Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Førpriser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

En tråd til oplysning af førpriser.

Jeg har lagt mærke til, at mange annoncer i køb/salg er behæftet med fuldstændig fiktive førpriser. Lad os lave en tråd, hvor man kan spørge til prisen, når nu sælger husker så dårligt. Bevidst eller ubevidst!

Eks. JBL 4410. HiFi-Klubben 1990-pris 2795kr stigende til 2995 i 1991. Derefter udgik den og den nye model kom til at hedde 4410A.

mvh

Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hvis trådstarter tillader det så synes jeg også at max og minimum alder på et produkt kan være iinteresandt at spørge på, f.eks. er der en annonce på dba med et sæt B&O redline 140 hvor sælger påstår de er 7 år gamle...produktionen blev stoppet i 1992.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

En tråd til oplysning af førpriser.

Jeg har lagt mærke til, at mange annoncer i køb/salg er behæftet med fuldstændig fiktive førpriser. Lad os lave en tråd, hvor man kan spørge til prisen, når nu sælger husker så dårligt. Bevidst eller ubevidst!

Eks. JBL 4410. HiFi-Klubben 1990-pris 2795kr stigende til 2995 i 1991. Derefter udgik den og den nye model kom til at hedde 4410A.

mvh

4410'eren nypris i 90'erne kan jeg godt skrive under på. Min far købte selv et par 4410 i midt-90'erne til 3.000kr. stk.

Jeg har set annoncer her på siden, hvor der påstås at disse højttalere har kostet over 10.000kr sættet. Om der er tale om bevidst manipulering, ved jeg ikke, men prisen er i hvert fald forkert.

Fede højttalere i øvrigt 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal man vide, hvad et produkt koster fra ny, hvis man vil købe brugt?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Fordi brugtprisen er afhængig af nyprisen.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Og hvorfor skal en sælger spilde tid på at undersøge alder og nypris på noget han/hun måske selv har købt brugt? En nypris på 12345 eller 54321 er da helt iorden, hvis sælger ikke aner hvad produktet har kostet. Man skal vel bare selv vurdere om salgsprisen er OK - hvad betyder nyprisen?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Det, som afgør handelsprisen, er vel, hvor meget en potentiel køber af produktet agter at betale og hvor meget han ønsker sig den pgl. vare ? - det kan i enkelte tilfælde også have noget at gøre med udbuddet . Jeg synes at nyprisen er irrelevant. Det er et fænomen, som detailhandelen bruger til at lokke kunder til (før/nu).

vh

Freddy

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Bestemt er en nypris på 12345 er da helt i orden, så har man spillet bolden over til en evt. interesseret kunde som så selv kan undersøge nyprisen.

Hvis jeg forstår trådstarter ret så er det ikke manglende nypris som er problemet, men der hvor folk bare griber en pris ud af luften. En køber som ikke kender den reelle nypris vil måske hoppe i med begge ben, og betale en forholdsvis alt for høj pris. Så kan det diskuteres om køber selv er ude om det eller ej, men under alle omstændigheder er det da noget hustler agtigt at opgive fiktiv nypris...

En helt anden ting er så vintage og liebhaver produkter, hvor den normale prisfastsættelse er tilsidesat, og brugtprisen til tider overstiger nyprisen mange gange.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan se, at der efterhånden har været lidt aktivitet på denne tråd. Affødt af en persons køb af et sæt JBL 250 jub. til en frygtelig pris.

Jeg er helt klar over, at et vintageprodukt sagtens kan have en salgspris, som ligger langt over nyprisen. Havde jeg et lager af nye NAD 3020, købt til 995kr omkring 1990, ja så kunne disse sælges til en del mere idag. 

Folk som ikke kender produkterne skulle have et sted at finde nyprisen. Det var tanken.

En mere: NAD 2600 har ALDRIG kostet 8000 kr!!!! Lige før den udgik af programmet i 92-93 kostede den 3995 kr. Forstærkeren er derfor mindst 17 år gammel!!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig lidt svært ved at synes, at nypriser er vigtige -

Vi undtager Vintage-liebhaverting osv.

De fleste produkter, som kommer til salg, påkalder sig en potentiel købers opmærksomhed, hvis han kender lidt til varen i forvejen - og måske hermed også dens ca. nypris.

Jeg synes afgjort ikke, at en nypris har noget at gøre med, hvad man som potentiel køber er villig til at betale for en vare. Jeg må da mærke efter i min lomme og i min mave, hvad jeg har lyst til at betale for en brugt vare, som kommer til salg.

Hvad skal man bruge en nypris til? - var mit tidligere spørgsmål i tråden - og Virious svar på dette var "fordi brugtprisen er afhængig af nyprisen" - jahh....det kan man selvfølgelig sige, men jeg synes at kunne mærke en underliggende trang til at kunne bryste sig af at have gjort en god handel - rent økonomisk - målt i % af nyprisen, fremfor at føle, at man har gjort en god handel fordi man har købt en vare, som havde en pris, som svarede til ikke over det max- beløb, som stod "skrevet" i maven/lommen og fordi man har købt en vare, som man for fx 2500,- gerne vil have? 

Hvis man fjernede nypris-rubrikken i KSB, så stod der bare, hvad folk ville have for tingene og dermed basta. Det ville måske gøre det hele lidt nemmere - eller?

Vh

Freddy

Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2010 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke det virker ærligt at opgive en fiktiv førpris, for derigennem at retfærdiggøre en forhøjet salgspris. Folk bør vide, hvad tingene har kostet. Eller have en mulighed for at undersøge det.

Jeg tænker på dem, som ikke har nogen ide om, hvad tingene har kostet. Hvordan kan man hjælpe dem?

Lad dem spørge... Hvad har forstærker x kostet og hvor gammel er den.

Hvis folk dog bare kunne gemme kvitteringer.

mvh

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 April 2010 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

Hvis vejl. salgspris på en forstærker er f.eks. 16.000 kr, er det jo ikke unormalt at man kan købe den for måske 11.000 kr. hos en forhandler. I det tilfælde vil der stå 11.000 kr. på kvitteringen, men når forstærkeren skal sælges brugt vil sælgeren ofte skrive 16.000 kr som førpris. Så er der måske en grund til at sælgeren ikke har gemt kvitteringen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Gammelsmølf skrev:

Jeg synes ikke det virker ærligt at opgive en fiktiv førpris, for derigennem at retfærdiggøre en forhøjet salgspris. Folk bør vide, hvad tingene har kostet. Eller have en mulighed for at undersøge det.

Jeg tænker på dem, som ikke har nogen ide om, hvad tingene har kostet. Hvordan kan man hjælpe dem?

mvh

Angående kvitteringer, så er jeg faktisk ret forbavset over, at der er så mange sælgere herinde (private som erhvervspersoner), der ikke har gemt kvitteringer på deres eksklusive og meget dyre hifi-udstyr. Enten så kan man ikke holde styr på papirer, eller så lader man som om, at man ikke har den ved en evt. brugtsalg. Hvem smider en kvittering væk til en forstærker, højttaler, cd-afspiller m.m. til over 10.000kr? Senest så jeg en salgsannonce på KSB, hvor en person havde nogle monoblokke (kan ikke huske mærket), som kun var 1½ år gamle og med en nypris på over 100.000kr, men ingen kvittering.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Gammelsmølf skrev:

mvh

Angående kvitteringer, så er jeg faktisk ret forbavset over, at der er så mange sælgere herinde (private som erhvervspersoner), der ikke har gemt kvitteringer på deres eksklusive og meget dyre hifi-udstyr. Enten så kan man ikke holde styr på papirer, eller så lader man som om, at man ikke har den ved en evt. brugtsalg. Hvem smider en kvittering væk til en forstærker, højttaler, cd-afspiller m.m. til over 10.000kr? Senest så jeg en salgsannonce på KSB, hvor en person havde nogle monoblokke (kan ikke huske mærket), som kun var 1½ år gamle og med en nypris på over 100.000kr, men ingen kvittering.

Ja, det er virkelig mærkeligt. Faktisk er det direkte suspekt.

Når man taler om produkter af nyere dato, mindre end 5 år, bør man faktisk ikke købe noget uden at se den originale kvittering. Der kan være tale om hælervare. Når det er tale om gamle produkter, kan man naturligvis ikke forvente at folk gemmer alle kvitteringer i 30-40 år.

For at komme tilbage til trådens emne, så synes jeg også at den reelle salgspris og alder, er nok så vigtig at få oplyst. Det er da ikke rimelig, at tryne/snyde folk bare fordi man kan. Folk der har været med i mange år, kan godt huske ca. hvad en vare er værd. Men det kan en nybegynder ikke. Han/hun risikere at bleve taget ved næsen af en urealistisk nypris.

Så fra mit synspunkt, må det være sådan, at man enten oplyser korrekt nypris eller skriver at man ikke kender den. (12345 / xxxxx / 00000 /etc.) Begge dele er ærlige, og så er det op til folk selv, at vurdere om de vil betale den krævede brugtpris.

Så derfor synes jeg også at tråden om nypriser og alder, er en helt fin ide.

Lige til sidst. Vintage folkene behøver jo ikke at blive bange for, at deres priser bliver trykket ned fordi det bliver muligt at finde den korrekte nypris og alder. Alle ved at vare der har samler værdi, er dyrere end de oprindeligt var. Det gælder ikke kun for hifi, men for alle andre ting. Et sølle frimærke kan være tusindevis af kroner værd for en samler. Oprindeligt kostede det måske et par øre.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Bare rolig - Vintagefolkene er ikke bange for noget i den retning. Heldigvis så har varerne her ikke alene affektions/samlerværdi - men også en høj brugsværdi (i modsætning til frimærker, som kun har høj samler- og affektionsværdi)

Vh

Freddy

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Crown K2, har jeg ofte set anført til 40k. Lift underligt da den aldrig har været over 25k til fuld vejlendende udsalgspris.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hvis førprisen lyves højere end den reelt var, er det da for mig et glimrende første tegn på at man ikke kan have tillid til
sælger. Punktum.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Fordi brugtprisen er afhængig af nyprisen.

Arr er den nu det...

Jeg har både solgt og købt ting til det tredobbelte af nyprisen, og jeg har også købt ting til en femtedel af nyprisen.

Du kan ikke bruge den til det mindste, tingene koster det folk vil give, jeg har hørt om folk der har visse regler som de kun køber brugt hvis det koster under halvdelen af nyprisen, men den går bare ikke pga. den måde hifi pusherne fungere på idag. Tingene bliver forhåbentlig aldrig solgt til de priser de sætter.

Lad os tage et eksempel fra den virkelige verden, sidste år købte jeg en ny musical fidelity forstærker med en nypris på 18000, jeg købte så mere end den, så jeg fik den for 10000 og det er hvad der står på kvitteringen. -Hvad er den reele nypris så? vi kan godt blive enige om den er 10000 for mit tilfælde, en anden mand har sikkert givet 14000, men en ting er sikkert den er aldrig solgt til 18000 selvom det var hvad forhandleren skrev på sine pris skilte.

-Så hvilken pris skal opgives, og udfra hvilken pris skal vi fastsætte dens brugt værdi?

Jeg selv skriver altid et fiktivt tal 1000000 eller 123456

(og jeg er os en af dem der resolut smider kvitteringer væk da de personer os bliver nævnt her i tråden, hvad skal man gemme dem for? Når man køber brugt kan man da bare sørge for at få en håndskreven kvittering på at X har solgt apparat med serie nr:xxxx til Y, hvis man er nervøs for hæler varer)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes