Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Blindtest af billigt/dyrt udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over en artikel jeg synes var meget sjov:

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Blindtest af et system hvor der er tale om billig forstærker/cd-afspiller/kabler og et high-end system på de samme højttalere. Lige et resume:

Power stage Behringer A500
CDP Sony DVP-NS355 DVD player
Signal cables Standard RCA white/red (15feet) bought in a 7/11 like store
All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic)
Estimated value when new: 700 U$D

Line stage Classe CAP-80
Power stage YBA 2A
CDP Wadia 6, VRDS transport, 20 bit
Signal cable MIT Terminator 3 proline XLR
CDP rack Lovan
Power cord Audican
Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)

The results showed:
38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.

Skal dog lige understreges, at selvom resultaterne i blindtesten var, at der ingen forskel var, har jeg meget svært ved selv at komme til den konklusion, at det virkelig kun er højttalerne og ikke forstærker/afspiller som har betydning for lydkvaliteten.
Der er alt for mange ukendte variable i den test efter min mening, og det hårde stengulv kan umuligt bidrage med noget positivt :)

Og ønsker heller ikke at starte én af de tråde som går i selvsving

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 07 August 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Sjov test :)

På en måde synes jeg egentlig ikke den er "fair". Lowend anlæget springer forforstærker delen over og går direkte i "måsen" af Beheringer effekten, så er der i hvert fald fjernet 1 led der kan bidrage til farvning af lyden.

Der ud over så er den Wadia 6 vidst efter hånden en gammel dame, sikkert en god spille stadigvæk men der er sket en del i den digitale udvikling siden da.

Kunne desværre ikke lige finde nogen specs på YBA 2A blokken (også en gammel dame?), men den Behringer har faktisk fået en del ros og skulle ikke være så tosset igen. Jeg tror faktisk at ATC højtalerne har det rigtig fint med en effekt hvor der er godt med "ild" i

Men når alt kommer til alt så er det vel sammensætningen af komponenter der er afgørrende og ikke deres selvstændige yddelse?

Mvh. Henrik

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hmmm, den er sgu da meget sjov den test. Jeg tvivler dog på at stengulvet skulle være en afgørende faktor, set i forhold til et mere positivt resultat
for high-end sættet. Da der jo allerede er gjort ultroligt meget ud af akustikken.
Men satme nogen fede højtalere de har brugt

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Uuuuuuuhhaaaauuuuhhaaaa  

Du har vist startet et af de RIGTIG gode emner, hehehe

Spændende artikel, det er altid sjovt at se nogen gå SÅ meget amok

Men ja, sammensætning af apparater og valg af højttaler til et givent rum, er og bliver alfa og omega...

Rigtig-rigtig-rigtig dyre anlæg kan sagtens lyde som  Og det velgennemtænkte og trimmede til rummet lyde som

Det er sgu det der gør denne hobby så sjov. Nogen bruger bare flere og flere penge, i jagten på bedre lyd - og bliver aldrig tilfredse. Andre finder musikken/engagementet i noget der er væsentligt billigere

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja, den Wadia 6 er et af de allerførste produkter som Wadia sendte på markedet, hvilket skete i 1994. Og der er altså sket _noget_ på den digitale front siden da.

Trist at man med sådan en "test" forsøger at antyde at der ikke er forskel på de elektriske apparater. Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald  

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 August 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Ja, den Wadia 6 er et af de allerførste produkter som Wadia sendte på markedet, hvilket skete i 1994. Og der er altså sket _noget_ på den digitale front siden da.

Trist at man med sådan en "test" forsøger at antyde at der ikke er forskel på de elektriske apparater. Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald  

The results showed:

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Chr. R. skrev:

The results showed:

Hvilken tiltænkt mening er der med dit indlæg?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kun én person pr. testsession kan sidde i sweetspot.

Måske disse personer har 'gættet rigtigt' hver gang?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan delelementer af testen kritiseres, men grundlæggende synes jeg, det er en rigtig god idé. HiFi-verdenen trænger i dén grad til flere blindtests med mere end én deltager - den trænger til noget Mythbusting!
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

The results speaks by itself:

How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?

And, most of it all, how come the cheap system was chosen by so many people as the best sounding of the two?

Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

Well, we think that each can reach to its own conclussion...
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hvis de nu havde skrevet "we aimed at getting both setups to sound very bad - but which one sounded worst?'...

Hehe

Jeg kan iøvrigt ikke se det svære i at lave et dyrt setup, der performer dårligt.
Det har jag haft masser af gange, i min egen stue.

Dyre forstærkere, der ikke trækker alle højttalere på markedet, er det letteste at finde.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 August 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Med min 20-års hifi erfaring er lyden i min verden bestemt af:
ca. 50% højttalere-i-rum lyd,
ca. 35% forstærkers-evne-til-at- trække-højttalere  
ca. 15% resten, inklusive kabler.

I det billige setup er Behringeren kraftig nok til at trække de der ATC højttalere.
Og helt ærligt - siden det blev normalt at bruge 24bit DACs til at konvertere de 16 bit lyddata fra en CD, så er det faktisk svært at få noget til at lyde decideret dårligt.

Der kan  være forskel på 'voicing' ( 'mørk' vs. 'lys' lyd, 'detaljeret' vs. 'varm'), men hvis det er ramt nogenlunde ens på de to systemer, så kan jeg godt forstå at det ersvært at høre forskel.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 August 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Jeg kunne i godt tænke mig at få oplyst hvem testpanelet bestod af, og hvordan der blev testet, for der er forhåbentlig ikke mange der tror på denne test's udfald  

The human testers were all trained ears and used to extensively listening to high end equipments, a good number of them participated, each with his own conception of the high end world, some totally subjectivists, some completely objectivists, some in between.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hu hej hvor det går

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 08 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

All placed on a "high end" shaky wooden chair...(see pic)

Som en af mine skarpsindige venner påpegede efter at have linket denne tråd til mig, så er det naturligvis funktionen af klapstolen der gør forskellen, ligesom her:

Nu blindtester de jo ikke mere i High Fidelity, men en af deres anmeldere (Man må ifl. regulativerne her, ikke afsløre virkelige navne på personer, som har et brugernavn her på siden..........) beskriver lydforbedringen med Black Diamond cones etc. under forstærkere som cirka lige så stor som nogle "meget dyre kabler" han havde prøvet for nyligt. I samme (sidste/nuværende) nummer af HF var det så Nordost til 125.000 kr for signal og powerkabel (per stk. ), det kunne måske være dem der blev tænkt på.

Klart nok er hverken klapstol eller hoppebolde fra Black Diamond, men hvem ved hvorfor den ene slags afkobling virker bedre end den anden

Mere om hoppebolde her, for dem der måtte være intereseret:
http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=tweaks&m=71904

Blindtest af klapstole fabrikanter kunne være interessant???
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hvis denne "test" skulle stå til troende, ville det betyde, at samtlige anmeldere af HIFI og flertallet af brugerne herinde, var fulde af løgn og/eller lider af selvbedrag (massehysteri) i hidtil uset grad.

Ingen tvivl om, at der er meget woodoo i HIFI, men der må så gu være en overgrænse for, hvor meget man/vi kan bilde os selv og hinanden ind.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jamen lad os dog lave en tilsvarende test, jeg vil da gerne deltage.

Jeg synes det er tankevækkende resultat, selv om den nok ikke overholder alle videnskabelige regler for blindtest .

Som jeg tolker resultatet, så kan man godt være heldig og finde et prisbilligt anlæg som kan spille lige op med et dyrt.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Sådanne nogle "test" kan ikke bruges til en fis

Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem

Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Sendt: 08 August 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Satte de mig ind i et teater for at se et stykke lavet af en stor kendt teater dims og et at et barn ville jeg sku nok heller ikke se forskel på dem

Det samme gælder for vin. Jeg ville kunne servere jer en vin til 50 kr og en til 500 kr og i ville sikkert bedst kunne lide den billige. Men efter en gennem gribende "træning" i at smage vin, ville i efterfølgende helt sikkert bedst kunne lide den dyre

Det samme gør sig gældende ved HiFi, der skal et trænet øre til at kunne si l**tet fra

De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 August 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Pierre skrev:

De "ser", og lyder, nu ud til at være ret trænede...

Nu læste/ så jeg ikke artiklen, så UPS

Men igen, bare fordi at man har en interesse behøves det ikke være lig med at man ved noget eller kan høre noget. Igen kan jeg samligne med mit eget erhverv. Kender mange som er uddannet inden for vin branchen og ved en masse om vin, men har ikke evnen til at smage vine. Det samme gør sig gældende inde for hifi, nogle har bare ikke øerne til det eller tør tro på det deres øre fortæller dem

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes