| Forfatter |
|
JungleJohn Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købt en brugt Thule IA60b for 2000 kr. og et par Dali 104 højttalere. Jeg satte højttalerene til med almindeligt el-kabel og sluttede min iPod til med et almindeligt mini-jackstik. Da jeg skruede op for lyden gik forstærkeren pludselig ud, og n kan jeg slet ikke få liv i den igen.
Hvis man sætter øret ned til den kan man høre en elektrisk summen når man tænder, men der er intet lys på displayet.
Det er meget fustrerende at det gør sådan første gang jeg prøver det. Nu havde jeg jo lige glædet mig :).
Er der nogen som har nogle råd, eller en idé om hvad der kan være sket?
Hilsen en hjælpeløs HiFi-noob
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du hørt anlægget/forstærkeren ude hos sælger?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
JungleJohn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det virkede fint hos sælgeren, og det virkede også et øjeblik da jeg satte det til herhjemme, men gik bare ud med det samme :/
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den svage summen er nok bare trafoen - helt normalt. Det kunne lyde som om, der er gået en sikring på sekundærsiden. Af med låget!
Alternativt kan det være et relæ, der fejler.
|
| Til top |
|
| |
JungleJohn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke helt så stærk til det tekniske, men jeg har prøvet at tage den lille "skuffe" ud hvor sikringen sidder. Det så ud som om der var plads til to sikringer, men der sad kun én i. Ved ikke om det betyder noget. Men hvad gør min hvis sikringen springer, skal den bare udskiftes før man kan tænde igen?
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra, du taler om skuffen på apparatets bagside - lige under netbrønden. Det er primær-sikringen, der sidder her. Hvis den var gået, ville der ikke komme nogen som helst brummen fra forstærkeren. Når der er plads til to sikringer i skuffen, er det fordi, det ene rum er til opbevaring af en reservesikring, så man har den ved hånden, skulle man få brug for den.
Du slukker forstærkeren og hiver netledningen ud af stikket! Så fjerner du låget og lokaliserer sikringen/sikringerne inde i apparatet. Der er sandsynligvis nogle Ø5 x 20 mm glassikringer. Du vipper dem let ud med en lille skruetrækker eller lignende. Hvis tråden er brændt over, er der ingen tvivl - sikringen skal skiftes. En sikring kan godt være brudt, selv om tråden ikke synligt er brændt over. Den kan være gået fra under en af metalhætterne. Det er sjældent. I dette tilfælde er et ohm-meter nødvendigt.
Det er vigtigt at skifte til samme type sikring som den, der sad i i forvejen. Oplysningerne er trykt i den ene metalhætte. Der kunne fx stå F5A/250V. Det første bogstav står for flink (F) eller Træg(T) - primærsikringen er nok træg, men sekundærsikringerne er ofte flinke af hensyn til beskyttelse af udgangstrinnet. Du bør aldrig erstatte en flink med en træg. Det omvendte kan gøres i mangel af bedre, men du risikerer (let), at sikringen brænder over, hvor den ikke burde gøre det. Det næste tal angiver sikringens mærkestrøm - 5A står for 5 Ampere. Tallet efter skråstregen er spændingsangivelsen - her 250 Volt.
Sørg for at udgangen ikke er kortsluttet, når du igen tænder for forstærkeren (og hvis du ikke er erfaren, gør du først dette efter igen at have monteret låget).
Det er altid en god regel kun at sammenkoble to apparater, når de begge er helt slukket (ikke noget med standby). Inden du tænder, har du skruet helt ned for volumenkontrollen.
|
| Til top |
|
| |
JungleJohn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, det hjalp meget! Så må jeg jo ned og købe den rigtige sikring :). Tusing tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ud over USXX's fornemme svar er der vel blot at tilføje at du hellere må checke om det kabel du har anvendt til højtalerne er ok, og at du ikke kortslutter enderne nogen steder.
Held og lykke
Thomas P
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren er balanceret....Dvs. at du ikke kan tilslutte hovedtelefoner/I-pod m.m. over højttalerterminalerne. De kortslutter forstærkerens udgang
|
| Til top |
|
| |