Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Diy kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Med første diy strøm kabel færdigt, går tanken nu på at prøve med signal og højttalerkabler...

Jeg skal have lavet et 2.5m signal kabel, der skal være bro for receiver og effektforstærkere, samt skal der laves 2 stk. Y-spilt kabler, så det hele kan
sættes sammen til bi-amping brug. Søger en lidt mørk lyd, da højttalerne er dali mentor, der er lidt for lyse i toppen imo. Endvidere er det en Onkyo
receiver (TX-NR 818) og nogle NAD effekttrin. (c272).

Dernæst..

Et sæt højttalerkabler, ca. 3-3.5m i hver side til Dali mentor. Igen gerne lidt mørk klang. Kan det lade sig gøre jeg kan lave det som bi-amp og alm.
"Single" ended! Så begge muligheder er åbne? + terminering med spader eller bananer.

Prismæssigt regner jeg ikke med det skal koste en bondegård. Aner ikke hvad sådanne dele kan koste. Kom endelig med nogle bud på hvad der kan
laves, så tar vi den derfra.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Selv tror jeg at stik og terminaler skal være ret så dårlige, før man faktisk kan høre de helt store forskelle, selv på rigtig gode og godt sammensatte anlæg. Men jeg skal samtidig være ærlig og indrømme at jeg ikke har forsøgt mig med at høre forskel på stik/terminaler.

Men noget jeg synes betyder noget i praksis, er den rent mekaniske kvalitet; Spadestik, der glider ud af en terminal er jo træls, kabler der knækker lige i indgangen til røret på en spade eller banan er træls, flækkede plastterminalplader på højttalerne er træls, kabler der er så tykke at de ikke kan komme i forstærkerens terminaler er træls, meget stive kabler er p***e træls....

Bemærk også at en del af det, som sælges som dyre kabler, både færdige og som råvare for DIY-fremstilling, faktisk har (forholdsvis) høj DC-modstand samt anvender PVC som dielektrikum. (Jeg er ikke selv professor på dette område, så her er jeg selv nødt til at læne mig op ad "eksperter" som jeg har tiltro til.)

Selv sværger jeg til forsølvet kobber a la Teflar fra LC-Audio. Det er ikke lykkedes mig at finde andre leverandører der er signifikant billigere, så jeg tror det sådan cirka er prisen. Hvis du synes det er lidt pebret at lave to bi-wire kabler på den måde, så kan det sagtens forsvares at bruge supra's fortinnede kobberleder til bas, bas/mellemtone. pga. kabellængder osv. kører jeg i øjeblikket med et hundedyrt Linn bi-wire-kabel. Det føles umiddelbart som om der er en dynamikprop i, i sammenligning med mit "gamle" Suprakabel. Og så er der forhandlere, der sælger Supra's produkter, til priser der svarer til hvad det rent faktisk er: Et stykke kabel... Så mit eget næste kabel kunne meget vel blive en Supra/Teflar-combi.

Glem at om avancerede flettemønstre. En let snoning og f.eks. kabelstrømpe, for at holde det hele mekanisk sammen og undgå en teoretisk mikrofoni, er alt der skal til.

I højttalerenden har jeg altid Neutrik Speakon. Gode kontaktmaterialer, perfekt fjederbelastede kontakter, minimalt "fremmed" materiale i signalvejen, perfekt trækaflastning, ingen store huller i højttalerkabinettet, ingen kortslutningsrisiko, sikker funktion, professionelt udseende, det kan knapt nok gøres billigere. Findes i flere udgaver og bl.a. en super lækker metaludgave på thomann.de

Du kan f.eks. se om der står en rest 10-20 mm sort MDF ved siden af den store sav i dit nærmeste Bauhaus. Så laver du to rektangulære plader, der kan dække over terminalhullet bag på dine Dali'er og sætter Speakon'erne i disse plader. Hvis du bruger den gamle terminal som borelære, kan du bruge de eksisterende skruehuller - husk længere skruer. Så er du fri for tynd plast, gul(d) belagt messing, "metalbøjler" og de skiver, loddeterminaler og møtrikker, der sidder på indersiden af dine nuværende terminaler. Skal du senere sælge, kan du sætte de gamle terminaler i igen. Du ved du har gjort det rigtige, når du første gang klikker en Speakon på plads... Husk at lave dine kabler 500 mm "for lange". Så kan du altid klippe/afisolere 20 mm af i forstærkerenden, hvis du går og bliver deprimeret og bange for at du kan høre oxyderingen af det afisolerede kabel, der er stukket direkte i forstærkerens terminaler - med mindre du også vælger at skifte disse til Neutrik Speakon....

At lave et "dårligt kabel for at kompensere for den oplevede klangbalance fra dit anlæg er næppe noget du bliver glad for i det lange løb - så er alle pengene jo spildt. Desuden er det endelige oplevede resultat af at indsætte dette eller hint kabel fuldstændigt uforudsigelig; Psykoakustik er er meget kompliceret størrrelse, så du vil måske opleve at et "bedre" (i nogen menneskers hjemelavede teorier lyder søvlkabler lysere) kabel giver dig bedre mulighed for at "lytte igennem" og "se klarere gennem lyden", så din diskant og øvre mellemtone bliver nemmere for din hjerne at behandle og omsætte og dermed mindre påtrængende at lytte på. Omvendt kunne et mørkt klingende (mindre dynamik?) kabel måske gøre det hele langt værre! I bund og grund er der ikke så meget forskel på (almindeligt gode) kabler at de ligefrem kan tilte hele klangbalancen på et ellers udemærket lydanlæg.

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 11 April 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Der var lige rigtig meget at absorbere

Overvejer lige de næste spørgsmål, inden mere dybdegående indlæg..

Har du andre forslag til råt kabel?

Nej, ønsker ikke mindre dynamik.
Har dog også den idé, at jeg skal have mere styr på akustikken i hjemmet, inden jeg udtaler mig mere om lys klang fra højttalerne. Er sikker på den
faktor, spiller meget ind for oplevelsen her.

jeg kunne godt forestille mig at jeg måske skulle starte ud med et sæt ok signal kabler, da jeg mener det er der det trænger mest. (Pt. Noget
profigold).

Og så igen.. ALLER først, akustikken.

Men TAK for svar.. Vender tilbage når jeg har snuset mere rundt efter materiale og idéer.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 April 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

et godt bud på et billigt men super godt diy kabel kunne være oyaide pa-02 det koster 199kr pr meter stik kunne være fra feks neutrik eller lok men min erfaring er at Man ik skal spare på stikkene da det er dem der er mest afgørende for god stel/kontakt forbindelse
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hvis de forskellige mere eller mindre seriøse udbydere af RCA-stik var til at stole på - det er de måske, jeg ved det bare ikke - så ville jeg gå efter stik, hvor der specifikt blev oplyst at der blev benyttet teflon (PTFE) som isolation. Der er bare riiiiigtig mange, der ikke oplyser meget andet end farven og så det med at de er gul(d) belagt. Jeg har prøvet 4 - 5 forskellige billige RCA-stik gennem tiderne, og der lader ikke til at være megen forskel på dem. Desværre kan man ikke umiddelbart se, hvad isolationen er lavet af... Det kan vel forsvares at bruge Neutrik - en god mærkevare, der også gør brugtsalg muligt, hvis du ellers har loddet pænt. Selv bruger jeg nu de billige fra eBay... Hvis jeg synes jeg havde råd, ville jeg dog bruge Eichmann bulletplugs, da der ligger en fornuftig teori bag udformningen af disse. Der er dog ikke noget - materialer eller udførelse - der retfærdiggør deres højere pris.

Som kabelmateriale anvender jeg igen forsølvet kobber med teflon isolation. Købes bedst og billigst på eBay. Søg evt. på johnswireshop på eBay.

Når du skal lave dit kabel, så lod begge ledere på et stik og sæt dette stik fast. Du kan evt. lægge en stor stak bøge oven på. Husk at sætte stikket i en bøsning inden du lodder. Så undgår du at pinden i midten "skrider", hvis isolationen bliver blød af varmen - noget der kan ske for de fleste stik. Du kan ikke bare sætte den anden ende af ledningerne i en skruemaskine og så lade den arbejde. Når du løsner kabelenderne, vil de have en tendens til at sno sig op igen - specielt kabler med den stive og itrriterende teflon isolering. Du er i stedet nødt til møjsommeligt at vikle de to ledere om hinanden, sådan at den ene i principet bliver viklet om den anden, uden at selve lederen bliver drejet om sig selv. Et kabel viklet på den måde, er lidt bedre til at holde sig selv samlet. Jeg har ladet mig fortælle at man helst skal have en centimeter per omdrejning, for at opnå tilstrækkelig skærmvirkning fra af minuslederen. Med de dimensioner jeg har brugt, er jeg dog kun kommet ned på ca. 1,5 cm per omdrejning. Det virker fint. Og der er næppe noget af dit grej, der er særlig følsomt mht. at gå i selvsving, så det skal nok også virke for dig. Kabelstrømpe gør intet godt for lyden, men kan give et mere færdigt udseende. Krympeflex som afslutning, der hvor stikkenes trækaflastning klemmer om kablet er en rigtig god ide.

Og så kan jeg da kun tilslutte mig, at du starter med akustikken!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Overvej lige disse kabler, om ikke andet så er de svinebillige : http://www.techhaus.dk/Phono-2RCA-Han--2RCA-Han-3e0m-AM/cat- p/c100299/p4080460.html

Jeg kører pt med dem fra min Minidsp til mine effektrin.

Brugte før QED silver anniversary og har haft Nordost Reddawn mk1.

Disse AM falder på ingen måde igennem hos mig. Mikkel har også anmeldt dem her på sitet.

Edit: Det skal lige siges, at jeg skulle bruge længden på 1,5 meter, og derfor overvejede jeg selv noget diy, men jeg mener prisen på fornuftige stik etc. blev for høj, til ikke at prøve disse kabler først :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 13 April 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Overvej lige disse kabler, om ikke andet så er de svinebillige : -2RCA-Han-3e0m-AM/cat-p/c100299/p4080460.html"> http://www.techhaus.dk/Phono-2RCA-Han--2RCA-Han-3e0m-AM/cat-
p/c100299/p4080460.html

Jeg kører pt med dem fra min Minidsp til mine effektrin.

Brugte før QED silver anniversary og har haft Nordost Reddawn mk1.

Disse AM falder på ingen måde igennem hos mig. Mikkel har også anmeldt dem her på sitet.

Edit: Det skal lige siges, at jeg skulle bruge længden på 1,5 meter, og derfor overvejede jeg selv noget diy, men jeg mener prisen på fornuftige
stik etc. blev for høj, til ikke at prøve disse kabler først :-)

Hej

Har læst lidt om disse AM kabler og de ser jo så absolut lovende ud. DET at Gige KAN se forskel på HDMI er ret interessant og så må der da være
noget om snakken. Så gad vide om jeg kan det samme (tvivler godt nok). Men tror jeg prøver et HDMI fra AM på 1m og et signal kabel på 3m og ser
hvad der sker

UTROLIGT at et firma som dette ikke tager højere pris for deres produkter i DK. Som Gige beskriver, så lader vi os jo nemt "narre" af de eksotiske
brands, da vi typisk, som entusiaster, kan høre forskel, når prisen er høj nok!! Sjovt med den modsatte grav i dette tilfælde.

Såfremt jeg kan se/høre forskel (til det gode), vil jeg uden tvivl være mere påpasselig med kabel indkøb fremadrettet. For det er præcist på DET
punkt i mit set-up jeg tænker i for tiden og det er præcist der hvor min surt tjente penge ryger hen for tiden..

Jeg fik erhvervet et Supra Sword ISL rca 1.2m for ikke så længe siden og må indrømme at jeg altså har sværtved at høre forskel, trods alle de
rosende ord det har fået med på vejen. Her skal også i betragtning, at mit anlæg ikke er i halv mill. Klassen og forhåbentligt det er derfor.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 13 April 2013 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

aprox skrev:
et godt bud på et billigt men super godt diy kabel kunne være oyaide pa-02 det koster 199kr pr meter stik kunne være fra feks
neutrik eller lok men min erfaring er at Man ik skal spare på stikkene da det er dem der er mest afgørende for god stel/kontakt forbindelse

TAK, det vil jeg kigge lidt nærmere på aprox

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 13 April 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

Hvis de forskellige mere eller mindre seriøse udbydere af RCA-stik var til at stole på - det er de måske, jeg ved det bare ikke -
så ville jeg gå efter stik, hvor der specifikt blev oplyst at der blev benyttet teflon (PTFE) som isolation. Der er bare riiiiigtig mange, der ikke oplyser
meget andet end farven og så det med at de er gul(d) belagt. Jeg har prøvet 4 - 5 forskellige billige RCA-stik gennem tiderne, og der lader ikke til at
være megen forskel på dem. Desværre kan man ikke umiddelbart se, hvad isolationen er lavet af... Det kan vel forsvares at bruge Neutrik - en god
mærkevare, der også gør brugtsalg muligt, hvis du ellers har loddet pænt. Selv bruger jeg nu de billige fra eBay... Hvis jeg synes jeg havde råd, ville
jeg dog bruge Eichmann bulletplugs, da der ligger en fornuftig teori bag udformningen af disse. Der er dog ikke noget - materialer eller udførelse - der
retfærdiggør deres højere pris.

Som kabelmateriale anvender jeg igen forsølvet kobber med teflon isolation. Købes bedst og billigst på eBay. Søg evt. på johnswireshop på eBay.

Når du skal lave dit kabel, så lod begge ledere på et stik og sæt dette stik fast. Du kan evt. lægge en stor stak bøge oven på. Husk at sætte stikket
i en bøsning inden du lodder. Så undgår du at pinden i midten "skrider", hvis isolationen bliver blød af varmen - noget der kan ske for de fleste stik.
Du kan ikke bare sætte den anden ende af ledningerne i en skruemaskine og så lade den arbejde. Når du løsner kabelenderne, vil de have en tendens
til at sno sig op igen - specielt kabler med den stive og itrriterende teflon isolering. Du er i stedet nødt til møjsommeligt at vikle de to ledere om
hinanden, sådan at den ene i principet bliver viklet om den anden, uden at selve lederen bliver drejet om sig selv. Et kabel viklet på den måde, er lidt
bedre til at holde sig selv samlet. Jeg har ladet mig fortælle at man helst skal have en centimeter per omdrejning, for at opnå tilstrækkelig
skærmvirkning fra af minuslederen. Med de dimensioner jeg har brugt, er jeg dog kun kommet ned på ca. 1,5 cm per omdrejning. Det virker fint. Og
der er næppe noget af dit grej, der er særlig følsomt mht. at gå i selvsving, så det skal nok også virke for dig. Kabelstrømpe gør intet godt for lyden,
men kan give et mere færdigt udseende. Krympeflex som afslutning, der hvor stikkenes trækaflastning klemmer om kablet er en rigtig god ide.

Og så kan jeg da kun tilslutte mig, at du starter med akustikken!

Hvor er det super med så meget god information Lars alt du skriver vil komme med i overvejelser når der skal handles ind til DIY...

i første omgang vil jeg dog prøve disse AM kabler, hvor jegmangler og se hvad de gør godt!

Og så akustik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes