Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Marantz 1060 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg meldt mig ind i HIFI4ALL, som jeg har fulgt passivt med i i længere tid, især når der har været skrevet om Marantz 1030-1060-1070-2050 osv.

Jeg har på nuværende tidspunkt ingen forstærker og har efter lang tid endelig bestemt mig for noget marantz vintage af en slags, Der er en 1030 til salg på DBA lige nu.

http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-mara/id-67515824/

ER den kraftig nok til at spille mine 25 kvm stue op? jeg har desuden tænkt mig at købe et sæt snell højtalere er der nogle der har erfaringer med dette mærke? Tænker lidt på disse/ denne type j3

http://www.dba.dk/snell-j-iii-brune-150-w/id-67468030/

Hvad skal sådan en 1060 koste i rimelig stand og hvad skal jeg være opmærksom på skal jeg måske vælge en reciver istedet se denne:

http://www.guloggratis.dk/radio-tv/receiver/annonce/8234515

Jeg er totalt grøn på området men vil gerne til at hører mine gamle LP er igen

Mange venlige hilsner Jonas
Til top Vis Jorasmus1305's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jorasmus1305

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Meget hyggeligt.

Har selv haft 1030.Købt fra ny i 1971 til -1895:-kr.i FONA på strøget.Det var mange penge dengang,men det kostede en 2 * 15 W.forstærker  dengang. Mon ikke den skal koste 500- idag.

Jeg tror ikke den kan spille det rum op,med mindre du bruger horn,men jeg mindes dens lyd som varm og blød på de Scan Dyna A25 jeg havde dengang.

Sjovt nok,havde min underbo 1060'eren og vi havde nogle drabelige dueller,om hvilken der var bedst og så er det jo ikke sjovt når 1030 lyder bedre end 1060 (på Voigt horn med Phillips 9710).og den kostede 2895-kr.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

En 1060'er er en klar vinder (min mening), når det kommer til mindre meget vellydende integrerede forstærkere. Især dens forforstærker er bemærkelsesværdig tredimensionel og lækkertlydende.

Den kan skubbe pænt (råder over minimum 30 Marantz-watt pr. kanal, hvilket man kommer rigtig langt med på halv - til helfølsomme højttalere. men når selvfølgelig ikke på diskoniveau - dette må du selv afgøre. Den er nem at servicere. Du skal vide, at når man tænder (og slukker ) den, så vil der på en rask forstærker lyde et lille thump fra højttalerne. Forstærkeren er kondensatorkoblet og uden et til/fra-koblingsrelæ - heraf den lille lyd i tænd- og slukøjeblikket.

Om den er bedre end så meget andet og så videre, skal du selv bedømme - du vil få tusinde forskellige svar.

Hvis de er ordentligt nuservicere4de skal de koste 1500-1800 . (ordentlig nyserviceret betyder - at de er checket igennem for dårlige kondensatorer i signalvejen (og at disse evt. er skiftede) - at evt. defekte transistorer - især af typen 2Sc458 - er skiftede til en bedre type fx 2sc2240.

At pæren er skiftet og biasstrømmen er sat korrekt.

En ikke-serviceret skal koste fra 300 - 800 kr alt efter standen i  øvrigt.

Hvis man har letdrevne højttalere, så er denne forstærker en fornem lydgiver til en meget overkommelig pris - og så synes jeg at det er en lille flot sag.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2010 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

tak for jeres svar, det var meget brugbart. Jeg holder øje med 1060 på dba mvh JOnas
Til top Vis Jorasmus1305's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jorasmus1305

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

En 1060'er er en klar vinder (min mening), når det kommer til mindre meget vellydende integrerede forstærkere. Især dens forforstærker er bemærkelsesværdig tredimensionel og lækkertlydende.

Vh

Freddy

Jeg har (i sin tid!) haft både 1030 og 1060. "Opgraderede" fra 1030 til 1060, men solgte inden da 30'eren. Det var dumt, for lydmæssigt var 1030'eren at foretrække. Syntes jeg.

Jeg husker også, at man kunne komme virkelig langt med de 15 watt i 1030'eren. Også med halveffektive højttalere.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Ja som sagt er det 1060 eller muligvis 1030 jeg skal finde men nu kan jeg se der er en
marantz pm64mk2 35 års jubilæumsudgave til salg, kender i denne model.

MVH JONAS

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har den i Philips udgaven, FA960MKII. Den er rigtig god og kraftfuld, 2 x 125W i 8 ohm, godt opbygget og lyder som en drøm.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg satte, opildnet lidt af denne tråd, lige én af mine 1060'ere (ja, jeg har nogle stykker) - til mit anlæg og I guder hvor den spiller godt - solidt og med masser af saft - jeg kunne faktisk ikke give den helt fuldt gas, da jeg har naboer at tænke på.

Lyden er dynamisk og hældende til den varme side - bunden er meget dyb, men også her hældende til den bløde side - dog mudrer det ikke.

Jeg skal lige nævne, at der blev spillet via et sæt JBL 4333A studiomonitors (kølesabsafd.) - og de lyder jo stort og er ret effektive, men lyden fejler ikke noget med en 1060'er sat til.

Jeg er opmærksom på, at du også tænker på måske at købe en PM-64 - og der kan jeg ikke rigtigt være dig behjælpelig, da jeg ikke kender den serie. Den er fra en anden epoke - og efter den tid, hvor mit interesseområde for Marantz ligger, men mon ikke den er en helt ok forstærker?

Vh

Freddy.

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Juli 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hey allesammen som har skrevet i tråden, fedt.

Fredmarantz: det er godt at høre at du stadigvæk syntes at 1060 kan noget, bekræfter mig i at jeg skal have en.

Snod: jeg har tjekket link tror det er dødt, men det var pænt af dig at holde øje.

Jeg kigger videre, hvis i kender nogle der vil sælge en må i meget gerne skrive, også nogle der er nyrenoveret med de dele Fredmarantz skrev tidligere i tråden, selvfølgelig mod en fornuftig pris for øje.

Tak ..... Jonas

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ja- jeg kan jo godt lide en 1060'ere, kan du nok mærke, men jeg kan jo ikke vurdere og det kan du nok heller ikke, om den er noget for dig, før du har prøvet den på dit eget anlæg i dit eget spillerum - den kan vise sig at være den forkerte for dig - og måske skal du bruge flere kræfter og skal måske i stedet kaste dig over PM-64'eren, som sikkert også spiller dejligt og nok også har nogle flere kræfter. -

Du kan kun vurdere det ved at prøve dig frem - men husk, at hvis du køber noget gammelt/vintage, så er det normalt af høj byggekvalitet og der er normalt masser af godt jern i dem, men de kræver, at man lige får dem gennemgået og renset osv - også kaldet en "fransk vask og strygning" - før man kan vurdere dem ordentligt. Alt grej bliver ældre med tiden(fantastisk resonnement!!) - og alt grej skal kigges efter og jo ældre det er, jo større er behovet, men er tingene sat i fin stand, så er det svært at slå de gamle sager.

Vh

Freddy

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Så er der en Marantz 2215 B til salg, hvad er jeres mening om gamle marantz receivere er de lige så gode i lyd som eks 1060, jeg har egentlig ikke brug for radio men den her ser virkelig godt ud

http://www.guloggratis.dk/radio-tv/receiver/annonce/8323678? bigimages=1

mvh Jonas

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

2215B er, som så mange andre receivere fra Marantz i dén periode, lyder typisk Marantz'ske - og hvis man kan lide den lyd (varm - velopløst - dog ikke tung - men fyldig og en anelse cremet, så er også en 2215B ganske ok. Den har ikke mange kræfter, men ser godt ud. Nogle af mine favoritter er Marantz  18-19-2230-2245-2270-2325-4400, mern der er mange andre fine også.

Mine erfaringer med disse receivere, er, at de alle undtaget dem, der begynder med bogstaver - fx MR230 osv - er fine er lytte til.

Der er forskel på generationernes lyd:

Dem fra "den blå/sorte" periode (1968 - 1977) er mere rigtig Marantz-lydende ( se beskrivelse ovenfor) - hvorimd dem fra perioden 1977-1980 er en smule mere lystlydende - men stadig fine.

2215B er fra ca. 1975 - og har en rigtig fin RIAA-del - og i det hele taget en god preamp.

Vh

Freddy

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Tror jeg holder mig til en ren forstærker, selvom det ikke lyder helt tosset med 2215 b, mit anlæg kommer til at bestå af pladespiller(era mk-6)-forstærker(højst sandsynligt 1060) og 2 snell højtalere tror det bliver j3, men jeg har kun pladespilleren indtil videre så der er lidt vej endnu Men det er hyggeligt at læse jeres svar samt undersøge hvad der er af gammelt marantz i diverse salgsannoncer.

SES

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Der er en 1070 til salg her http://www.dba.dk/forstaerker-marantz-1070/id-67379419/

den har været dèr et stykke tid, måske er den stadig aktiv. Den lyder meget lig 1060 og er 5 watt kraftigere pr. kanal.

Jeg har også altid syntes at min 1030 lyder mere "sweet", om man vil, end min 1060 men det er dog sidstnævnte der står og spiller på sommerens genbrugspladsfund - et par Jbl 4301b og den har altså lige lidt mere saft og kraft og bund.

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

Jorasmus1305
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej Marantzman

Glad for du fandt tråden, jeg syntes også 1060 har et smukkere design end 1070, men har da undersøgt detaljerne omkring 1070, men jeg er blevet fast besluttet på 1060, tak for dit indlæg.

Og skriv endelig hvis du støder på en der til salg

mvh Jonas

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Der er en 1070 til salg her http://www.dba.dk/forstaerker-marantz-1070/id-67379419/

den har været dèr et stykke tid, måske er den stadig aktiv. Den lyder meget lig 1060 og er 5 watt kraftigere pr. kanal.

Jeg har også altid syntes at min 1030 lyder mere "sweet", om man vil, end min 1060 men det er dog sidstnævnte der står og spiller på sommerens genbrugspladsfund - et par Jbl 4301b og den har altså lige lidt mere saft og kraft og bund.

mvh

Marantzman

Ja- sådan en 1070 er bestemt også en god lille, men meget kompakt og tung i forhold til sin størrelse. Den har liige en klat mere at gøre med (dog nok ikke særligt hørbart). Den er i modsætning til 1030/1060 udstyret med relæ i udgangen, så det af mig tidligere omtalte thump (DC) ikke kommer i højttaleren v. tænd (især) og sluk, da den klikker ind.  Sådan en 1070 er en fin ting, synes jeg - og har faktisk kunnet fås i to versioner (kosmetisk) - nemlig en version med en firkanter blå rude over volumekontrollen med "power" skrevet i, som lyser, når den er tændt - og en anden version, hvor denne lampe/indikator er skiftet til en lille blå rund linse med en pære bag. Der er flere uvæsentlige forskelle på de to versioner, men de har jo ingen praktisk betydning, men når man nørder som jeg , så nørder man.

Om man køber den ene eller den anden (1060/1070 er ikke af helt stor betydning - de er såmænd ganske fine begge to (sagde Marantz-fetischisten) - og det kommer jo an på hvad ham, som skal smide pengene efter det, synes.

Vh

Freddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes