| Forfatter |
|
Skuffe_db Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der kender til nogle surround receiver der har 2 stk sub udgange... sådan man har en udgang til højre og en til venstre ????
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du vil koble to subs på din forstærker kan du bruge en Y-splitter..
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nad's nye recievere har to sub udgange, fra den billigste til den dyreste.....
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
| Til top |
|
| |
Skuffe_db Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der ved om man kan få et eller andet, som man kan sætte på en sub udgang så man kan dele signalet ud i en højre og en venstre kilde...
|
| Til top |
|
| |
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subsignalet ( LFE ) fra en surround forstærker er aldrig i stereo, så jeg kan ikke se pointen.....
|
| Til top |
|
| |
Skuffe_db Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan godt være at jeg lidt dum, men det må da både være højre og venstre signal i et sub kabel siden subben giver bass for både højre og ventre side?????
|
| Til top |
|
| |
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil køre en sub på hver af frontkanalerne i surround, eller i stereo, så skal du bare benytte de almindelige pre-out udgange på din receiver, og justere delefrekvensen på subben. Så får du lige præcist hver sub til kun at spille bas til signalet i den rigtige kanal.
Venligst
Kim
|
| Til top |
|
| |
Skuffe_db Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ikke om jeg udtrykker mig forkert, men det jeg er ude på at at få delt sub signalet i to ( højre og venstre ) men den receiver jeg vil købe SPA20 har kun en sub udgang... er den nogen der har løsningen på det?
hvis man bruger pre-out for eks front, så for man jo ikke den bas der skulle komme fra center osv...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtigt, at surround-dekoderne kun afleverer et mono sub-signal under 80Hz (alternativt LFE signal under 120). Men der er for såvidt ikke noget i vejen for at man kan indlægge en deling i ægte stereo i surroundampen, til musikbrug f.eks. Det er i realiteten blot et spørgsmål om at smide et par digitale filtre ekstra i - man kan jo osse nøjes med at lave et paralm. linieudgange til aktive subs m. filtre., til stereo.
|
| Til top |
|
| |
Skuffe_db Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon <<< tror du det er noget man kan få primare til at sætte i en SPA20, for et vis antal kr....
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo også "bare" købe en PARASOUND receiver, den har 9.1 udgang, hvor man har div. valgmuligheder på de 2 ekstra udgange fx. h/v sub eller 2 ekstra side kanaler eller endnu vildere subsoniske transducere under gulvet???
Men ellers vil jeg da også sige, at man skal slå sub udgang fra, vælge fullsize sidehøjtalere og derefter indsætte enten passivt eller aktivt delefilter ved de omkring 100-200 hz afhængig af størrelsen på sub'berne.
Men hvis du skærer under 100hz begynder det vist at være lige meget da man ikke kan lokalisere hvor en lyd med så lav frekvens kommer fra. Fx. er en 20 hz. tone 17m lang, dvs at den har ramt dine vægge mange gange før den rammer dit øre?? Jeg har 2 subs og de spiller med fælles signal. Men lad mig høre hvis du mener det bliver bedre med opdeling??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 04:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skuffe, det tvivler jeg ærlig talt på . Visse (små)firmaer er villige til at levere skræddersyede løsninger til enkeltkunder, men det er få - rent bortset fra at jeg ikke kan forestille mig andet end at det bliver svinedyrt .
Kunne du ikke fortælle lidt mere om hvordan/i hvilken forbindelse du skal bruge det her - til surround eller musik eller begge dele og den slags? Så kunne vi meget bedre gi' dig fornuftige råd .
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 05:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
det der med at en tone er x antal meter lang.. altså som Klabo siger.. 20hz er 17m lang
hvordan kan man regne det ud eller kan man se en tabel et sted på nettet eller sådan noget ?
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det man godt regne ud der findes nogle formler med noget logaritme til frekvensen, jeg kan lige prøve at grave det frem...men der er sikkert et par af de skrappe herinde der ved en masse om det??
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
| Til top |
|
| |
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skuffe_db ->
Jeg er stadig ikke helt sikker på at jeg forstår problemstillingen. Hvis du blot ønsker at få den samlede bas fra center og de andre kanaler ud til to separate subs i hver sin side af lokalet, så skal du blot bruge en y-splitter, som sættes på receiverens mono udgang. Det bruger jeg selv til at dele mit sub-signal ud til 3 subwoofere. Ved at benytte pre-out til fronthøjttalerne får du bassen for hver af de to stereohøjttalere ud til hver sin sub, hvilket kan give bedre stereoperspektiv, men er begrænset i sin funktinalitet ved film og SACD/DVD-A.
Sleepyhead ->
Det er ret simpelt at beregne, og kræver ingen fancy formler.
Lyd bevæger sig med en hastighed omkring 340 meter/sekund. De 20 Hz vi snakker om betyder at der er 20 svingninger pr. sekund i lydbølgen. Følgelig kan man beregne bølgelængden på en enkelt svingsning som følger: 340 m/s * 20 s-1 = 340/20 m = 17 m.
Du kan således altid beregne bølgelængden ved at dividere 340 med frekvensen i Hz. For 50 Hz bliver bølgelængden 6,8m.
Venligst
Kim
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass Management / redirection i alm receivere er desværre ikke særligt advanceret. Som jeg forstår dine ønsker er det som følgende:
Venstre sub = LFE + bass management fra venstre front og bas, samt center
Højresub = LFE + bass management fra højre front og bas, samt center
Enten må du have fat i loddekolben og lave noget der fødes fra pre out, eller også kan du overveje at smide en del penge efter problemet og købe en prof løsning:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8 &oe=UTF-8&q=speaker+controller+bass+management
Lars
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at alle Harman Kardons forstærkere har Sub L/R udgange.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |