Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt stereo anlæg - Budget på 8000kr. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ja, som overskriften antyder, har jeg efter lidt overvejelser valgt at sætte  det gamle stereo system til salg og satse på et helt nyt setup.

Jeg har valgt at jeg skal have bang-for-the-buck, så derfor er jeg blevet anbefalet XTZ.

Jeg havde nogenlunde flg. setup i tankerne;

Forstærker - XTZ Class-A 100 D3
Højttaler - XTZ 99.36

Dette kan så efterhånden suppleres med deres 10" eller 12" subwoofer til film delen.

Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

simonga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Her er nogle bud fra brugtmarkedet:

Integrerede forstærkere:

Rotel RA-06 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=147918

Højttalere:

Dali Ikon 5 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=146649
SA 1250 MKII http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=147307
SA 1280 MKII http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=146963
B&W CM1 http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=149782

Personligt var jeg nok gået efter Rotel RA-06 med Dali Ikon 5. Samlet 8800kr, og i min verden, en meget bedre løsning end XTZ 93.21 med XTZ W10.16 sub.

Til top Vis simonga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonga

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg havde holdt mig til det bud du selv er kommet med. XTZ gør det kanon godt til prisen. Har selv ejet forgængeren til 93.21,
og der vil jeg vove den påstand at du ikke finder bedre højttalere til nyprisen.

Held og lykke med jagten
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Simonga, det er nogle fine bud du kommer med men, desværre, er jeg ikke så vild efter en gulvhøjtaler løsning, da jeg er 18, bor stadig hjemme indtil sommer og derefter flytter i lejlighed på max 50m2. Så en gulvhøjtaler vil, med stor sandsynlighed ikke komme til sin ret i en stue der måske ikke er større end 20m2.

Jeg kan se jeg måske har udeladt et par faktore, der spiller ind på valget.

- Jeg vil MEGET gerne have sub, da jeg har en fordelingen på Film og TV/Musik der hedder 60/40, og derfor nyder jeg gerne de dybe rung i actionfilm osv.
Efter lidt overvejelser venter jeg og ser om jeg får behov for en sub og om pengene er til det.

- Surround bliver det ikke, da jeg ikke får nok ud af surround, som jeg forventer. Et stereo sæt kan for mit vedkommende levere en næsten lige så fed oplevelse.

- Kompakt højtalere er et must (Vil jeg tro) da rum'et der skal spilles op, sandsynligvis ikke er stort nok til at retfærdiggøre et par gulvhøjtalere (20m2 +/-)
Det er så blevet til planer om gulvhøjtaler alligevel, da jeg fandt ud af at deres 99.36 model ikke behøver så forfærdelig meget plads igen.

- Min musik smag er blandet (Hitlisterne 40%, Elektronisk/House 30% og Rock og R'n'B/Rap 30%)

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ingen andre der har nogle kommentare med de kriterier jeg har opsat?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan helt klart også anbefale XTZ - mine højttalere er i hvert fald lækre.

Dog skal du lige overveje, hvad din smag er. XTZ er meget neutral i lyden, det gælder efter sigende både forstærker og højttalere. Personligt kan jeg godt lide en lidt varm lyd, og så klæder det højttalerne godt at blive koblet sammen med en varm forstærker som fx Luxman (har jeg selv), Harman Kardon, NAD (har jeg brugt til dem) eller Rotel. Det lyder fremragende.

Det var den overvejelse, der gjorde, at jeg ikke købte XTZ's egen forstærker. Men hvis du godt kan lide et neutralt anlæg (altså positivt forstået), så skulle den være noget af det bedste, du kan få for pengene.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 04:21 | IP-adresse registreret  

Uha, nu har jeg aldrig hørt anlæg inden for de forskellige definitioner af lyd (Sprød, varm, kold osv.)

Gider du definere neutral lyd?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg kan da prøve - men andre kan nok gøre det bedre end jeg. Det handler nok primært om forholdet mellem bas og diskant, men det er mere end bare det, som kan klares med tonekontroller på forstærkeren.

I en "varm" lyd er diskanten ikke så fremtrædende - det koster lidt detaljer, som ikke kommer med, fordi mange detaljer ligger i de højere toner - men gør den til gengæld mere behagelig at høre på (synes jeg) - men de risikerer også at blive "mudrede" i lyden. En "kølig" lyd er så lidt mere diskant, og lidt mere kontrolleret bas - det giver mange detaljer, men kan også risikere at blive lidt skingert. Og "neutral" er så en balance imellem de to (i praksis er det nok de samme anlæg, som bliver beskrevet som "kølige" og "neutrale", da man normalt ikke vil gå efter en lyd, som har overvægt til den kølige side, mens mange har overvægt til den varme side - derfor er det dem, de neutrale bliver sammenlignet med).

Jeg håber, det forklarer det lidt
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Haha, ja jeg kan godt se jeg måske har spurgt om noget der ikke rigtig kan defineres.

Jeg tror en neutral højtaler vil passe godt til den slags elektronisk og rock musik jeg hører, ud fra det du beskriver den som.

Jeg bor desværre i sønderjylland, så der er et stykke vej over til Dan's TV for at prøvelytte dem, så det bliver nok et køb uden at have lyttet til dem.

Derudover er jeg blevet overbevist om at jeg går efter 99.36 modellen og så deres forstærker.
Ved du om den DAC der sidder i XTZ's forstærker er noget værd, eller om jeg skal købe en ekstern engang?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Den DAC der sidder i XTZ A100 D3 er absolut noget værd.. Det er selv samme DAC som sidder i en Benchmark DAC1 til en
markedspris af 10000kr

Er helt sikker på at Dysterland vil lade dig komme og lytte på hans XTZ 89 Front i bytte for en god flaske vin .. Godt nok
ikke samme højttalere, men det kan måske give dig et indblik i hvor meget værdi du får per krone i dette mærke.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder da super godt så. Kan da være jeg skal til Sverige og hente et setup engang :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes