Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Søger antenne til FM radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg står med en Cambridge Azur 540 FM radio, som jeg skal have til at spille ude i garagen, men der mangler jeg jo så mit sædvanlige antennestik. Så leder efter en lille antenne som jeg kan placere gerne indenfor, da jeg ikke gider til at montere alt muligt halløj udenfor  Nogen der har en idé hvor jeg kan skaffe sådan en?

M.v.h.

Tylle

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja, 2 ledninger (eller 1,5 stift kobbert) af 50cm længde den ene til antenne indgang og den anden sluttet til skærm eller stel. Jeg er noget glad for Du ikke spørger til DAB signalerne.

Monteret i forlængelse af hinánden (totallængde 1m), og hvis Du modtager for svagt indendørs så prøv anbringe "antennen udendørs" og coax ledning ind til Radioen. Og hvis fortsat problemer så prøv med retningen og lodret eller vandret polarisering, svært udendørs 

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Okay det skal da helt klart prøves, hvis den antenne jeg købte i Elgiganten tidligere idag ikke fungerer optimalt Men tak for svaret!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Ja, 2 ledninger (eller 1,5 stift kobbert) af 50cm længde den ene til antenne indgang og den anden sluttet til skærm eller stel. Jeg er noget glad for Du ikke spørger til DAB signalerne.

Monteret i forlængelse af hinánden (totallængde 1m)

Korrekt, bortset fra længden. Bølgelængden i FM båndet er ca. 3m, så du skal bruge 2 gange 75cm (1,5m total) til en halvbølgedipol. 2*50cm skal nok give noget signal, men meget svagere end ved den rigtige længde.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde". Derfor lykkedes mine amatør mæssige antenner aldrig fordi jeg havde glemt alt om dette. 3,5MHz til 15MHz. Og ved 20 meter eller 14MHz da betyder det meget om noget er 20m eller kun skulle være 13,5m

Nogen vil skrive dette kun gælder gemmen Coax kablets midterleder men dette køber jeg ikke helt. At elektriske signaler ligesom ved de farer igennem kobberledninger i det fri eller omgivet af en skærmet ledning, der er nogen grænser for hvad jeg accepterer.

Jeg mener hvis man prøver med signalestyrke og på een af DVB-T kanalerne, dette kan evt. efterprøves hvis samme altså har indikation for Signal Styrke.

De der 0,95 kan have noget gøre med afstande til  Reflektorer eller Direktorer på elementer med 3 eller helst flere, elementer. Føde- eller Drive elementet hvor antenne kablet sættes på, det med hvor meget Reflektroren er l æ n g e r e og hvor meget direktoren (direktorerne) er k o r t e r e end samme Føde element. Så er det meste vistnok kommet med.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

http://www.answers.com/topic/electrical-length

og mange andre sider

Måske eller på engelsk Perhaps, Cyklotron og prøv google på ordet Perhapsatron, eller hvad er en måsketron? Men er det overhovedet morsomt?     Ihvertfaldt er det gammelt, halvleder- og computermæssigt.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde"

Måske - men jeg har aldrig set en professionelt fremstillet FM dipol på kun 1m - og mig bekendt er aluminium også et metal.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Bruger selv sådan en her (mon ikke den kan købes i Elgiganten eller Bilka):

FM-topolet antenne
Til radio. Længde: 180 cm

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Købte som sagt en antenne i Elgiganten igår og den ser ud til at virke ganske godt, skal bare lige have stillet den op på loftet så burde den være der

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Osprey har ret i det med lede-hastigheden i kobber m.m.; den er vel 30-95% af partikelhastigheden, og det er vist skærm og yderisolering, som sænker hastigheden?!

Flpdk; "længde: 180cm". Så er det nok en 5/8 dipol, måske altså?!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Den antenne havde jeg desværre glemt, billedet ovenover.

Betegnet som " 300 Ohm Foldet Dipol ". Sådant fladkabel blev engang brugt i UHF båndet, Sort/Hvid Tvens barndom.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
osprey skrev:
Det er nok muligt men "Hastigheden i kobber og andre metaller er altså kun omkring de 200.000 km per sekund, også betegnet som elektrisk længde"

Måske - men jeg har aldrig set en professionelt fremstillet FM dipol på kun 1m - og mig bekendt er aluminium også et metal.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Korrekt, en "normal" dipol til FM båndet er dimensioneret til 96MHz og længden er ca. 1,55 meter. Simple dipoler med 8tals indstråling er lige følsomme for signalet som for reflektioner og må frarådes, 3 elementer (direktor, dipol og reflektor) alternetivt 5 elementer (3 direktorer) må anbefales til nærstationer. Glem de støjfølsomme 300 ohms dipoler og stavantenner. De "rundstrålende" dipoler er heller ikke noget at samle på. Fra 7 elementer og op kan det blive nødvendigt med en rotor med mindre antenne kun skal bruges til én bestemt sender. Husk højden, FM antennen skal reelt kunne "se" senderen da FM båndet ikke følger jordens krumning 

High Fidelity (knud Søndergaard) havde i sin tid et par artikler om emnet + en detaljeret byggevejledning (nummer 5 og 6 årgang 1975) men FM antenner er så billige at det formenligt slet ikke kan betale sig, en 5 element antenne fra Triax koster vel en 3-4oo kroner.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes