Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af receiver til 5000kr-7000kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Hvilken reciver vil i anbefale i prisklassen 5000-7000kr. Den skal være bedst til surround sound, men den skal da også bruges til at høre musik på. Hvilke højtalere vil i anbefale til max 12000 kr. Her er 2 af de reciver jeg tænker mest på, er der andre der er bedre?.

Marantz SR 5400 OSE

Yamaha RXV 1500

Håber i kan hjælpe mig, da jeg ikke har den største forstand på dette område.

Til top Vis Jens Jørgen Otk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Jørgen Otk

tumz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ville foretrække Marantzen, men det er nu en subjektiv vurdering, da jeg selv har tænkt på at købe den, og fordi jeg allerede har en anden marantz forstærker som jeg er meget glad for. Men hifi-nørd er jeg ikke, så kan ikke give dig en objektiv forklaring på hvad du skal vælge ;)

Til top Vis tumz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumz

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Mange er glade for marantz, da den har den fordel, at den udover surrounden også spiller rigtig habilt i til almindelig stereo. Og det kan jeg kun bakke op omkring. Præcis hvilken marantz model du skal gå efter, har jeg ikke lige noget bud på, da det også afhænger af, hvilke højttalere, du får sat sammen med receiveren. Og her tænker jeg i forhold til, hvilken effekt, det er nødvendig til at drive dine kommende højttalere.
Til top Vis Svinefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svinefar

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 November 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

enig med de andre klart marantz'en. de spiller altid forygenden.. ellert kan du jo kigge efter en brugt forstærker, der er ofte mange penge at spare du kan f.eks. godt finde en Denon 3803 til ca 6000 brugt så er den måske 1 år gammel men det er jo hellere ikke noget. den spiller super især surround og spiller absolut også musik flot. jeg har selv haft sådan en og var utrolig glad for den.

Nicolai

Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Er Marantz SR 7500 de extra penge værd, eller er Marantz SR 5400 OSE et bedre køb. Hvad vil i anbefale af højtalere til den. Max 12000-13000kr. Jeg tænker på dette sæt.

Komplet B&W DM300 højttalersystem. Indeholder 2 stk. DM309 gulvhøjttalere, 2 stk. DM303 til baght. og 1 stk. LCR3 center.

Er de ok, eller er der nogle andre i vil anbefale.

Til top Vis Jens Jørgen Otk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Jørgen Otk

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 25 November 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

helt klart marantz.. der er ikke så meget at rafle om hvis valget kun står mellem de to.

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 November 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
helt klart marantz.. der er ikke så meget at rafle om hvis valget kun står mellem de to.

Hvad så hvis valget var lidt bredere?

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Wagner-elev skrev:

kim olsen skrev:

Hvad så hvis valget var lidt bredere?

Er der andre i vil fortrække, eller er marantz det bedste køb, hvilken model vil i vælge. Og hvad med højtalerne, er de ok.

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 26 November 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hvis det mest er til film, ville det måske være værd at overveje en 7400 eller 7500 istedet for 5400ose, der er lidt mere power og kontrol over filmscenerne. Men i stereo, altså hvis du regner med at benytte analog ind (f.eks. fra cd) ligeså meget, så ville jeg nok overveje sidstnævnte. Igen er det fordelingen i dit behov.

Af højttalere kan jeg anbefale dette sæt hos TC http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ;emne=visprodukt&Gruppenr=56&ID_infoside=98704  især frem for BW dm3xx serien, men der er selvfølgelig mange muligheder. Men generelt plejer marantz, at gå fint i spænd med metaldiskanter, som der er i begge de nævnte sæt.

Vær opmærksom på at Bronzeht- jeg nævner ovenfor også fås uden dipol baghøjttalere, hvis du har mere fokus på multikanal musik, ellers er dipol rigtigt godt til film, med bedre spredning og man "omsluttes" mere.

Bare nogle bud ligesom alle de andre, det er jo et sted at starte, men sørg for at få lyttet en masse.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 26 November 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

der er vi nu uenige. jeg ville holde mig fra sony og yamaha samt pioneer, de bliver først aktuelle når vi når over 10k.

under 10 k hedder den nad, h/k og marantz, denon hvis du har "normale" højttalere (de er ikke så glade for hårde belastninger i forhold til de 3 andre) 

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

morden skrev:

Hvis det mest er til film, ville det måske være værd at overveje en 7400 eller 7500 istedet for 5400ose, der er lidt mere power og kontrol over filmscenerne. Men i stereo, altså hvis du regner med at benytte analog ind (f.eks. fra cd) ligeså meget, så ville jeg nok overveje sidstnævnte. Igen er det fordelingen i dit behov.

Af højttalere kan jeg anbefale dette sæt hos TC http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ; ;emne=visprodukt&Gruppenr=56&ID_infoside=98704  især frem for BW dm3xx serien, men der er selvfølgelig mange muligheder. Men generelt plejer marantz, at gå fint i spænd med metaldiskanter, som der er i begge de nævnte sæt.

Vær opmærksom på at Bronzeht- jeg nævner ovenfor også fås uden dipol baghøjttalere, hvis du har mere fokus på multikanal musik, ellers er dipol rigtigt godt til film, med bedre spredning og man "omsluttes" mere.

Bare nogle bud ligesom alle de andre, det er jo et sted at starte, men sørg for at få lyttet en masse.

Det er mest til film jeg skal bruge den, men når jeg skal høre musik, bliver det igennem dvd afspilleren.

Men er 7400-7500 Marantz det mere værd end Marantz SR 5400 OSE. er der evt. nogen steder i tyskland man kan købe den?.

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Når du skriver at du vil bruge dvd som afspiller er det vigtigt at afgøre om du vil bruge dennes digitale udgang og dermed konverteren i recieveren, eller om du vil overføre et analogt signal fra dvd'en. Det afhænger af hvilken dvd spiller du har?

Hvis kvaliteten af dekoderne i din dvd ikke er særlig høj, kan det være en fordel, at bruge den digitale udgang COAX istedet (som også bruges til dts dd osv.) og i det tilfælde ville jeg vælge en 7400 istedet.

Omvendt skal der ikke hældes mange flere kroner i en dvd, før det vil være bedre at lade denne konvertere stereo-signalet istedet. Det kunne også være du kom hjem med en cdafspiller en dag, og det er i disse tilfælde at en  5400ose kunne være et bedre bud.

Det er jo svært at gætte hvilken stereokvalitet du kan leve med, så her må du lytte dig frem mellem de forskellige indstillinger, og se hvad det betyder for dig. Kvaliteten af kabler spiller også stor rolle ved disse sammenligninger.

Jeg kender ikke til udenlandske forhandlere, men tror du kan finde masser ved en søgning her i forumet. Men husk nu at tage ned i en butik og få lyttet lidt først.

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

morden skrev:

Når du skriver at du vil bruge dvd som afspiller er det vigtigt at afgøre om du vil bruge dennes digitale udgang og dermed konverteren i recieveren, eller om du vil overføre et analogt signal fra dvd'en. Det afhænger af hvilken dvd spiller du har?

Hvis kvaliteten af dekoderne i din dvd ikke er særlig høj, kan det være en fordel, at bruge den digitale udgang COAX istedet (som også bruges til dts dd osv.) og i det tilfælde ville jeg vælge en 7400 istedet.

Omvendt skal der ikke hældes mange flere kroner i en dvd, før det vil være bedre at lade denne konvertere stereo-signalet istedet. Det kunne også være du kom hjem med en cdafspiller en dag, og det er i disse tilfælde at en  5400ose kunne være et bedre bud.

Det er jo svært at gætte hvilken stereokvalitet du kan leve med, så her må du lytte dig frem mellem de forskellige indstillinger, og se hvad det betyder for dig. Kvaliteten af kabler spiller også stor rolle ved disse sammenligninger.

Jeg kender ikke til udenlandske forhandlere, men tror du kan finde masser ved en søgning her i forumet. Men husk nu at tage ned i en butik og få lyttet lidt først.

Jeg har en sony dvp-ns330 dvd afspiller. Det vigtigste er, at den skal være god til soround sound, men den skal da også kunne spille musik nogenlunde, men det bliver igennem dvd afspilleren. Nogen der ved hvad forskellen er på 7400-7500 modellerne.

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg nok rykke lidt op i serien istedet for at købe en tweaket 5400.

Du kan sammenligne specifikationer på www.marantz.com, men ved ikke om de har fået de nye modeller på endnu.

Det kunne se ud til, at der er ved at gå inflation i deres modelnumre, og at det måske er en 8500 du skal kigge på istedet - se også denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15588&P N=5

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen, jeg tror jeg venter lidt med at købe ny reciever. Det kan jo være at der kommer nogen gode tilbud i januar. Det bliver nok 8500 modellen jeg skal have.

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hov, jeg havde lige overset budgetet i sidste post. Listeprisen på en 8500 er vist 12k.

Hvad med en 7400? Der er sikkert flere på tilbud rundt omkring. Den vil da passe i budgettet så.

Jens Jørgen Otk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

I mener ikke at Yamaha RXV 1500 er noget værd?.

Den kan jeg købe hos audiosound for 5490 kr. De har også en Marantz sr7400+dvd6400 for 7990kr. Er det ikke nogen ok priser.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 28 November 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Harman Kardon nevnes her som en av topp kandidatene i stereo, Jeg har selv opp/ned/sidegradert? fra en AVR430 til en Yamaha RX-V1500. Jeg vil på ingen måte si at 430en var bedre i stereo, heller annerledes. Den hadde litt mere bunn, men samtidig en råere diskant. Yamahaen spiller et hakk mere detaljeret i både stereo og surround

Yamahaen driver mine Evidence 470 fullt ut tilfredsstillende, og skulle behovet for litt ekstra bunn være der tenner jeg bare for subwooferen.

Det var nettopp det som var min begrunnelse for å bytte ut HKen; Yamahaens litt svakere bunn kunne enkelt kompanseres vha en sub. HKs mindre detaljer og råere diskant så jeg derimot ingen enkel løsning på

HKs største fordel er dens fleksible bass managment, det savner jeg daglig.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

JensHi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

efter min mening er Harman Kardon recieveren AVR 430 stadig et godt bud.

Den har 7.1 surroundsound og samtidig yder den rigtig godt i Stereo.

Jeg har selv en AVR 630, men har også lyttet til 430, og inden for det prisleje du sætter vil jeg anbefale den.

Af højtalere i det prisleje burde du tage at lytte til et par JBL E90'ere, og så supplere med nogle E10'ere bagtil.

Til top Vis JensHi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensHi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes