| Forfatter |
|
Bivs Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et anlæg, som langt overstiger mine forventninger. Og det kan jeg sige med ro i sjælen, for jeg har ikke noget reelt at sammenligne med.
Det tror jeg faktisk er en situation mange er i, men lige nu er det altså mig. Sagde hunden!
Jeg ligger nu inde med - hvad jeg kalder en drøm - af Vincent LS210 og har givet køb på (det ved jeg) forstærkersiden. Det er SP-331 og SA-31, osse Vincent.
Et eller andet sted, synes jeg kombinationen er ok (bemærk ok er med småt), men pris taget i betragtning - jeg er squ tilfreds.
En ting mangler jeg dog fortsat og jeg er ret meget i tvivl om det overhovedet er muligt. At kunne lytte til musik med stor intensitet, uden at skulle skrue op på et niveau, hvor jeg generer andre. Er det naivt?
Det irriterer mig, jeg ikke har set nogen reviews af LS-2210, det skyldes forhåbentlig udseendet og ikke hvad de leverer. Altså - det er sjovt nok at jeg kan være tilfreds - måske uden viden om at produktet ikke er hvad det er 'hypet' til - bare fordi man ikke er 'nørd' - sorry!
Jeg sidder og spekulerer i opgradering, og mine første tanker går egentlig på forstærkerdelen, men har andre en oplevelse af LS-310, så er det da værd at tage med, men - med den service og rådgivning jeg i sin tid fik fra min forhandler, så er mine højttalere ikke det svage led i kæden. Hatten af for Dan - og de må være mit udgangspunkt.
Jeg sidder mere og tænker over om det kan betale sig at gå efter Vincent (discount), hoppe på TAC eller gå et helt andet sted hen?
Jeg vil ærligt indrømme - jeg følger ikke med i detaljerne længere - long time gone - jeg er mere mageligt anlagt idag end dengang, hvor detaljer mere gik på om det så sejt ud med rør eller ej - jeg vidste ikke en sk.. om hvad det indebar. Så'n var det i 70'erne, og nu må jeg forholde mig til nogle yngre (måske) mennesker, som har eneergien til at holde ilden vedlige!
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
At være tilfreds med noget, er jo ikke det samme som at man har det bedste - set ud fra hvilken økonomisk formåen man nu har.
Men, det undrer mig lidt, at ingen har ønsket at kommentere på et spørsmål om alternativer til forstærkning til hjælp for en højttaler, som jeg har valgt, men som åbentbart mange ikke kender. Eller ønsker at kende? Jeg håber da ikke, der er et snobberi omkring produktet, som afholder nogen for at kommentere.
At det skulle være mangel på offentliggjorte test af højttaleren - jeg håber det må være årsagen til at nogen holder sig tilbage. På den anden side, så har jeg set mange andre eksempler på anbefalinger, som går på tværs af produktnavne.
Så hvorfor ikke i dette tilfælde ?
Og iøvrigt - god Jul og godt nytår til alle som læser dette
Vh fra Bivs
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke lave en overskrift, der fortæller lidt om hvad tråden handler om?
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du fuldstændigt ret i - jeg tror jeg mere har forsøgt at ramme en nysgerrighed - det beklager jeg altså!
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og iøvrigt - hvis du ser ud som hende du viser - så passer dit navn dårligt
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bivs skrev:
Og iøvrigt - hvis du ser ud som hende du viser - så passer dit navn dårligt |
|
|
Måske du hellere vil kigge på hende her?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope -så foretrækker jeg hende du viser  - hvis jeg en dag sku støde ind i hende og hun synes jeg er hendes drømmes håb - i så tilfælde, bekymrede jeg mig nok ikke om HiFi
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men mit spørgsmå er vel nok mest - hvis jeg har købt højttalere som står til 33k - hvad skal jeg så op i, for at fervente en god udnyttelse? Ingen kender tilsyneladende højttalerne, eller også er de løbet flygtende væk da de testede - men trods det - så har jeg dem, og hvordan får jeg det bedste ud af dem ?
Igen, jeg vil hellere vente og få råd - det gør vel de fleste af os - men jeg aner ikke hvilken retning jeg skal gå i - så det er dér jeg efterspørger hjælp!
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og bortset fra det - gav jeg ikke den fulde pris (Demo)- men har aldrig tidligere haft så dyre hølttalere tidligere!
Undskyld, men jeg er begynder 
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bivs skrev:
| Og bortset fra det - gav jeg ikke den fulde pris (Demo)- men har aldrig tidligere haft så dyre hølttalere tidligere!
Undskyld, men jeg er begynder  |
|
|
Det har alle jo været på et tidspunkt - fair nok - men hvad er det egentligt du gerne vil debattere/spørge om/vide ? Jeg begriber ikke meget af formålet med det første indlæg.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Bivs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv - jeg er ked af at have misforstået tonen!
Men, når jeg nu har købt et sæt højttalere- som står til så meget - så tror jeg sikkert at træerne løber helt op - næsten himlem
Men hvor er den bedste kombination - og hvorfor taler ingen om Vincent - er det TAC eller hvad ?
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver at svare ud fra hva' jeg tror du vil vide
Jeg har købt et anlæg, som langt overstiger mine forventninger. Og det kan jeg sige med ro i sjælen, for jeg har ikke noget reelt at sammenligne med. Det er bedre end ventet, så har du da valgt rigtigt og kan slappe af med dit set up og bare nyde den gode lyd i mange år.
Det tror jeg faktisk er en situation mange er i, men lige nu er det altså mig. Sagde hunden! Jeg havde heller ikke noget at sammenligne med for små 3 år siden, da jeg startede op på hi-fi igen efter 20 år. CD afspilleren, subben og standerne står der endnu. DAC kom til som opgradering til CD'en og kraftigere kabler for at opgradere højtalerne. Hovedtelefonerne til 700 blev til hovedtelefoner og hovedtelefon forstærker for 9500. Den først indkøbte transistor forstærker og højtalerene havde jeg i 2 år, så købte jeg rør og hornhøjtalere i stedet. Alt dette kom løbende da jeg nu kunne sammenligne med det oprindeligt indkøbte anlæg.
Jeg ligger nu inde med - hvad jeg kalder en drøm - af Vincent LS210 og har givet køb på (det ved jeg) forstærkersiden. Det er SP-331 og SA-31, osse Vincent.
Et eller andet sted, synes jeg kombinationen er ok (bemærk ok er med småt), men pris taget i betragtning - jeg er squ tilfreds. Hvis det er ok, er det ok, for det er din hi-fi standard der tæller, ikke et fancy mærke eller at det skal koste boksen for at være godt.
En ting mangler jeg dog fortsat og jeg er ret meget i tvivl om det overhovedet er muligt. At kunne lytte til musik med stor intensitet, uden at skulle skrue op på et niveau, hvor jeg generer andre. Er det naivt? Med alt respekt: Ja! Du kan kun lytte til musik med stor intensitet uden at andre kan høre det på et par gode hørebøffer. Over højtalerne skal der kul på for at det bliver intenst. Men jeg generer nu ikke andre ved det, forstået på den måde at jeg aldrig spiller efter kl 18 og højst 4 gange om ugen max. en time (En hel CD's tid). Mine over- og underboer har aldrig klaget og det er nok fordi de ved hva' de kan regne med fra mig, i stedet for dem som spiller på alle tider af døgnet og i flere timer af gangen. Vil jeg høre musik på andre tider af døgnet er det med hørebøffer på. (hyggemusik på moderart volumen hører jeg når det passer mig, det generer jo ikke nogen)
Det irriterer mig, jeg ikke har set nogen reviews af LS-2210, det skyldes forhåbentlig udseendet og ikke hvad de leverer. Altså - det er sjovt nok at jeg kan være tilfreds - måske uden viden om at produktet ikke er hvad det er 'hypet' til - bare fordi man ikke er 'nørd' - sorry! Min rørbamse var der heller ikke nogen reviews af, før jeg selv skrev den, en skal jo være den første. Skriv en på din LS-2210 i Bruger anmeldser.
Jeg sidder og spekulerer i opgradering, og mine første tanker går egentlig på forstærkerdelen, men har andre en oplevelse af LS-310, så er det da værd at tage med, men - med den service og rådgivning jeg i sin tid fik fra min forhandler, så er mine højttalere ikke det svage led i kæden. Hatten af for Dan - og de må være mit udgangspunkt. Mange nævner højtalerne som det man skal bruge flest penge på ifht. resten af anlæggets pris. Jeg mener at lydkilden mindst bør matche højtalernes ydeevne og helst være bedre. Min filosofi er at et supergodt anlæg til et par gode højtalere, får dem til at yde deres bedste, frem for et par supergode højtalere som får lyden fra et godt anlæg, det vil jo ikke få højtalerne til at yde det bedste de kan og de vil måske endda fremhæve anlæggets svagheder
Jeg sidder mere og tænker over om det kan betale sig at gå efter Vincent (discount), hoppe på TAC eller gå et helt andet sted hen? Skal du have rør, så koster det hvis du vil have et stort lydmæssigt løft fra transistor. Så er det bedre at finde en brugt rørbamse til den pris en TAC koster, for jeg går ud fra det er den til små 9000 du snakker om og med de højtalere du har, skal du ud i noget pentodekoblet push- pull med KT88 rør. Hvis du er oppe i prislejet 15000, som de lidt dyrere TAC koster, kan du finde noget godt nyt udstyr.
Jeg vil ærligt indrømme - jeg følger ikke med i detaljerne længere - long time gone - jeg er mere mageligt anlagt idag end dengang, hvor detaljer mere gik på om det så sejt ud med rør eller ej - jeg vidste ikke en sk.. om hvad det indebar. Så'n var det i 70'erne, og nu må jeg forholde mig til nogle yngre (måske) mennesker, som har eneergien til at holde ilden vedlige!
Yngre er jeg ikke (41) Jeg går ikke op i detaljer på hi-fi grejet, men detaljerne i musikken jeg sidder og flyder væk i foran anlægget. Mit grej er købt ud fra lyden og matcher slet ikke hinanden i designet, men hold da kæft hvor det bare lyder godt! Men jeg synes nu det er flot som det står der på hylderne og glødende rør i en halvmørk stue er sgu' da flot!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bivs skrev:
Og bortset fra det - gav jeg ikke den fulde pris (Demo)- men har aldrig tidligere haft så dyre hølttalere tidligere!
Undskyld, men jeg er begynder  |
|
|
Jeg kan ikke finde noget på Nettet om en Vincent-højttaler der hedder LS210... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
| Du kan kun lytte til musik med stor intensitet uden at andre kan høre det på et par gode hørebøffer. Over højtalerne skal der kul på for at det bliver intenst. |
|
|
Hej "Svend88"... Jeg er helt og aldeles uenig i ovenstående udsagn! Det samlede anlæg SKAL efter min mening kunne levere "intensitet" ved alle niveauer...også de lave. Hvis der mangler informationer eller "glød" ved lav lyttestyrke, så mangler disse ting også ved en kraftigere lydstyrke. Hvis éns anlæg er i stand til at "levere varen" ved lav styrke...ja, så kan man være nogenlunde sikker på at man har fat i den lange ende..! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Svend88 skrev:
| Du kan kun lytte til musik med stor intensitet uden at andre kan høre det på et par gode hørebøffer. Over højtalerne skal der kul på for at det bliver intenst. |
|
|
Hej "Svend88"...
Jeg er helt og aldeles uenig i ovenstående udsagn!
Det samlede anlæg SKAL efter min mening kunne levere "intensitet" ved alle niveauer...også de lave. Hvis der mangler informationer eller "glød" ved lav lyttestyrke, så mangler disse ting også ved en kraftigere lydstyrke.
Hvis éns anlæg er i stand til at "levere varen" ved lav styrke...ja, så kan man være nogenlunde sikker på at man har fat i den lange ende..!
Mvh. Niels
|
|
|
Så opfatter vi udtrykket (i denne sammenhæng) intensitet forskelligt. Jeg tænker på bas, dynamik og lydtryk ved højt volumen. Jeg finder ikke musik særligt intenst ved lav volumen, så er det bare hyggemusik. Bivs må uddybe hvad han mener ved intensitet så. Det er da rigtigt at opløsningen og det samlede lydbillede gerne skulle være uændrert ved lav såvel som ved høj volumen. Det er derfor jeg kører i KL. A fordi jeg ønsker ren og høj opløst lyd også når det er højt.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
Mange nævner højtalerne som det man skal bruge flest penge på ifht. resten af anlæggets pris.
Jeg mener at lydkilden mindst bør matche højtalernes ydeevne og helst være bedre. Min filosofi er at et supergodt anlæg
til et par gode højtalere, får dem til at yde deres bedste, frem for et par supergode højtalere som får lyden fra et godt anlæg,
det vil jo ikke få højtalerne til at yde det bedste de kan og de vil måske endda fremhæve anlæggets svagheder |
|
|
Det har man hørt før. Jeg spiller på en 15 år gammel Sony integreret forstærker. Efter Svend88 skulle lyden fra anlægget
blive dårligere hvis jeg købte et par Revel højttalere. Det finder jeg usandsynligt (bl.a. fordi den gamle svend - forstærkeren altså -
kan levere en del strøm på trods af sin alder). Min ikke-modbeviste påstand er:
kvaliteten i en high-end højttaler vil slå igennem, selvom den trækkes af en mellemklasseforstærker!
At programkilder - CD og pickup/arm - så skal være af høj kvalitet, giver mere mening. Det er trods alt der, signalet genereres.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Svend88 skrev:
Mange nævner højtalerne som det man skal bruge flest penge på ifht. resten af anlæggets pris. Jeg mener at lydkilden mindst bør matche højtalernes ydeevne og helst være bedre. Min filosofi er at et supergodt anlæg til et par gode højtalere, får dem til at yde deres bedste, frem for et par supergode højtalere som får lyden fra et godt anlæg, det vil jo ikke få højtalerne til at yde det bedste de kan og de vil måske endda fremhæve anlæggets svagheder |
|
|
Det har man hørt før. Jeg spiller på en 15 år gammel Sony integreret forstærker. Efter Svend88 skulle lyden fra anlægget blive dårligere hvis jeg købte et par Revel højttalere. Det finder jeg usandsynligt (bl.a. fordi den gamle svend - forstærkeren altså - kan levere en del strøm på trods af sin alder). Min ikke-modbeviste påstand er:
kvaliteten i en high-end højttaler vil slå igennem, selvom den trækkes af en mellemklasseforstærker!
At programkilder - CD og pickup/arm - så skal være af høj kvalitet, giver mere mening. Det er trods alt der, signalet genereres. |
|
|
Er nu enig med svend88, hvis man tager en top ht og lader den trække af en middel forstærker, så kan det godt være at forstærkeren kan trække highend højtaleren, men forstærkerens "mangler" vil også skinne i gennem, highend højtalere har en tendens til at afsløre alt og er et led i kæden svag eller middelmådig vil det kunne høres. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bivs
Jeg er ikke 100 % sikker på hvad det er du søger eller om jeg forstår dit spørgsmål rigtig, men her kommer det som jeg opfatter teksten.
Du har købt et vincent forstærker sæt til 10K som du vudere til at yde ganske godt, prisen taget i betragtning, du har så invisteret i et søt ht af en noget bedere kvalitet og sammen spiller det ok, men du havde nok forventet noget mere. Spillestilen er tilbagelænet og du ønsker en lidt mere "in your face" lys som involvere lytteren selv ved lav vol. Ret mig hvis jeg har forstået det forkert.
Til at starte med så vil jeg lige sige at de vincent ikke er noget jeg har lagt øre til før. Det er svært at peje på hvad årsagen er, der er mange ting der spiller ind, måske er vincent lyden ikke helt dig, måske er forstærker sættet ikke helt på niv. til at løfte opgaven tilfrestillende, måske er din kilde ikke god nok, måske kan et andet kabel fabrikat frembringe noget af det du mangler-her tænker jeg på fabrikater som nordost og kimber som her en meget direkte måde at spille på. Problemet er vel entlig at det er gæt, så syntes da at du skulle prøve et låne et større vincent sæt hos din forhandler for at se om det ændre noget hjemme hos dig, men hvad du en gør så køb ikke noget, jo mindre du har haft det med hjemme for at høre om det er et skridt i den rigtige retning. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
hvis man tager en top ht og lader den trække af en middel forstærker, så kan det godt være at forstærkeren
kan trække highend højtaleren, men forstærkerens "mangler" vil også skinne i gennem, highend højtalere har en tendens til at
afsløre alt og er et led i kæden svag eller middelmådig vil det kunne høres. |
|
|
Ja, det er jo det man siger. Min påstand er at det i vidtgående grad er overtro.
Du nævner at "highend ht afslører alt". Moderne højttalere er generelt afslørende. Mine diskantenheder (Vifa XT25) til 400kr/stk
sad også i Krell´s første højttaler! De kunne også høre at den var god.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
dan a. skrev:
hvis man tager en top ht og lader den trække af en middel forstærker, så kan det godt være at forstærkeren kan trække highend højtaleren, men forstærkerens "mangler" vil også skinne i gennem, highend højtalere har en tendens til at afsløre alt og er et led i kæden svag eller middelmådig vil det kunne høres. |
|
|
Ja, det er jo det man siger. Min påstand er at det i vidtgående grad er overtro.
Du nævner at "highend ht afslører alt". Moderne højttalere er generelt afslørende. Mine diskantenheder (Vifa XT25) til 400kr/stk sad også i Krell´s første højttaler! De kunne også høre at den var god. |
|
|
nu er det ikke prisen, der bestemmer om enhederne ender i en highend ht, den er blevet valgt ud fra dennes ydelse og designerens smag/lyd idial, men jo mere vi nærmer os buget klassen, jo mere får indkøbs prisen betydnig for valget, men det fortæller vel ikke noget om en forstærkers evne til at bringe det beste frem i en højtaler. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |