Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Trafo til Marantz PM53 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er den (u)lykkelige ejer af en Marantz PM-53 integreret forstærker.
Det er en gammel sag, som jeg har fået af tidligere ejer, fordi trafoen er brændt af på primær siden.

Jeg var så naiv at tro, at jeg blot kunne vikle en ny primær spole, men efter at have skilt trafoen ad, kan jeg nu se, at det ikke er muligt. Jeg kan simpelthen ikke få spolen fri af kernen.

Jeg har undersøgt, hvad en ny trafo koster og det viser sig, at jeg kun kan bestille den i Tyskland til en hamper pris af ca. 750 kroner.
Jeg forestiller mig, at dette overskrider hele forstærkerens værdi og da denne ikke hører til mit primære set-up, har jeg ikke tænkt mig at ofre så mange penge på den.

Mit spørgsmål går derfor på, om der tilfældigvis er nogen herinde, der har en specifikation på trafoen til denne Marantz PM-53? Jeg er mest interesseret i spændinger på de 3 udgange på sekundærsiden.
Alternativt er der måske nogen herinde, der ligger inde med en gammel defekt PM-53'er?

Mvh.
Enthusiast
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Prøv at Google diagrammet. Ikke ualmindeligt at man kan finde det.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Der har jeg desværre allerede været uden held.

Har både søgt på Marantz forstærkeren samt model nr. på trafoen.

Kan kun finde en forhandler i Tyskland, der sælger den, hvis jeg søger på trafoens model nr.

På selve marantz modellen finder jeg ikke noget brugbart.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juni 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

750 kr er alt for meget.

Håber nogen kommer med en løsning. De 3 spændinger og det med gætte, skalalys måske og andet. 12 til 15 V men om de forskellige elektrolyt kondensatorer giver et fingerpeg. Gætterier er herfra en let sag    Hvis Elektrolyt er til for eks. 50V så prøv en traffo med den halve spænding i veksel. Jeg tror faktisk nogen sidder inde med bedre viden herom Veksel-spænding og Volt over slige Elektrolytter.

Hvem siger at den anden Traffo behøver sidde "inde i apparatet!". Jeg mener hvis man skal bruge en traffo for hver af de 3 spændinger. I alle tilfælde held og lykke med tingene.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg havde godt overvejet den løsning, men håbede, at jeg kunne finde en mere elegant måde :-)

Jeg har nemlig heller ikke helt styr på, hvilke veksel spændinger der ville passe til de spændinger, jeg kan aflæse på elektrolytterne umiddelbart efter trafoens indkobling på printet.

Men tak for svaret.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg burde nok have skrevet prøve med en spænding, veksel, som kun er 1/3 del af den påtrykte Maksimale Jævnspænding på de der Elektrolytter. For være på en sikker side.

Skiftede en tRaffo ud i en B og O. Sådan en U-formet type ( 2 x U ), som er spændt sammen. Denne var blevet defekt så der kom en mindre i (standard firkantet), men selvfølgelig også mindre Watt Ud   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes