement er så, at den kan lukkes inde i de hifi møbler du selv har købt nogen af, og skruen kan bare drejes i bund. De udvikler stort set ikke varme, hverken i tomgang eller med pinden nede. Så det er forklaringen på det. I virkeligheden burde de vel egentlig gå videre til Icepower, som er den helt ultimative måde, at køre en kold forstærker på, men den er der andre der har opfundet før dem.

Lyt til den nye op mod den gamle før du gør noget drastisk. Umiddelbart er det en not og ikke hot nyhed.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej jonas

det kræver ikke en tekniknørd, men en marketingsnørd.

linn er jo kendt for at komme med en lind  strøm af såkaldte opdateringer således at kundens tegnebog ikke får fred.

nej lav det ordentligt fra starten og kom med opdateringer, når der virkelig er noget nyt og bedre. 

jeg driller dig lidt fordi du jo er erklæret linn'ist, men jeg synes dog, der lidt om snakken.

mvh krydsmads

ja update og alt bliver bedre

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes