Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: En ny hifi-entusiast? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 December 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Forærede min 15-årige en Denon CD-receiver/Airplay/DAB-radio til jul. Fandt desuden et par B&W 603 i kælderen som vi stillede op på hans værelse.

Og lyt:

Far - der er flest numre på min Spotify og min iTunes - men jeg vil helst høre CD. Der lyder det klart bedst!

Nu er det bare at vente til han finder ud af, at han skal ønske sig en RIAA forstærker og en grammofon!

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Som om man kan høre forskel på 128, 320, 1400osv kbps på et par 603'ere. Det er ren Rosenthaleffekt fra farmand ;). Der
skal enten digital lyd eller high end-setup til... Hyggeligt lyder det dog og det er jo det vigtigste.

Mon ikke det var bedre han tog dig med ind i fremtiden :)?
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 December 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

320 kbps vs. CD kan nok give flere problemer at skelne imellem end de tror, men når vi går ned i 128 kbps tror jeg de fleste
kan skelne det på selv meget dårligt anlæg eller hovedtelefoner. Spotify kører så vidt jeg ved ret lav bitrate, så det er meget
sandsynligt han kan høre forskel.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

spotify kører med 320 sampling rate. Så de gør nu et hederligt job. At kvaliteten af det der bliver spillet svinger, kan ligeså vel
have noget med masteringen at gøre fra producerens side...

Bare lidt info
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Sendt: 27 December 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Der er gået meget snobberi og pedanteri i musikfiler. Jeg forstår den affektive værdi i eksempelvis fysiske medier, men det
kan vitterligt været ekstremt svært at høre forskel på godt komprimerede filer og tabsfri. Jeg har prøvet mange blindtests på
anlæg op til 20.000kr. hvor ingen, selv forhandlerne, vidste hvad der egentlig var hvad. Det er nok lettere at skelne på
monitors samt andre aktive højtalere. Det er naturligvis en high-end grænse der er så afslørende, at der skal ordentlige
formater til :)!
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
Som om man kan høre forskel på 128, 320, 1400osv kbps på et par 603'ere.

Det kan man på alle, bare rimelige højttalere
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

er 15 ikke en lidt sen alder at komme i gang i? :)

I det givne setup tror jeg ikke det handler om cd vs mp3, men mere lyden fra cdafspilleren vs lyden fra ipod/crappy laptop lydkort. Hvis trådstarters søn smider en cd i
computeren og afspiller den i fuld kvali derfra, og derefter sammenligner lyden fra samme cd afspillet fra cdafspilleren, vil de nok også kunne se at det ikke er mp3 filen, men
lydkortet, der gør den største forskel :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 27 December 2011 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Forærede min 15-årige en Denon CD-receiver/Airplay/DAB-radio til jul. Fandt desuden et par B&W 603 i kælderen som vi stillede op på hans værelse.

Og lyt:

Far - der er flest numre på min Spotify og min iTunes - men jeg vil helst høre CD. Der lyder det klart bedst!

Nu er det bare at vente til han finder ud af, at han skal ønske sig en RIAA forstærker og en grammofon!

Dejligt at han har lyst til at lytte! Dejligt, at han forholder sig til, hvad han hører- det kunne mange lære meget af - ingen nævnt - ingen glemt.

Lad ham få føling med det og invitér ham ind i LP'ens land - med Riaa - Grammofon og det hele. Han vil ikke blive skuffet - men giv ham tid.....

Hvis han selv (uden Rosenthaler indblandet), synes, at CD for ham lyder bedst af dét, som han har hørt, så gør det det.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 27 December 2011 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Det er da et lidt "sjovt" forum dette her:

Jeg kommer til - lidt Rørstrømsk erkender jeg - at beskrive en oplevelse henover julen, hvor min ældste pludselig får øjnene op for god lydgengivelse.

Men det kunne jeg bare have ladet være med, for nu bliver tråden overtaget af flere, der mener, at jeg ikke kan høre det, som både min søn og jeg hører. Vi får præsenteret Rosenthal-effekten og bliver introduceret for antagelsen at det drejer sig om iPod/ crappy laptop lydkort i fht. CD.

Rosenthal effekten forudsætter at der præsenteres en positiv forventning før måling af en eventuel effekt. Det kan vi udelukke her.

Crappy laptop lydkort forudsætter at der anvendes laptops. Det er ikke tilfældet her.

Det vi ser her, er derimod det sædvanlige på disse sider:

"Jeg ved, at du ikke kan høre det, du siger du har hørt"

Men tak, fredmarantz, for at du øjensynlig har læst indlægget i den ånd, det er skrevet.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Lad nu så meget ligge..

Det er super fedt at høre, at knægten har fået øjne op for godt lyd, og især inden han har fået smadret sine ører ødelagt på mangt og meget bras (intet nævnt intet glemt).

Men nu ved du også hvad alle hans og til tider dine penge kommer til at gå til...

Velkommen i "klicken" knægt....

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2011 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Heyy Mikke
Til lykke med "sønnemand", og ignorer bare alle de bedrevidende fjolser, der sommetider overtager en tråd. Det sker, som du skriver, desværre lidt for tit, men vi andre kan jo bare springe over. Glæder mige ligesom FredMarantz til, at han får ørerne op for vinylen også, Synd for din pengepung, når det sker, men hvad står man ikke model til for at formidle budskabet (musikken) bedst muligt. "Thumbs UP".

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 27 December 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige udbringe et lille tillykke med sønnen

Det lyder lidt til at kan er på vej til allerede at have sprunget Cervin Wega perioden over  Men jeg kan sagtens forestille mig at det må være hyggeligt lige at høre sådanne holdnings bevidst udtalelse, (man har vel lært lidt af farmand igennem tiden  )

Måske der er her man imens jernet er varmt, skal introducerer sønnen til mange at de moderne bands der har valgt at udgive på LP, for det er der faktisk flere og flere der gør det idag, og hvorfor de gør det ...

Godt nytår!

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Status: Online
Sendt: 27 December 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Mikke!

Der er desværre altid nogle få "bedrevindende" fjolser, som mener at deres mening er den eneste rigtige, og at alle vi andre tager fejl. Bare ignorér dem, det gør vi andre. De har ret til deres mening, så længe de skriver i en sober tone.

Men derudover, så kan der være lidt sandhed i lidt af det, de skriver. Hvis man sammenligner spotify 128kb filer med CD, så vil CD sejre. Med 320kb begynder det at blive sværere, og er absolut op til afspilleren.

Jeg tror ligesom dig, at din søn har fået øjnene op for, at der bare er meget mere af det hele i et rigtigt anlæg... flere detaljer, mere dynamik, men ikke mindst - mere "musik"!

Tilykke med knægtens vej ind i den rigtige hifi-verden!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Lad os nu glædes over en ny stakkel som er blevet ramt af den uhelbredelige sygdom - HiFi.

Vi tror en gang i mellem, at vi er helbred, men så går der nogle måneder, så hører vi lige dims Xy som da vist har en bedre nedre mellemtone på det nummer med sscisw hvor hun spiller på lut - og den dims må vi bare eje.

Det er rart at læse om en god start og lad ham nu selv finde ud af, hvad han kan lide - hvis han kommer til at syntes at CV på en ICE forstærker er lige ham, så det hans gode lyd - lige så vel som hvis det er trioder på horn han kommer til at opleve formidler bedst for ham.

HiFi handler om høj troværdighed for den enkelte - ikke endegyldige sandheder for masserne.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Status: Online
Sendt: 27 December 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hør hør!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 December 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Ja han er da tilsyneladende allerede ledt halvvejs på vildspor, Hi-fi er en de få hobye's som har en eksakt reference, og Hi-Fi er absolut ikke hvad hver enkelt kan "lide", begrebet Hi-Fi (højtroværdighed) giver simpelthen ingen mening på den måde.

Jeg kan gå med til at der kan være forskellige fejl vi enkeltvis bedre kan tolerere/foretrækker end andre fejl og vi dermed havner med det udstyr vi nu engang har, og samtidig også vores uenigheder om Hi-Fi.

Men der burde ikke være nogen uenighed om endemålet og at alle valg bør tages ud fra denne målsætning.
Så jeg vil mener det rigtige er at have referencen levende musik og ikke andet. Knægten skal ud at høre noget live musik og gerne uden forstærkning. Det er en god begyndelse.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2011 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt hyggeligt at i har fundet en hobby i kan være sammen om, jeg glæder mig til at min egen datter bliver så stor.

Det vigtigste er ikke hvad referencen er og om man kan høre forskel på kilden man lytter på, ihvertfald ikke i den her historie, der handler det om at finde glæden ved musikken og måske om at kunne være lidt med på fars hobby og finde et eller andet fælles tredje.
Dejligt med en fortælling om hvad hifi nørderiet også kan.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Sendt: 27 December 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Ja han er da tilsyneladende allerede ledt halvvejs på vildspor, Hi-fi er en de få hobye's som har en eksakt reference, og Hi-Fi er absolut ikke hvad hver enkelt kan lide, begrebet Hi-Fi (højtroværdighed) giver simpelthen ingen mening på den måde.

Jeg kan gå med til at der der kan være forskellige fejl vi enkeltvis bedre kan tolerere/foretrækker end andre fejl og vi dermed havner med det udstyr vi nu engang har, og samtidig også vores uenigheder om Hi-Fi, men der burde ikke være nogen uenighed om endemålet og at alle valg bør tages ud fra den målsætning.

Så jeg vil mener det rigtige er at have referencen levende musik og ikke andet.
Knægten skal ud at høre noget live musik og gerne uden forstærkning. Det er en god begyndelse.

Da intet hifi anlæg er istand til at gengive livemusik helt troværdigt ,med den dynamik som der er i musikken live , så er man nødvendigvis nødt til at vælge den lyd man synes bedst om.
For mit eget vedkommende er det stadig lp'en der er mest troværdig.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvis man snakker om LIVE musik så skal man lige begrænse sig til at nævne LIVE AKUSTISK musik "uden" elektrisk
forstærkning! LIVE rock, pop osv er da da godt nok en gang l**t,
fordi der sidder en tekniker der har den misforstået, dvs en merforståelse at SPL "altså lydtryk" er et udsagn om kvalitet, og
i min verden kan man godt nok ikke tage mere fejl.
Nogle kalder sig så for lydtekniker eller lyd ingenører, men undskyld mig igen, siden hvornår har de så været det, andet end
i deres egen selvbilled?

jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Sendt: 27 December 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Lige mine ord

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave