Emne: Returret ved private handler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Trabant Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se, at det her har været oppe andetsteds. På et forum som det her, er det lige før, den skal følges af et BREAKING NEWS-skilt. Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på en internetauktion.
Også selv om sælgeren er en privatperson, og varen er brugt.Det
er konsekvensen af en dom i Sø- og handelsretten i en sag, som
forbrugerombudsmanden har anlagt mod internetauktionsfirmaet QXL.Dommen
slår fast, at når en internetauktionsudbyder formidler en handel mellem
to private personer, betyder det, at der er fortrydelsesret, som der
ellers normalt ikke er i aftaler mellem to private personer.»Når
auktionshuset bliver formidler, opstår der de samme beskyttelseshensyn,
som når man handler med en privat, og det er det, der gør, at der skal
være en fortrydelsesret,« siger Katrine de Neergaard, chefkonsulent hos
Forbrugerombudsmanden.Fra Artikel i 24timerJeg er meget nysgerrig efter at vide, om KSB på hifi4all.dk også kan betragtes som formidler. Nogen der ved det? Umiddelbart ser jeg en forskel på dette forum og eksempelvis QXL og DBA, da handlen ikke bliver aftalt på forummet, men det blot er kontakten, der bliver formidlet. Men hvis fortrydelsesretten gælder herinde, bør brugerne vide det.
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant.
Jeg tror ikke, at KSB er omfattet af den dom, for så må det samme jo gælde hele den blå avis og alle de steder, hvor private har mulighed for at
finde private købere.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
DBA, Gul og Gratis, KBS her på forummet og andre steder er ikke en formidler, da de intet har med vare at gøre. Det eneste de "formidler" er serverplads så vi har mulighed for at sælge ting til hinanden.
QLX og andre aktionshuse får varen ind og vurdere den og er derfor en direkte formidler af varen.
Så NEJ, KBS og ligende steder kan ikke gå ind under den lov, mig bekendt. __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4853
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trabant skrev:
Jeg kan ikke se, at det her har været oppe andetsteds. På et forum som det her, er det lige før, den skal følges af et BREAKING NEWS-skilt.
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på en internetauktion. Også selv om sælgeren er en privatperson, og varen er brugt.
Det er konsekvensen af en dom i Sø- og handelsretten i en sag, som forbrugerombudsmanden har anlagt mod internetauktionsfirmaet QXL.
Dommen slår fast, at når en internetauktionsudbyder formidler en handel mellem to private personer, betyder det, at der er fortrydelsesret, som der ellers normalt ikke er i aftaler mellem to private personer.
»Når auktionshuset bliver formidler, opstår der de samme beskyttelseshensyn, som når man handler med en privat, og det er det, der gør, at der skal være en fortrydelsesret,« siger Katrine de Neergaard, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden. Fra Artikel i 24timer
Jeg er meget nysgerrig efter at vide, om KSB på hifi4all.dk også kan betragtes som formidler. Nogen der ved det? Umiddelbart ser jeg en forskel på dette forum og eksempelvis QXL og DBA, da handlen ikke bliver aftalt på forummet, men det blot er kontakten, der bliver formidlet.
Men fortrydelsesretten gælder herinde, bør brugerne vide det.
|
|
|
Hej Trabant!
Jeg er ikke jura-ekspert, men jeg vil vove den påstand, at Hifi4all i denne situation kan sidestilles med f.eks. den Blå Avis eller alm. privat annoncering i aviser. Her er det stadig privat handel, fordi redaktionen ikke er økonomisk mellemmand.
Vi formidler ikke en handel i KSB, da al kontakt foregår mellem sælger og køber. Vi stiller blot spalteplads til rådighed, uden at tage gebyr. Ved en netauktion betaler du som sælger ofte et gebyr til "formidler"/ejer af netauktionen.
Bare mit bedste bud 
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
Trabant Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke korrekt, Pierre.
Både QXL og Trendsales, der omtales i artiklen, fungerer blot som formidlere mellem to private parter. De får ikke varerne ind til besigtigelse (det gør auktionshuse Lauritz.com til gengæld). QXL og Trendsales kan sidestilles fuldstændigt med DBA. Altså mener jeg, at dommen også har betydning for DBA - jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Der, hvor jeg ser en forskel på KSB og disse steder, er, hvorvidt prisen/handlen bliver aftalt på siden eller ved efterfølgende privat kommunikation.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen ligger vel i om autionssiden formideler handlen - dvs. er økonomisk mellemmand. På DBA og andre steder kører man ud til sælger med kontanter, eller overfører penge og får sendt med posten. DBA ser aldrig pengene, og er derfor ikke formidler af selve handlen eller produktet. De er blot formidler af information om produktet og sælger.
|
Til top |
|
|
Trabant Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Forskellen ligger vel i om autionssiden formideler handlen - dvs. er
økonomisk mellemmand. På DBA og andre steder kører man ud til sælger
med kontanter, eller overfører penge og får sendt med posten. DBA ser
aldrig pengene, og er derfor ikke formidler af selve handlen eller
produktet. De er blot formidler af information om produktet og sælger. |
|
|
Jeg kan ikke se nogen forskel på DBA og QXL, som dommen omhandlede. Har brugt begge sider med almindelig kontooverførsel mellem parterne - udenom QXL.
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som jeg læser den store forskel, så er det at QXL, prøver at agere auktionshus, og tager derfor et "salær", dvs. en procentdel af varens salgspris, indkræver de.. Du betaler altså en procentuel del af salgsprisen til dem, og dette gør den altafgørende forskel, for så er der ikke længere tale om annoncering, men en auktionsvirksomhed, og derfor gælder de 14 dages returret.. Dette salær eksisterer ikke på sider som DBA, hifi4all mm. og derfor vil de ikke sidestilles med QXL.. Jeg er næsten 100% sikker i min sag -men correct me if i'm wrong
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror da ikke, at QXL kræver salær? Ligesom Ebay ej heller gør det..? QXL er dog stadig formidler af handlen, hvorimod kbs og dba blot er fora hvor private kan tage kontakt til hinanden, udenom sites'ne. Så jeg tror ikke kbs og dba brugere er omfattet.
Men måske man lige skulle læse dommens præmisser - der vil man nok kunne finde svarene
|
Til top |
|
|
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
Jeg tror da ikke, at QXL kræver salær? Ligesom Ebay ej heller gør det..? QXL er dog stadig formidler af handlen, hvorimod kbs og dba blot er fora hvor private kan tage kontakt til hinanden, udenom sites'ne. Så jeg tror ikke kbs og dba brugere er omfattet.
Men måske man lige skulle læse dommens præmisser - der vil man nok kunne finde svarene
|
|
|
Salær og salær, de tager en procentdel af din salgspris, og det er det der gør forskellen så vidt jeg har forstået det. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
Til top |
|
|
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var jeg ikke klar overb
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|