| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt lige over en artikel jeg synes var meget sjov:
http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Blindtest af et system hvor der er tale om billig forstærker/cd-afspiller/kabler og et high-end system på de samme højttalere. Lige et resume:
Power stage Behringer A500 CDP Sony DVP-NS355 DVD player Signal cables Standard RCA white/red (15feet) bought in a 7/11 like store All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic) Estimated value when new: 700 U$D
Line stage Classe CAP-80 Power stage YBA 2A CDP Wadia 6, VRDS transport, 20 bit Signal cable MIT Terminator 3 proline XLR CDP rack Lovan Power cord Audican Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)
The results showed: 38 persons participated on this test 14 chose the "A" system as the best sounding one 10 chose the "B" system as the best sounding one 14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.
Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten. Der er alt for mange ukendte variable i den test efter min mening, og det hårde stengulv kan umuligt bidrage med noget positivt :)
Og ønsker heller ikke at starte én af de tråde som går i selvsving 
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov test :)
På en måde synes jeg egentlig ikke den er "fair". Lowend anlæget springer forforstærker delen over og går direkte i "måsen" af Beheringer effekten, så er der i hvert fald fjernet 1 led der kan bidrage til farvning af lyden.
Der ud over så er den Wadia 6 vidst efter hånden en gammel dame, sikkert en god spille stadigvæk men der er sket en del i den digitale udvikling siden da.
Kunne desværre ikke lige finde nogen specs på YBA 2A blokken (også en gammel dame?), men den Behringer har faktisk fået en del ros og skulle ikke være så tosset igen. Jeg tror faktisk at ATC højtalerne har det rigtig fint med en effekt hvor der er godt med "ild" i 
Men når alt kommer til alt så er det vel sammensætningen af komponenter der er afgørrende og ikke deres selvstændige yddelse?
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, den er sgu da meget sjov den test. Jeg tvivler dog på at stengulvet skulle være en afgørende faktor, set i forhold til et mere positivt resultat
for high-end sættet. Da der jo allerede er gjort ultroligt meget ud af akustikken.
Men satme nogen fede højtalere de har brugt
Mvh. stineamalie
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uuuuuuuhhaaaauuuuhhaaaa 
Du har vist startet et af de RIGTIG gode emner, hehehe 
Spændende artikel, det er altid sjovt at se nogen gå SÅ meget amok 
Men ja, sammensætning af apparater og valg af højttaler til et givent rum, er og bliver alfa og omega...
Rigtig-rigtig-rigtig dyre anlæg kan sagtens lyde som Og det velgennemtænkte og trimmede til rummet lyde som 
Det er sgu det der gør denne hobby så sjov. Nogen bruger bare flere og flere penge, i jagten på bedre lyd - og bliver aldrig tilfredse. Andre finder musikken/engagementet i noget der er væsentligt billigere 
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den Wadia 6 er et af de allerførste produkter som Wadia sendte på markedet, hvilket skete i 1994. Og der er altså sket _noget_ på den digitale front siden da. Trist at man med sådan en "test" forsøger at antyde at der ikke er forskel på de elektriske apparater. Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Ja, den Wadia 6 er et af de allerførste produkter som Wadia sendte på markedet, hvilket skete i 1994. Og der er altså sket _noget_ på den digitale front siden da.
Trist at man med sådan en "test" forsøger at antyde at der ikke er forskel på de elektriske apparater. Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald
|
|
|
The results showed: 38 persons participated on this test 14 chose the "A" system as the best sounding one 10 chose the "B" system as the best sounding one 14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Chr. R. skrev:
Ja, den Wadia 6 er et af de allerførste produkter som Wadia sendte på markedet, hvilket skete i 1994. Og der er altså sket _noget_ på den digitale front siden da.
Trist at man med sådan en "test" forsøger at antyde at der ikke er forskel på de elektriske apparater. Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald
|
|
|
|
|
|
Hvilken tiltænkt mening er der med dit indlæg? __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun én person pr. testsession kan sidde i sweetspot. Måske disse personer har 'gættet rigtigt' hver gang?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig kan delelementer af testen kritiseres, men grundlæggende synes jeg, det er en rigtig god idé. HiFi-verdenen trænger i dén grad til flere blindtests med mere end én deltager - den trænger til noget Mythbusting!
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The results speaks by itself:
How can it be possible that a basic system with such a price difference against
the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables
found, couldn't be distinguished from the more expensive one?
And, most of it all, how come the cheap system was chosen by so many people
as the best sounding of the two?
Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick
the best?
Well, we think that each can reach to its own conclussion...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de nu havde skrevet "we aimed at getting both setups to sound very bad - but which one sounded worst?'...Hehe  Jeg kan iøvrigt ikke se det svære i at lave et dyrt setup, der performer dårligt. Det har jag haft masser af gange, i min egen stue.  Dyre forstærkere, der ikke trækker alle højttalere på markedet, er det letteste at finde.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med min 20-års hifi erfaring er lyden i min verden bestemt af: ca. 50% højttalere-i-rum lyd, ca. 35% forstærkers-evne-til-at- trække-højttalere ca. 15% resten, inklusive kabler.
I det billige setup er Behringeren kraftig nok til at trække de der ATC højttalere. Og helt ærligt - siden det blev normalt at bruge 24bit DACs til at konvertere de 16 bit lyddata fra en CD, så er det faktisk svært at få noget til at lyde decideret dårligt.
Der kan være forskel på 'voicing' ( 'mørk' vs. 'lys' lyd, 'detaljeret' vs. 'varm'), men hvis det er ramt nogenlunde ens på de to systemer, så kan jeg godt forstå at det ersvært at høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald
|
|
|
The human testers were all trained ears and used to extensively listening to high end equipments, a good number of them participated, each with his own conception of the high end world, some totally subjectivists, some completely objectivists, some in between.
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hu hej hvor det går __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic)
Som en af mine skarpsindige venner påpegede efter at have linket denne tråd til mig, så er det naturligvis funktionen af klapstolen der gør forskellen, ligesom her:  Nu blindtester de jo ikke mere i High Fidelity, men en af deres anmeldere (Man må ifl. regulativerne her, ikke afsløre virkelige navne på personer, som har et brugernavn her på siden..........) beskriver lydforbedringen med Black Diamond cones etc. under forstærkere som cirka lige så stor som nogle "meget dyre kabler" han havde prøvet for nyligt. I samme (sidste/nuværende) nummer af HF var det så Nordost til 125.000 kr for signal og powerkabel (per stk.  ), det kunne måske være dem der blev tænkt på. Klart nok er hverken klapstol eller hoppebolde fra Black Diamond, men hvem ved hvorfor den ene slags afkobling virker bedre end den anden  Mere om hoppebolde her, for dem der måtte være intereseret: http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=tweaks&m=71904Blindtest af klapstole fabrikanter kunne være interessant???
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis denne "test" skulle stå til troende, ville det betyde, at samtlige anmeldere af HIFI og flertallet af brugerne herinde, var fulde af løgn og/eller lider af selvbedrag (massehysteri) i hidtil uset grad.
Ingen tvivl om, at der er meget woodoo i HIFI, men der må så gu være en overgrænse for, hvor meget man/vi kan bilde os selv og hinanden ind.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen lad os dog lave en tilsvarende test, jeg vil da gerne deltage. Jeg synes det er tankevækkende resultat, selv om den nok ikke overholder alle videnskabelige regler for blindtest  . Som jeg tolker resultatet, så kan man godt være heldig og finde et prisbilligt anlæg som kan spille lige op med et dyrt.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådanne nogle "test" kan ikke bruges til en fis 
Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem 
Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre 
Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem 
Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre 
Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra 
|
|
|
De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede... 
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Pierre skrev:
|
Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra 
|
|
|
De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede... 
|
|
|
Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS 
Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |