Forfatter |
|
ZakOpath Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg har fornyeligt fået en opgave, jeg ikke alene kan gennemskue.
En kammerat har bygget nyt hus, og spørger mig om jeg vil hjælpe med han lydsetup, hjemme bio osv.
For at starte fra en ende af.
Han vil have en NAS server hvor alt hans musik, video osv skal ligge på.
Dertil skal den være koblet op til alle højtalere i hele huset (køkken,stue, værelser).
Han vil så gerne kunne styre musikken og lyden i hvert rum i huset med 1 fjernbetjening.
Selv samme fjernbetjening skal kunne styrre hans hjemme bio, som primært skal bestå af media afspiller, plasma, projekter, surround, samt et skjul til projekteren der køre med accuatorer.
Det er opsætning i de helt store træk.
Så kom jeg til at spekulere lidt i hvordan det skulle løses. Og jeg er kommet frem til nogle problem stillinger.
1) Jeg skal nærmest bruge en form for WIFI fjernbetjening ?
Har haft kig på diverse produkter, fx nogle større modeller fra logitech harmoni dog syntes jeg ikke at muligheden for wifi er derude ??
2) Lyd der skal styrres uafhænig i hvert rum i huset, må kræve en meget speciel forstærker ?
Jeg ville jo mene at hvert lokale krævede en udgang i sterio, evt flere indgange hvis man ville høre metallica i et rum og Ib grønbæk i et andet.
3) Nu hvorprojekteren skal køre op og blive skult i loftet, og læret evt skal være motor påvirket. Er vi så ikke ude i at skulle rode med PLC styrringer eller ligende og evt et IR mondul til dette.
Er der noget jeg har overset ?
Kan denne løsning laves til rimelige penge ?
Bugettet er ike slået fast endnu, men jeg har rimelig frit slag. Og løsningerne kan der gåes på kompromi med, som jeg har forstået det.
Mvh
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes sikkert prof. løsninger som kan det hele på een gang, men ellers ser jeg det som en løsning bestående af 2 enheder, et Sonos setup til lyden i hele huset, evt. inkl. hjemme bioen. Dertil et setup i hjemmebioen ex. noget Yamaha eller Denon som vist nok kan streame både film og musik indhold fra en NAS til deres recivere, samt afgive video signaler til både plasma og projektor.
__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med et så omfattende projekt, ville min anbefaling være at kontakte en professionel. Den eneste jeg selv har hørt om er
http://www.csn-teknik.dk/ men der er givetvis andre spillere på markedet...
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ved ikke om din kammerat har en iphone, men den kan styre itunes og VLC player over wifi. Den kan også bruges som fjernbetjening til alle dine andre hifi og tv aparater, med denne lille dongle. se link. http://www.l5remote.com/
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
el_serpiente Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 546
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at et Sonos system kan det han leder efter. Man kan bruge en iPhone eller iPod touch som fjernebetjening til Sonos systemet. Hvis man er lidt fix på fingrene så kan man også få den til at styre andre dele systemet.
Der mangler vel en enhed der kan afspille videoer fra NAS'en dette kunne være Boxee eller en popcorn hour, disse kan vist også styres men en iPhone/iPod touch .
Derudover skal der vel være en surround lyd til tv/bio Her skal han nok have en dedikeret forstærker men det burde være muligt at få en der kan snakke med en Iphone/iPod touch.
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville også købe en gammel apple tv, kan fås billigt brugt, nu når den nye er kommet på marked. Så ville jeg cracke den med ATV flash programmet du kan finde på netttet, dermed får du Boxee mediecenter på din apple tv og kan styre de filer du har liggende på en Nas server. Den er også super kompatipel sammen med en iphone/ipod touch, som du så kan styre dit itunes med trådløst over din apple tv.
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud er en stribe Sonos enheder til de forskellige rum til at klar lydsiden, hele molevitten kan styres fra fx. en Ipod Touch. Til køkkenet kunne det fx. være en S5 http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zonepl ayer-s5_-_hvidsolv.htm, den har wifi og forstærker og højttalere indbygget, den skal bare have strøm så er den klar til at spille musik fra hans nas, internetradio og den slags. Til værelserne kan han fx. bruge ZP120 http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zp120- zoneplayer-_-_sonzp120si.htm som er en boks med wifi og indbygget forstærker, der skal bare tilsluttes strøm og to højttalere efter eget valg, så kører den. I stuen kan han fx. vælge en ZP90 http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zp90-z oneplayer-_-_sonzp90wh.htm som kobles til cd eller aux indgangen på en almindelig forstærker eller måske en surroundreceiver. Ovenstående giver musik til alle rum, kan styres fra en enkelt fjernbetjening (eller flere hvis det ønskes), han kan spille samme musik i alle rum eller vælge musikken individuelt uanset hvor i huset han er. I stuen køber han tv, surroundreceiver, højttalere, projektor og lærred, ikke så meget hokus pokus i det. Hele molevitten kan styres infrarødt. Desuden køber han en Redeye IR-Dock http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/fjernbetjening/ redeye_ir-dock_-.htm til sin Ipod Touch. Ipod snakker ikke infrarødt normalt, men Redeye dimsen har en wifimodtager og en infrarød sender så den kan lave oversættelsen. På Ipod'en kører han Redeye's applikation som bør fungere i stil med det man normalt kan med Logitech Harmony, altså noget med at opsætte aktiviteter der tænder og slukker for tingene automatisk og en bunke programmérbare knapper der kan styre det der er behov for at få styret. Lærredet kan fx. være et http://www.av-connection.dk/?PNo=18-904 med infrarød betjening eller et fra http://www.cinemagic.dk/shop/motor-laerreder-123s.html der mærker efter hvornår projektoren tænder og slukker og sørger for selv at rulle ind og ud efter behov. Til at afspille film findes der et hav af muligheder fx. WD TV Live og Popcorn Hour. De styres infrarødt så det er bare at bruge Redeye softwaren til det også. Det eneste jeg ikke lige har et bud på er det med at få projektoren til at komme frem eller gemme sig, men hvis du googler på "projector lift" kommer der en bunke forslag. __________________ Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, at man skal dele det i to systemer, lydsystemet i alle rum for sig i et system, og hjemmebiografen for sig i et andet system. Lyden kan man få med en squeezebox receever i hvert rum, med et par aktive højttalere på, og en squeezebox remote controller eller en mobil med det rette program til at styre det med. Og en nas-server til lyden. Streamtech har det, du skal bruge. Biografen er en sag for sig, det er alligevel ikke de samme filer og formater i de to systemer, Der er vel heller ikke brug for at kunne styre biografen fra et andet rum end der, hvor filmen kører. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
Til top |
|
|
ZakOpath Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 15 December 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for de mange svar :)
Helt klart en del der skal kigges nærmere på. Specielt popper der et par fine fjernbetjeninger op :)
Vi har kigget på Sonos, og vi er blevet enige om at kigge på alternetiver. Bare lige for at få et "feel" for marked.
Squeezeboxen virker interessant ! Har haft kig på nogle højtalere dertil på http://www.streamtech.dk/aktive-hoejttalere-38/avi-hi-fi-94/ Der syntes jeg umiddelbart at der hurtig strøg 40 - 50000 til højtalere alene, rimelig hurtig. Køkkenet er fx 70m2 har gips på alle vægge, 3,8 meter op til det TroldTek-belagte loft. Hvad ville det kræve af højtalere, for at det ville lyde nogenlunde? Det behøver at kunne spille øredøvende højt, men det skal lyde rent .
Selve stue delen er der styr på lyden, vi regne med at få en prof med indover her.
Så her mangler vi bare finde en god projekter, læreede samt få bygget det projekter lift :)
Mvh
|
Til top |
|
|