| Forfatter |
|
fred280188 Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle eksperter!
Endnu en tråd om det famøse roskilde anlæg, jeg er ny her, så vær blid!!
Jeg skal bygge et roskilde-trækvognsanlæg...
Jeg vil bruge 2 * 6,5" og 2 6*9" Højtalere og et hav bilbatterier.
Jeg ved bare ikke om jeg skal bruge en alm headunit eller en forstærker?
Hvad er mest hensigtsmæssigt med batterilevetid og lydstyrke i baghovedet?
Jeg ved godt at jeg stiller et spørgsmål, der ligner andre i forummet. Men jeg søger nogle lidt anderledes svar som jeg ikke har kunne finde nogen steder.
Hvis der er nogen der har opskriften på det perfekte anlæg for under 2000 kr, må de meget gerne skrive til mig!!!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 Maj 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de størrelser højttalere der er tale om så er Headunitens almindelige forstærker helt fint. Og selvfølgelig jo flere batterier = desto længere spilletid.
Men hvis du vil spille rigtigt HØJT så skal der forstærkere og subwoofere og endnu flere batterier til.
...men det kunne du jo rode med næste år, og starte med det du har planlagt til årets Roskilde festival, og se hvordan det går.
|
| Til top |
|
| |
fred280188 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret..
Men ville gerne vide om jeg egentlig ville spare levetid på batterierne ved at bruge en forstærker+mp3afspiller i stedet for headunit'en.. altså ved samme lydstyrke
|
| Til top |
|
| |
fred280188 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvad der bruger mest batteri (ved samme lydstyrke i dB)
1000watts 4 kanals forstærker?
eller en headunit på 4x40 watt?
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget svært at sige, for jeg tror ærlig talt ikke på de bil-forstærkere der hævder at de kan levere 1000 watt. De levere nok 1000 watt i peak, men ikke kontinuelt. Når det er sagt, tror jeg at dine penge vil være bedst inversteret i en forstærker, og ikke en head unit. Hvad strømmen angår, så kunne man forestille sig at de større forstærkere nok kommer til at trække mere strøm. Hvor højt vil du da spille? Du skal godt nok bruge mange bilbatterier, hvis du vil overdøve scenen  .
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
fred280188 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fandme svært at sige hvor højt, men stille og roligt standard stereoanlæg.. det skal ikke overdøve, det er heller ik til trance.. Det er bare for 10 mennesker der skal hygge sig og lytte til noget imens...
Kan man slutte 4 højtalere til en 2kanals forstærker, og hvis ja hvordan?
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Her er lidt billeder af et par af de musik maskiner jeg og mine venner har bygget til Roskilde Festival: Her er et billede af forrig års musikmaskine "dragen". Taget på en varm Roskilde Festival.
Den spillede fint, omend ikke så højt som man kunne ønske sig. Det man
skal huske på er, at det der lyder højt nede i en butik med PA udstyr
(som disse højttalere er), ikke lyder nær så højt ude i det fri uden
vægge til at reflektere lyden. 
Et billede af sidste års musik maskine "Musik koen". Taget på en mindre varm Roskilde Festival...
Dragen trægte til opgradering og blev derfor til en ko.. Logisk nok...
Endnu en forstærker, 2 "dobbelt højttalere", en iPod og koskind bestod
forbedringerne i. 
Et billede af Musik Koen i lidt rarere omgivelser.  Nå, nu får jeg sgu gæster. Jeg vender tilbage med tal, mål og råd snart... Go' weekend. /Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan ikke se billederne
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig de billeder til at virke... Jeg leder som en gal efter billeder af indmaden, hvis det ikke lykkedes at finde dem, må jeg jo hive koen frem snart og få taget nogle nye friske billeder.
Nå, men da den hed "dragen" bestod den af 2 stk temmelig kompakte billige PA højttalere. De var sat til en ca. 400 watts autoforstærker. Den fik besked fra en alm. gammel discman og det er sådan set det.
Den spillede væsentligt bedre en nogen af vores tidligere maskiner, som jeg desværre ikke har nogle billeder af PT.
Vi har bevidst valgt altid at lade højttalerne på vores musik maskiner pege fremad, så vi kan retningsbestemme musikken/larmen.
Da den så blev til koen sidste år fik den 2 stk ekstra dobbelt højttalere fra Harald Nyborg sa på siden.. En ko har jo vinger... Eller omfarmene arme, som det egentligt var, ind til hænderne faldt af. Nå, men hifi er det jo selvfølgeligt ikke, men de kunne satme spille højt! En grund der til var også den 1200W autoforstærker vi spændt for. (Husk sikringer til den :-) )
Højttalere og forstærker fra året før virker i øvrigt stadig, så det er muligt at få gang i alle seks højttalere hvis det skulle være...
Grundet mange ridsede CD'er valgte vi med stor succes at tage en iPod med som kilde. Det gjorde det hele væsentligt mere overskueligt, plus at alle sangene også virkede i slutningen af festivallen...
Jeg prøver som sagt at finde nogle billeder og præcis data. Nogen spørgsmål eller noget indtil da?
/Rune
edit: Det skal altså lige siges at koen så noget gladere ud før festivallen... Underlæben (bland andet) er faldet af i kampens hede...
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Leverskade Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fede anlæg i har banket sammen der!
Nogle gutter og jeg har i sinde at medbringe et anlæg på størrelse med jeres "drage", dog er vi lidt i tvivl om hvor store og hvor mange batterier vi skal kaste os ud i at medbringe, hvad har i erfaret? Og hvor hvad med spilletiden ved moderat belastning, hvor længe kunne i holde den kørende?
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa.
Vi havde 3 bil batterier med, men fik dem opladet nogle gange (det kan man på festivals pladsen).
Hmm, det er sgu svært at sige hvor længe man kan spille på dem. Det kommer jo meget an på hvad I spænder for uhyret af udstyr og hvad "moderat" er for jer.. jeg vil gætte på en lille 8-12 timer, hvis I ikke giver den for meget gas.
/Rune
|
| Til top |
|
| |