Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Når man køber brugt..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Soundlike
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen Jeg er ny herinde på siden, så i må lige rette mig, hvis der er noget.

Når men mit spørgsmål er ang. når man køber brugt, højtalere osv.

Jeg har kigget på et par B&W DM684 højtalere. De er 2 år gamle.

Mit spørgsmål er så; Hvor gamle skal de ca være, når man køber brugt? Og det samme med center højtaler, og receiver?

Vh SoundLike    
Til top Vis Soundlike's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soundlike

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 December 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet - hvor gamle skal ting være?

Men i hvert fald er 2 år ingen alder for en højttaler, og heller ikke for en reciever eller andet. Med recieveren skal man måske være opmærksom på, at der er kommet nye standarder og funktioner til siden. Og så skal man være opmærksom på, at man ikke har nogen garanti på tingene. Men meget hifi kan holde over 20 år uden problemer. Hvis det virker perfekt, når du køber det, så er der ikke noget i vejen for, at det kan fortsætte med at virke perfekt i mange år endnu.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Soundlike
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet - hvor gamle skal ting være?

Men i hvert fald er 2 år ingen alder for en højttaler, og heller ikke for en reciever eller andet. Med recieveren skal man måske
være opmærksom på, at der er kommet nye standarder og funktioner til siden. Og så skal man være opmærksom på, at man
ikke har nogen garanti på tingene. Men meget hifi kan holde over 20 år uden problemer. Hvis det virker perfekt, når du køber
det, så er der ikke noget i vejen for, at det kan fortsætte med at virke perfekt i mange år endnu.

Undskyld hvis jeg ikke formulerede det rigtigt :-) .

Men det lyder godt :-) Har fundet et sæt B&W DM684 til 3500,- <-- Som er 2 år gamle. Så tænkte jeg lige ville undersøge lidt
nærmere, da jeg ikke er ekspert inde for området :-)
Til top Vis Soundlike's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soundlike

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Helt enig.

Bare fordi de ikke lige er kommet ud af butikken eller har nogen garanti længre så er det ikke fordi man skal bekymre sig sindsygt om det.

Højtalere holder meget længe og hvis de efter en 30 år begynder at rådne og delefilter bliver træt ja så kan de fikses og holde ligeså langt tid samt lyde ligeså fedt som før.

Den måde jeg ser garanti på er at det burde ikke være nødvendigt at havde for hvis et elektronisk apparat ikke kan holde de 2-3 år burde det ikke være blevet produceret.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Soundlike skrev:
Men det lyder godt :-) Har fundet et sæt B&W DM684 til 3500,- <-- Som er 2 år gamle. Så tænkte jeg lige ville undersøge lidt nærmere, da jeg ikke er ekspert inde for området :-)

Det der typisk ældes på en højttaler er skumkanten omkring basenhederne. Regn med en levetid på 12-15 år inden kanterne begynder at smuldre. Heldigvis er det relativt overkommeligt at få monteret friske skumkanter, jeg gav omkring en tusse for at få nyt skum på mine basenheder for nylig og så kan de sikkert 15 år mere..

2 år er efter min mening ingen alder for en højttaler. Tag frontstoffet af og kig om enhederne er fine og uden skader. Bed om at høre dem spille og stik øret helt hen foran hver enkelt enhed så du er sikker på der kommer lyd ud af dem alle. Prøv også at spille lidt højt så du kan høre at der ikke er noget der skratter eller rasler.

Sidst, men absolut ikke mindst, sæt dig godt til rette og lyt til musikken for at finde ud af om du generelt kan li' det lydbillede højttalerne laver - der er masser af højttalere der spiller kedeligt og uinspirerende, så det er vigtigt at du kan li' det du hører inden du hiver tegnedrengen frem. Rummets akustik har en masse at sige, så det er ikke sikkert du kan få præcis samme lyd hjemme hos dig selv, men hvis du allerede ved testlytningen kan høre at diskanten er skinger og bassen er fesen, så er det nok ikke lige den højttaler du skal have.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 December 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har stort set købt alt mit surround sound plus tv brugt, og der er noget af det som er ligt ældre end bare 2-3 år og har aldrig været nogen fejl på det. det er vildt så meget mere man kan få for pengene ved at købe brugt.
Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Soundlike skrev:
Hejsa allesammen Jeg er ny herinde på siden, så i må lige rette mig, hvis der er noget.

Når men mit spørgsmål er ang. når man køber brugt, højtalere osv.

Jeg har kigget på et par B&W DM684 højtalere. De er 2 år gamle.

Mit spørgsmål er så; Hvor gamle skal de ca være, når man køber brugt? Og det samme med center højtaler, og receiver?

Vh SoundLike    

Alder er en variabel. Du kan finde højttalere som er 10-20 år gamle, men som fungerer og lyder som nye. Du kan finde højttalere som er 6mdr gamle, som lyder og syner af at være defekte.

Alt i alt handler det om hvilken stand de er i. Alder spiller en lidt mindre rolle, så længe højttalerne er i orden, og selvfølgelig om du kan lide lydsignaturen. Elektronik er en anden sag, især hvis du vil være up-to-date med de forskellige surround lydformater.

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 December 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren:

Er ikke helt enig om at 12-15 år inden de smuldre. det kommer også meget an på om de har stået i stærkt sollys. Min far har et par meget gamle avance beton højttaler fra 80erne. de er først nu begyndt meget ligt at smuldre.

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes