| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har i dag, på vej hjem fra ardejde, oplevet en af de slags oplevelser som vel nok alle HiFi interesserede konstant søger efter, og som vil kunne omvende den mest håbløse Hifi-ignorant!
I kender det godt: smilet breder sig, man får myrepatter over hele kroppen, fødderne begynder at vippe ukontroleret og hænderne forsøger automatisk at kopiere tromme- og/eller guitarsoloen. Dagen er pludselig blevet MEGET bedre!
Det er ikke tit det sker - meget sjældent at det er så udtalt som i dag - og helt unikt at det skulle komme fra så uventet en kant. Nemlig min diskman (Sony D-EJ925 med Sony MDR-EX70 hovedtelefoner) og min nyindkøbte Guns'N'Roses opsamlingsplade.
Hvad skal man så egentligt med Hifi for 30.000,- derhjemme?!? Selvfølgelig er det langt mere anvendeligt til hverdag, og der er da heller ikke langt mellem myrepatterne til dagligt... men det kan ikke DET som diskman'en med den rigtige skive.
Hvad kan den? Jo mængden af detaljer og transperansen er fantastisk og så blev lige præcis det musik gengivet med så meget engagement og nerve som jeg ikke kan mindes at skulle have hørt før - det er åbentbart lige præcis det jeg vil have!
Hvad skal jeg købe for at få den samme oplevelse derhjemme. Har læst anmeldelsen af Cayin forstærkeren her på siden - den er vel et godt bud, men hvad med højtalere og cd? Hvis der er nogen der har nogle erfaringer hører jeg MEGET gerne om det
På forhånd tak! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede1977
Der er en fuldtone enhed hvor du får hele herligheden skudt direkte ind i "roen", d.v.s. uden bidrag fra rummet. Det vil være nær umulig at få samme "oplevelse" fra et anlæg i din stue. Det en god walkman kan hedder dynamik og p.g.a. fuldtone-enheden sikkert også faseliniaritet, det kan kun blive dårligere på de områder med et anlæg der spiller i et rum.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Hvad skal jeg købe for at få den samme oplevelse derhjemme.
|
|
|
Tjaa, du behøver egentligt ikke købe noget, bare ta' din Discman med
Hvis du kan lide at være i "hovedtelefon boblen" kunne du købe en god hovedtelefon forstærker, og et sæt gode hovedtelefoner. Ellers kommer du nok op i at investere 250-300k for at komme tæt på med et godt full range system.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Hejsa
Jeg har i dag, på vej hjem fra ardejde, oplevet en af de slags oplevelser som vel nok alle HiFi interesserede konstant søger efter, og som vil kunne omvende den mest håbløse Hifi-ignorant!
I kender det godt: smilet breder sig, man får myrepatter over hele kroppen, fødderne begynder at vippe ukontroleret og hænderne forsøger automatisk at kopiere tromme- og/eller guitarsoloen. Dagen er pludselig blevet MEGET bedre!
Det er ikke tit det sker - meget sjældent at det er så udtalt som i dag - og helt unikt at det skulle komme fra så uventet en kant. Nemlig min diskman (Sony D-EJ925 med Sony MDR-EX70 hovedtelefoner) og min nyindkøbte Guns'N'Roses opsamlingsplade.
Hvad skal man så egentligt med Hifi for 30.000,- derhjemme?!? Selvfølgelig er det langt mere anvendeligt til hverdag, og der er da heller ikke langt mellem myrepatterne til dagligt... men det kan ikke DET som diskman'en med den rigtige skive.
Hvad kan den? Jo mængden af detaljer og transperansen er fantastisk og så blev lige præcis det musik gengivet med så meget engagement og nerve som jeg ikke kan mindes at skulle have hørt før - det er åbentbart lige præcis det jeg vil have!
Hvad skal jeg købe for at få den samme oplevelse derhjemme. Har læst anmeldelsen af Cayin forstærkeren her på siden - den er vel et godt bud, men hvad med højtalere og cd? Hvis der er nogen der har nogle erfaringer hører jeg MEGET gerne om det
På forhånd tak!
|
|
|
Du finder en der vil sælge sine gamle Duelund Egoisthorn, eller bygger et sæt. Tegningerne findes på nettet. Det største problem bliver at opstøve et sæt Coral Beta 10 enheder.
Waal
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv sennheiser 600 eller 650 og en god hovedtelfon forstærker.
you'll be in heaven
Og der er intet hifi der nogensinde bliver lige så transparant
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, Sennheiser 650 kan afgjort nogle tricks!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
I kender det godt: smilet breder sig, man
får myrepatter over hele kroppen, fødderne begynder at vippe
ukontroleret og hænderne forsøger automatisk at kopiere tromme-
og/eller guitarsoloen. Dagen er pludselig blevet MEGET bedre!
|
|
|
Hvis du kan få alt det ud et par EX-70, så tror du dør af ekstase hvis
du får et par HD650  [arrogant smiley  ]
/U.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carrotman
Det lyder til du også har et sæt EX70. Prøv lige at give dem en chance. Da jeg først fik mine var de heller ikke til at få til at lyde ordentligt, men en del eksperimenteren med de forskellige størrelser "gummi" og i lige så høj grad placeringen i øregangen gjorde underværker. Min lille lommefilosofi går på noget med at volumet i øret har noget at sige.
Jeg har et sæt Sony MDR-F1 som vel langt hen ad vejen er sammenlignelige med HD650 - ret mig hvis jeg er galt på den - kender ikke den Sennheiser model. Sammenlignet med EX70 (og discman) giver F1 flottere detaljering, men en knap så entusistisk gengivelse - og det er i høj grad det jeg vil have.
Det lyder ikke umiddelbart til at det bliver let at få min drømmelyd flyttet hjem i stuen - men jeg skal nok prøve
Spiller Sonys produkter generelt meget entusiastisk og er det overhovedet noget der du'er? Jeg har set meget positiv omtale af en SACD/CD der hedder Sony SCD1 - har overvejet om den kunne være et kvalificeret bud på en CD-spille. Den skulle være til at skaffe til anstændige knaster i tyskland (brugt).
Under alle omstændigheder så er jeg blevet en lykkeligere entusiast i dag for jeg har helt præcist fået sat "lyd" på mit drømmeanlæg - nu skal det "bare" findes og købes (der kommer ingen hornhøjtaler ind i min lille stue).
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Frede1977
Jeg tror i langt højere grad at det er forstærkeren og højttalerne du skal holde koncentrationen på, for det lader jo til at denne Sony CD-afspiller fint kan levere varen i et par hovedtelefoner og så må den jo besidde nogle kvaliteter der er gode nolk til at give dig "myrepatter", så øvelsen må gå ud på at få flyttet den lyd ud i stuen. Det man får fra en hovedtelefon er en lyd uden resonanser fra højttalerkassen, fra selve rummet og fra div. løse genstande, jeg tror i høj grad at du skal satse på en Duelundhøjttaler (og nej ikke en hornhøjttaler ) prøv at se i tråden "Mest rigtig lyd" under kategorien "Andet", her får du en faseliniær og præsis højttaler. Det bedste ved den oplvelse du har haft er at du nu har et mål at gå efter, du ved præsis hvordan det skal lyde det drømme anlæg du vil have og det er faktisk et langt stykke vej du er nået, mange andre prøver lidt hist og lidt pist men uden et egentligt mål, det skal bare være bedre, du ved på hvilken måde det skal være bedre for at du føler at du har fået dine "High End" drømme opfyldt. Held og lykke på rejsen mod målet.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
Hej igen Frede1977
Jeg tror i langt højere grad at det er forstærkeren og højttalerne du skal holde koncentrationen på, for det lader jo til at denne Sony CD-afspiller fint kan levere varen i et par hovedtelefoner og så må den jo besidde nogle kvaliteter der er gode nolk til at give dig "myrepatter", så øvelsen må gå ud på at få flyttet den lyd ud i stuen. Det man får fra en hovedtelefon er en lyd uden resonanser fra højttalerkassen, fra selve rummet og fra div. løse genstande, jeg tror i høj grad at du skal satse på en Duelundhøjttaler (og nej ikke en hornhøjttaler ) prøv at se i tråden "Mest rigtig lyd" under kategorien "Andet", her får du en faseliniær og præsis højttaler. Det bedste ved den oplvelse du har haft er at du nu har et mål at gå efter, du ved præsis hvordan det skal lyde det drømme anlæg du vil have og det er faktisk et langt stykke vej du er nået, mange andre prøver lidt hist og lidt pist men uden et egentligt mål, det skal bare være bedre, du ved på hvilken måde det skal være bedre for at du føler at du har fået dine "High End" drømme opfyldt. Held og lykke på rejsen mod målet.
|
|
|
Der går en meget direkte og "fasemæssig" lige lnie fra Duelunds oprindelige hornkonstruktioner til de nuværende flervejs. Duelunds lydunivers er funderet på de 2 hornkonstruktioner og deres trådophængte drivere
Waal
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waal skrev:
"Der går en meget direkte og "fasemæssig" lige lnie fra Duelunds oprindelige hornkonstruktioner til de nuværende flervejs. Duelunds lydunivers er funderet på de 2 hornkonstruktioner og deres trådophængte drivere"
Svar: Ja, Waal det her du helt sikkert ret i men heldigvis går udviklingen videre (også hos Duelund), han er netop barslet med sidste nye skud på stammen, og det bedste ved det er at denne nye konstruktion kan integreres i et almindeligt stue miljø, uden at du hverken behøver at smide konen ud eller give hende bind for øjnene. Jeg vil nødig modsige dig Waal men selv Duelund har, så vidt jeg har forstået, givet udtryk for at horn-perioden er et overstået kapitel. Lektien er lært nu er det tid at komme videre, er det ikke nogenlunde sådan han plejer at udtrykke det ?
Glemte lige før at skrive at ved hovedtelefoner undgår man også meget af luftens påvirkning af lydbølgerne, den giver også fasedrej.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gode Hr. de Waal har været med hele vejen, og hans skægpragt overgåes vel kun af profeten selv.
Så der er ingen grund til at tvivle på, at han har ret.
Men selvfølgelig har Lasse da ret i, at udviklingen går videre, hvilket dog ikke skal afholde os fra, at lave alletiders fuldtone.
Mvh.
Frederik/DCA
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frederik
Uha nej da, jeg tvivler ikke på at Hr. de Waal har oplevet historiens vingesus på egen krop, det eneste jeg drager i tvivl er om Frede1977, der har fået en High End HIFI-åbenbaring via nogle hovedtelefoner forbundet til en Walkman, kunne overtales til at huse et par Duelund hornkonstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse (og alle de andre)
Overskriften var udelukkende ment som en provokation 
Hvis Duelunds konstruktioner skulle vise sig at være lige præcis det jeg går og drømmer om er det vel bare om at finde mig en større stue og få solgt mine små Dali Coupé'er. Rummet er nok i virkeligheden essensen i problemet, da min forholdsvis lille stue er MEGET iregulær - der er vist ikke to paralelle flader hvilket gør symmetri et noget man kun kan drømme om.
Det hører også med til historien at HiFi anlægget derhjemme trodsalt klare sig gennem akustisk musik med større elegance end min tåbelige lille diskman. Det akustiske er bare kun 50% af det jeg hører og resten (det rockede) duer det ikke til.
Jeg er begyndt at se mig om efter en anden forstærkersetup til erstatning for mit ellers udemærkede Thule grej, og højtalerne kan også godt forvente en fyreseddel på et tidspunkt, men der skal jo lige være råd 
Meningen med hele min lille "provokation" var blot:
1. at gøre opmærksom at kvaliteten af lydoplevelsen ikke (altid) hænger sammen med mængden af penge der er brugt på udstyr 
2. at fortælle alle dem der leder forgæves efter den "rigtige" (som jeg selv har gjort længe) at den findes derude og at det bare er med at holde på - i ved hvornår den er der
Tak for hjælpen... og go' weekend! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede1977
Du har fuldstændig ret musikalske oplevelser hænger ikke sammen med prisen på udstyret, ligesom det heller ikke altid er i de største koncertsale men sommetider i de mindste røgfyldte lokaler der står en sanger med sin guitar der bare får musikken til at være vedkommende. Jeg tror at forventningen om en stor oplevelse, det dyre anlæg / den store koncertsal, mange gange kan give bag slag, når man får en god musikalsk oplevelse på f.eks. en diskman kunne det jo hænge sammen med at man ikke forventede det, pludselig var den der bare, fanget på det forkerte ben lister musikken sig ind på en. Jeg har jo også den naive teori at stor kunst, i det her tilfælde musik, nok skal brænde igennem en nok så dårlig gengivelse.
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
| Sendt: 30 Marts 2004 kl. 05:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået næsten samme oplevelse, med samme plade.
Musik fra "da far var dreng". Har hørt den her på jobbet i bilen, og trods elendig lyd, god oplevelse. Musik for musikkens skyld.......jeg glæder mig dog til at spille den hjemme på anlægget.
|
| Til top |
|
| |