Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjælp til akustik. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er nu er ved at have noget grej hvor det er sjovt at høre musik - eller det skulle det ihvertfald være. Mit rum er dog helt til hundende - det lyder ligesom om at man har skruet ned for bassen. Mangler punch i bunden, det er simpelthen elendigt.

Har lige lavet en hurtig skitse over mit rum. Den er ikke helt 100% målfast  :

Jeg har prøvet mange forskellige opsætninger men uden held. Hvad skal jeg gøre for at komme i den rigtige retning? Jeg er total lost. Det kan ikke være rigtig at det ikke kan lade sig gøre at få en ok lyd i rummet?

Mit anlæg fejler ikke noget - det lyder helt perfekt hos min kammerat. Selv hvis jeg skruer helt op for bassen kan jeg næsten ikke høre forskel når jeg sidder i sofaen, men jeg kan mærke det i gulvet.

Håber på noget hjælp.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

En lille prøve der kan "finde" bassen:

Stil højttaleren i lyttepositionen og gå så rundt i rummet - der hvor bassen er kraftigst stiller du højttaleren (bruges godt nok mest til subs, men du kan jo prøve ;-) )

Normalt er det jo for kraftig bas, der er problemet, men prøv at flytte højttaleren tættere til en væg eller helt ind i et hjørne.

Hvordan er det med lofthøjden? Hvad med møbler? er der meget dæmpet eller det bare flader? Tæpper på gulvet?

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Vil da lige prøve det med at rykke rundt på højttalerne til der hvor bassen høres. Som det er nu står de næsten helt op af væggen - der er ikke den store forskel.

Der er vel 2,30 - 2,40 m i højden. Har gulvtæppe i hele rummet. Akustikken er i og for sig god, mangler bare bassen. Der er ting på væggene o.s.v. Syntes selv jeg har gjort hvad jeg kunne for at skabe en fornuftig lyd.

Jeg tror selv jeg skal ud i noget med rum absorbenter o.s.v., men er ikke sikker.

pedalhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Huuum synes også dit rum ser lidt spøjs ud vedr. indretningen. Hvilken højtaler taler vi om? Altså er det en tryk kammer HT eller er der bas refleks/port? og hvis ja, hvor sidder porten for eller bag? og hvad med spikes. Og nu siger du at ht står helt op af væggen, har du evt. prøvet og trække dem lidt længere ud på gulvet så der ca. er en 40cm ind til væg fra speekers bagside. Og jeg tror måske at det er en skidt ide at den der reol står imellem dine ht. Men nu ved jeg jo heller ikke hvor stor den reol er.

Held og lykke med det.

Til top Vis pedalhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pedalhansen Besøg pedalhansen's Websted

Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Det er Energy 22.2. Det er en basrefleks med port foran. Der er ikke spikes på, da gevindet til spikes i ht ikke er helt funktionsdygtige mere. Har prøvet med et par Snell E/3 med basport bagpå og spikes - her var heller ingen bas.

Som sagt, så har jeg prøvet mange opstillinger, og også det med at rykke ht ud fra væggen. Prøvede i dag at rykke anlægget rundt, netop så jeg ikke havde noget i mellem ht - stadig ingen bas når jeg sad i sofaen. Står jeg ved HT, så er den ok, men ikke perfekt.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Nu har du ikke fået forbundet dine HT i modfase vel?

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at gå rundt i rummet, hvis der intet sted er med god bas, så satser jeg også på følgende bud:

TruthSpinner skrev:

Byt rundt på plus og minus på den ene højtaler og se om det ikke hjælper...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Prøv at gå rundt i rummet, hvis der intet sted er med god bas, så satser jeg også på følgende bud:

TruthSpinner skrev:

Byt rundt på plus og minus på den ene højtaler og se om det ikke hjælper...

Hehe, nej det er dog ikke derfor. Kom nemlig selv på samme ide og prøvede at sætte dem i modfase. Der var tydelig forskel tæt på højttalerne, men ikke den helt store forskel når jeg sad i sofaen. Det siger måske lidt om hvor slemt / træls mit problem er.

Jeg har boet her i 3 år og har altid haft en lidt speciel lyd. Gav anlægget skylden, men efterhånden som jeg har opgraderet, så er det blevet klart at det er akustikken i rummet. Det er dog blevet meget bedre efter at jeg har fået gulvtæppe på, istedet for en gang trægulv. 

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Faktisk er der mindre gevinst ved at flytte højttalerne i forhold tl at flytte lyttepositionen.

Prøv følgende gode råd, der kort sammenfatter nogle af de overordnede råd fra Get Better Sound:

1. Placer højttalerne løseligt der hvor de ca. skal stå.
2. Eksperimentér med at flytte lytte positionen frem og tilbage langs centeraksen - Fiksér lyttepositionen hvor bassen er bedst.
3. Eksperimentér med højttalernes placering - prøv at ramme placeringer hvor afstanden mellem højttalerne er ca. 83% af afstanden til lyttepositionen. Vinkel højttalerne så de krydser et sted mellem 0 cm og 50 cm bag lyttepositionen.
4. Undgå at placere lytteposition eller højttalere alt for tæt på bagvæg - og placer IKKE reoler eller anlæg mellem højttalere.
5. Prøv at blænde et par af hjørnerne af, enten med noget meget fast der reflekterer, eller noget dæmpende.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes