| Forfatter |
|
ocmaster.dk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har været super glad for min NAD M15 siden jeg købt den brugt for et par måneder tilbage.
Nu er jeg så endt i den ret uheldige situation, at den er fuldkommen død.. (næsten)
Jeg lyttede til en af mine plader på et meget lavt lytte niv. hvor lyden så pludselig bare forsvinder.
Jeg tænkte at det kunne være min phono preamp der var gået død for batteri, men desværre.
Displayet på min M15 så næsten korrekt ud, dog manglede der indikator (tekst) på hvilket sound mode den var i. Det var altså
kun input kilden, samt formatet (analog) der var vist.
Jeg forsøgte så at slukke og tænde den igen og så spillede den upåklageligt igen i ca. 20sek og endte så i samme problem.
Da jeg ville slukke og tænde igen, kom der pludselig ikke liv i displayet, kun blåt lys i power LED'en.
Jeg slukkede derefter på afbryderen bagpå og ventede noget tid, hvorefter jeg tændte igen.
Der kommer blåt lys i power LED'en, og min ene monoblok (forstærker) bliver trigget og tænder, den anden forbliver slukket.
Er der nogen af jer der enten har oplevet samme problem på en NAD M serie unit, eller har repereret på disse, som har et bud
på hvad fejlen kan ligge i ??
Jeg har tjekket de utallige sikringer der sidder på strømforsyningen, samt den ene der sidder på det nederste PCB i den.
Håber på lidt hjælp, ellers må hifiklubben få den til en gennemgang.. $$$ __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt lyde som en vital PSU fejl men ellers har jeg intet forslag fordi det kan jo også være alt muligt andet.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det ikke være fordi den ikke kan komme af med varmen. Mange lidt tungere forstærkere udleder megen varme og så slår de fra hvis de ikke kan komme af med denne. Så flyt alt ovenpå forstærkeren og vær sikker på at køleribber ikke er tildækket, samt at der ikke er noget der spærrer for luftgennemstrømningen.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. - nu er det jo kun en forforstærker og er er desværre stadig ingen liv i den selv efter flere timer uden tilslutning..
__________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld for OT, men en forforstærker kan altså godt blive ret varm, f.eks. min Yamaha C2a.
carsten
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke haft problemer med overophedning... Den har kørt ved hvad jeg ville kalde normal temperatur..
Ikke nogen der har oplevet problemer med samme model.. ?
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 16 Juni 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et defekt main board, det er ikke en helt ukendt på M15 der har været varme. Står den oven på en forstærker eller i et lukket rack eller noget ovenpå så dør den helt sikkert på et tidspunkt da de kræver en del køling.
Jeg har en stående med samme problem, og nyt main board koster mere end den er værd. Og ved ikke af nogen der har lokaliseret fejlen, så den kan repareres på komponent plan.
Prøv at ringe til Hifiklubbens værksted, de har sikkert svaret til dig..
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg prøve.. :)
Tak for alle indskud..! __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPU og DSP delen var røget.. umuligt af reparere
Delene kunne ikke længere skaffes... __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 02 Juli 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efterhånden helt normalt, at 2-3 år efter at sidste apparat er solgt er der ikke mere support fra producenten.
Lidt trist med din M15, da jeg syntes lige nettop den første M15 er noget af det sjoveste surround forforstærker rent lydmæssigt, at den ikke har alle mulige og umulige features, er for mig kun et plus..
Men dit tilfælde kan forhåbentligt hjælpe folk til at forstå, at selv en 30000kr investering skal betegnes som afskrevet efter garentien er udløbet.
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Det er efterhånden helt normalt, at 2-3 år efter at sidste apparat er solgt er der ikke mere support fra producenten.
Lidt trist med din M15, da jeg syntes lige nettop den første M15 er noget af det sjoveste surround forforstærker rent lydmæssigt, at den ikke har alle mulige og umulige features, er for mig kun et plus..
Men dit tilfælde kan forhåbentligt hjælpe folk til at forstå, at selv en 30000kr investering skal betegnes som afskrevet efter garentien er udløbet. |
|
|
Tjaah.. Det må man tage med.. :)
Erstatningen blev en Lexicon MC-8... Og hold da op en forskel på dynamic ved musik i stereo..! Så er NAD'en godtnok kedelige til sammenligning..!
Har også ladet mig fortælle at MC-8 (og MC-12 for den skyld) skulle være helt fantastisk til multikanals musik med Logic7, men det har jeg stadig til gode at få prøvet af.. :)
pt. venter jeg på at komme ud og høre et par Magnepan højtalere, som jeg synes ser ret interessant ud.. Er så lidt spændt på om min sub kan benyttes med et par Magnepan MMG eller MG12'ere.. Det må tiden vise..
Min gamle sub konstruktion: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63435&KW=oc master%2Edk
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 08 Juli 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ocmaster.dk skrev:
CPU og DSP delen var røget.. umuligt af reparere
Delene kunne ikke længere skaffes... |
|
|
Røget hvordan?
Komponnetniveau rep kan være bare at 'lodde' efter hvis fejlen er kommet af lang tids 'simren' ved for høj varme.
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
ocmaster.dk skrev:
CPU og DSP delen var røget.. umuligt af reparere Delene kunne ikke længere skaffes... |
|
|
Røget hvordan?
Komponnetniveau rep kan være bare at 'lodde' efter hvis fejlen er kommet af lang tids 'simren' ved for høj varme.
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige.. Det er fejl rapporten fra hifiklubbens værksted..
Man kunne selvfølgelig godt tro at en komponent som controlleren var røget pga. varme.. har ikke studeret de to boards nærmere.. Dog tror jeg at jeg kigger lidt på det når den kommer hjem, men jeg tvivler på at jeg får liv i den desværre.. __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |