Darkwing skrev:
Man laver vel ikke musik og skriver en bog pga. pengene? Det er vel fordi man har et budskab man gerne vil have ud. Hvis ikke er det ikke meget ved at høre/læse.
|
|
|
Næhhh... men på den anden side går det jo hen og bliver en levevej for mange.
Forfattere og musikere skal også spise. Deres børn skal også have vinterstøvler osv. Nøjagtig som os andre dødelige har de brug noget guld på kistebunden. Og i øvrigt er det ikke spor gratis at opretholde øvelokaler og instrumenter og transport med 1½ tons gear til og fra Sønderjylland koster altså også.
Selvom det er sjovt at spille, så kan man ikke leve af eventuelle klapsalver ved koncerten. Når der ligepludselig falder en slat penge fra pladesalget stiger lysten til at stå flere aftener i øvelokalet altså betragteligt.
(Og hvis der er nogen der kommer med den der gamle sang om at man kun kan skabe rigtig kunst når man har det dårligt med sig selv, ikke altid får mad nok og i øvrigt ikke aner hvor man næste gang skal sove, så bliver der altså uddelt øretæver.
Det passer ikke. Bare prøv at spise næsten intet og lade være med at sove i et døgn og gå så på arbejde og se hvor effektiv du er!)
I øvrigt er ophavsret en god ting. Hvis jeg laver noget vil jeg gerne have en mulighed for at styre hvem der får det til afbenyttelse. Om de skal betale penge for det eller ej. Om de overhovedet må bruge det.
Det kan jeg altså ikke se er en dårlig ting.
At ophavsret så er blevet en handelsvare er noget andet, der ikke nødvendigvis er godt for musikerne. Men de bliver ofte tvunget ud i det, for overhovedet at få lov at udgive plader på de store selskaber.
Jeg bryder mig heller ikke specielt om pladeselskaberne.
Mage til bagstræberisk og sammenspist forening skal man da lede længe efter.
Det eneste positive ved deres nuværende opførsel, er at hvis de fortsætter så tror jeg ikke de findes om ti år.
Jeg tror musikerne bliver så trætte af dem at de finder alternative måder at udgive plader på. Der er allerede tilløb til det.
Og bare lige for at slå det helt fast:
Open source er ikke lig med ophavsret. Faktisk har de to begreber ikke ret meget med hinanden at gøre.
Hvis ellers mine evner rakte til den slags, kunne jeg sagtens lave et program under en eller anden open source licens og stadig have ophavsret på programmets kildekode. Men det kan vi diskutere et andet sted.
/vilmann