Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Pickup tweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Er din pickup lidt sløv eller dæmpet i toppen? Kunne du tænke dig en lidt bedre transientgengivelse og især anslag og udklingning af bækkener og hihat? Ved hjælpe af dette tweak får du disse ting, plus en anelse bedre fornemmelse af optagerummet. I kraft af selve tweakets natur er virkningen størst jo højere i frekvensområdet vi bevæger os, men også anslag på lilletrommer, tablas, guitarstrenge og i det hele taget transientopstarter forbedres. Især lyden af bækkeners messing, og luften i stemmer og messingblæsere bliver en smule bedre.

Det kan godt være du synes at det ikke har nogen mening at fjerne materiale fra nålerøret i en størrelsesorden der ligner noget i retning af 1/100, men husk at spidsen af nålerøret, altså den ende hvor nålen sidder, accelererer med et ekstremt højt tempo. Eftersom pickup'en i mange tilfælde kan gengive svingninger på 20 kHz eller højere, bevæger spidsen af nålerøret sig med den samme hastighed, og så er det pludselig en betragtelig masse, der skal bevæges med høj hastighed. Jeg har intet begreb om hvilket moment vi her taler om, men jeg er overbevist om at det at fjerne et par milligram fra spidsen af nålerøret kan have en betydning, plus at vi med dette tweak flytter nålerørets egenresonans op i frekvens. Dette er i sig selv en fordel set med mine øjne. Pickup'er der kan gengive 40 kHz eller lignende må antages at have så let egenvægt, at hele operationen muligvis er omsonst. Det skal jeg ikke kunne sige noget præcist om, men er du modig og sikker på hånden, kan du jo prøve?

Min pickup er i sin opbygning en dynamisk type (MC, Denon DL103), hvorfor jeg antager at moving magnet typer kan få endnu større udbytte af tweaket, da disse generelt er mere "uldne" i gengivelsen. Dette er ikke prøvet, hvorfor jeg ikke kan garantere for en eventuel succes.

Operationen medfører ikke nogen lydmæssig revolutionerende ændring, men giver lige det lille ekstra pift i toppen, som på et godt anlæg absolut kan høres. Og det er efter min mening ikke blot en ændring, men en forbedring.

For at udføre dette tweak, behøver du en kraftig lup, en ny neglefil og din pickup, plus (selvfølgelig) en god del finmotorisk håndelag. Jeg benyttede en ubrugt "pap"-neglefil fra Matas - den fine side, altså den side med de fine korn. Det drejer sig kort sagt om at slibe en anelse materiale væk i spidsen af nålerøret, og uden at fjerne for meget. Den limklat, der holder nålen fast i nålerøret må der ikke slibes på, kun materiale i spidsen af nålerøret, indtil ca. ½ millimeteter fra denne limklat. Klatten kan i en kraftig lup ses som en udbuling på oversiden af nålerøret. (Se tegning 2)

Det er YDERST VIGTIGT at du kun bevæger neglefilen i retning UD IMOD SPIDSEN af nålerøret, og ALDRIG fra spidsen og ind imod basen, da du herved ikke kan undgå at beskadige nålerøret. (Se de grønne pile på tegning 1) Gør du dette forkert ødelægger du din pickup. Lad os bare slå dette fast med det samme, så studér tegningerne grundigt, og vær meget forsigtig og tålmodig. Jeg kan ikke tage ansvar for om du eventuelt spolerer din eneste pickup!

Tegning 1: Pickup'en set nedefra. Bemærk de grønne pile, som nogenlunde korrekt viser i hvilken retning du må slibe. Her er det MEGET VIGTIGT at du kun påvirker nålerøret med ganske lille kraft, da du ellers vil bøje nålerøret til den ene eller den anden side, med uoprettelig skade til følge. Selve "vægten" af neglefilen er nok. Ved omhyggelig og tålmodig slibning, og tilhørende studering under lup med jævne mellemrum, kan du efterhånden se materialet forsvinde - lidt ad gangen. Det hele tager under en halv time.

Tegning 2: Her en tegning af nålerøret med nål fra siden, hvor den førnævnte "udbuling" er tegnet ind på oversiden af nålerøret. Altså den klat lim, der holder selve nålen fast på sin plads i nålerøret. Det fjernede materiale fra spidsen af nålerøret er markeret med lyserødt.

Vær ekstra omhyggelig med IKKE at slibe selve nålen. Den er muligvis af diamant, og som sådan hård, men det er alligevel ikke meningen at påvirke, eller beskadige denne på mindste måde. Sørg for at sidde godt, og vær også opmærksom på at dine hænder og underarme har fornuftig understøttelse, og ikke glider ud af stilling eller lignende. Sker dette kan du sandsynligvis godt sige farvel til pickup'en. Med andre ord: Ro, ekstrem forsigtighed og kontrol er nøgleordene til succes her.

God fornøjelse!

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Se mere her: http://www.nerds.dk/?page=visgalleri&id=149

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Det kunne være meget sjovt at se frekvensspektrum på før og efter.

Hvor mange mikrogram bliver der filet af? for jeg tror der skal en del til før at den afslibede masse påvirker frekvensgangen omkring 20khz. Det er jo ikke i fri luft, men i et spor på en vinylplade med en hel del "vejgreb", ifht. nålerørets vægt.

Men det ville være sjovt at se før/efter spektrum
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg blev så begejstret for den "nye" fine diskant at jeg foretog endnu et tweak, som jeg i allerhøjeste grad kan anbefale. Denne gang drejer det sig om at forhindre resonanser i pickup'en i at forplante sig til armen.

I rodeskuffen fandt jeg et lille stykke resonansdæmpende skumgummi, ca. 1 mm tykt. Dette klippede jeg til, så det passede direkte ovenpå toppen af pickup'en. Altså imellem pickup'en og pickup-huset. Dette stykke skumgummi er selvklæbende på den ene side. Efter at have monteret dette, samlede jeg igen pickup og pickup-hus, foretog de nødvendige justeringer (VTA, HTA og overhang), og spillede mine yndlingsplader.

Musikken fremstod på den blødeste og mørkeste fløjsbaggrund, og der kom en inciterende ro over hele lydbilledet. Alle instrumenter var meget lettere at følge, og der var meget mere luft imellem hvert enkelt instrument. Transienter lyder væsentligt bedre og mere naturligt. Lydbilledet forekom også bredere, dybere og varmere efter dette tweak. Som en ekstra fordel kan man spille højere uden at opleve træthedsfænomener, efter at have udført dette tweak. Dette er en naturlig følge af elimineringen af ulige højere harmoniske forvrængning.

De resonanser, der opstår i en stiv pickup under afspilning af plader er ret voldsomme, og pickup'en sender alle disse flexninger retur til armen. Selv en tung og nogenlunde veldæmpet arm som min (Gode gamle Fidelity Research FR 54) vil uundgåeligt blive påvirket af disse flexninger, med tydeligt hørbare ulige harmoniske forvrængningsprodukter til følge. Disse høres som rod i lydbilledet, manglende ro og kontrol, og udtværede transienter. Faktisk hører man først at disse ulige harmoniske har været til stede når de mangler!

Denne operation er yderst simpel, tager 10 minutter, og kan stærkt anbefales!

God fornøjelse!

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Se mere her: http://www.nerds.dk/?page=visgalleri&id=149

Tak for linket, sund! :)

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Det kunne være meget sjovt at se frekvensspektrum på før og efter.

Hvor mange mikrogram bliver der filet af? for jeg tror der skal en del til før at den afslibede masse påvirker frekvensgangen omkring 20khz. Det er jo ikke i fri luft, men i et spor på en vinylplade med en hel del "vejgreb", ifht. nålerørets vægt.

Men det ville være sjovt at se før/efter spektrum

Ja, nu har jeg jo ikke vejet det jeg filede af! (hehe), så jeg kan kun gætte på et par milligram... men jeg lover dig det kan høres, og det er ikke blot en forandring, men en forbedring! Tænk på accelerationen! Selv om det kun er et par milligram der fjernes, vil hastigheden gange massen (der er fjernet) udgøre en betragtelig formindskelse i moment. I øvrigt kan jeg fortælle dig, at det er ikke kun i det øverster frekvensområde dette kan høres, men langt nedad...

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt stå inde for at det giver en forbedring af lyden, klart mere kant på anslag, samt mere dynamik, hvorvidt det udviger frekvensområdet vil jeg la stå i det uvisse, for det kan jeg ikke høre.

Fjern unødig plast, her kunne man sagtens hente vildt meget med de nye ortofon 2m, som bare har fået et nyt design, så der er lidt mere salg igen.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Tippet med at fjerne masse kan jeg kun være ening i, men det går nok kun med en alu nålefane. Er det boron eller andet hårdt metal, tror jeg ikke man kommer langt.

Desuden er det nok også kun i den lavere prisklasse det kan komme på tale, for kigger man i den dyre ende, så har pickup producenterne allede gjort arbejdet. Nedenfor er det en Benz Ebony med Fritz Gyger nål - som det ses sidder den helt ude i spidsen. Måske kan der fjernes lidt af limen, men jeg ville ikke forsøge!

P.t. har jeg nogle Sumiko pickupper hjemme. I deres reference serie er de gået til extremerne mht. til lav masse. Ikke blot er boron nålefanen utroligt tynd, men selve diamant basen (den firkantede del) er fjernet og nålen er så lille, at man nemt kunne tro den var faldet af. Jeg lægger et billed ind senere.

Tricket med afkobling mellem pickup og armbefæstigelse er jeg ikke glad for. Kan godt se det kan være en fordel, hvis armen (og senere pladespillerens base) ikke kan "dumpe" den energi der sendes op igennem den. Hermed returneres den til pickuppen og kan give problemer. Men at hænge den løst i et absorberende materiale fjerner ikke bare uønsket energi, men også den energi vi ønsker at viderebringe fra pladen. Der er kun eet sted hvor hurtige vibrationer må omdannes til energi og det er i selve pickuppen - nåleophænget. Alle andre steder hvor dette sker vil det være lig med et fejlsignal eller mangel på signal.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Jeg blev så begejstret for den "nye" fine diskant at jeg foretog endnu et tweak, som jeg i allerhøjeste grad kan anbefale. Denne gang drejer det sig om at forhindre resonanser i pickup'en i at forplante sig til armen.

I rodeskuffen fandt jeg et lille stykke resonansdæmpende skumgummi, ca. 1 mm tykt. Dette klippede jeg til, så det passede direkte ovenpå toppen af pickup'en. Altså imellem pickup'en og pickup-huset. Dette stykke skumgummi er selvklæbende på den ene side. Efter at have monteret dette, samlede jeg igen pickup og pickup-hus, foretog de nødvendige justeringer (VTA, HTA og overhang), og spillede mine yndlingsplader.

Musikken fremstod på den blødeste og mørkeste fløjsbaggrund, og der kom en inciterende ro over hele lydbilledet. Alle instrumenter var meget lettere at følge, og der var meget mere luft imellem hvert enkelt instrument. Transienter lyder væsentligt bedre og mere naturligt. Lydbilledet forekom også bredere, dybere og varmere efter dette tweak. Som en ekstra fordel kan man spille højere uden at opleve træthedsfænomener, efter at have udført dette tweak. Dette er en naturlig følge af elimineringen af ulige højere harmoniske forvrængning.

De resonanser, der opstår i en stiv pickup under afspilning af plader er ret voldsomme, og pickup'en sender alle disse flexninger retur til armen. Selv en tung og nogenlunde veldæmpet arm som min (Gode gamle Fidelity Research FR 54) vil uundgåeligt blive påvirket af disse flexninger, med tydeligt hørbare ulige harmoniske forvrængningsprodukter til følge. Disse høres som rod i lydbilledet, manglende ro og kontrol, og udtværede transienter. Faktisk hører man først at disse ulige harmoniske har været til stede når de mangler!

God fornøjelse!

Interessant!

Da jeg skulle have en Denon DL-103 i en headshell'en til en Braun PS-500 grammofon, var jeg af forskellige grunde nødsaget til at lægge noget mellem pickuppen og headshell'en.

Jeg tænke, at jeg ville have lavet en lille metalplade, men da jeg er notorisk utålmodig, rakte jeg ud og snuppede et lille stykke af en en rulle kork, jeg har stående. Korkestykket er ca. 1 mm tyk.

Så måske er det derfor, at jeg er så godt tilfreds med lyden af min DL-103 - jeg har til orientering ikke hørt den på andre arme, med eller uden kork, så jeg har ikke noget at sammeligne med.

I mine fineste stunder har jeg aldrig hørt et vinylsetup, der lyder bedre (og mere super svingende musikalsk) end det, jeg har for tiden (se min signatur), så jeg holder fingrene og filen væk fra min DL-103!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Tippet med at fjerne masse kan jeg kun være ening i, men det går nok kun med en alu nålefane. Er det boron eller andet hårdt metal, tror jeg ikke man kommer langt.

Desuden er det nok også kun i den lavere prisklasse det kan komme på tale, for kigger man i den dyre ende, så har pickup producenterne allede gjort arbejdet. Nedenfor er det en Benz Ebony med Fritz Gyger nål - som det ses sidder den helt ude i spidsen. Måske kan der fjernes lidt af limen, men jeg ville ikke forsøge!

P.t. har jeg nogle Sumiko pickupper hjemme. I deres reference serie er de gået til extremerne mht. til lav masse. Ikke blot er boron nålefanen utroligt tynd, men selve diamant basen (den firkantede del) er fjernet og nålen er så lille, at man nemt kunne tro den var faldet af. Jeg lægger et billed ind senere.

Tricket med afkobling mellem pickup og armbefæstigelse er jeg ikke glad for. Kan godt se det kan være en fordel, hvis armen (og senere pladespillerens base) ikke kan "dumpe" den energi der sendes op igennem den. Hermed returneres den til pickuppen og kan give problemer. Men at hænge den løst i et absorberende materiale fjerner ikke bare uønsket energi, men også den energi vi ønsker at viderebringe fra pladen. Der er kun eet sted hvor hurtige vibrationer må omdannes til energi og det er i selve pickuppen - nåleophænget. Alle andre steder hvor dette sker vil det være lig med et fejlsignal eller mangel på signal.

Du skrev: ...Men at hænge den løst i et absorberende materiale...

Pickup'en er skam spændt forsvarligt fast, nøjagtigt som den skal. Eventuelle vibrationer virker til at blive "slugt" af dæmpeskummet, så der er en særdeles tydelig effekt her. Prøv det - du vil ikke fortryde det. Tweaket er flere gange mere hørbart end det første jeg beskrev (med at fjerne materiale fra nålefanen) og i mine ører er det en forbedring der bør udføres på enhver pickup, endda uden risiko :)

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

freako skrev:

God fornøjelse!
Interessant!Da jeg skulle have en Denon DL-103 i en headshell'en til en Braun PS-500 grammofon, var jeg af forskellige grunde nødsaget til at lægge noget mellem pickuppen og headshell'en.Jeg tænke, at jeg ville have lavet en lille metalplade, men da jeg er notorisk utålmodig, rakte jeg ud og snuppede et lille stykke af en en rulle kork, jeg har stående. Korkestykket er ca. 1 mm tyk.Så måske er det derfor, at jeg er så godt tilfreds med lyden af min DL-103 - jeg har til orientering ikke hørt den på andre arme, med eller uden kork, så jeg har ikke noget at sammeligne med.I mine fineste stunder har jeg aldrig hørt et vinylsetup, der lyder bedre (og mere super svingende musikalsk) end det, jeg har for tiden (se min signatur), så jeg holder fingrene og filen væk fra min DL-103!PQR

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at kork også er vældig godt til at dæmpe resonanser på den måde du beskriver. Som jeg selv har beskrevet, handler det om at forhindre resonanser fra pickup'en i at forplante sig "baglæns" ind i armen, og dette er desværre et fænomen alt for mange ignorerer. Poul Ladegaard har i dette paper (http://www.merrillscillia.com/MechanicalResonances.pdf) beskrevet bl.a. disse resonanser, som på det pågældende måleblad klart viser at dette fænomen i allerhøjeste grad bør tages alvorligt.

Tak for responsen :)

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Det her tweak er også lidt interessant:

http://www.head-fi.org/forums/f7/grado-longhorn-mod-anyone-t ry-323975/

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12736& postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=f85a3eb5e5 4604066590094107ac60cd

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=24666.0

Jeg har prøvet noget lignende en gang med en ortofon rondo blue; jeg satte et stykke bly på tværs i klemme mellem tonearmen og pickuppen.

jeg har overvejet at prøve det igen sammen med min spu royal N. Selv om jeg har den i et blåt armrør tror jeg at den vil have godt af den ekstra masse. Det skulle også virke dæmpende lidt på samme måde som en siliconedæmpning - bare foretaget det rigtige sted, nemlig ude ved pickuppen.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Sorry freako, men jeg tror ikke på det med den ekstra dæmpning (skal dog nok prøve en dag). Desuden så har min TriPlanar arm allerede den dæmpning i huset der skal være der. Der er mulighed for ekstra dæmpning i form af et oliekar, men det tager dynamikken.

Jeg har dog en lille hvid keramisk plade som med fordel kan skabe en hårdere og mere direkte kobling til armen. Den tror jeg mere på. Ortofon har jo også dere egen "spike" i form af en rille i toppen. Hvis du sætter noget blødt imellem ødelægges hele princippet.

Her det lovede billede af de 2 Sumiko nåle.

Blue Point Special EVO III til venstre og Blackbird til højre. De to pickupper kan ved første øjekast ligne hinanden, men kigger man tæt på som her, så ser man en mere normal alu nålefane contra en meget tynd boronfane med en meget lille line contact slebet nål. At den til højre har mindre masse (og en anden lyd) kommer nok ikke som nogen overraskelse. Den koster så også mere end det dobbelte!

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Sorry freako, men jeg tror ikke på det med den ekstra dæmpning (skal dog nok prøve en dag). Desuden så har min TriPlanar arm allerede den dæmpning i huset der skal være der. Der er mulighed for ekstra dæmpning i form af et oliekar, men det tager dynamikken.

Jeg har dog en lille hvid keramisk plade som med fordel kan skabe en hårdere og mere direkte kobling til armen. Den tror jeg mere på. Ortofon har jo også dere egen "spike" i form af en rille i toppen. Hvis du sætter noget blødt imellem ødelægges hele princippet.

Her det lovede billede af de 2 Sumiko nåle.

[IMG]border=0 src="http://www.pladespilleren.dk/images/Sumiko%20naale.jpg" width=687 height=407>

Blue Point Special EVO III til venstre og Blackbird til højre. De to pickupper kan ved første øjekast ligne hinanden, men kigger man tæt på som her, så ser man en mere normal alu nålefane contra en meget tynd borofane med en meget lille line contact slebet nål. At den til højre har mindre masse (og en anden lyd) kommer nok ikke som nogen overraskelse.

Tak for billederne. Klart at Blackbird'en har meget mindre masse i nålen/-fanen, og jeg vil vædde på den også har en bedre transientgengivelse end Blue Point'en. Det er præcis det jeg forsøger at tilnærme med mit første tweak. Lidt har også ret!

Ha' en god dag :)

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

At for megen dæmpning kan skabe problere er jeg enig i - derfor bruger jeg heller ikke pladestrammer, den stjal nemlig dynamikken.

Jeg har ikke ret meget silikone i min arm. jeg tror at Townsend har fat i noget af det rigtige med deres Rock med dæmpningen ude ved pickuppen i stedet for inde ved armbasen. Og det at montere sådan en "lonhorn" - ting har en lignende effekt.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Om det er skum eller en keramisk plade, eller modelervoks, så er det en form for sanwich konstruktion, som så spreder resonanserne over et bredere spekter.

Så mener jeg at musik maker, eller hva det heder har lavet sådan en afkoblinsting til at spænde imellem tonearm og pu, og det erda vist noget skum af en art, og Janils du hørte selv en pu i Sorø som var filet, Sund udførte det på stedet, der var vist bred enighed om at det virkede.

Men vis man påfører ekstra masse, så får man også en lavere tonearmsresonas, det kan godt være et problem med højcompliante pick upper, hvor den effektive masse ik kan blive lav nok.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Min blydæmpning har nærmest form som et T, hvor den "lodrette streg i T'et ligger under pickuppen, mens tværstregen strækker sig ud på tværs af pickuppen, ca 2 cm på hver side.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Efter at have lyttet lidt slår det mig hvor tydeligt mit andet tweak afslører optagerum, miksninger, småfejl fra musikernes side, og fra producerens (!) ligesom småbitte detaljer i lydbiledet træder meget mere hørbart frem.

Et godt eksempel er den gamle vinylskive "sh*t & Chanel No 5", hvor de ganske amatøragtige unge damer, på en sød, men også lidt kluntet måde får serveret deres budskaber. Man hører ganske let, at de 4 ambitiøse damer ikke har den helt store ekspertise på instrumenterne. På ét af numrene synger Lis Sørensen og Anne Linnet samtidigt, og anden gang de når refrain'et, synger de ikke det samme. Anne skraldgriner, og deres refrain går i stå i et latteranfald. Bassisten, trommeslageren og Lis på guitar fortsætter imidlertid, og nummeret spilles færdigt uden flere kiks. Det er tydeligt at der ikke er benyttet overdubs på pladen.

Et andet eksempel er "Interval" (Jens Jefsen, Uffe Steen Jensen, Alex Riel, Bob Rockwell) hvor "recording engineers" Flemming Rasmussen og Lene Reidel, helt klart har haft fod på tingene. Jefsens gulvbas har på mit setup en størrelse der ligger ganske tæt på virkeligheden, og en vidunderlig stram og dejlig lyd. Uffe Steen's guitar dukker op ud af intet til højre for Jefsen, legende, veldæmpet og virtuost (lyder som om han benytter rørforstærker). Alex Riel's trommespil er som sædvanligt i en klasse for sig selv længere tilbage i lydbilledet. Ikke bare spiller manden sublimt på slagværket, men enhver berøring af trommeskind, bækkerner, hihat (you name it) opstår på sort baggrund med et skønt smæld i anslagene, og en udklingning af bækkener, der er intet mindre end eksemplarisk. Det lyder simpelthen pragtfuldt. Bob Rockwell dukker ind imellem op på tenorsax, og viser at her er en særdeles begavet saxofonist som vi ikke må glemme. Nummeret "Accent" er min absolutte favorit. Jefsen's bas har en vidunderlig snerrende lyd, og hans solo på bassen lyder så naturligt at man må undre sig over at éns langt fra kostbare setup er i stand til at lyde så godt. Denne optagelse står ikke tilbage for noget.

Tredie eksempel er Aske Bentzon's "Badminton", en desværre overset perle i musikkens verden. Cremen af datidens danske musikere brillerer på denne skive: Aske Bentzon, Michael Elo, Michael Friis, Kasper Winding, NHØP, Jesper Nehammer, Mikkel og Klavs Nordsø, Jeppe Reipurth, Palle Mikkelborg, Kim Yarbrough, Ben Besiakov, Moussa Diallo, Peter Svarre, og Henrik Bødtcher. Optagelsen her er tæt på at være forbilledlig, og alle leverer en præstation til UG med kryds og slange. Ingen får lov at dominere eller "egotrippe" måske med undtagelse af Kasper Winding, som her viser hvilken gudsbenådet trommeslager han egentlig er.

Fjerde eksempel er "Roxy & elsewhere" med good old Frank Zappa. Scenen er stor og bred, og man hører tydeligt at musikerne dapper rundt på scenen som de har lyst, og publikum er fanget i mikrofonerne på en meget naturtro måde. Zappa's kommentarer til de forskellige musikeres verbale og instrumentale udgydelser (især Napoleon Murphy Brock's), falder som bizarre indslag i en intermusikalsk dialog, i form geniale vittigheder. Afslappet, virtuost og ustyrlig morsomt. Zappa's guitar som man egentlig ikke hører alt for meget til (faktisk alt for lidt) lyder besnærende og på en kulsort baggrund.

Femte eksempel er gode gamle Belafonte i Carnegie Hall i 1959 (de audiofile skiver). At man på den tid var i stand til at fange oplevelsen så perfekt, er mig en gåde. To-mikrofon teknikken viser her sin overlegenhed. Scenen fremstår i din stue, ganske enkelt. Harry's stemme er STOR, blød og varm hvad enten han hvisker eller synger. Trægulvet på scenen kan nærmest føles, og man "ser" de medvirkende musikere i et smukt tredimensionalt billede, der er intet mindre end et mesterværk.

Sjette eksempel er Holger Laumann's "Music is good today". Endnu en perle, nok det bedste jeg har hørt fra Holger nogensinde. Ukendte udenlandske musikere akkompagnerer Holger med en nerve, der er sjælden. Optagelsen er første klasses med olietønder og hele svineriet. Dejligt tight og stram lyd.

Nu er vi jo musikelskere, og (måske) ikke tekniknørder... Eller? Måske lidt af hvert. Det jeg vil hen til, er den følelse af at sidde ved miksebordet, man opnår ved dette tweak. Nogen vil måske synes det lyder mindre "musikalsk" end det kan/skal. Man er i stand til at lytte langt ind i optagelsen, længere end hvad jeg tidligere har oplevet. Lagene i processen (hvis de er der) bliver ganske tydelige, men til gengæld bliver gode optagelser langt bedre end hvad jeg troede min gamle trofaste vinylspille kunne trække op af rillerne. Det er som at lytte til et high-end anlæg, hvor dårlige optagelser bliver direkte pinefulde at lytte til. Heldigvis er der færre af dem, end man skulle tro. Til gengæld bliver gode optagelser fremragende, og luftguitar-faktoren viser sig at være til stede i bunker af gamle vinylskiver, som jeg egentlig troede bare lød almindeligt og hæderligt.

Jeg håber jeg her har belyst virkningerne af afkoblingen mellem pickup og shell på en måde, som vil giver jer lyst til at forsøge det selv. Efter min mening er gevinsten en absolut størrelse, som jeg ikke ville have undværet, selv for en dyrere forstærker... (!)

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Måske er det på plads at nævne, at nogen sandsynligvis begynder at tænke på, hvor hårdt pickup'en skal spændes fast i huset med afkobling imellem. Der er jo mange muligheder her. Nogen vil sikkert synes at pickup'en ikke skal spændes ligeså hårdt fast, som den blev tidligere. Ellers virker afkoblingen jo ikke???

Der kunne givetvis måles forskelle imellem hård fastpænding, mindre hård, middelhård, løs og meget løs, plus alle grader derimellem. Hvis man vælger at lime tingene sammen (pickup - afkobling - hus) er der ikke så mange alternativer, men med skruer er det helt anderledes. Jeg valgte at spænde så hårdt som jeg plejer, nemlig så hårdt jeg tør, uden at ødelægge noget. Det er jo ikke meningen at pickup'en skal kunne bevæge sig i opsætningen. Meningen er at vibrationer fra nål/nålerør gennem pickup-kroppen, ikke får lov til at påvirke hus/arm mere end højst nødvendigt. Jeg har ikke eksperimenteret med forskellige fastspændinger, men de teknisk mindede med guldører, må gerne melde tilbage, hvis de forsøger sig her. Det skal nok vise sig, at der er en optimal metode her også.

Bare en tanke...

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Fik jeg forresten nævnt at Steely Dan's plader lyder "out of this world" efter disse tweaks? Lige bortset fra sibilanterne - noget som desværre er mindre perfekt på de fleste af deres plader... De benytter vist gamle Neumann mikrofoner til vokalerne...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes