| Forfatter |
|
serano Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 
Jeg er ny her på Hifi4all, men har hørt meget godt om der skulle være nogle af jer der kunne hjælpe mig med hvad jeg skal gå efter..
Sagen er den at jeg godt kunne tænke mig nogle nye højtalere, da dem jeg har i forvejen er nogle gamle B&O højtalere, som er sat sammen med en Bilka subwoofer. Ikke videre prangende, men det kan spille nogenlunde musik og jeg har ikke haft mulighed for at investere i større og bedre udstyr før nu. Det bliver trukket af en gammel Panasonic SA-HE-7 surroundforstærker. Rummet det spiller i er 10-12 kvm.
Jeg må dog ærlig erkende det er en helt anden oplevelse når de gamles anlæg spiller, Harman Kardon AVR 146 + et par år gamle Jamo, der ligner Jamo C 605 en del. Misundelig Måske ikke i jeres målstoksforhold, men synes det lyder rigtig godt :)
Det stiller mig overfor et par spørgsmål/problemer. Min computer(onboard lydkort) er tilsluttet via Phono-Jack, ville det være en ide at investere i et bedre lydkort og udnytte det med optisk kabel ? Mange numre jeg lytter til er i 320 kbps og jeg er en af dem der virkelig kan høre det større lydbillede i forhold til 128 og 192 kbps. Oftest elektronisk musik (meget dynamisk) Ville lyden blive meget bedre, hvis jeg foretog denne ændring ?
Xbox 360 er tilsluttet via phono pt, men jeg har overvejet at erhverve mig et optisk kabel her også, ville jeg drage stor nytte af det ?
Dernæst skal jeg have fundet 2 stereo højtalere jeg kan tilslutte min reciever. Prisen skulle helst være under 5.000. En tanke der har strejfet mig er at det måske ville være klogere at købe en ny Reciever i samme omgang, men jeg vil helst undgå det, hvis den gamle altså går an.
Er der nogen der har et par bud på disse spørgsmål, alle forslag/tanker er velkomne 
|
| Til top |
|
| |
serano Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ikke nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre :)?
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilket bundkort du har, men de fleste bare rimeligt nye bundkort har lyd ud digitalt (SPDIF). I så fald er der ingen grund til at købe et nyt lydkort.
Hvis du ikke har lyd ud digitalt på dit bundkort så kan du få en stod forbedring ved at købe et lydkort! Og enten køre digitalt fra det til forstærker/reciever eller analogt (kommer an på hvor DAC(digital to analog converter) er bedst.
Mht. højttalere så kan du sagtens få noget ret godt for 5000kr, især hvis du leder på brugt markedet (DBA.dk eller her inde er gode bud). Der kan man ofte finde noget B&W eller Dali f.eks., 2-3år gammelt i perfekt stand til omkring 50% af ny pris.
Der er også en del nye højttalere du kan få til en fornuftig pris. Har selv tannoy sensys dc1, de kan erhverves på tildbud til 1300 stykket. Synnes selv de spiller godt (har parret dem med en sub) http://www.kf-scanaudio.dk/tilbud.html
Jeg kender ikke din reciever så kan ikke råde dig til noget med den.
|
| Til top |
|
| |
serano Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er faktisk at bundkortet ikke er nyt og derfor ikke har SPDIF som du nævner.
Jeg har overvejet at købe et USB Lydkort, ligesom denne: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid= 70SB109000002&GroupGuid=3527&SelectedGroup=3527
Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1, som nemlig har SPDIF udgang, som koster 450 kr. Er det meget vigtigt hvilket optisk kabel man køber ? jeg tænker kvalitetsmæssigt, nu hvor det jo er digitalt. Afstanden er 4-5 meter ca.
Jeg har også kigget en del på Dali Concept 2 eller 6, er der nogen der har en ide om det ville være overflødigt med Concept 6 til mit forholdsvis lille rum? Jeg regner dog med at flytte indenfor max 1 år.
|
| Til top |
|
| |
jsjohnsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 10 September 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Serano jeg har pt. et anlæg til salg som måske kan opfylde dit behov. http://www.jsjohnsen.dk/annonce.pdf Jeg har ikke fået opdateret annoncen, men jeg har sænket prisen til 5000,- for hele pakken forstærker, 5 højttalere, subwoofer, usb lydkort (creative audigy 2 NX), + div kabler. Hvis du stadig er misundelig på de gamles anlæg, går handlen tilbage  . Da herlighederne står i aalborg kan det jo ikke være lettere. Hilsen Jesper
|
| Til top |
|
| |
serano Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lyder det jo som en fin pris, men problemet er at jeg slet ikke har brug for surround går egentlig bare efter gode stereo højtalere. Recieveren tror jeg ligger tæt på den jeg har allerede??
Hvor meget vil du have for det USB lydkort ? 
|
| Til top |
|
| |
jsjohnsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
serano skrev:
Umiddelbart lyder det jo som en fin pris, men problemet er at jeg slet ikke har brug for surround går egentlig bare efter gode stereo højtalere. Recieveren tror jeg ligger tæt på den jeg har allerede?? |
|
|
Recieveren tror jeg også er noget som den du har. Der er bare 6 x "100w" i min, som gør at du kan drive en passiv sub.
serano skrev:
|
Hvor meget vil du have for det USB lydkort ?  |
|
|
Jeg kan nok ikke få mere end 300 for lydkortet, så det er ikke så aktuelt at sælge den alene. hvis du vil udskifte din sub fra bilka, har jeg en hjemmebygget 12" subwoofer med en hypex 200w forstærker, som du kan få for 1500,- (Bas enheden er monteret i et rør, som trænger til en gang maling)
|
| Til top |
|
| |
serano Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil altså ikke sælge lydkortet? ellers så må jeg hoppe på det andet Creative jeg har fundet længere oppe..
Jeg ville egentlig hellere ud i en løsning der gør 2 højtalere selv kan leverer nok bass, så jeg ikke behøver at have en subwoofer lige nu, den fylder jo godt sådan en ..
Er der ingen der har bud på nogle andre højtalere ? musikken er forholdsvis elektronisk som sagt.
Hurtig acceleration og dynamisk. Jeg kan se der er mange der snakker om der faktisk er stor forskel i hvordan det bliver gengivet i de forskellige højtalere mht diskant og bass. Er der også det når vi snakker højtalere i 4.000-5.000 krs klassen ?
http://www.youtube.com/watch?v=9XOenJcC1L4 <- Eksempelvis som denne sang.
|
| Til top |
|
| |
serano Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen herinde der har erfaringer med USB lydkort ?
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også anbefale et Silverstone EB 01. Det er nemt at bruge. Trækker strøm fra USB. Og slår Creative med flere længder.
__________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |