Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad er en surround receiver!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S!moN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2004
Status: Offline
Sendt: 04 December 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hejza.....

Jeg er endetlig kommen lidt i trivl med mig selv... jeg har alt tid troet af en surround receiver er det samme som en surround forstærker!

sådan som jeg tror det hænger sammen er af man skal både have en forstærker og for så af få surround skal man købe en surround receiver... hvor i mod af en surround forstærker er der begge dele i en!

er jeg helt ude og skide

Jeg har også et andet spørgsmål og det er om man kan sætte sin bærbar eller computer til alle forstærker/ænlag når bare man han kablet eller kræver det også af man har en speceial forstærker!?

Til top Vis S!moN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S!moN

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Når det hedder en receiver er det gerne fordi der er en tuner/radio indbygget. Det er der ikke når det hedder en forstærker.

Din bærbare kan du formentlig nemt sætte til, men hvad skal du overføre? Analog stereo eller digital surround, eller?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

en forstærker er hvad du tror det er.. Altså en enhed hvor du kan skrue op, og lave bass / diskant instillinger. Samtidig forstærker den også lyden.

En Forforstærker er en forstærker der kun kan styre lyden, den forstærker ikke på nogen måde, men bruges bare til at skrue op og ændre mellem f.eks. cd, dvd, tv og xbox.

en Effektforstærker er en forstærker der udelukkende kun kan forstærke signalet. Man kan ikke skrue op eller ned eller ændre nogen lyd instillinger.

En Surround forstærker er magen til en almindelig forstærker bare med 5 forstærket kanaler og med en dekoder der kan lave signalet til surround

En Surround Reciever er en Surround forstærker med indb. radio (tuner)

En Surround Forforstærker er en surround forstærker der ikke forstærker signalet, men bare styre lyden.

En Surround prereciever er en surround forforstærker bare med radio, som igen ikke kan forstærke signalet, men sende det videre til en effektforstærker

Håber det kan hjælpe lidt på udtrykkene. :)

Dette er selvfølgelig bare grundlæggende. Der findes selvfølgelig undtagelser, men det skal du slet ikke koncentrene dig om.! :)

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

S!moN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2004
Sendt: 04 December 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har musik på min bærbar som vil være noget kun fedre og høre igennem anlæget...

der ud over når man spiller på den... eller ser film.....

men det er så surround jeg skal have sat den til men det som jeg ville spørge om er om alle surround forstærker kan man sætte bærbaren til dem?

Til top Vis S!moN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S!moN

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun skal have stereolyd over i din forstærker/receiver så skal du blot bruge et kabel med mini stereo jack i den ene ende (til den bærbare) og to phonostik (højre/venstre) i den anden.

Vil du overføre digital lyd, hvad enten det er stereo eller surround (Dolby Digital eller DTS) så skal du finde ud af om din bærbare har digital lydudgang. Det er der ikke SÅ mange bærbare der har, specielt ikke hvis den har et par år på bagen. Har den ikke digital out må du ud og have fat i et externt lydkort med USB. De kan fås fra ca. 3-400 kr. for et helt billigt Creative Soundblaster MP3 kort (på trods af navnet kan det også overføre Dolby Digital og DTS) som mange sikkert vil fortælle dig er noget skrammel - og det er det nok også sammenlignet med dyrere kort, men det er et ok sted at starte hvis man "skal igang".

Selv dette billige kort giver iøvrigt bedre lyd end stereolydudgangen på mange bærbare, som bestemt ikke er noget at råbe hurra for.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes