| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden fået opbygget en hjemmebio som jeg synes består af nogle gode komponenter. De kan alle ses under min www.
Men jeg synes stadig der mangler en del før jeg er tilfreds! Mit største problem er, at jeg hurtigt synes at det bliver belastende og trættende at høre på når der virkelig ses film med et ordentligt lydtryk. Synes f.eks. at når man er i biografen (én af dem med ordentlig lyd), så kan lydtrykket være mega højt og samtidigt behageligt og afslappende at høre på - men synes ikke jeg kan få det sådan herhjemme selv ved at få sat rockfon-plader osv på væggene. Det føles som om problemet er i mellemtone/diskant området.
Har I nogle bud på, hvad der kan skyldes dette? Er rummet for småt eller trænger jeg til opgradering af noget af udstyret? Min plan er her i den kommende tid at komme ud og lytte til en masse forskelligt som er noget over prisniveauet på alt hvad jeg har for derfor at sammenligne :)
Men håber nogle kan hjælpe!
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
under www?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
du er nok vokset fra det JBL. Hvad med at prøve nogen mere neutrale modeller?
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| du er nok vokset fra det JBL. Hvad med at prøve nogen mere neutrale modeller? |
|
|
Ja JBL er kendt for den lidt aggresive lyd - kunne godt være man skulle prøve at finde noget andet. Nogle forslag til "blødere" højttalere?
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have meget mere dæmpning op. Det byggeri du bor i ligner beton på vægge og loft samt et parketgulv .Det vil sige hårde flader hele vejen rundt. Din efterklangstid er sansyndligvis alt for høj. Hvis du stiller dig ind midt i rummet og klapper hårdt i hænderne giver det en meget god fornemmelse af hvor godt eller skidt dit rum er. Det er lige før man kan klappe så højt, at det gør ondt i ørene, i nogle rum.
Næste gang du er i biografen så prøv at lave klappetesten. Prøv også at gå over til en af sidevæggene og snak direkte ind i den.Så vil du høre at stort set alt der kommer ud af din mund bliver absorberet(spyt og mundvand undtaget )
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak, nu er også jeg med
Mit bud er ligesom Wrongs. Ikke det bedste lytterum som det ser ud på billederne i hvert fald.
Men hvis du, ligesom jeg, ikke lige har mulighed for at hænge tæppe på væggene for bedre lyd (kæresten i ved), så er
bedste bud at finde nogle varmtlydende højttalere.
Komplett.dk har lige nu Patos højttalere til meget billige penge. De er et godt bud efter hvad jeg kan læse mig til fra
anmeldelser på nettet.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Du skal have meget mere dæmpning op. Det byggeri du bor i ligner beton på vægge og loft samt et parketgulv .Det vil sige hårde flader hele vejen rundt. Din efterklangstid er sansyndligvis alt for høj. Hvis du stiller dig ind midt i rummet og klapper hårdt i hænderne giver det en meget god fornemmelse af hvor godt eller skidt dit rum er. Det er lige før man kan klappe så højt, at det gør ondt i ørene, i nogle rum.
Næste gang du er i biografen så prøv at lave klappetesten. Prøv også at gå over til en af sidevæggene og snak direkte ind i den.Så vil du høre at stort set alt der kommer ud af din mund bliver absorberet(spyt og mundvand undtaget )
MVH WRONG |
|
|
Lige præcis dette er også min teori :) Men synes bare stadig problemerne er der selvom jeg har fyldt bag- og sidevægge med rockon. Men du har ret - akustikken i biografen er noget helt specielt! Bare når man taler føles lyden behagelig og afslappet. Men det erj o svært at få det sådan i stuen uden at skal dominere fuldstændig. Og ja, selve byggeriet er det værst tænkelige :) Beton beton og atter beton. Hehe.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerne i biffen er da, efter mine oplevelser, altid anstrengende at høre på  Jeg tror nærmere dit problem er at du mangler noget strøm til højttalerne. Kender dog intet til dine højttalere, så kan selvfølgelig også være dem. Men hvor højt spiller du egentlig når det hurtigt bliver anstrengende? Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
LIge for at være helt sikker på I har scrollet helt ned i bunden af min www-tråd - jeg har efterhånden fået sat en del rockfon op til dæmpning i rummet.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
Højttalerne i biffen er da, efter mine oplevelser, altid anstrengende at høre på
Jeg tror nærmere dit problem er at du mangler noget strøm til højttalerne. Kender dog intet til dine højttalere, så kan selvfølgelig også være dem. Men hvor højt spiller du egentlig når det hurtigt bliver anstrengende?
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Hehe ja nogle biografer er virkelig ringe. Men synes nu også der findes biografer som virkelig har noget at byde på! Ved nu ikke om jeg er sikker på din effektteori - jeg driver dem i øjeblikket med en rimelig seriøs Crown-effektforstærker og splitter ved 80hz. Så det er ikke engang fordi den bruger alle kræfterne på de dybe toner. Ved ikke rigtigt hvor højt jeg spiller. Forstærkeren står på -10db - -15db ca.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, der tænkte jeg mig ikke helt om  Havde jo godt læst du har en Crown. Nå men uanset kan det nu godt tænkes at du bare spiller højere end du selv syntes er behageligt. Er selv begyndt at bemærke at jeg ikke længere altid syntes det er lige sjovt at spille lige så højt som jeg gjorde førhen, selvom anlægget kun er blevet bedre. Kan jo være det bare virker højere i biffen pga. højere forvrængning eller noget. Det behøver jo ikke gøre det anstrengende at høre på, hvis det ikke er lige så højt. Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. belastende lyd har mange nye højttalere kunstigt hævet diskant - det sælger, men man bliver træt i længden. Undgå den slags modeller. Nogle
B&W har lignende unoder.
Dynaudio er et godt sted at starte. Men også brugtversioner af Jamo´s topserie, Concert 11, giver god lyd til prisen. Mine yndlingsmodeller ATC SCM
40 har et løft på 2dB i toppen, det kan lige gå an og er ellers let at rette.
Hvis du har mod på det, kan der også fifles med JBL´ernes filter.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Ang. belastende lyd har mange nye højttalere kunstigt hævet diskant - det sælger, men man bliver træt
i længden. Undgå den slags modeller. Nogle
B&W har lignende unoder.
Dynaudio er et godt sted at starte. Men også brugtversioner af Jamo´s topserie, Concert 11, giver god lyd til prisen. Mine
yndlingsmodeller ATC SCM
40 har et løft på 2dB i toppen, det kan lige gå an og er ellers let at rette.
Hvis du har mod på det, kan der også fifles med JBL´ernes filter. |
|
|
Jeg kan prøve at lege lidt med eq'en i min receiver og dæmpe lidt på toppen. Jeg kører dog med thx-processing som gerne
skulle skære lidt af diskanten.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
Ja ok, der tænkte jeg mig ikke helt om Havde jo godt læst du har en Crown.Nå men uanset kan
det nu godt tænkes at du bare spiller højere end du selv syntes er behageligt. Er selv begyndt at bemærke at jeg ikke
længere altid syntes det er lige sjovt at spille lige så højt som jeg gjorde førhen, selvom anlægget kun er blevet bedre.Kan
jo være det bare virker højere i biffen pga. højere forvrængning eller noget. Det behøver jo ikke gøre det anstrengende at
høre på, hvis det ikke er lige så højt.Mvh. l´Blundt |
|
|
Ja det kan jo godt være jeg bare skruer for højt op til hvad jeg egentligt "kan klare". Det er også min plan at komme lidt
rundt i de butikker som sælger virkelig high-end systemer hvor rummene er akustisk optimale - hvis jeg oplever det samme
dér, så er det i hvert fald ikke mit udstyr der er noget galt med :)
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok prøve, hvis det var muligt at sætte nogle andre højttalere foran, bare i stereo. For at finde ud af om problemet ligger inden, eller efter højttalerkablet.
Nu er jeg ikke fan af biograflyd på nogen måde, da jeg synes lyden der er mangelfuld. Måske til fordel for behagligheden af tilstedeværelsen. Jeg synes ikke at opleve noget højfrekvens lyd i en bio.. -måske er det derfor de kan skrue op uden det er belastende. Det er kun min teori..
MVH: M.M.M. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Bastian Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Ang. belastende lyd har mange nye højttalere kunstigt hævet diskant - det sælger, men man bliver træt i længden. Undgå den slags modeller. Nogle B&W har lignende unoder. Dynaudio er et godt sted at starte. Men også brugtversioner af Jamo´s topserie, Concert 11, giver god lyd til prisen. Mine yndlingsmodeller ATC SCM 40 har et løft på 2dB i toppen, det kan lige gå an og er ellers let at rette.
Hvis du har mod på det, kan der også fifles med JBL´ernes filter. |
|
|
Jeg har sjældent været mere enig! Dog lige den tilføjelse at JBL altid har været kendte for en ret aggressiv diskant. Mit råd må være:
Kig på rumforbedring og skift til højtt. med silkedome-diskanter/bånd i stedet for metal!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bastian skrev:
Kig på rumforbedring og skift til højtt. med silkedome-diskanter/bånd i stedet for metal! |
|
|
her er jeg ikke længere så enig, som jeg var engang  - metaldomer kan sagtens afstemmes til blød lyd. Mine Concept 90 B&W CM1 (gammel
model fra 1990) er et fremragende eksempel på silkeblød metaldomelyd. Men metaldomerne er kommet frem samtidigt med at moden er skiftet til
aggressiv diskant måske?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
beklager linieskift, H4A og Safari er på kant....
|
| Til top |
|
| |