Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kan I høre fejlene? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej Gutter

Jeg har lagt dette klip tilgængeligt :

http://www.tecdata.dk/test/corrs_rem.mp3

lyden er optaget på en Revox PR99 -  desværre sov lydmanden lidt i timen -  men kan i høre fejlene ??

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

ok- jeg prøver lige med et par skud...:

1:Der er lidt "uvedkommende" støj (som et klik fra en båndoptager lige i starten - efter audience er holdt op med at klappe og inden musikken starter (det ville jeg have klippet ud om muligt.)

2: en ikke særlig professionel omgang med delay'et - den er ikke gennemført og forekommer en smule amatørproduceret) - ikke om jeg kan forklare dette, men den virker ikek særlig flydende - og var jeg producer, ville jeg ikke bruge den - hun synger godtnok uden).

3: Der skulle have været brugt et pop-filter kombineret med et højere placeret "sub-cut" - jeg ville perosnligt have smidt den oppe omkring 125Hz. ( det lyder som om den sidder nede omkring 90-100). Dette medfører også, at sangen til tider "fylder" lige rigeligt i lydbilledet - især mellem 100- og 200 Hz. Dette medfører også en hvisle-lyd af overstyring, som aldrig er så behagelig.

4: ca. 85% henne i sangen er der et "udfald" i lyden - ved ikke om, det bare var min computer.

5: ca. 75% henne - ligefør ordet "sometimes" kan man ane 50Hz- brum i ca. ½ sek.

nogle af mine "angreb" er måske uretfærdige idet vi vel ikke ved, hvad der sidder foran PR99'eren?.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Næ. Det lyder dejligt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 November 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

jan_stevns

0) du har overført den til mp3

0) Signalet er ikke optaget med to mikrofoner

1) den ene (første) guitar er faset forkert

2) bånd drop out

lytter med mine akg k701 igennem ha400, på pc

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Det behøver vel heller ikke være optaget på to mikrofoner, selvom det havner på en Revox? Det er lidt derfor, at jeg mener, at det kan være svært at udtale sig om, når man ikke ved, hvad der sidder foran Revox'en?

Vh

Freddy

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

fredmarantz

det er bestemt ikke optaget med to mikroner
signalet er hentet ud elektronisk fra mikseren
+ så fanges hendes smukke stemme ikke særligt godt (ikke helt ren) nok ikke DPA mikroner men der kan være flere årsager til det

rette nogle gange

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

ok- jeg prøver lige med et par skud...:

1:Der er lidt "uvedkommende" støj (som et klik fra en båndoptager lige i starten - efter audience er holdt op med at klappe og inden musikken starter (det ville jeg have klippet ud om muligt.)

2: en ikke særlig professionel omgang med delay'et - den er ikke gennemført og forekommer en smule amatørproduceret) - ikke om jeg kan forklare dette, men den virker ikek særlig flydende - og var jeg producer, ville jeg ikke bruge den - hun synger godtnok uden).

Jeg synes det virker som om man i starten kører med gating på den kanal hendes mikrofon er tilsluttet - der er underligt stille, indtil hun tager en indånding, så kan man nærmest høre den kanal åbner -  og hvorfor lægger man dog efterklang på hende ??

Citér:
3: Der skulle have været brugt et pop-filter kombineret med et højere placeret "sub-cut" - jeg ville perosnligt have smidt den oppe omkring 125Hz. ( det lyder som om den sidder nede omkring 90-100). Dette medfører også, at sangen til tider "fylder" lige rigeligt i lydbilledet - især mellem 100- og 200 Hz.

hendes stemme går dybt - lyden på klippet er ganske virkelighedstro

Citér:
4: ca. 85% henne i sangen er der et "udfald" i lyden - ved ikke om, det bare var min computer.

det udfald er min fejl !

Citér:
5: ca. 75% henne - ligefør ordet "sometimes" kan man ane 50Hz- brum i ca. ½ sek.

godt hørt !   man havde et åbent kabel liggende, 

Citér:
nogle af mine "angreb" er måske uretfærdige idet vi vel ikke ved, hvad der sidder foran PR99'eren?.

PR99 eren skulle være født direkte fra en stereobus, uden andet udstyr mellem

Jeg sad længe og lyttede fordi jeg var i tvivl om man på guitaeren kørte med 2 mikrofoner, eller om der var to guitarister -  det sidste var tilfældet.  Hvad jeg ikke helt forstår er man overhovedet lægger efterklang på dele af musikerne - på en studeioptagelse med publikum, det virker gak.

ellers synes jeg nok lyden er fornem -  flot stereolydbillede,  der næsten ligner den aktuelle placering i studiet - blot er guitaren i vestre side for langt fremme,  han sidder noget bagude i virkeligheden.   Jeg fik dette foto med, sammen med båndet.    Hele concerten ligger vist også på youtube et sted.  

Denne koncert var jeg heldig at opleve live i Irland tilbage i 99 i Ardmore studierne

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
fredmarantz

det er bestemt ikke optaget med to mikroner
signalet er hentet ud elektronisk fra mikseren
+ så fanges hendes smukke stemme ikke særligt godt (ikke helt ren) nok ikke DPA mikroner

Det siger jeg jo heller ikke. Enhver må kunne høre, at vi har med mange spor at gøre. Enhver vil vel også kunne høre, at dette er en live-optagelse (ellers er publikum vel mikset ind efterfølgende , hvad jeg ikke tror) -live ville disse tøser aldrig vælge en DPA - nok heller ej studio.. Vi kan her have med alt at gøre fra SM58'er - og gennem 535'er til SM87 (Muligvis en Neuman 105) - Jeg tror nu, at det er en kondensator-voc-mik, da de ofte reagerer med den der "buzzy"-lavfrekvente respons, hvis de ikke cuttet højt nok oppe. (og uden pop-filter, hvad man jo ikke rigtigt kan danse med live.)

Når jeg skriver, at vi jo ikke ved, hvad der sidder foan Revox'en, så hentyder jeg til hvordan man har hentet signalet (pre/post fader) fra pulten - om man har taget den fra en sub-bus eller et andet sted.- og hvordan man har fedtet effekter ind - hvilke maskiner - hva' med forkablingen støjkilder (brum) osv.... 

Vh

Freddy

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
jan_stevns

0) du har overført den til mp3

0) Signalet er ikke optaget med to mikrofoner

1) den ene (første) guitar er faset forkert

2) bånd drop out

lytter med mine akg k701 igennem ha400, på pc

0 - Ja sgu da - en wav fil fylder en krig ! -

0 - Det har jeg heller ikke påstået :)

1 - dine hovedtelefoner sidder omvendt :)

2 - nej, min pc bøvsede åbenbart

jeg var egentligt mest spændt på om nogen undrede sig :  over tavsheden lige før hun synger,    efterklangen,  og det kortvarige brum

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Jan Stevns Skrev:

"PR99 eren skulle være født direkte fra en stereobus, uden andet udstyr mellem"

Joh, men det kan være svært at vide (og dette er faktisk ret vigtigt), om knappen (pre/post) til dette bus var "engaged" eller ikke. Hvis den er tappet fra bussen pre-fader, så er vi jo fuldstaændig i hænderne på "gain"-forholdet mellem de enkelte kanaler, hvorimod, hvis den er tappet "post", så er vi i hænderne på , hvordan faderne står - og de står jo gerne "omvendt" af behovet. Altså en vokal skal højt op (læs- der kommer meget vokal ind på båndet) - da en vokal ikke er højtydende - hvorimod en "altforhøjelguitar" ikke skal "hjælpes" så meget på pulten, skal hermed ikke så højt op i vandiringen - og hermed bliver svag på bussen.

Orkestret på billedet spiller i væsentligt omfang på line-signaler (undtaget vokalen) - derfor er den relativt kraftig (hvis det er postbus).

Den på optagelsen akavede effekt (delay) bliver ofte meget forkert dimensioneret, hvis man laver det sådan, hvad jo også kan høres i optagelsen. 

Jo- hun synger dybt - hun er ALT - men det fjerner ikke min trang til at lave et 125-130Hz- subcut på hende , det vil passe meget bedre og det vil "løfte" hende hende ud af alt det øvre bas, der den fine optagelse til trods, er til stede.

Vh

Freddy

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

1 - dine hovedtelefoner sidder omvendt :)

jeg var egentligt mest spændt på om nogen undrede sig :  over tavsheden lige før hun synger,    efterklangen,  og det kortvarige brum

HA HA HA nå så det kan du virkelig få dig selv til at skrive mine hovedtelefoner sidder omvendt, når et enkelt nummer lyder forkert

den der guitar altså, den lyder bare ikke rigtig
i lydbillede ligger den op til højre dvs ikke helt til højre, med andre ord bruge de et eller andet panorama filter og det er det jeg hører som fase støj, fordi den er der jo, men bare ikke rigtig

og for lige af afkræfte at det er min pc med udstyr og hovedtelefoner, så sidder jeg altså nu på arbejde, en helt anden pc og andre hoved telefoner !! samme fejl

shure srh440

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Det siger jeg jo heller ikke. Enhver må kunne høre, at vi har med mange spor at gøre. Enhver
vil vel også kunne høre, at dette er en live-optagelse (ellers er publikum vel mikset ind efterfølgende , hvad jeg ikke
tror) -live ville disse tøser aldrig vælge en DPA - nok heller ej studio.. Vi kan her have med alt at gøre fra SM58'er - og
gennem 535'er til SM87 (Muligvis en Neuman 105) - Jeg tror nu, at det er en kondensator-voc-mik, da de ofte
reagerer med den der "buzzy"-lavfrekvente respons, hvis de ikke cuttet højt nok oppe. (og uden pop-filter, hvad man
jo ikke rigtigt kan danse med live.)
Når jeg skriver, at vi jo ikke ved, hvad der sidder foan Revox'en, så hentyder jeg til hvordan man har hentet signalet
(pre/post fader) fra pulten - om man har taget den fra en sub-bus eller et andet sted.- og hvordan man har fedtet
effekter ind - hvilke maskiner - hva' med forkablingen støjkilder (brum) osv.... 

Tør de ikke bruge DPA live, okay det tænkte jeg ikke på ;) Våger man at lade være :-D
Også nu og her forvrænger hendes stemme i nogle passager, måske fra mikrofonen :(

Det eneste udstyr der er det sammen nu, er mine "'øre" måske det er problemet ej købt.

Mener i virkelig ikke at den guitar der starter er i højre side ? Ja så sidder jeg ved to forskellige PCer, med to forskellige
hovedtelefoner og har samme fejl... mystisk

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 05:56 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Mener i virkelig ikke at den guitar der starter er i højre side ? Ja så sidder jeg ved to forskellige PCer, med to forskellige
hovedtelefoner og har samme fejl... mystisk

guitaren der indleder nummeret sidder som du skriver til højre på scenen, men sad fysisk helt ude til højre, det passer fint med hans placering i lydbilledet.  sangerinden pænt midtfor, violinist til venstre.

billedet snyder en smule, der er taget fra højre sceneforkant.

da jeg hørte lyden senere , virkede det som om man havde prøvet at lave et lydbillede, der passede til en tv udsendelse i stereo, altså placerede leadguitar og violin helt ude hhv højre og venstre , og derefter lagde de andre mere omkring midten .

den med hovedtelefonen omvendt er en lidt dum joke vi brugte når folk mente der var fasefejl, altså bøjlen hang under hagen istedet for oppe over håret :)   undskyld.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
den med hovedtelefonen omvendt er en lidt dum joke vi brugte når folk mente der var fasefejl, altså bøjlen hang under hagen istedet for oppe over håret :)   undskyld.

Jan, du må ikke undskylde, den slags "gamle fagudtryk" må ikke gå i glemmebogen. Det hedder overlevering (fra generation til generation).

Tillæg. Har lige prøvet at sende dig en PB (lang smøre), og må nu til at skrive den igen, fordi...... Ku´ du prøve at tømme din indbakke?????

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Tillæg. Har lige prøvet at sende dig en PB (lang smøre), og må nu til at skrive den igen, fordi...... Ku´ du prøve at tømme din indbakke?????

Affaldsbøtten er kørt ud :)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

guitaren der indleder nummeret sidder som du skriver til højre på scenen, men sad fysisk helt ude til højre, det passer fint
med hans placering i lydbilledet.  sangerinden pænt midtfor, violinist til venstre.
billedet snyder en smule, der er taget fra højre sceneforkant.
da jeg hørte lyden senere , virkede det som om man havde prøvet at lave et lydbillede, der passede til en tv udsendelse i
stereo, altså placerede leadguitar og violin helt ude hhv højre og venstre , og derefter lagde de andre mere omkring midten .

den med hovedtelefonen omvendt er en lidt dum joke vi brugte når folk mente der var fasefejl, altså bøjlen hang under
hagen istedet for oppe over håret :)   undskyld.

Kodeordet er at man forsøger at skabe et lyd billede
Man har manipoleret og snyder derfor, det er ikke hifi og heller ikke flot i min verden

Det der billede du har lagt ind er ikke så vigtig, kun det billede som lyden giver mine øre

ha ha en dum joke, super, jokes skal man ikke undskylde, jeg griner med

det er jo set/oplevede at PC udstyr mm vender højre og venstre signalet

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 November 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hele concerten ligger vist også på youtube et sted.  

http://www.youtube.com/watch?v=1ov6USLXwGA

Everybody Hurts starter 18 min. inde.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

En tur igennem pulten vil, når nu orkestret ser ud som på billedet, hvor de tildels sidder/står tværs over og også noget bag hinanden - og bruger line instrumenter (bas samt akk. guitarer)  - og multi-kildeoptagelse, automatisk blive en blandet landhandel for så vidt angår "det korrekte stereobillede". Det korrekte stereobillede vil kun skabe mening, hvis man kan se og efterfølgende høre deltagernes lydgengiver (ikke instrument) helt rigtigt placeret i det gengivede lydbillede. Dette lader sig sjældent gøre med mindre man har et meget levende akustisk miljø og har disse lydgengivere placeret og laver en særlig X/Y optagelse eller lign. , så man tydeligt vil kunne høre, hvor disse står - på optagelsen og at dette stemmer overens med det visuelle. Denne X/Y el. lign. optagelse giver normalt kun 2 spor - nemlig venstre og højre

De færreste optagelser, som har været i en pult på andre måder end denne, gengiver den faktiske begivenhed.

I nærværende optagelse (som på billedet) vil der være anslået 12-14 spor i sving. Og her er man nødt til at panorere for at skabe et bredt lydbillede. Og panoreringen kunne man for at gøre det "nogenlunde tro" mod virkelighedens visuelle opstilling, lave sådan ca. som de står/sidder. Så må vi jo bare håbe, at evt. keyboards ikke er i stereo

Til DAO:

Du kommer til at kigge i lang tid i vejviseren, hvis du skal finde flersporsoptagelser, hvor man ikke har haft fat i PAN-reguleringen. Og når disse så er "kogt ned" til to spor (L/R) - så sidder de jo "rigtigt", men de ER altså kunstigt placerede - også i mange af de fine optagelser, som hifi-nørder lytter meget til.

Tilbage står nærmest kammermusikken og den klassiske - og selv her er der flere mikrofoner i gang -

Og så til tusind kroners spørgsmålet: Hvor vil du placere bassen, hvis han sidder i midten med et instrument, som i sig selv ikke kan høres, og som formentlig er proppet lige i pulten med en linedriver samt parallel til hans amp, som står lidt ovre ved den ene side, så trommeslageren også kan høre den (de vil de nemlig gerne)?

Sådanne optagelser ER nødvendigvis producerede og ikke Hifi i den forstand, som jeg oplever, at du lægger op til.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

og så lige:

Det mest ærlige, man kan lave er, at optage en rent akustisk begivenhed med kondensator miks - (L/R) opstillet helt rigtigt lige ind i en stereo-optagemaskine (men selv her kan der blive brug for kompression (big band fx)) - og håbe på, at man kan genskabe den akustiske begivenhed, som man kun kan gøre prøve på, ved selv at have været til stede ca. der, hvor mikrofonerne var placeret og samtig have en fantastisk auditiv hukommelse.

Dét...er der godtnok ikke mange, der kan..

De fleste "audiofile" optagelser er optaget fint fint, men man har været nødt til at "pille" det hele lidt fra hinanden og sammensætte det igen så det LYDER troværdigt (pan-eq-comp-effekt-gates osv), men det er det nødvendigvis ikke, hvis man skal være meget "Hifi-hellig".

Vh

Freddy

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

fredmarantz

Du glemmer Jazz hvor det også er muligt, resten af musik verden er "sound" som "kan" lyde godt!

Men du har ret, men jeg har så også erkendt og oplevet, at gjort ”rigtig” så kunne vi mange audiophile hifi nørder godt nøjes
med udstyr til 1/5, hvis det er den form for perfekt musik klang blev søgt.

Jeg nægter nærmest at tro på at jeg er den eneste der mener at det er muligt, For min skyld må man gerne bruge flerspors
udstyr, bare de adskiller dem til forskellige opstillinger.
2 mikrofoner til den opstilling, 2 til en anden og 2 til en 3. opstilling osv og så udvælger man den som giver den bedste
oplevelse, og ja med BR/DVD Audio ville det endda være muligt at sælge det hele og mennesket bagved kun lytte efter
smag og behag.

Det kræver at man bruger gode/optimale instrument højttaler, og vil dertil bare skive at det var måden man gjorde det i
starten, indtil nogen fandt på at skabe en sound som de ofte ikke kunne levere, live, andet end via PA udstyr og de virker
kun med en mixer, en lydtekniker og en masse knapper, og så gik det galt, rigtig galt endda, meget ofte.

At noget lyder rent er ikke HIFI nok, men at noget lyder ægte og rent er HIFI, for mig.
HI-Fi betyder jo High Fidelity = Høj Naturtrohed, som jeg tror mange har glemt, i jagten efter andre kvaliteter.
Men du har ret i at TV mediet har bragt mange mystiske forestillinger ind i det vi kalder musik.

Og så sælger en DVD/BR med The Corrs i dag sikkert bedre end så meget andet musik, fordi
Andrea Corr Caroline Corr Sharon Corr også er en fornøjelse for de øjne der ser, og det siger meget om den moderne
medie verden, det er billederne der ofte siger mere end lyden.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes