Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Problem på kollegiet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Vi har et problem på kollegiet............

Vi har et anlæg i vores festsal, som ligger nede i vores kælder. Problem er at når folk bliver fulde, skruer de for højt op  og det er dem som bor ovenover ikke tilfreds med, da lyden er meget gemmentrængende (bassen)

Er det mulig for på en eller anden måde, at kunne begrænse volumekontrolen på eller ligende............??????

Andre krative løsninger modtages gerne

Hilsen Sorlar

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Sådan er det med kollegier. Høj bas og betonbyggerier går dårligt i spænd. På mit kollegium er man nærmest tvunget til at deltage i alle festerne, da hele huset ryster når musikken skrues op. Der findes dog løsninger.

1: Lad vær med at drikke jer stive hele tiden. Brug tiden på bøgerne i stedet :) (Hmm - kommer nok ikke til at virke)

2: Lad ikke stive mennesker stå i bar! (Det er altid en god tommelfingerregel:)

3: Køb et mindre anlæg.

4: Få en af dem der selv bor ovenpå til at stå i bar :)

5: Skal jeg blive ved??? Teknisk snilde besidder jeg ikke - så det kan jeg ikke hjælpe med.

6: Hold dig langt væk fra kollegier. Spritstive ungersvende med for mange penge og for meget fritid. Det kan kun gå galt!

MVH Obi Jon Kenobi - som selv er pænt træt af at bo på kollegie :(

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på prislejet ...

Det bedste er nok at købe en limiter, ligemeget hvor højt udgangs signalet på forstærkeren er, sørger limiteren for ikke at lukke mere igennem end man har sat den til. Denne løsning koster dog penge, limitere er ikke billige og skal man have nogen (læs: Mig og det firma jeg arbejder i) til at installere den, ja det bliver det jo heller ikke billigere af :)

En anden løsning er at forhindre fysisk adgang til forstærkeren, lad forstærkeren stå på et neavau som er passende og lås den ind i et skab.

og ellers er der jo alle obi jan kanobi svar, som dog er kreative men tvivler på nogen af dem virker. No afence, obi jan :)

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hov hov - de virker skam udemærket :)

Kunne man ikke bare koble en kompressor på efter forstærkeren - og så dæmpe signalet på denne måde - eller ville det lyde skod??? Hvis man gjorde det rigtigt (Det er svært at indstille kompressor rigtigt, men man kan da prøve) er det da en rimelig billig løsning???

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at hvis man skal have en kompressor og den skal lyde ordentligt, så tror jeg man skal op i nogen lunde samme prisleje.

Ud over det er en kompressor jo til line signalet og man vil derfor stadig kunne skrue højere op for forstærkeren.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Det kommer an på prislejet ...

Det bedste er nok at købe en limiter, ligemeget hvor højt udgangs signalet på forstærkeren er, sørger limiteren for ikke at lukke mere igennem end man har sat den til. Denne løsning koster dog penge, limitere er ikke billige og skal man have nogen (læs: Mig og det firma jeg arbejder i) til at installere den, ja det bliver det jo heller ikke billigere af :)

En anden løsning er at forhindre fysisk adgang til forstærkeren, lad forstærkeren stå på et neavau som er passende og lås den ind i et skab.

og ellers er der jo alle obi jan kanobi svar, som dog er kreative men tvivler på nogen af dem virker. No afence, obi jan :)

Hvor meget koster en limiter da ???

Sorlar

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Og forresten, angående fulde folk i baren...................Det er frivilligt at stå i baren, og jeg tror at hvis vi forbyder fulde folk at står i baren. Så er der ikke nogle til at stå der

Sorlar

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

hmm er ikke sikker derfor jeg ikke skrev en pris .. men vil godt finde ud af det til dig til imorgen .. men under 10000 tror jeg ikke på ..

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Det har kollegiet ikke råd til.........

Kan man lave et fysisk indgreb på volume kontrolen

Sorlar

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

heh, er det AATS kollegiet? Jeg boede heldigvis i den anden fløj, og var glad for det.

Anyway, engang jeg arbejde med børn og unge havde vi et anlæg der kunne spille alt for højt, så vi satte en lille hvid klistermærketing (jaja) ved volumecontrol, som et angivet max. Overskred de det måtte de ikke bruge anlægget i en uge...

Da det ikke fungere i en bar, hvad med at de skal give en omgang hvis de skruer for højt op?

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg sagtens man kan, har bare ikke teknisk kunnen til at fortælle dig hvordan .. :)

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hva dælen er problemet ? bor man på kollegie så er der dømt til fest og ballade det høre jo med.

Husker stadig de vilde år på Ingeniørkollegiet  det var dæleme fedt.

Øl , kvinder, højt musik og raske små slagsmål

PS: dog ikke i eksamens perioden så er man stille.

Eller brug 2 skruer en i volumenknappen en i kabinnet så kan man ikke skrue helt op for skruen i volumenknappen går på skruen i kabinettet inden max nås.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Angående klister mærket, det har vi prøvet, det gjorde at vi slap fo 7 ud af 10 tilfælde.......Men det hjælper ikke ret meget hvis man bare skruer op en gang klokken 4.00 om natten, for så er ovenborene vågen........

Vi havde to klister mærker, en som lød "Her er det fint" og en som lød "MAX HER TIL"

Man kunne lime en "klods" eller ligende på volume kontrolen og en på selve forstærkeren. Så bliver det fysisk umulig at skrue mere op.......Problemet med det er at vi skal ud og købe en ny forstærker (sandsynligvis en Yamaha RX-V1400) og den koster omkring de 7500 kroner. Og den vil vi nødig skamfere

Sorlar

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor køber i en 6.1 forstærker, er det ikke bare til disko anlægget ?

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Vi har også en film klub, og har i lang til ønsket os en surround forstærker........Og nu har vi fået bevilliget 15000 kroner til et anlæg (nogle forslag, den skal ha a+b højtaler udgange)

Sorlar

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

hey .. jeg har en idé brug pengene på en limiter istedet :)

hehe just kidding...

Men smid et nyt indlæg hvor du spørg der er mange her på hifi4all der er meget mere kvalificeret til at svare på det end jeg .. jeg siger bare sony :)

smid spørgsmålet i surround sound.

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et indlæg, med der var ingen som "svarede"

Link: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6099&PN =1

Sorlar

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Det er da nemt fixet med en lille passiv preamp imellem cd og forstærker. Stil den på den ønskede volume og sørg for folk ikke kan pille ved den: gem den, lås den inde, lim/skru knappen fast eller lign.
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Man kan også købe en cdafspiller med variabel udgang, stille forstærker på højst ønsket effekt ved max på cdafspilleren, og derefter låse forstærkeren inde. Det vil være en billig løsning, da det er nemt at finde en brugt afspiller. Mange af de "gamle" denon cdafspillere har det bl.a.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 04:34 | IP-adresse registreret  

Hej Darkwind

Hvordan fungere det, kan du forklare det lidt nærmere ??  Kan man ikke bare skrue op for forstærkeren ??

Venlig hilsen Sorlar

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes