Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er dyre strømkabler bedre end billige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 April 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at lave denne lille skrivelse på baggrund af tråden i "Billeder af mit DIY-projekt" omhandlende hjemmebyg af kabler og hvad effekt de har på lyden i dit anlæg.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73856&P N=1&TPN=1

Det er ikke nogen videre rar tråd, dog starter den med et par billeder af et par flotte kabler.

Jeg skal også sige at hvis nogen der ude føler sig ramt personligt, så skal du vide at det er du. Dette har jeg skrevet KUN for at genere dig, for at forfølge dig og for at du skal sove uroligt i nat. Jeg har ingen fine tanker om "oplysning" og "deling af brugbar viden". Det er kun til at genere lige netop DIG!

Nu er jeg på ingen måde ingeniør/professor eller på nogen anden måde et geni inden for området.
Dog er jeg i gang med en udannelse som elektronikfagtekniker. Og jeg er nu nået så langt som at jeg forstår hvad en modstand kan, hvad en kondensator kan og mindsanten ved jeg også hvordan en spole fungerer.

Nå mine herrer og damer.

Der må jo være en point? Helt bestemt.

Se, strømmen starter ude ved nogle store ovne der varmes op af kul eller andet brandbart, det er vi vidst alle enige om. De driver så nogle turbiner som derved omdanner kinetisk energi til elektrisk energi.
Det er jo let at forstå, som en meget stor dynamo. Denne elektriske energi køres igennem nogle KÆMPE tykke ledninger (de fleste i jorden) hele vejen til transformatorstationen (Ved siden af DIN nærbutik), som så konverterer det fra 10.000V eller 50.000V til 220V. Det kan vi jo egentlig godt lide, for så giver det ikke så slemt et rap over fingrene når vi laver diy - FORKERT!

Nå, men efter transformatorstationen kører der (der er flere par, men følg mig nu alligevel), 3 ledninger til dit, mit og andres huse.

Disse ledninger er på intet tidspunkt skærmet af for radioindstråling, så på de fine 50Hz som vi får ind i huset er der ca. alle andre frekvenser over, ca. op til lys.

Nu er vi jo kommet til huset, det er her alle beskyldningerne, anklagerne og lagkagerne bliver kastet. (i den førnævnte tråd)

Diskussionen handlede om hvorvidt dyre kabler gør det bedre end billige kabler, det er vi egentlig alle enige om. Nogle tror ikke på effekten af disse dyre strømbærere imens andre er overbevist om deres audiofrelsende egenskaber.

Nå, ud fra det kan vi også alle blive enige om at vi faktisk ikke aner hvad det er for en type eller kvalitet af kabel der hænger i væggen, udover at det er godkendt til at levere den mængde strøm som sikringen ude i sikringsskabet nu kan levere. (uden at gå op i røg... pffffft).

Så kan vi tage en kig på det stik der sidder for enden af det kabel der nu er lagt i væggen. Hvis vi er heldige står der LK på det, og så ved vi at det er et godt kvalitetsstik uden dikkedarer, det holder de næste 20 år, og det er derfor man har betalt i dyre domme for det. Men, vi kender igen ikke kvaliteten af det kobber/alu som lederne indeni er udført i.

Indtil videre har kablet på intet tidspunkt været afskærmet eller på anden måde været renset for udefrakommen støj.
Støj fra dit køleskab der tænder og slukker, støjen fra din pwm strømforsyning i din pc og andre sager der bruger strøm bidrager alle med hvad vi egentlig ikke ønsker i vores elskede forstærkere. Nemlig støj.

Og nu er det jeg kommer med en af mine postulater, efter 3½ år i den elektroniske brance (den finere del af den), vil jeg mene at det eneste et kabel fra din stikkontakt og til din forstærker kan gøre er:
  • Levere den mængde strøm der er påkrævet uden spændingsfald
  • afskærme for støj (i såfald den er fastskærmet), som kommer INDE fra dit hus. Al den støj som er udenfor dit hus kommer altså ind på de 50Hz.
  • ...
Jeg ville gerne putte et punkt mere på, men jeg må indrømme at hvis et kabel var et menneske, så ville vi nok putte det i bås med evnesvage og andre mentalt belastede.
Kabler indeholder ikke små smarte filtre eller andre mirakuløse egenskaber. Et kabel er et kabel.

