| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen gange sidder jeg og undres mig seriøst over meget der skrives i annoncer :

Forvrængning - skriver de - Øehh - der kommer en vekselspænding (50Hz) gennem kablet
Enhver strømforsyning med respekt for sig selv, laver DC, og det at fjerne 2,3,eller hvilken harmonisk, lige eller ulige er sgu da nemt.
Kablet er lavet med massive ledere ? Tænk, et kabel med stive ledere er unægteligt svært at bøje ..
Hvor knækker filmen lige her ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Forvrængning" er jo et ord der kan bruges om mange ting i forbindelse med lyd. Men mon ikke det er valgt her fordi det netop lyder som noget negativt for enhver hifi-entusiast.
Jeg har ihvertfald svært ved at se hvilken forvrængning af netspændingen der skulle kunne opstå mellem stikkontakten og apparatet, som ikke kan fjernes igen af en nogenlunde velkonstrueret strømforsyning.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Br.... øh Stevns, lige mine ord   , og så kan de s´gu ikke engang formulere sig rigtigt ,
Nederste afsnit i din "kopi", det må da være indstråling fra andre apparater i nærheden og ikke udstråling . Jeg afviser ikke, at man kan høre forskel på netkabler i visse set-up´s, har selv måtte indrømme det til tider, men som Stanley skriver, forvrængning er nok en massebetegnelse for en evt. lydforskel = nogle forummedlemmer, der skriver phonoudgang på en forstærker og i virkeligheden mener indgang.......... Jooh da, reklamer kan bestemt nogle ting, f.eks. få dig og andre til at grine godt og grundigt  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
|
Jooh da, reklamer kan bestemt nogle ting, f.eks. få dig og andre til at grine godt og grundigt  .
|
|
|
Nederste afsnit er jo direkte idiotisk formuleret - kan kablet forhindre udstråling fra andre apparater ? Javel ja -
(Indrømmet - jeg morer mig tit kosteligt over fjogede rekvalmer) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
essencen er vel, som det har været i 2-3 årtier, at man forsøger at sælge sand i sahara
det lykkes faktisk ind imellem & til tider
elektrisk maskinstøj fra fabrikker har altid været den største synder i det spil ! (natten er ofte så stille)
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo altid nemt, måske var der lidt mere perspektiv i at finde årsagen til at der er lydforskel på netkabler og kabler i almindelighed og måske undre sig lidt, en ting kan siges filtervirkning i forbindelse med netkabler forklarer kun en lille del af det.
Men THD støj afledning (fejlkomponenters data og størrelse) ja kort sagt forvrængning og jitter eller afvigelse fra det perfekte som ikke kan undgås er et godt bud.
Man skal nok se alt som liggende parallelt over nettet, og hver en stump vil bidrager på en eller anden måde mere eller mindre til den samlede lyd. Det er den erfaring jeg har gjort mig ved at arbejde med hi-fi.
Og der kan måles THD støj afledning osv i alt og også i netledninger, problemet er bare hvilke fejl man skal vælge, for nul fejl er ikke en mulighed. Og det er heller ikke altid at mindst fejl er at fortrækker hvis fejlen har en forkert "karakter" som vores øre ikke kan enes med.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kanonlyd skrev:
| Og der kan måles THD støj afledning osv i alt og også i netledninger, problemet er bare hvilke fejl man skal vælge, for nul fejl er ikke en mulighed. |
|
|
Åeh dog - man kan have en 1 eller 3faset generator kørende, hvis man vil teste om der udefra kommer noget snavs ind. Almindeligt elektronik i hjemmet, der ikke indeholder switchmode strømforsyninger, laver ikke støj ud på nettet.
Uanset det - kan man jo kigge på den dc-forsyning strømforsyningen leverer, hvis den er "kemisk" ren - er det totalt ligegyldigt hvad støj der måtte være på lysnettet. Selvklart kan der være klokkefår der har designet det indre af et apparat så tåbeligt, at lysnetstøj kan påvirke andre kredsløb, men det er vist meget længe siden sådanne ting er set. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
Forvrængning vil jeg nu ikke kalle det, men fnider i lyden, sådan er det med flere kåret kabler forhold til enkelt kåret, men alle salgs kneb gæller jo for at tjene penge og der er jo også mange der hopper lige i med bægge ben over de flotte ting der bliver skrevet om, godt man ikke er med på den vogn mere 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der!
Forvrængning vil jeg nu ikke kalle det, men fnider i lyden, sådan er det med flere kåret kabler forhold til enkelt kåret, men alle salgs kneb gæller jo for at tjene penge og der er jo også mange der hopper lige i med bægge ben over de flotte ting der bliver skrevet om, godt man ikke er med på den vogn mere  |
|
|
Jeg er enig i at der en masse teknobavl og storytelling inden for hi-fi, og jeg er iøvrigt også glad for at være stået af "hi-fi ræset" og er blevet selvbygger i stedet for.
Årsagen til at jeg efterhånden synes disse tråde er noget anstrengende og ligegyldige og specielt i denne tråd hvor diskussionen gå på en lidt uheldig formulering i det sidste afsnit, forhåbentligt er der ikke nogen her som ikke forstår meningen.
Generelt omkring reklamer er der vil heller ikke nogen der mere tror på tv2's reklamer med et andet enzym der udretter mirakler osv.
Sådan er reklammebranchen, og jeg har altid undret mig over at nogen gider arbejde og bruge en stor del af deres liv på at lave noget der generelt bare vildleder og iiretere andre.
Man kan kun håbe på at det ikke er de samme personer som laver reklamerne som også udvikler udstyret vi køber for ser det virkelig slemt ud.
Men som sagt vi må vil efterhånden have vænnet os til reklamebranchen for der er jo desværre ikke andet at gøre, den er overalt, så det eneste vi kan gøre er at melde de værste tilfælde til forbrugerombudsmanden.
Angående at teste betydningen af støj fra nettet, kan der prøves med batterier, bruger det selv, dog iøjeblikket mest for at prøve at skille digital og analog ad, jeg bruger batterier til digital og cd drev og netspænding til resten, det analoge.
Har også prøvet at bruge batterier på analog men synes det giver en tør kort studioklang som jeg ikke bryder mig om, de rigtige elektrolytter efter batteriet kan dog hjælpe lidt på problemet, så den "ideale forsyning" har altså også sin helt egen klang/karakter.
Jeg synes også det kunne være interessant om det man kalde midnats-lyd endelig har noget med netspændingens renhed at gøre eller det bare er den generelle baggrundstøj og ens eget stress niveau som bliver sænket betragteligt når natten og mørket nærmer sig, således at vi hører mere og det klinger bedre.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med det lyder bedre om natten, er på sin vis rigtig nok. Alle de pc'er, lysstof rør og tv osv, trækker skævt på elnettet og skaber en del uro. Når folk lukker ned og går til køjs og firmaer i nærheden går i dvale, så oplever ens forstærker især, men også det øvrige udstyr en mere stabil strøm. Derfor er det godt med et godt el filter eller helt at køre på batterier hvis man kan det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
|
Jooh da, reklamer kan bestemt nogle ting, f.eks. få dig og andre til at grine godt og grundigt  .
|
|
|
Nederste afsnit er jo direkte idiotisk formuleret - kan kablet forhindre udstråling fra andre apparater ? Javel ja -
(Indrømmet - jeg morer mig tit kosteligt over fjogede rekvalmer) |
|
|
Mon ikke de beskrivelser er lavet af en ledig i aktivering? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snake Oil
http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
|
|
|
|
|
|
Hvis man skal være ordkløver, kan man godt mene at det ikke giver mening. Jeg synes dog at meningen er ganske klar: Ferritkernen kan mindske eventuel udstråling fra andre apparater, i at nå ind i det apparat (via netkablet) som kablet anvendes på. Ligeledes kan ferritkernen vel reducere støj som kommer fra et apparat, i at "forurene" den strøm der løber til dine øvrige apparater på samme fase? Efter min bedste overbevisning, bør der IKKE være forskel på hvordan et iøvrigt velkonstrueret netkabel forvalter opgaven i at formidle ren 230V 50Hz strøm, men der kan sagtens være forskelle i udstrålingskarakteristika og overførsel af støj der overlejrer netspændingen (ind og ud af apparatet). Nogen mener så, at det under ingen omstændigheder har nogen effekt, qua den filtrering der er i en velkonstrueret strømforsyning, men jeg vil da meget gerne sikre at min transformator internt i apparatet, ikke udsender mere støj INDE i apparatet end højest nødvendigt. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
jan_stevns skrev:
Boydk skrev:
|
|
|
|
|
|
Mon ikke de beskrivelser er laver af en ledig i aktivering? |
|
|
Eller Google Translate  Havde en Denver DVD i soveværelset, hvor "No Disc" var blevet til "Nej Skive" i den danske oversættelse. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det med det lyder bedre om natten, er på sin vis rigtig nok. Alle de pc'er, lysstof rør og tv osv, trækker skævt på elnettet og skaber en del uro. Når folk lukker ned og går til køjs og firmaer i nærheden går i dvale, så oplever ens forstærker især, men også det øvrige udstyr en mere stabil strøm. Derfor er det godt med et godt el filter eller helt at køre på batterier hvis man kan det.  |
|
|
Det er da dejligt at der er nogen der har fuldstændig check på det der, jeg formoder du har fuld målereport og generel dokumentation for det du påstår, eller var det bare et indlæg af de fem som du mener du absolut skal skrive hver dag, Ps. Årsagen til denne lidt syrlige bemærkning er noget er opbygget igennem længere tid.
Og hvor ved du fra at et netfilter er godt, jeg har aldrig hørt et som virkede på anden måde end at lyden blev anderledes og det var bestemt ikke til den positive side.
Det eneste filter jeg har hørt der måske forbedrede lyden var en Duelund Strømspole, og jeg tror faktisk overhovedet ikke det har noget med rensning af netspændingen at gøre jeg har ihvertilfælde ikke kunne måle det, hvad angår lyden bliver den lidt mere dynamisk og med et mere analogt præg hvis man kan sige det på den måde, andre filtere jeg har prøvet har i store træk gjort det modsatte.
Kan vi få et oversigt over hvad det er for nogle filtere du har prøvet og som er så gode plus en oversigt over hvordan de lyder og forbedre lyden.
jeg må indrømme at jeg har ikke har kunnet måle nogen signifikant forskel på nat og dag på selve nettet, og da slet ikke på forsygningerne inden i apparaterne. Dog har jeg kunne måle at spændingen typisk stiger lidt om natten.
Så jeg er ikke så sikker som dig. Her regner jeg ikke køleskab og den slags som af og til kan give et spjæt/klik på nettet, da lyden jo konstant er bedre må det også være konstant forandring som skal måles.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare ikke på at et netkabel kan fjerne de problemer.
Kabler kan gøre en forskel, men ikke udføre mirakler, selvom man har læst at et minianlæg blev gjort til ren og skær high-
end med andre netkabler __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Der findes masser af dokumentation på at en del industriudstyr støjer ganske forfærdeligt. Det gælder f.eks. Motorstyringer som ofte findes i
industrien. Bare tag en tur på Google og søg på power line distortion. Fandt f.eks. denne hos Danfoss:
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/E9A53AD6-85C0-41C1-9B5A- 22FC1CFB10A0/0/HarmonicDistortionoftheACPowerLine.pdf
Det siger næsten sig selv, at hvis man bor tæt på et industrikvarter med sådanne strømtræk, inducerer det støj på forsyningsnettet i en eller anden
grad. Nu er det danske elnet en del bedre end f.eks. det amerikanske, men mon ikke målinger på THD (ikke spænding) vil vise noget?
Spændingsvariationer er væsentlig mindre interessante end støj. |
|
|
Det er helt korrekt at lysdæmper og lignede ting kan give støj lokalt på nettet, sikkert også SMPS som er tæt på eller halvvejs i stykker , og sikkert også industrimaskiner som fungere efter samme principper hvor man "kaper noget af fasen" for at styre hastigheden på et eller andet.
Jeg må indrømme jeg har ingen lysdæmpere og min computer SMPS kan jeg ikke måle er tændt, jeg slukker den dog for en sikkerheds skyld alligevel når der skal høres musik, og jeg bor heller ikke i et industrikvarter.
Så jeg har aldrig målt noget der bare mener om det der er i de dokumenter, havde jeg det så kan jeg lover dig at jeg havde taget affærer, men jeg vil ikke udelukke at det kan måles i nærheden af en stor industrimaskine.
Men det besynderlige er jo at disse fine power conditionere og netledninger lyder temmelig forskelligt og det er uanset om der er noget at rense eller ikke, de sætter deres signatur på hele anlægget og som sagt efter min mening hovedsagligt i negativ retning.
Men de burde jo gøre det samme alle apparater hvis de virkelig kun virkede som netfilter, så jeg er stadigvæk tilbøjelig til at tro at i langt de fleste tilfælde er det apparatet man hovedsagligt hører på en eller anden måde og ikke det at nettet renses.
Det samme med batterier, jo de giver en anden lyd, men om det er fordi at forsyningen er helt ren det tror jeg ikke, jeg har lavet flere regulator som er i nærheden af batteriers støjniveau og de lyder anderledes.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanonlyd
Jeg har et rimeligt snavset elnet hos mig. Det fandt jeg ud af, da jeg lånte et Peter Körner el filter og satte det til. Jeg sørgede for at netstikkene sad samme vej som før, så ikke dette udgjorde forskellen. Men jeg kan love dig for, at mit Acurus sæt og de øvrige apparater som cd og riaa fik en meget bedre spillestil. Renere, klarere og mere dynamik. Mine gamle Audax Snell A diskanter lød pludselig ikke så kantet mere, men lød finkornet og helt umarkerede i transienterne.
Men det er hele toneområdet, der nød godt af filteret. At forstærker sættet ændrede helt karakter på det nærmeste, kan måske skyldes det meget enkelte layout i kredsløbene. Det kunne være derfor. Men det skal jeg ikke kunne sige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da også lige tilføje, at det jo ikke er el filteret, der "forbedrer" forstærkerens lyd som sådan. En forstærker bliver vel på forbrikken lavet/udviklet med en særlig ren og filtreret strøm, så det ikke påvirker målinger/data på den. Den spiller så på en måde, som er dikteret af strømforsyningens opbygning og kredsløbs layout. Men, når den så kommer hjem til kunden, får den ikke altid den samme rene strøm fri for skævheder, peaks og andre lækre fortræffeligheder, der findes i strømmen fra kontakten, som den fik på fabrikken. 
Det forandrer så forstærkeren spillestil i mere eller mindre grad. Et velkonstrueret el filter fjerner/dæmper de urenheder der er i spændingen, så forstærkeren derved spiller som den jo burde gøre. Men den gør jo ikke en uheldigt konstrueret forstærker bedre. Hvis forstærkeren eller andet apparat har indbygget filter af god kvalitet, skal man nok ikke tilslutte et eksternt filter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |