| Forfatter |
|
martin1979 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ville høre om man kan høre rigtig SACD hvis det kun er i stereo??
er lidt rookie på området nemlig, så håber at der er nogle som kan hjælpe..
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan man bestemt
Vil tro det er cirka halvdelen af alle SACD-udgivelser, der også har multikanal, men alle har stereo
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
super!
Det jeg tænkte var mere ang. hvordan man forbinder cd/dvd til anlæget osv? Skal kablerne gå fra SACD - udgangene? eller bare fra anolog
udgangene?
Jeg har bestilt "Roger Watters - in The flesh "  Så det bliver spændende...
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, at jeg ved hvad 'sacd'-udgangene er. For det meste forbinder man netop sacd via analogudgangene
Hvilken afspiller er det?
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sony dvp-ns900v
Der er nemlig nogle indgange til SACD/multikanal altså 5.1 :) Skal jeg bruge front udgangene dér?
forstår du det?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det vil jeg tro. Hvis der både er 5.1 og en separat stereoudgang kan det også tænkes, at der er det samme signal i den
Sådan er det i hvert fald på min sacd-afspiller, som også er fra Sony
I afspillerens opsætning kan du sikkert vælge, om den skal tage multikanal- eller stereosporet som standard
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
super...
Jeg må lige prøve det her i weekenden, hvis ikke det virker skriver jeg til dig igen?
på forhånd tak....
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony skulle værre på vej med en SACD afspille, med HDMI.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den Sony sacd spille ... og jeg mener det forholder sig lidt anderledes, ret mig hvis jeg tager fejl:
Til afspilning af sacd er der kun analoge udgange til 5.1 og de skal til forstærkerens tilsvarende indgange for gengivelse af sacd´er. Dvs. hvis du afspiller en 5.1 sacd og der kun er kabler til fronter, går du glip af lyd fra de resterende 3 kanaler - afspilleren kan ikke "down-scale" eller hvad man nu kalder det ... altså sørge for, at lyden fra de manglende ht kanaliseres til fronterne istedet. Det betyder så igen at kun sacd skiver i 2 kanaler (f.eks. Stevie Ray Vaughan Texas Flood) bliver gengivet korrekt.
Og så er det jeg er lidt i tvivl: Afspilleren kan også spille stereo, men så er det via enten digital eller analoge stik beregnet til dette - og her er det stereo-sporet, der afspilles, ikke det højopløselige sacd spor. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle sacd-skiver indeholder også et sacd-stereospor, som har lige så høj opløsning som 5.1-sporet,
så man får ikke mindre sacd fordi man kun bruger stereo. Om man skal bruge stereo- eller front-
udgangene må afhænge af den konkrete afspiller, men se evt i manualen eller prøv dig frem.
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige hvis jeg sætter kablerne til front SACD-udgangene på dvden, så skulle jeg have den rigtige forbindelse?
jeg vil nemlig kun have det i stereo.. indtil jeg for noget mere plads
Tak for alle de mails!
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro du skal bruge stereo analog udgangen istedet for front analog hvis du har valg muligheden. Jeg er itvivl om hvorvidt, hvis det drejer sig om en SACD med både multi kanal og 2 kanal lydspor, at DVD afspilleren ikke automatisk vil vælge 5.1 hvis bare du smider pladen i og trykker play, og så vil du jo lytte til noget der er mixet til 5.1 via 2 højttalere.
Hvis du sætter kablerne i analog out vil du automatisk få det korrekte 2 kanals lyd ud, og Vanderlay har helt ret. Der er ikke dårligere opløsning på 2 kanals sporet end på 5.1 sporet. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu prøvet at skifte mine kabler fra analog udgangene til 5.1 front udgangene, og min konklusion
er at jeg ikke kan høre den store forskel i lyden når jeg høre SACD? synes det er svært at vurdere hvad for
nogle udgange man skal bruge......
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det lyder ens kunne det jo tyde på, at den sender det samme ud, og i så fald er det
vel ikke noget problem, hvilken du vælger?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt skal man ind i menuen på afspilleren og krydse af om det er 5.1 man "kører" eller 2.0 stereo - for den ved det ikke!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
martin1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
det har du nok helt ret i, så jeg tror bare jeg lader dem sidde i 5.1 front udgangene
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opløsningen er vel den samme om man afspiller 5.1 eller stereo, men hvis du afspiller 5.1 og kun lytter på 2 højtalere kunne jeg forstille mig der forsvandt noget af de lydmanden har mixet over i de andre kanaler.
Nu står jeg selv og er tæt på at købe en SACD-afspiller der hedder Oppo BDP S83, når den kommer. Jeg syntes også der er mange spørgsmål. Er det fx. bedre at købe en afspiller som kun kan håndtere SACD. Oppo BDP S83 kan også håndtere DVD-A , Blu Ray osv. Den skulle især være god til at håndtere/opscalere DVD, men er der så sparet på SACD kvaliteten? Jeg mangler fx. også en mærkning af forstærkere om de er egnede til bla. at gengive bla. den dynamik en SACD indeholder.
Jeg har fået øje på en forstærker der hedder CAV AV-860A til 3995 kr, men er i tvivl om kvaliteten, da jeg ikke kender mærket. Noget jeg også er i tvivl om er: Kan både (nogle) forstærkere og afspillere afkode SACD. Hvis ja, hvad giver det bedste resultat?
Man skulle få det bedste resultat i et 5.1 SACD hvs alle højtalerne (på nær sub) er ens, men kan man ikke alligevel benytte små baghøjtalere, så man selv kan blive i stuen? Og opnå et fint resultat alligevel?
|
| Til top |
|
| |