I dag mens jeg sad og lyttede til Alison Krauss & Union Station's dobbelte Live CD, havde jeg en speciel oplevelse. Anlægget havde ikke spillet ret længe på dette tidspunkt. Midt i et nummer "åbnede mit anlæg lydbilledet op", og præsenterede lige pludseligt det jeg så godt kan lide ved at høre musik: Ruminformation i overmål og en fantastisk dybde i lydbilledet. Ikke bare det at man kan høre hvor på scenen / i optagerummet de forskellige medvirkende befinder sig, men især den måde overtoner og udklingning fortoner sig i akustikken på scenen / i optagerummet. Jeg havde en mistanke om at det eventuelt lå i mikset, men da jeg spillede nummeret forfra, lød det "rigtigt" fra starten, og ikke lige pludseligt midt inde i nummeret.
Denne egenskab ved ruminformationen og fornemmelsen af dybde er blevet temmeligt meget bedre efter jeg har fintunet anlægget. Med det mener jeg hævet højttalerkablerne fra gulvet, isoleret de forskellige kabeltyper fysisk fra hinanden, og placeret og vinklet højttalerne så optimalt som jeg har mulighed for at gøre det. Det har overhovedet ikke altid lydt på denne måde. Inden jeg mingelerede kablerne rundt og optimerede højttalerplaceringen, var lydbilledet meget mere "fladt" og to-dimensionalt, og alle de små justeringer har tilsammen løftet gengivelsen betydeligt tættere til high-end lyd. Ikke forstået sådan at jeg mener mit anlæg er high-end. Det er det slet ikke; blot god hifi.
Jeg startede med et par tweaks på PU'en for en uges tid siden, efter at have pillet ved kablerne, som nævnt ovenover. Link til tweaks:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80189&KW=fr eako&PN=0&TPN=1
Det bragte lyden fra vinyl op i en helt anden klasse, hvilket I kan læse om i den anden tråd. Nu har lyden fra CD og LP nærmet sig hinanden i karakter, selv om jeg er nødt til at indrømme, at lyden fra min trofaste gamle grammofon stadig er mere naturlig end lyden fra min CD-afspiller. De allerbedste CD'er lyder særdeles godt og naturligt, på samme måde som én eller to håndfulde af LP'erne er helt i særklasse lydmæssigt. Disse vellydende medier får én til at nyde musikken på en helt særlig måde. Af CD'er kan jeg særligt anbefale denne norske CD fra Kirkeligt Kultur Værksted:
30 year's fidelity, købt hos Amazon i England. Jeg tror Exlibris i Dk forhandler deres CD'er. Denne CD er fabelagtigt godt optaget.
Jeg hører til de ulyksalige fjolser, der har tendens til også at lytte efter, hvordan (hvor godt) anlægget gengiver instrumenter og stemmer, i stedet for bare at nyde musikken. For mig er det en del af hobbyen, at forsøge at finde frem til tweaks, der gør lyden fra anlægget mere naturlig, ægte, neutral, tør og stram. De informationer jeg gerne vil høre, skal komme fra mediet, og ikke fra anlægget. Jeg har i øvrigt specielle DIY skum-/læderfødder under apparaterne, og grammofonen står på en marmorplade, som igen er afkoblet vha skum til en tyk træplade nedenunder. Det hele er ophængt på væggen. CD-afspilleren står også på en marmorplade, som er afkoblet i forhold til underlaget. Højttalerne har fået en helt egen afkobling, som i princip ligner de nævnte.
Blot et input fra en uforbederlig tweaker :)