| Sendt: 09 August 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er faktisk en lillebitte forskel mellem "ren" Dolby Digital EX og THX surround EX.
Ved Dolby Digital EX encoder man en matriceret "bag-center" kanal, således at man i praksis får 6.1 lyd. Resultatet er i princippet det samme som man på fronten får med en prologic dekoder ved et surroundsignal i stereo, nemlig en centerkanal beregnet ud fra to kanaler, nu anvendes det bare på surroundkanalerne.
I "gamle dage" før dolby digital og dts havde vi i sagens natur kun dolby surround/prologic, hvor man fik 4 kanaler ud af et stereosignal (Højre, venstre, center og surround - den sidste i mono). Her gjorde THX det at de satte en "spatializer" på surroundkanalen og dermed lavede en slags "psedo-stereo" i surroundkanalerne. Lidt ligesom når gamle philips tv kunne lave noget der lød som stereo ud fra et monosignal.
Denne teknik er så videreført i THX surround EX, hvor de tager den nye matricerede bag-center kanal og får en slags stereo ud af det - vistnok i højere grad end før baseret på informationer fra surround left og right. Det er derfor man taler om 7.1 lyd, selvom der reelt ikke er tale om andet end de samme 6.1 kanaler, som en computer så regner videre på.
Herudover er der iøvrigt også det gammelkendte "THX-filter" på frontkanalerne, hvor diskanten dæmpes lidt for at kompensere for den hævelse af diskanten man bruger på filmsoundtracks fordi fronthøjttalerne i en biograf sidder bag lærredet.
Når alt dette er sagt skal det siges at jeg har en forstærker med THX surround EX - men kører "kun" med bag-surrounderne i mono (altså 6.1), fordi jeg ikke med selv min bedste vilje kan høre den store forskel, og hellere vil bruge den ledige kanal i min effektforstærker til at lægge lidt flere muskler i min subwoofer. Hvis forskellen er så lille at man nærmest skal sidde med øret oppe i surroundhøjttalerne er den efter min mening ikke værd at bruge SÅ meget tid, energi og penge på - for så bliver det teknik for teknikkens egen skyld, og hjælper kun til at fjerne fokus fuldstændig fra det vigtigste, nemlig filmen.
|