Man kan dog se det som en kæmpe spole, men prøv at regne efter hvad en spole på højest 2 viklinger af ø50cm kan inducere - ikke særlig meget af noget som helst.

Nå, men det andet punkt, et skærmet strømkabel kan være bedre end et uskærmet, simpelthen fordi at der tit ligger alt muligt l**t omkring ens strømførende kabler.
Det kan være en lille forsyning til en elektronisk billedramme eller dets lige. I den forsyning ligger der en fin lille switchmode psu som laver en hel masse firkant signaler... og det kan vi ikke lide.
For firkantsignaler indeholder alle de resonansfrekvenser som passer ind i firkantsignalets flankestejlhed. Dvs. at de larmer helt vildt sådan nogle, og de er sjældent afskærmede, og det er et helvede for folk som mig (der måler på alt :P)

Denne type støj vil helt sikkert sies fra inden strømmen når forstærkeren, og det kan vi godt lide. MEN, igen må man veje op, strømmen er løbet igennem mindst 200Km kabler inden den når dit hjem, og disse kabler er ikke skærmede over nogen som helst form for radioindstråling. Så hvor meget hjælper den sidste meter?

Her vil jeg igen komme med en påstand.
Hvis man ved en smule om strømforsyninger, så ved man at en strømforsyning (som ikke er pwm) består af en fed trafo, en diode bro og så en helvedes masse lytter. Man plejer som regel at kunne se prisen på forstærkeren alt efter hvor mange rækker lytter der er. Spøg til side.

Nå, men ideen er at den vekselspænding man får ind (220V) omdanner man via en snedig elektromagnetisk kobling i trafoen til en, som regel, mindre spænding. Her ved jeg tilfældigvis at de 2 5 kilos trafoer jeg har viklet til min egen forstærker ligger inde med over 50 meter 1.6mm isoleret kobberleder.

Disse kobberledere er det bedste jeg kunne få for en billig penge, så kvaliteten er nok ikke helt top notch, men okay, det skal man nu nok heller ikke forvente i selv dyrere forstærkere da råprisen på kobber er dyr, og jo renere man vil have den, ja, prisen stiger nærmest eksponentielt med kvaliteten af kobberet.

Men, det eneste denne trafo skal, er, som skrevet før, at omdanne 220V til en lavere spænding (og derved mulighed for at trække en større strøm ;)) Hvis den er viklet af en tilpas kvalitets tråd og tykkelse, set i forhold til det strømtræk forstærkeren udsætter den for, så vil der være noget nær 0V spændingsfald over transformatoren.
Men, da kobber er ret dyrt, så sparer man mange penge ved at gå en smule under spec i disse.

Allerede her boys går det galt for mange af de anlæg i har stående hjemme.
For der er 1, måske 2 trafoer i jeres amp til at levere strøm til 2, måske flere kanaljer.
Og hvis i måler, ved max belastning over den, så vil i se at den er en af de virkelig store syndere. spændingsfaldet vil være ret markant i de fleste forstærkere til under - ret meget mere end jeg tjener på et halvt år (det er ikke særlig meget :P ... lærlingeløn).

Efter denne trafo kommer der så det vi alle har ventet spændt på, det som virkelig definerer klassen af vores forstærker. Nemlig det filter der laver en fin 100Hz pulserende DC spænding om til den fineste støjfri DC. Det er i sig selv ikke ret svært, dog bliver det svært når vi hænger vores lavimpedante højtalere på, og spiller højt, for så skal de elektrolytter som er i forsyningen kunne levere en strøm der er stor nok til at afsætte den ønskede effekt i højtalerne, uden at forsyningen på noget som helst tidspunkt dykker eller gør andre unoder. Her vil man også se at producenterne tit og ofte sparer, da:

• Hver krone der er sparet er tjent!
Som man jo så smukt siger.

Og da man ikke kan komme filterkondensatorer og trafoer for 10.000kr i en effektforstærker til ... 10.000 kr, så må man jo spare et sted.

Og det sted ER strømforsyningen. Og det ved jeg, det er et uomtvisteligt fact. Og jeg kan underbygge min påstand - hvilket jeg selvfølgelig har tænkt mig at gøre.

Når en forstærker skal godkendes til salg skal den rates, dvs. at et firma, som f.eks. NAD sender deres nyeste skud på stammen til et andet firma som har specialiceret sig i at teste noget sådan udstyr. Det firma tester så produktet, og til sidst godkender det produktet og giver det de nødvendige klistermærker og stempler for at det må blive solgt.

Det NAD så gør er at kigge på hvordan de kan sælge det her produkt, så de går ind for lav THD og mange watt, som i jo nok ved så er flere watt jo lig bedre lyd! Eller er det nu også det?

For der er faktisk ikke rigtig nogen bestemte måder man skal måle sine forstærkere for at gøre op hvor mange watt de kan levere.

Så det de gør er at skrotte strømforsyningen, de hiver en laboratorie strømforsyning på til 100.000kr. og blæser så forstærkeren op. Det er jo smart, så kan de se at forstærkeren kan levere 300W kontinuert med kun 0.01% THD. Genialt, så kan de skrive på forstærkeren at den er rated til 300W. Og de kan OGSÅ se at forstærkeren kan levere 800W PMPO.

Hvad de dog ikke skriver er under hvilke omstændigheder disse målinger er blevet udført. Og det er man jo nødt til at tage i med i sine overvejelser.

Jeg siger ikke at alle producenter gør den slags krumspring for at få bedre specs, jeg siger at nogen gør det. Og det er svindel og humbuk - hvis i spørger mig.

(*HOST* YAMAHA)

Nå, men det betyder at strømforsyningen tit er underrated ift. hvad forstærkeren egentlig burde kunne levere.

Og det er jo egentlig det, nu skal der konkluderes. En times skriblerrier er ved at nå sin ende.

Men det er jo kablerne det handler om, og min point var egentlig bare at der er 2 meter forsølvet kobber fra din forstærker og til din stikkontakt, men i majoriteten af de forstærkere der står rundt omkring står der en underrated strømforsyning lavet af kobber og spundet om en jernkerne.

Så det kan godt være at sølvkablet kunne have en effekt hvis man målte to kabler som var tyndere end hvad der var nødvendigt (jvf. strømtrækket), så vil et sølvbelagt kobberkabel kunne gøre en stor forskel. Men hvis du vælger at købe et godt tykt kabel som er godt over hvad du har brug for, så er det ligegyldigt om det er sølvbelagt eller fladvalset og rullet i koldpresset linolie og derefter lagt til at tørre på indersiden af små cubanske kvinders inderlår.
Det er et spørgsmål om strøm.

Stikkene derimod kan jeg godt se en god idé i at få forsølvede, sølv korroderer/erroderer (kan aldrig huske forskellen) ikke så meget/hurtigt som kobber. Så deri kan der være en forskel, samt det har en lavere elektrisk modstand. Så det er smart at have i et stik

Den hurtige læser vil måske undre sig, og spørge hvorfor det så ikke også er ønsket at have en så lav elektrisk modstand i selve kablet, og her vil jeg så svare at hvis bare man får strømkablet i en passende overdimensioneret størrelse, så gør det ingen forskel, for så vil det tykkere kobber have en lavere elektrisk modstand end det tyndere forsølvede kobber (eller rene sølv).

Så for mig af se handler strømkabler om STRØM og ikke om filtre, om "mere musikalhed" eller andre flyvende forklaringer. Vi må holde os til factsne, og derefter nyde musikken i al sin skønhed.

Desuden skal jeg lige nævne at ovennævnte tekst skal IKKE relateres til højtalerkabler eller andre signal kabler, det har intet med det at gøre, dette er kun relateret til snakken omkring brugen af nye, dyre og bedre strømkabler.

Og så vil jeg ud og hente mig en kold øl i køleskabet, min nye 2 x 150W hjemmebyg af forstærker står(og har stået) og spiller så det er en fryd for mine ører (gad vide om min underbo kan lide det.... ?).

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Åh nej .... please - ikke mere kabelsnak. Lyt til musikken i stedet for.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Der bliver jo ikke meget diskussion ud af ... kun at lytte til musik.

Vi er her jo for at snakke om vores fælles passion ;).

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Super indlæg.

Men nu er vi to også 110% procent enige på det her punkt. 

Btw, fik du fixet dine problemer med thermal runaway?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 April 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Vi lytter til musik. Derfor skal teknikken være i orden! Der er en grund til at vi ikke lytter på små Bilka-løsninger til 999 Kr. Vi går op i det.

Nu handler diskussionen så om en enkelt komponent. Et et omdiskuteret stykke kobber omviklet isoleringsmateriale. Nogle mener de kan høre en forskel på om dette stykke kobber har været i fryseren, er 99.999% rent eller sølle 98.9% rent. Om der er stik af rhodium eller guld i enden og om det er flettet af en DIY-mand, der uden nogen form for videnskabelige baggrund mener han kan høre forskel.

Nu går diskussionen ofte på hvor meget man bør gå op i dette stykke kobber. Denne er vidst ingen undtagelse.

Der er fortalere for dyre netkabler og der er kritikere. Som jeg ser det er fortalerens -eneste- argument "Jeg -mener- jeg kan høre forskel, derfor ér der en forskel og jeg kan ikke overbevises om andet, ligegyldigt hvad". Kritikeren vil gerne vide om der er en forskel, for vi bliver konstant bombarderet med produkter der nok lover lidt mere end de kan holde. Dette kunne være Rynkecremé, Hårshampoo m. "helende" virkninger etc.

Det er kun sundt med lidt debat.

Og her er en efterlysning fra min side: Jeg søger virkelig en forklaring på hvorfor et netkabel skal gøre en forskel i mit anlæg. Jeg vil gerne have det tekniske argument?

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen FlexQ.

Det skyder desværre en pil igennem min tanke om at vi samlet skulle bede elværket koble og bruge et hundedyrt kabel som den første meter fra elværket. På den måde forstillede jeg mig at det ikke alene ville komme vores forstærkere til gode, som jo bliver leveret med et fuldstændigt underdimiensioneret og utilstrækkeliget strømkabel, men også vores øvrige elektriske apparater. Eksempelvis så vores barbermaskiner gav en tættere barbering og vores komfurer stegte bøffen ekstra mør. Men jeg forstår nu at en enkelt meter ud af 10000 ikke gør en pokkers forskel.....pis

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

FlexQ det eret flot og sagligt indlæg du har skrevet. Jeg er selv en tvivler men som vi danskere nu oftes gør lader jeg tvivlen komme til gode og har investeret 1000kr i netkabler. Ud over at det ikke lader min tvilv blive til dårlig samvittighed, så er det tilfredstillelse at se på. Jeg synes tykke fede netkabler ser p.... godt ud, det er nok også den placebo effekt som påvirker andre folk. Ja nu har jeg investeret 1000 kr ikke det store men selvfølgelig penge. 

Ps det er godt med noget debat i dette her, synes godt der kunne komme nogle videnskabelige undersøgelser af netkabler men hifi netkabler er kommet for at blive og forretningerne forsyner kunderne så længe disse efterspørger disse produkter.

Men det kan da godt være lidt tankevækkende at der er nogle som tager 20000 for et kabel som dette http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9037 . Hvis kunderne til sådan et slags kabel i den prisklasse er den almindelige middelklasse dansker så kan jeg ikke lade vær med at tænke på den person som en "stakkels" person, da han/(hun) bruger sine hårdt tjente skattekroner på et kabel til 20000, som for producenten kun koster lad os sige 100-300 i materialer og så 500 i arbejdsløn MAX, hvad der så har været af udvikling vides ikke men om det retfærdiggør en pris på 20000kroner tvivler jeg på. Jeg kan heller ikke lade vær med at tænke på hvad den "stakkels" person kunne have fået for 20000 kroner af dejlige stunder med sin familie. Eller tænk på den enlige familie far eller den familien som lige kan få det til at løbe rundt, hva hvis manden er så forblindet at han køber sådan et kabel, alle de essentielle goder de kunne have fået for 20000, medicin, en tiltrængt bil til transport til arbejde osv osv. Men ja nu lever vi i et ret liberalt samfund, hvor du kan bruge dine penge næsten som du vil, hvilket jeg også synes er godt men alligevel er der vel noget som hedder moral etik og socialt ansvar ved forretningsdrivelse, hvilket jeg ville ønske mange af produenterne indenfor hifi industrien begyndte at tænke på!
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Og så vil jeg ud og hente mig en kold øl i køleskabet, min nye 2 x 150W hjemmebyg af forstærker står(og har stået) og spiller så det er en fryd for mine ører (gad vide om min underbo kan lide det.... ?).
Gå da ned og spørge og så kan du ved samme lejlighed spørge om han/hun også kan høre når du bytter om på dine power kabler

Nå spøg til side, for at svare på overskriften, så vil jeg sige det sådan, prisen er lige gyldig, det drejer sig om at finde det der lyder best i sit system og det net kabel som lyder godt i et system behøver ikke være toppen af poppen i et andet system, så et billigt kabel kan sagtens være beder en et dyrt.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere komme med en lille forklaring.

På trods af min viden på området er jeg stadig i tvivl om funktionen af disse kabler. For, som jeg måske ikke helt fik uddybet i trådens første post, så kan et nyt tykkere kabel selvfølgelig have en stor påvirkning af lyden hvis det erstatter et mindre utilstrækkeligt kabel.

Bassøe skrev:

Super indlæg.

Jep, jeg fik det ordnet. Nogle 0.1Ohms modstande i outputtet, udmålt med et millivolt meter hjalp utrolig meget. :).

Laver en tråd når jeg lige får den sidste køleplade og får lavet det endelige print (version 7 x)).

KimHRasmussen skrev:

Og her er en efterlysning fra min side: Jeg søger virkelig en forklaring på hvorfor et netkabel skal gøre en forskel i mit anlæg. Jeg vil gerne have det tekniske argument?

Læs ovenfor, det burde forklare hvad du søger :). Ellers vil jeg gerne uddybe det lidt mere hvis det er påkrævet.

RAZZER skrev:

Men det kan da godt være lidt tankevækkende at der er nogle som tager 20000 for et kabel som dette http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9037 . Hvis kunderne til sådan et slags kabel i den prisklasse er den almindelige middelklasse dansker så kan j

Hej Razzer...

Det er sq meget tankevækkende, det må man sige. Men som du selv er inde på, så er det jo markedet der bestemmer. Og så længe folk køber, så er der folk der sælger, uanset moralen i dette foretagende.
Og man må jo egentlig antage at, hvis man går ud og køber et strømkabel til:

http://www.av-connection.dk/?PNo=NO-PVHA-020&ML=273

25000 kr., så må man jo også have det økonomiske overskud til det.

Jeg tror selv det er de færreste med ondt i økonomien vælger hifistrømkabler fremfor medicin.

dan a. skrev:

Gå da ned og spørge og så kan du ved samme lejlighed spørge om han/hun også kan høre når du bytter om på dine power kabler

Nå spøg til side, for at svare på overskriften, så vil jeg sige det sådan, prisen er lige gyldig, det drejer sig om at finde det der lyder best i sit system og det net kabel som lyder godt i et system behøver ikke være toppen af poppen i et andet system, så et billigt kabel kan sagtens være beder en et dyrt.

Jeg overvejde godt nok at gå ned og spørge, men har kun elektrikerens tykkeste kabel i huset, så der er ingen A/B tests herfra :P.

Men, jeg vil nu nok komme med den påstand at hvis du køber et kabel af en tilpas kobberkvalitet og tilpas tykkelse, så vil man i sidste ende kun betale differencen til et dyrt hifikabel for de pæne sokker kablet er pakket ind i.

Så, jeg er måske ikke så upartisk som tråden måske udgiver sig for at være.
Jeg er bare godt dansk skeptisk.
Men får jeg muligheden en dag, så vil jeg med glæde koble begge mine forstærkere op med hver sit kabel, og så lave en lytte test. Og derefter lave en god seriøs gennemmåling af forstærkeren.

For hvis man kan høre forskel, så kan man eddermame også måle forskel, man skal bare vide hvad man skal måle efter :).

HMHansgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 18 April 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg bruger Supra LoRad kabler i mit setup. Dem er jeg meget tilfreds med, ikke fordi de leder strømmen bedre end andre kabler - for det gør de bare ikke!

Jeg har dem heller ikke for at skræme min strøm fra udefrakommenden støj, for hvad betyder den sidste 1.5 meter, når strømmen har været måske 50 km undervejs - intet!

Hvorfor har jeg så brugt over 2000 kr. på strømkabler? Det har jeg fordi de har en glimrende skærm som effektivt afskærmer den megen støj i strømkablerne fra de fintfølende signal og højttalerkabler som ligger lige op og ned af dem...og det virker!

Mvh. Hans...

Til top Vis HMHansgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HMHansgaard

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 April 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

HMHansgaard skrev:

Hvorfor har jeg så brugt over 2000 kr. på strømkabler? Det har jeg fordi de har en glimrende skærm som effektivt afskærmer den megen støj i strømkablerne fra de fintfølende signal og højttalerkabler som ligger lige op og ned af dem...og det virker!

Mvh. Hans...

Der er vi enige, det er en fornuftig tankegang - og en af de grunde til at jeg kunne finde på at investere i skærmede strømkabler(billige! ikke for 20k kobber og voodoo).
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvorfor fylder du så HF med det? Er det fordi du skal?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Alle lytter vel til musikken -  nogen mener så noget af musikken lyder lidt bedre / anderledes - fordi de bruger kabel1 -  i forhold til kabel2

Jeg venter stadig spændt på at høre f.eks hvad i musikken der lyder anderledes - på det ene kontra det andet kabel ......

At det største problem, så i virkeligheden er at ingen af tingene er den 100% korrekte gengivelse, må vi jo tilskrive diverse .........  well -....  uhensigtsmæssigheder i reproduktionskæden

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 18 April 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

janils skrev:

Hvorfor fylder du så HF med det? Er det fordi du skal?

Ha! Det er nu nok mere pladespillere og pickupper.

Men jeg mener bare ikke man kan "ingeniør-snakke" sig ud af kabler. Det vil dog glæde mig om det kunne lade sig gøre. Det svarer jo næsten til at kunne bevise og måle, hvad jeg smager når jeg drikker kaffe eller rødvin? Skal det bevises, at det er "ægte" rødvin, for ellers bliver jeg snydt, fordi andre kan nøjes med at købe den til 16,95 i Netto? Hvorfor kan nogle nøjes med Nescaffe og andre skal have ægte expresso? Er det fordi de har målt forskellen, eller fordi de har smagt og sagte "Det er godt nok til mig" .. eller det modsatte "Der må være noget bedre".

Iøvrigt så har vi nominelt 230 Volt AC i DK - ikke 220V.

Skærmen i netkabler kan (bør) også bruges til jording af dit ydstyr, og absolut JA - der er mange som køber guld for dyrt. Men når man så støder på et netkabel til 60.000,- som lyder bedre en det til 10.000,- hvad er så forskellen? ... jeg vil gerne spare de 59.900 kroner og få noget der er bedre!

Når f.eks. CD og forforstærker kun trækker meget lidt strøm (og den er konstant), hvorfor er der så forskel på kabler her?

Hvorfor passe nogle kabler bedre på effektforstærkere end på småsignalapparater (og modsat)? Er det kun modstand/areal der tæller her?

Hvorfor kan jeg ikke lide Supra netkabler? (Det virker dog fint til min projektor).

Mht. til kablerne i væggen, så er de hos mig erstattet med kabler direke fra Schuko terminaler (Ikke LK) til måleren, hvor smeltesikringen er erstattet med en autosikring. Derfra og ud kan jeg ikke gøre mere, selv om DONG godt nok tager rigtig god betaling for de kabler der ligger i jorden!

Jeg ser meget gerne ingeniører eller andre kloge finder frem til svaret på det spørgsmål. Hvis det er målet. Jeg vil blot ikke have trukket ned over hovedet, at vi der hører en forskel, skal rette os ind til højre og følge alle de andre. Lige som i heller ikke skal bestemme hvilken kaffe eller rødvin jeg drikker   Eller skal vi have tilstande som i det gamle Østtyskland før murens fald?

Nu vil jeg så lytte til mere musik via apparater med netkabler, der koster fra få 100 kr. pr stk. til noget der burde være forbudt. Heldigvis har jeg investeret LANGT flere penge i musik end i dumme kabler.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 18 April 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Mht. til kablerne i væggen, så er de hos mig erstattet med kabler direke fra Schuko terminaler (Ikke LK) til måleren, hvor smeltesikringen er erstattet med en autosikring.

Pas på med at skilte for meget med det, det er ikke lovligt at installere schuko udtag i DK - så lad være med at fortælle dit forsikringsselskab det.
Det ville dog være det nemmeste, at vi også kunne benytte schuko.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 18 April 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
janils skrev:

Mht. til kablerne i væggen, så er de hos mig erstattet med kabler direke fra Schuko terminaler (Ikke LK) til måleren, hvor smeltesikringen er erstattet med en autosikring.

Pas på med at skilte for meget med det, det er ikke lovligt at installere schuko udtag i DK - så lad være med at fortælle dit forsikringsselskab det.
Det ville dog være det nemmeste, at vi også kunne benytte schuko.

Tja, jeg ved godt der er nogle problemer der. Men SCHUKO er en standard vedtaget af EU. Danmark er med i EU og bør således rette sig efter de normer. Men LK kører et eller andet protektionistisk spil, så de alene kan få lov til at sælge deres 3-polede terminaler her i DK. Udenlandske producenter af denne terminal må heller ikke sælge dem i DK! Desuden så kan mine Schuko stik slet ikke komme i de terminaler, så jeg er lidt på den.

Har iøvrigt forhørt mig hos myndighederne. Schuko stik er lovlige, men schuko terminaler (hun stik) er ulovlige! Meget logisk.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 18 April 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Sjoenne skrev:
janils skrev:

Pas på med at skilte for meget med det, det er ikke lovligt at installere schuko udtag i DK - så lad være med at fortælle dit forsikringsselskab det. Det ville dog være det nemmeste, at vi også kunne benytte schuko.

Tja, jeg ved godt der er nogle problemer der. Men SCHUKO er en standard vedtaget af EU. Danmark er med i EU og bør således rette sig efter de normer. Men LK kører et eller andet protektionistisk spil, så de alene kan få lov til at sælge deres 3-polede terminaler her i DK. Udenlandske producenter af denne terminal må heller ikke sælge dem i DK! Desuden så kan mine Schuko stik slet ikke komme i de terminaler, så jeg er lidt på den.

Har iøvrigt forhørt mig hos myndighederne. Schuko stik er lovlige, men schuko terminaler (hun stik) er ulovlige! Meget logisk.

Der er ikke noget monopol på at producere de 3 benede danske udtag. Du kan sagtens købe nogen der ikke er produceret af LK.. feks GIRA. GIRA har iøvrigt et rigtig fedt program med flotte afdækninger rammer osv.

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 April 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Har stikkontakten ikke virksom beskyttelsesleder (jord),må man godt anvende en schukostikprop på hifi-udstyr men så er skærmen altså ikke tilkoblet. MVH.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
 Har stikkontakten ikke virksom beskyttelsesleder (jord),må man godt anvende en schukostikprop på hifi-udstyr men så er skærmen altså ikke tilkoblet. MVH.
Det kan faktik godt være jord på skærmen, hvis tilgangs kablet fra væg dåsen er tilstuttet en strøm fordeler/stikdåse med klemme for extern jord, på denne klemme tilsluttes extern jord spyd, så er tilgangs kablet også forbundet til jord. Ved at bruge denne metode slipper man for vrøvl med lovgivningen, da det extra jordspyd er tilsluttet uden for den faste instalation og regel sættet så er væsentlig læpet.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Jeg må hellere komme med en lille forklaring.

På trods af min viden på området er jeg stadig i tvivl om funktionen af disse kabler. For, som jeg måske ikke helt fik uddybet i trådens første post, så kan et nyt tykkere kabel selvfølgelig have en stor påvirkning af lyden hvis det erstatter et mindre utilstrækkeligt kabel.

Bassøe skrev:

Super indlæg.

Jep, jeg fik det ordnet. Nogle 0.1Ohms modstande i outputtet, udmålt med et millivolt meter hjalp utrolig meget. :).

Laver en tråd når jeg lige får den sidste køleplade og får lavet det endelige print (version 7 x)).

KimHRasmussen skrev:

Læs ovenfor, det burde forklare hvad du søger :). Ellers vil jeg gerne uddybe det lidt mere hvis det er påkrævet.

RAZZER skrev:

Men det kan da godt være lidt tankevækkende at der er nogle som tager 20000 for et kabel som dette http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9037 . Hvis kunderne til sådan et slags kabel i den prisklasse er den almindelige middelklasse dansker så kan j

Hej Razzer...

Det er sq meget tankevækkende, det må man sige. Men som du selv er inde på, så er det jo markedet der bestemmer. Og så længe folk køber, så er der folk der sælger, uanset moralen i dette foretagende.
Og man må jo egentlig antage at, hvis man går ud og køber et strømkabel til:

http://www.av-connection.dk/?PNo=NO-PVHA-020&ML=273

25000 kr., så må man jo også have det økonomiske overskud til det.

Jeg tror selv det er de færreste med ondt i økonomien vælger hifistrømkabler fremfor medicin.

dan a. skrev:

Jeg overvejde godt nok at gå ned og spørge, men har kun elektrikerens tykkeste kabel i huset, så der er ingen A/B tests herfra :P.

Men, jeg vil nu nok komme med den påstand at hvis du køber et kabel af en tilpas kobberkvalitet og tilpas tykkelse, så vil man i sidste ende kun betale differencen til et dyrt hifikabel for de pæne sokker kablet er pakket ind i.

Så, jeg er måske ikke så upartisk som tråden måske udgiver sig for at være.
Jeg er bare godt dansk skeptisk.
Men får jeg muligheden en dag, så vil jeg med glæde koble begge mine forstærkere op med hver sit kabel, og så lave en lytte test. Og derefter lave en god seriøs gennemmåling af forstærkeren.

For hvis man kan høre forskel, så kan man eddermame også måle forskel, man skal bare vide hvad man skal måle efter :).
Hvorfor kontakter du ikke bare hificable.dk og låner nogle forskellige modeller, så kan du jo selv høre om der er forskæld på strømkablerne, samt om du syntes det er vær at smide penge efter.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes