Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lydisolering - Bas - Ekstra væg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nikolars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Status: Offline
Sendt: 28 April 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Mine naboer kan uheldigvis høre min bas, selv når jeg spiller forholdsvis lavt. Jeg formoder at det skyldes, at vores vægge er i direkte kontakt med hinanden, og at basvibrationer i min stue derfor også sætter svingninger igang i naboens væg. Det er kun baslyd der går igennem. Jeg har læst at man kan opsætte en ekstra væg som "basfanger". Den nye væg skal i givet fald placeres 10 cm fra den gamle væg, være isoleret med mineraluld og må ikke røre den eksisterende væg. Desværre kan jeg ikke læse hvor effektiv denne løsning er. Er der nogen der har efaring med ekstra vægge som "basfanger"? Virker det?

Vh

Lars

Til top Vis nikolars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolars

indomitus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 April 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis indomitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af indomitus

diggerx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2010
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 April 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Noget vil det selvfølgelig hjælpe, men der vil stadig være noget der går igennem de faste forbindelser f.eks i gulvet og i loftet
Til top Vis diggerx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diggerx Besøg diggerx's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Som det antydes kan loft og bestemt også gulv have stor indflydelse. Hvis du har trægulv ovenpå strøer er der stor fare for at gulvet nærmest kan virke som en membran.

Det lader til at du taler med naboen - det er ikke altid tilfældet når den ene part føler sig generet af den anden  Brug muligheden for at forsøge et par alternativer, hvor du og naboen så kan se om det hjælper.

Et forslag kunne være at prøve med tunge betonfliser under højttalerne, så bassen ikke går alt for meget i gulvet. Dæmpefødder imellem højttalere og fliser er nok en god ide, og måske også noget kork e.l. mellem flise og gulv.

Hvilke højttalere har du? Og hvordan står de i forhold til væggen ind til naboen? Der er jo noget med bas og bølgelængder, og det kan være at bassen materialiserer sig rigtig godt inde hos naboen  Hvis det er tilfældet kunne den omtalte dæmpevæg være løsningen, evt. en dobbelt af slagsen.

Link'et til Rockwool var også det jeg kiggede på da jeg boede i et lejlighedsmiljø hvor naboen kunne li' at feste natten lang - men det løste heldigvis sig selv ved at jeg flyttede

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

nikolars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Sendt: 28 April 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Højtalerne er Sa Ranger og de står pt. 20 cm fra væggen ind til naboen. Jeg har prøvet at flytte dem til den anden ende af stuen (6 m), men forskellen var minimal. Jeg tror ikke gulvet spiller den store rolle i dette tilfælde. Der er tale et dobbelthus med et fælles betonfundament, ovenpå betonet er der er i hvert hus er lagt et flydende parketgulv. Mit gulv har således ikke kontakt med væggen. Loftet er heller ikke gennemgående mellem husene og er ikke fæstet på den væg der er ind mod naboen. Linket fra Rockwool minder om det jeg før har set. Spørgsmålet er om det virker godt mod bas eller blot mod anden lyd? Men det kan jeg jo prøve at spørge Rockwool om
Til top Vis nikolars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolars

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Så må det jo næsten være væggen det går igennem, ja. Hvilken type væg er det, og hvor meget gods er der i den?

En ekstra væg vil ganske givet dæmpe al lyd, men Rockwoll's forslag med flexibats skulle direkte adressere netop dit problem. En ekstra væg (gips) med dæmpemateriale bag (i fornøden mængde, jo mere jo bedre) skulle kunne dæmpe ganske meget. Og det skulle også være ekstra godt med to lag gips væg - jo mere tyngde, jo bedre til at dæmpe bas.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes