Sendt: 18 Juni 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifigeek,
Vil med det samme sige, at der uden tvivl er andre her på sitet, der er mere kvalificerede til at svare på spørgsmålet end mig! Alligevel begår jeg hybris - under fuld forstrøstning om, at mit nemesis vil indfinde sig i et, med forbrydelsen, proportionelt forhold, i form af bedrevidende spot og spe 
Ampere fortæller noget om forstærkerens strømstyrke - hvor meget energi/kontrol den leverer til højttaleren. Mere strøm er, alt andet lige, = mere kontrol over højttalerens enheder, større lydbillede, strammere bund - og mange andre lyksageligheder.
Så vidt jeg forstår det, er det kun meningsfuldt at tale om eksempelvis 70 watt, ved en given impedans/modstand. De opgivne 70 watt er typisk ved 8 ohm standart - i en reel spillesituation svinger modstanen/belastningen noget ved de forskellige frekvenser. Ideelt set skal antallet af watt være lineært, omvendt proportionelt med modstanden. Teoretisk bør forstærkeren derfor fordoble watt målt ved 4 ohm, og der levere 140 watt. (dobbelt modstand=dobbelt watt) Men dette er imidlertid sjældent tilfældet, idet forstærkeren typisk leverer færre end de dobbelte watt, ved dobbelt modstand. Derfor plejer jeg selv - og jeg er vel at mærke sproglig student uden synderlig forstand på den slags - at vurdere strømstyrke, som det relative forhold mellem watt opgivet ved 8 og 4 ohm: Jo tættere 4 ohm's watt opgivelsen er på det dobbelte af 8 ohm watt, jo mere strømstærk. Jeg vil tro at forstærkeren med flere ampere er tættere på at fordoble, end den svagere.
Men her skal du altså lige tage alle mulige forbehold over for min forklaring. Det er ikke en DTU mand, du har det fra .. __________________ Mvh NF
'I'm Lester the Nightfly,..'
|