Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kopiering.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Her kan der fortsættes fra denne tråd...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6113&TP N=3

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Darkwing skrev:

Man laver vel ikke musik og skriver en bog pga. pengene? Det er vel fordi man har et budskab man gerne vil have ud. Hvis ikke er det ikke meget ved at høre/læse.

Næhhh... men på den anden side går det jo hen og bliver en levevej for mange.
Forfattere og musikere skal også spise. Deres børn skal også have vinterstøvler osv. Nøjagtig som os andre dødelige har de brug noget guld på kistebunden. Og i øvrigt er det ikke spor gratis at opretholde øvelokaler og instrumenter og transport med 1½ tons gear til og fra Sønderjylland koster altså også.
Selvom det er sjovt at spille, så kan man ikke leve af eventuelle klapsalver ved koncerten. Når der ligepludselig falder en slat penge fra pladesalget stiger lysten til at stå flere aftener i øvelokalet altså betragteligt.

(Og hvis der er nogen der kommer med den der gamle sang om at man kun kan skabe rigtig kunst når man har det dårligt med sig selv, ikke altid får mad nok og i øvrigt ikke aner hvor man næste gang skal sove, så bliver der altså uddelt øretæver.
Det passer ikke. Bare prøv at spise næsten intet og lade være med at sove i et døgn og gå så på arbejde og se hvor effektiv du er!)

I øvrigt er ophavsret en god ting. Hvis jeg laver noget vil jeg gerne have en mulighed for at styre hvem der får det til afbenyttelse. Om de skal betale penge for det eller ej. Om de overhovedet må bruge det.
Det kan jeg altså ikke se er en dårlig ting.
At ophavsret så er blevet en handelsvare er noget andet, der ikke nødvendigvis er godt for musikerne. Men de bliver ofte tvunget ud i det, for overhovedet at få lov at udgive plader på de store selskaber.

Jeg bryder mig heller ikke specielt om pladeselskaberne.
Mage til bagstræberisk og sammenspist forening skal man da lede længe efter.
Det eneste positive ved deres nuværende opførsel, er at hvis de fortsætter så tror jeg ikke de findes om ti år.
Jeg tror musikerne bliver så trætte af dem at de finder alternative måder at udgive plader på. Der er allerede tilløb til det.

Og bare lige for at slå det helt fast:
Open source er ikke lig med ophavsret. Faktisk har de to begreber ikke ret meget med hinanden at gøre.
Hvis ellers mine evner rakte til den slags, kunne jeg sagtens lave et program under en eller anden open source licens og stadig have ophavsret på programmets kildekode. Men det kan vi diskutere et andet sted.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

vilmann: Jeg er helt enig, kunstnerne skal da have betaling for deres arbejde. Problemet er at det er pladeselskaberne der gennem markedsførring bestemmer hvilke kunstnere der skal tjene penge. Jeg vil mene at kunstnere ville være bedre tjent uden pladesleskabernes monopol, i hvert fald dem der laver musik for andet end pengenes skyld.

Ang. ophavsret på musik: Når du underskriver en plade kontrakt overtager pladeseskabet reelt rettighederne til din musik og du kan nettop IKKE selv bestemme hvem der må bruge det. F.eks. må mange kunstnere ikke ligge deres egen musik til gratis download på nettet for deres pladeselskab.

Hele diskussionen gik ud på om det var umoralsk at snyde pladeselskaberne for penge ved at købe ved cdwow, kunstnerne får vel en fast pris pr cd uanset hvor pladen er købt? Og nej piratkopiering er selfølgelig ikke løsningen, men mange ser ikke noget alternativ når der effektivt bliver lukket for steder som cdwow. Hvis der var et lovligt billigt alternetiv ville folk hellere end gerne støtte kunstnere. Det er cdwow, iTunes og lign. gode eksempler på.

Forbrugerne er magtesløse og politikerne er i lommen på pladeindustrien, så som du selv siger, er kunstnere de eneste der kan ændre tingene.

Opensource: Ja copyright vs. copyleft er en helt anden diskussion, men software patenter vil gøre det umuligt for private uden adgang til jurister at skrive software, uanset om det er open, closed eller free. Hvem tør udgive kode hvis man risikerer at får en langtrukket million retsag på nakke fra en stor software koncern pga. et eller andet ukendt patent? Man bør kun beskytte ophavsret og ikke forhindre udvikling. Det er så lidt af en balance, som for tiden desværre ser ud til at hælde til den forkerte side.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes