Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kabel spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedrørende coaxial kabel og håber der er nogen der kan hjælpe. Som det er p.t. bruger jeg et almindeligt signal kabel mellem min surround reciever og cd afspiller. Dog har jeg lagt mærke til at når jeg hører musik blinker der et lille "PEAK" ikon på receiveren. Efter at have slået det op i manualen kan jeg forstå at dette betyder at signalet er nået sit maximum og ikke kan udnyttes mere (jeg har muligvis misforstået).

Derfor tænkte jeg på om et digitalt coaxial kabel fra cd til receiver til rette op på dette, så jeg slipper for den lille blinkende lampe

Er der nogen der kan svare på det? På forhånd tak

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Muligvis, det kommer an på om din afspiller har et for stor gain på analog udgangen...?

Ellers ligger problemet nok nærmere i at det medie du benytter er komprimeret alt for meget, og derfor klipper i toppen/bunden.

Prøv evt. med en kvalitets udgivelse, og se om problemet ikke løser sig selv  Direstraits / Markknopfler skulle bla. være nogle gode eksempler på et passende amplitude niveau.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke hvad det er for en receiver du har, så det er lidt svært at forholde sig til den konkrete situation. Men en "peak" advarsel, er normalt relateret til et analogt signal - helt typisk. så er advarslen normalt knyttet til udgangsforstærkeren, og vil skulle ses som en advarsel om, at denne er overbelastet. Men det behøver jo ikke være tilfældet hos dig. Men for lige at være helt sikker, har reguleringen af volumenkontrollen indflydelse på visning af "peak" advarslen? Advarslen kommer vel ikke bare fordi du spiller vildt højt

Umiddelbart vil jeg ikke tro, at det anvendte kabel har nogen indflydelse på signalet i den beskrevne retning. Dog er det ikke et optimalt kabel du anvender til den digitale signaloverførsel. Et digitalt coax kabel skal helst have en impedans på 75 Ohm, hvilket et almindeligt signal kable ikke har; men for en meget kort kabellængde(under 2 m) betyder det nu nok ikke så meget. Et optimalt kabel for digitalsignaloverførsel, er et professionelt videokabel, alternativt kan du lave det selv af en god kvalitets antennekable af typen RG59 eller RG6 og et par gode RCA stik.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg ved desværre ikke hvilket gain der er på analog udgangen, hvad det her angår er jeg en lille smule på herrens mark må jeg nok indrømme. Men jeg kan da prøve med noget Dire Straits og se hvad den siger.

Receiveren er en Marantz 5003. Men selv det at jeg skruer op eller ned virker ikke som det har nogen indflydelse, jo lidt når jeg skruer op. Der står det følgende om Peak indikatoren i manualen: This indicator is a monitor for analog audio input signal. If the analog signal is greater than capable level of internal processing, this will illuminate. If this happens, press the ATT button.

Om ATT knappen står der: When the input signal is too high and the voice distorts even by throttling the unit volume control, turn on this function.

Jeg kan dog ikke høre nogen forvrængning nogen steder. Men jeg forstår ikke helt hvordan et almindeligt signal kabel ikke kan være godt? Er det fordi CD'en er digital? Som sagt, jeg er ret blank på det her. d Kan receiveren være overbelastet?

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at sætte noget Dire straits på og holde den på lav volumen. Den kommer stadig med Peak symbolet. Det betyder vel at der er noget i signalet den ikke kan bearbejde?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Kan du skrue ned for din cd-afspiller?

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Nej der er ingen volumen kontrol på den. Jeg har dog en anden cd afspiller hvor der er. Jeg kunne prøve med den lidt :)

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 September 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Er det din receiver eller cd-spiller der står for DA konverteringen?
Bruger du 1 eller 2 kabler mellem cd og receiver?
Hvis du kun bruger 1 kabel og det er receiveren, der står for DA konverteringen ville jeg få fat i et coax kabel af fornuftig kvalitet.
Hvis du bruger 2 kabler og det er cd-spilleren, der konverterer fatter jeg nada, med mindre du ikke bruger en alm linie indgang, såsom den der er markeret CD. Det kan muligvis være semidefekte signalkabler, eller cd-afspilleren har et problem. Du kunne evnt prøve at sætte cd-spillerren til en anden indgang på receiveren - for at se om det er receiver indgangen, der måske har et problem. Tilsidst er der sæfølig muligheden for at prøve med en anden cd-afspiller.

Derudover kan du sagtens bruge coax kabler som alm signalkabler, forskellen, med rca stik, er at coax kabler har en impedans på 75 ohm og alm signal kabler har en impedans på 50 ohm.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Så er der blevet testet lidt hist og her. Men vil lige svare på spørgsmålene først.

plfiracer: Jeg har indtil videre brugt et alm. signal kabel fra cd til reciever og bruger self. den almindelige linieindgang på recieveren.

Jeg har prøvet at smække en anden cd afspiller på, hvilket gjorde at peak indikatoren ikke lyste nær så ofte. Faktisk kun 1 gang mens jeg brugte den. Nu har jeg prøvet at sætte et coax kabel til cd afspilleren jeg oprindeligt havde problemer med og sætte recieveren op til digital. Det har åbenbart gjort noget, for peak indikatoren har jeg ikke set siden.

Dog har jeg ikke prøvet med et andet signal kabel endnu for at se om dette også kunne hjælpe. Men vil da lige se på det. Umiddelbart passer det mig dog fint at bruge coax kablet da jeg så har en undskyldning for at bruge cd afspillerens SACD funktion

Det skal siges at den pågældende cd afspiller jeg har oplevet dette med er en Pioneer DV 668AV-S,  som vel egentligt er en dvd afspiller oprindeligt. CD afspilleren jeg brugte til at teste med var en Denon DCD-1450R

Jeg forstår dog stadig ikke hvad det er der sker når recieveren blinker med Peak indikatoren, andet end den kan have svært ved at behandle signalet. Det er i sær på cd'er hvor lyden er af god kvalitet den gør det på.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Efter din beskrivelse og citat fra manualen, vil jeg tolke det således: Når "peak" lampen lyser, så er det analoge (linieindgangen) indgangssignal for højt, og der vil forekomme forvrængning. Der er åbenbart en dæmpefunktion i din forstærker, som dæmper følsomheden på linieindgangen - den der nævnes som ATT, hvis du trykker denne knap ind, burde indgangens følsomhed dæmpes, og "peak" lampen burde ikke blinke.

Da du primært har oplevet det med én specifik CD afspiller, er det jo nok denne afspiller, som har et lidt for højt udgangsniveau.

I hvert fald er problemet ikke relateret til dine kabler.

Når du nu er gået over til coax tilslutning, så overfører du signalet digitalt, og dermed er problemet jo også løst. Samt du har fået lidt ekstra ved muligheden for at afspille SACD.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 12 September 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

SACD kører "desværre" DSD, og ikke PCM som på CD alt det vi ellers er vant til...  Så du kan desværre nok ikke bruge S/PDIF og SACD sammen.

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar, jeg tror jeg vil bruge coax kablet fremover, da det så ud til at virke, ellers kan jeg selfølgelig tage min denon ind igen 

Micma18: Jeg er desværre ikke inde i DSD/PCM diskussionen, og er derfor heller ikke sikker på hvad man i så fald kan tabe på at det nu er DSD der bruges. Men hvis jeg ikke kan høre forskel når jeg sidder og lytter, så betyder det heller ikke så meget for mig

Men endnu engang, tak for alle jeres svar, det var rart at blive lidt klogere på det her

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 14 September 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Micma18: Jeg er desværre ikke inde i DSD/PCM diskussionen, og er derfor heller ikke sikker på hvad man i så fald kan tabe på at det nu er DSD der bruges. Men hvis jeg ikke kan høre forskel når jeg sidder og lytter, så betyder det heller ikke så meget for mig

DSD kan du slet ikke overføre på den måde! Og det kræver en speciel DSD DAC, som jeg i hvert fald kun har set indbygget i selve afspilleren...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes