| Forfatter |
|
LasseP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey med alle jer :)
Efter meget læsning har jeg endelig besluttet, at springe ud i den STORE verden af audio :)
Jeg har efterhånden læst en del artikler og tests, men har svært ved at finde udaf hvor jeg skal starte.
De eneste lyd genererende apparater jeg har, er en crappy DAB radio og min meget støjende kæreste :P så jeg starter helt fra bunden.
Da jeg som nævnt mangler ALT, og mit budget ikke tillader det helt store (max 15 af de store), ser jeg mig nødsaget til at købe brugt.
Planen var at det primært skulle bruges til CD, jeg hører meget blandet musik, så kan ikke komme med en konkret genre.
Mit spørgsmål til jer er:
1. Hvor meget af mit budget, skal jeg investere i de forskellige dele, altså Receiver, CD-afspiller, Højttaler? Rummet i sig selv måler kun 4X5 m så måske er det ikke nødvendigt med de helt store DALI drenge (selv om størrelsen jo betyder noget i denne verden)
2. Hvor "godt" er det for en nybegynder uden den store erfaring, som mig, at købe brugt? Gerne jeres erfaring med det og evt. tips.
3. Hvis i har et godt "setup" smid da endelig links.
På forhånd tak.
Lasse P
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan komme langt for 15.000 når du køber brugt! Hvis du vitterlig har de penge at smide efter det første anlæg, du køber, og synes du at brugtkøb er en skam (det synes jeg ikke  ), så bør du altså også kigge i Hifiklubben og de andre HiFi bikser i København. Du kan godt få noget fornuftigt nyt grej til de penge.
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret sveske.
aaa 15 jern er en del. Men der skal jo både købes Receiver, CD-afspiller, Højttaler og kabler, så det løber hurtigt op ad. Havde overvejet at bruge støreste delen af slanterne på en god receiver samt nogle udemærket højttaler. Har tabt nogle liter mundvand i HiFi klubben på Frederiksberg, bare ved at stå og savle over en masse lækkerier.
Hvad er dine erfaringer med at købe brugt?
Lasse P
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt bestemt købe brugt. En reciever med indbygget DAC (en af de der PWM forstærkere). En computer som kilde, fx. en Mac Mini eller
lignende og så et par brugte Snell. Så er den ged barberet
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er jo faktisk heldig, fordi du skal starte helt på bunden. Mange af os andre har måske et par indkøb, vi gerne ville have
gjort om, og i dag fortyder, men som vi nu hænger på.
Og jeg er enig i, at 15 spir er et godt udgangspunkt. Betydeligt bedre end de 10, som er en meget almindelig begynder
beløbsramme. Det er lidt ligesom med rødvin. Man kan godt få en god flaske for kr. 75, men en til kr. 100 er oftest mere end
dobbelt så god.
Men du skal ført finde uf af, hvilken lyd, du er til. Skal den være sprød og varm, klinisk og analytisk og alle mulige andre
udefinerbare og subjektive lydudtryk.
Og brugt er en god indgang, hvor man undertiden kan få dobbelt så meget for sine penge, men det er selvfølgelig også mere
risikabelt. Ingen garanti; besvær med forsendelse og afhentning og ikke mindst spørgsmålet om tillid. En brugt højttaler kan
sagtens have fået masser af tæsk og stået et par år på et fugtigt loftsrum. Derfor er det vigtigt, at man får lejlighed til at
høre tingene, før man køber.
Men prøv at læs dig lidt omkring. En ny tråd om nogenlunde samme emne er startet her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81754&TPN=1
God jagt, jeg glæder mig til at høre, hvad du finder ud af.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene (og linket.)
Jeg vil kigge mig lidt omkring på div. brugtmarkedes sider og se hvad jeg kan finde.
Har selv haft ideen med at bruge en bærbar/stationær som kilde, men det er nu bare noget ved en cd/lp, som ikke kan erstattes. Vil dog kigge på det alligevel.
Skriver når jeg har fundet noget kræs :)
Lasse P
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg mener nu heller ikke du burde købe nyt for en hver pris. Højtaler og forstærker samt evt. tunner har lang holdbarhed så fremt de ellers er lavet af fornuftige matrialer, cd-afspilleren er lidt vanskeliger for en uden erfaringer, der er laser og drev der kan være nedslidt og på nogle maskiner kan levetiden på disse komponenter være forholds vis kort og andre lang. Der kommer også flere og flere streamnings løsninger og det er måske en god ide at overveje om det er vejen frem.
Hvis du er opsat på at købe nyt, så er dette måske værd at overveje.
http://www.danstv.dk/shop/xtz-class-a-100-3685p.html
http://www.danstv.dk/shop/xtz-99-36-3692p.html
Forstærkeren har indbygget dac, så evt en squeezebox som kilde (en af dem med adgang til net-radio), så mangler du kun et coax digitalkabel og noget HT kabel. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meningen med en computer som kilde er selvfølgelig at rippe de CDer man køber til et lossless format. Og så åbner det op for alle de dejlige nye
muligheder for digitale downloads i formater bedre end CD. Vinyl vil jeg holde mig langt fra med dit budget – der når man ikke langt for 15k alt
inklusive.
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har fuldstændig ret i, at en computer som kilde åbner for flere muligheder, samt det at man får lyden i bedre format. Så vil ikke afvise at det kunne ende med det :)
/tak for linket, sidder og nærstudere dem nu :)
Ellers noget, der er værd at videre ang. receiver med indbygget DAC?
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, hvad vil du bruge den til?
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en dims til HTPC, altså hvis man vil bruge en pc som mediecenter os se film osv. i surround, men så vidt jeg har forstået
er du på udkig efter noget hifi-grej. HVis du finder ud af, at en pc/mac skal være musikkilde kan det være interessant at kigge
på et eksternt lydkort eller en DAC, men det er ikke der, du efter min mening bør starte.
Iøvrigt forhandles Audiotrack og andre ok lydkort herhjemme af dem her:
http://www.xs-sound.dk/
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja det er vidst sandt, ved ikke lige helt hvad jeg har gang i, havde bare lidt troet at denne dims var et krav hvis man skulle bruge Pc'en som kilde. My bad
Leder stadigvæk, side op og side ned, efter en receiver,så er det jo bare et plus hvis den har indbygget DAC, da jeg så (på et senere tidspunkt) skifte kilde, hvis nødvendigt.
Hopper ned i "Klubben" i morgen og savler lidt mere, prøver at prikke lidt dem og se hvad de ville anbefale.
Indtil videre, mange tak for hjælpen.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen med at have en computer som kilde er at den bare skal servere et digitalt signal. Mac Mini'en har fx. Toslink udgang. Det signal kan du så
enten køre ind i en stereo DAC, og så det analoge signal fra DAC'en ind i forstærkeren. Vil du køre surround tager du ligeledes et digitalt signal ud
fra computeren, dog bare ind i en surround receiver.
Vil du have den bedste hi-fi oplevelse indenfor dit budget når du længst med et stereo setup. Du kan benytte en receiver med digital indput som et
alternativ til kombinationen DAC + forstærker. Begge dele har sine fordele og ulemper. Det skulle nok være muligt at finde en brugt receiver der
lyder godt i stereo – der er jo mange surround enthusiaster der vil opgradere til det nyeste skrig, og udviklingen går hurtigt indenfor den verden
med nye formater. På den anden side får man nok mere for pengene ved at vælge stereo udstyr, da der ikke er brugt penge på unødvendige
kanaler og video funktioner mv.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden du sakker om Recievere, er det så fordi du vil have surround? For til stereo er en almen stereo forstærker klart bedst.
Jeg synes helt klart du bør købe brugt, Så kan du jo komme rigtig langt for 15.000.
Se fx den her. Det er billigt. http://www.dba.dk/integreret-forstaerker/id-65140934/ __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse, Hvis det virkelig er dit første spring ud i den store og vildtvoksende hifi-jungle, synes jeg at det er ærgerligt, hvis du nøjes med kigge hos hifi-klubben og følge hvad de anbefaler. De har nogle udmærkede produkter, men der er så meget andet interessant på markedet. Jeg har selv haft flere produkter fra både NAD og Dali, men tror ikke at jeg ville vælge det i dag. Jeg vil anbefale dig at besøge Lydbutikken på Frederiksberg, Top Sound på Østerbro (René) og evt. et par mere - kunne være Hifi-forum eller Audio Consult. Tag nogle CD'er med og find ud af, hvor forskelligt det kan lyde. Det bliver valget selvfølgelig ikke nemmere af
|
| Til top |
|
| |
LasseP Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må også blankt tilstå, at jeg 100% har holdt mig til mærker jeg har hørt om/kender, netop for ikke at tage nogle chancer i den "vilde jungle"
Takker for tippet, vil helt sikkert tage her og se på de steder du har nævnt, før jeg lægger sparegrisen hos klubben.
Haha nej, det er sku svært at vælge. Men jeg er sikker på, at når først man har fået gåsehud pga. lyden fra det rette setup, bliver man bekræftet i at man har valgt rigtigt.
Endnu engang tak.
Lasse P.
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da også tage en tur i ktradio på vesterbrogade.
|
| Til top |
|
| |
Wilander Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
God jagt  For at få den bedste oplevelse kan det være en god idé at kontakte forretningerne på forhånd og booke en lyttesession - her kan du også lige fortælle lidt om din prisramme. Dermed undgår du at gå forgæves fordi der er travlt (det er mindre forretninger end hifiklubben) og forretningen kan varme udstyret op på forhånd. Det meste udstyr lyder bedst, når det har stået tændt i en times tid. Og det med gåsehuden er en rigtig god tilgang. Selv synes jeg at det vigtigste er, om udstyret fanger det rytmiske element i musikken - og det er desværre langtfra altid tilfældet. Hvis højrefoden ikke vipper, når jeg lytter til Depeche Mode er der noget galt
|
| Til top |
|
| |