Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: SACD og DVD Audio yt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig ejet endsige hørt hverken en SACD eller en DVD Audio plade.

Men den afspiller jeg har kig på kan spille både SACD og DVD Audio.

Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med SACD?

Er det et medie der er værd at satse på og i givet fald, er der et fornuftigt udvalg at vælge fra?

Hvad mener I?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

DVD A. er vist nok dødt, men på SACD bliver der stadigvæk udgivet nye titler.

Om det er et medie der er være at "satse" på........... Som jeg ser det, så skal du have ny cdspiller og den ud har kigget på kan udover at spille alm cd også spille sacd og dvda. Du behøves jo ikke bruge nogle af formaterne vist du ikke har lyst, så du tager jo egenligt ikke noget "sats".

Ang udvalget af sacd`r så syntes jeg at det er begrænset. Der findes et hav af klassiske og ligende titler, men når vi sankker ikke audiofilt musik så er udvalget meget lille.

Hvilken maskine er det du har i tankerne, vist man må spørge???

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med
SACD?

Er det et medie der er værd at satse på og i givet fald, er der et fornuftigt udvalg at vælge fra?

Hvad mener I?

Ja, så godt som, der udgives stadig titler, primært inden for klassisk musik, men satsningen har vist, at interessen for den
sublime lyd er forholdsvis begrænset. Desværre.

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

DVD A. er vist nok dødt, men på SACD bliver der stadigvæk udgivet nye titler.

Om det er et medie der er være at "satse" på........... Som jeg ser det, så skal du have ny cdspiller og den ud har kigget på kan udover at spille alm cd også spille sacd og dvda. Du behøves jo ikke bruge nogle af formaterne vist du ikke har lyst, så du tager jo egenligt ikke noget "sats".

Ang udvalget af sacd`r så syntes jeg at det er begrænset. Der findes et hav af klassiske og ligende titler, men når vi sankker ikke audiofilt musik så er udvalget meget lille.

Hvilken maskine er det du har i tankerne, vist man må spørge???

Jamen det er såmænd ikke noget specielt. Jeg har kigget lidt på en brugt Primare DVD30. Den skulle være okay.

Brian7500

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Brian7500 skrev:

Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med
SACD?

Hvad mener I?

Ja, så godt som, der udgives stadig titler, primært inden for klassisk musik, men satsningen har vist, at interessen for den
sublime lyd er forholdsvis begrænset. Desværre.

Kan man høre forskel? Spørger jeg lidt dumt. Men jeg har aldrig prøvet efter.

Kunne nu være meget skægt.

Brian7500

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

På nogle maskiner er der ikke den store forskel i lyden, på andre er forskellen STOR. Det er nok noget med, hvordan de er konstrueret.

Hvis man skal beskrive forskellen på CD og SACD lydkvalitet, så svarer det nok lidt til billedkvaliteten på en fladkærm i HD Ready opløsning i forhold til en Full HD skærm. 

Man kan se udvalget af SACD'er her: http://sa-cd.net/
Der er udgivet ca. 6400 titler.

Det er mest klassisk, der kommer ud lige nu (en stor del af det er faktisk fremragende, både hvad angår lyd og kunstnerisk kvalitet).

Der kommer også lidt jazz af og til - jeg synes personligt at remasters af de gamle optagelser er mest interessante pga. musikken. Der er mange perler imellem.

DVD-A kommer der ikke så meget af mere, men Neil Young har dog lige udgivet sine "archives" på DVD-A i 96khz/24bit. De findes også i 192khz/24bit på Blu-ray.

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jamen det er såmænd ikke noget specielt. Jeg har kigget lidt på en brugt Primare DVD30. Den skulle være okay.

Hej Brian.

Primare DVD30 kan varmt anbefales, og da særligt til brugtprisen. Du får en dvd-afspiller som samtidig kan afspille SACD og DVD-A, og derudover fungerer den aldeles fortrinligt som ren cd-afspiller. Jeg vil umiddelbart klassificere den som liggende et sted mellem Bladelius Freja mk II og mk III, for at give en konkret sammenligning.
Mit udvalg af SACD-skiver er uhyre begrænset, og da særligt de plader jeg også har som Red Book cd, så en umiddelbar dom over de hørbare forskelle medierne imellem skal jeg undlade. Som nævnt udkommer der mest klassisk på SACD, og der foretrækker jeg vinyl

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 April 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med SACD?

Hvad mener I?

Jeg har fået fingre i nogle rippede SHM cd´er og selv på mit lille beskedne batterisetup med squeezeboks bilder jeg mig selv ind, at der er en del at hente i forhold til en alm. cd OG jeg mener at kunne huske en test af SHM cd og SACD og de kom MEGET tæt på hinanden !

http://www.cdjapan.co.jp/popular_formats/SHM-CD/index.html

Ved ikke om der er nogen fremtid i shm cd, men GODT lyder det i hvert fald !

Man kan købe lidt her : http://www.imusic.dk/page/search?kind=combined&query=shm &submit=+S%F8g

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Brian7500 skrev:

Hej Brian.

Primare DVD30 kan varmt anbefales, og da særligt til brugtprisen. Du får en dvd-afspiller som samtidig kan afspille SACD og DVD-A, og derudover fungerer den aldeles fortrinligt som ren cd-afspiller. Jeg vil umiddelbart klassificere den som liggende et sted mellem Bladelius Freja mk II og mk III, for at give en konkret sammenligning.
Mit udvalg af SACD-skiver er uhyre begrænset, og da særligt de plader jeg også har som Red Book cd, så en umiddelbar dom over de hørbare forskelle medierne imellem skal jeg undlade. Som nævnt udkommer der mest klassisk på SACD, og der foretrækker jeg vinyl

Hygge,
Brok

Jeg har lige sendt dig en PB angående DVD30

Brian7500

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 23 April 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Du får ikke min!

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Brian7500 skrev:

Du får ikke min!

Åhr Broook.....

Brian7500

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 23 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Brian7500 skrev:

Hvad mener I?

Jeg har fået fingre i nogle rippede SHM cd´er og selv på mit lille beskedne batterisetup med squeezeboks bilder jeg mig selv ind, at der er en del at hente i forhold til en alm. cd OG jeg mener at kunne huske en test af SHM cd og SACD og de kom MEGET tæt på hinanden !

http://www.cdjapan.co.jp/popular_formats/SHM-CD/index.html

Ved ikke om der er nogen fremtid i shm cd, men GODT lyder det i hvert fald !

Man kan købe lidt her : http://www.imusic.dk/page/search?kind=combined&query=shm &submit=+S%F8g

Kan man være sikker på at SHM diskene er 24bit/96KHz (el 88 KHz)?

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Artsound
Branchemedlem
Branchemedlem

ArtSound

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Det kan du være ret sikker på de ikke er: De kan afspilles på en normal cd-afspiller..
Til top Vis Artsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Artsound Besøg Artsound's Websted

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Artsound skrev:
Det kan du være ret sikker på de ikke er: De kan afspilles på en normal cd-afspiller..

OK, kort kommentar jeg ikke kan bruge til ret meget! Kan du så uddybe hvad der ligger i beskrivelsen "high-fidelity CD" som ofte er vedhæftet SMH-cd'erne?
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Sendt: 23 April 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

SMH-cd'er er en forbedret udgave af almindelige CD'er.

Forbedrede optiske egenskaber i plastiklaget, forbedret remaster, etc.

XRCD er et lignende produkt.

Men det er kun 16bit/44.1kHz - ligesom alle andre CD'er.

Ikke for at forklejne SMH eller XRCD. De lyder godt, men det er ikke high resolution digital.
Man mangler lydmæssigt ligesom nogle "pixels i billedet" - parallelt til når man har set en Blu-ray film og derefter ser en DVD udgave af den samme.
Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har en stabel DVD-Audio skiver, som lyder ganske fremragende og flere af dem er mixet i 5.1. Surroundmixene er ikke
altid lige vellykket, men eksempelvis Riders on the Storm fra Doors' L.A. Woman lyder rystende godt med regnen silende i
bagkanalerne.

Jeg har kun en enkel SACD, Dark side of the Moon med Pink Floyd, som jeg udelukkende anskaffede mig for at konstatere,
om man kan høre forskel. Nu er den gængse CD også ganske godt optaget, og jeg skal lytte godt efter for at høre
forbedringerne, men de er der.

Det er naturligvis en smagssag, om man vil investere ekstra for at få en multi-afspiller, der kan afspille alle formaterne, men
jeg mener, at en Oppo BD80/83 har så mange kvaliteter og er prissat så attraktivt, at man ikke behøver at afskære sig fra
det udvalg, der nu er tilgængeligt på SACD/DVD-Audio - hvor begrænset det end måtte være.

Men jeg ærgrer mig da også over, at der ikke er mere høj opløst lyd tilgængeligt. Eksempelvis mener jeg, det er en
skandale, at Beatles Remaster ikke også blev udgivet på fx Blue-Ray i 24 bit/196 KHz, men det er en anden historie.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 24 April 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Beatles-kataloget findes skam i 24 bit/44.1kHz (dog "kun" i stereo) i USB-æblet som FLAC-filer - fra disse filer har jeg brændt DVD-Audioskiver, så større er skandalen ikke. 
Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Beatles-kataloget findes skam i 24 bit/44.1kHz (dog "kun" i stereo) i
keywords=beatles+usb+apple&sprefix=beatles+us">USB-æblet som FLAC-filer - fra disse filer har jeg brændt DVD-
Audioskiver, så større er skandalen ikke. 

Sandt nok, men 24/44.1 betragter jeg nu ikke som ægte højopløst lyd, så jeg mener, skandalen er intakt ;-). Er der i øvrigt
nogen, der har hørt/målt forskellene på 16 bit og 24 bit udgaverne? Der er jo masser af materiale om forskellene på 1986
cd'erne og Remasteren, men det kunne være interessant at høre om bit-forskellene på remasteren. Gerne i tråden om
remasteren, så denne tråd ikke hijackes.

PS: bittermand, hvordan kan du poste indlæg fra en lukket konto?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 April 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

er der nogen der har hørt musik på blu-ray format og kvalitets spiller??
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 24 April 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Generelt synes jeg SACD er død. Det er ikke udbredt i butikker og 16bit 44 khz er nu stadige det det udbredte. Istedet for at
købe nye plader, jeg har nemlig købt CDer siden 1986, så har jeg istedet en Behringer "Ultra Match" som kan håndterer de
fleste CD-formater....og når jeg bruger min Bluray, så bruger jeg coax out, og ender med at upsample til 24/96, og bruger
Ultramatchen eget DAC, og bruger den balanceret audio udgang. Umiddelbart, så bidrager det med mere opløsning end
mange de andre bitstream DAC (meridian, cambridge mm) som jeg tideligere har brugt.

Det er ganske vist, at skyde genvej med et ret billigt aparat, men lyden synes jeg nu er ganske god. Kan anbefales....hvis
man ikke vil kaste mange penge i ny SACD.

Med samme filosofi, så jeg har købt en Philips Blu-ray, som kan opskalere de gamle film...uden at det bliver blu-ray kvalitet,
men giver nu stadige lidt juice til billedet på de gamle films!

Cheers

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes