Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hørelsen og opfattelsen af det hørte (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

HØRELSEN OG OPFATTELSEN AF DET HØRTE.

Dette er en opfordring til Magasinet HIGH FIDELITY ell. evt. andre der skulle besidde tidligere udgaver af HIGH FIDELITY.

En udmærket seriøs velunderbygget større artikkel serie i HIGH FIDELITY fra 80 erne af en Hr. BASBØLL, omhandlende hørelsen og opfattelsen af det hørte.

Jeg opfordre hermed HIGH FIDELITY ell. Andre til at få lavet et tryk af disse artikler, som nok vil sætte et og andet på plads, samtidig med at læseren får en glimrende experimental udvidelse af sin sub-analoge opfattelses evne, og dermed evnen til at vudere og skelne mellem fks. Analog og Digital, Lige harmoniske og Ulige harmoniske, Start transienter og Udklingning af lyd.

Forfatteren tager udgangspunkt i vores Analoge Virkelige Verden, som har dannet grundlag for Ørets og Hjernens udvikling, for både Menesker og Dyr.

Artikkel seriens ordvalg er meget ilustrativt anskueligt gjordt.

Med venlig hilsen
Svend Hansen
Til top Vis Svend Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend Hansen

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

HIFI4ALL.DK´s skribent, Ricky Petersen, har skrevet en artikel om emnet her på siden:

Artiklen kan læses her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=339
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det menneskelige høresans er primært udviklet som en fjernsans for at beskytte det enkelte individ og flokken mod at blive overfaldet. Dette medfører en oplevelse af frygt og stress, som igen aktiverer de bundter af nerver i kroppen, som muliggøre en flugtreaktion – det hele forgår ubevist. Citat fra artikel

Nå så forstår jeg bedere hvorfor jeg et par gange på udstillingen opførte mig

mærkeligt

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Andre skrev

Det menneskelige høresans er primært udviklet som en fjernsans for at beskytte det enkelte individ og flokken mod at blive overfaldet. Dette medfører en oplevelse af frygt og stress, som igen aktiverer de bundter af nerver i kroppen, som muliggøre en flugtreaktion – det hele forgår ubevist. Citat fra artikel

mærkeligt

Det var vi flere, der gjorde. Det skyldtes nok ikke ovenstående, som må være forkert. Det passer ihvertfald ikke med antalsfordelingen af neuroner på de enkelte indre hårceller. Det viser at vores hørelse er rettet imod forståelse af tale. At vores hørelse også har en ubevidst del, der virker som ovenstående er sandt nok, jeg tror blot ikke at skribenten har den del i tankerne, da den kun bruger 5% af det afferente nervenetværk. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men 5% kan vel ikke kaldes primært men sekundært.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Try this hearing experiment: in some safe place where you wont get arrested, like the woods, at night, walk around naked and experience what happens to your hearing sensitivity

Jeg hygger mig meget med drGizmo's Triode Guild

http://www.meta-gizmo.com/Tri/index-1.html

Et site indsigts fuldt nok til bl.a. at huse Steen's "The art of building a loudspeaker to the end".

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Andre skrev

mærkeligt

Det var vi flere, der gjorde. Det skyldtes nok ikke ovenstående, som må være forkert. Det passer ihvertfald ikke med antalsfordelingen af neuroner på de enkelte indre hårceller. Det viser at vores hørelse er rettet imod forståelse af tale. At vores hørelse også har en ubevidst del, der virker som ovenstående er sandt nok, jeg tror blot ikke at skribenten har den del i tankerne, da den kun bruger 5% af det afferente nervenetværk. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men 5% kan vel ikke kaldes primært men sekundært.

mvh  Steen Duelund

Måske har forfatteren ladet sig narre af, at man, udsat for de fleste "HiFi" anlæg, ubevidst "beskytter" sig mod lyden i stedet for at aktivt søge ind i den. (Egentlig sværere at beskrive, end jeg har troet alle de år, jeg har kendt fænomenet) 

venlig hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes