Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ideel center lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret en del med at få den bedste center lyd. Hvad er jeres erfaring?
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan godt være at mit indlæg var lidt tamt. Men jeg har kæmpet for at få en center lyd, der lyder godt.

Dilemma: Ideel centerlyd følger lyden på billede.

Hvis man bruger en center højttaler vil man typisk sætte den under lærred eller over tv. Ved lærred brug som mig der har et 150" lærred vil det lyde som om lyd kommer fra bunden af billede. Ikke fra billede. Hvis i toppen så over billede. Jeg har prøvet at lave en slags top/bund opsætning med en balance knap indstilling. Det er bedre men stadig svær fordi det kræver plads især over lærred til god højttaler. Jeg har prøvet et perforeret lærred fra Steward microperf lærred. Det gjorde lyden dårlig og tog en del lys samtidig med at man kunne se hullerne.

Center lyd bliver trods alt optaget efter en standard og typisk gennem et microperf lærred . Så er lyden om eq justeret til tabet? Standard siger at center lyd er placeret 60% fra bunden.

Jeg har så hørt på mono generet musik gennem én højttaler versus to højttaler (stereo setup) Mono lyder mærkelig dødt og tamt. Men det er jo sikkert også os der er blevet vant til at høre på mono lyd gennem to højttaler. Det burde være bedst gennem en højttaler men hvorfor lydder det ikke ens. Jeg ved også at mange lydstudier har disse problemer med en kanals centerlyd. Jeg tror godt jeg ved hvorfor det lydder forskellig. Det virker indelysende. Feks lyd fra venstre højttaler kommer jo både til venstre øre (først) og til højre øre (forsinket) og med forskellig reflektioner fra rummet. Hvis man gjorde det samme i et lyddødt rum vil det så lyde mere ens med en center og to (højre/venstre) højttaler?

Mit bedste resultat er at have et rigtig godt stereo setup, som har en god spredning, hvor man ikke skal være spændt fast lige i center. Et godt stereo setup har også en knivskarpt midter lyd. Ligenu har jeg en horisontal lytte position på to meter. Så mit bud er et fantastisk stereo setup og en decoder der kan sættes til at generere et to kanals front med 5.1/7.1 (4.1/6.1)

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Jeg har eksperimenteret en del med at få den bedste center lyd. Hvad er jeres erfaring?

God aften de herrer...

Se evt.  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17765&P N=1&TPN=1 hvor der også er en "diskussion" omkring dette.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ike tråden virker

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Jeg synes ike tråden virker

Ups - har rettet den...

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Rart at se at der andre der har samme problem.

Tak L.Becker. Jeg er igang med rapporterne. Ser spændende ud.

Side højttaler kan være et problem. Husk Dolby standarden er især lavet til biografer; ikke hjemmebio. Dolby standarden siger at side højttaleren skal være diffus og over hovedet. Især pga biografer med mange rækker af stole. DTS er startet som et DVD multikanals audio format, men er hurtigt kommet på film pga lydkvalitet. Husk også der er ikke mange biografer der spiller DTS ved film. DTS siger 135 grader fra center, i ørehøjde og direkte lyd. Dolby har begrænset frekvensgang og dynamik (pga diffus) mens DTS har fuld frekvens og dynamik. Det er klart DTS der er bedst lydkvalitet på. Tag feks Jean Michell Jarre Aero. Prøv Dolby og DTS. Ideelt bør man vel have to setup , men jeg har valgt DTS.

THX synes jeg er opreklameret. Det høre ikke hjemme i hjemme bio, selv om de har prøvet at lave en standard for det. Mange af tingene er OK for biografer, men noget er også helt tåbeligt. Feks den krævede lydstyrke. Det er især et problem i store biografer.

Eq er en nødløsning. Der er rigelig eq OG komprimering på de fleste film. Tag feks Titanic. Prøv at sammenligne soundtrack og Dion CD. Soundtrack tam og udynamisk men Dion dynamic, åben og frekvens. Der er ikke mange film man kan kalde hifi. De er tit mikset for at give imponerende lyd. Der er heldigvis nogle få film, der har naturlig lyd og en del musik DVD'er der kan bruges. Jeg mener de fleste lyd problemer kan løses med lydfælder i rummet eller placering. Placering koster ikke så meget og lydfælder kan laves på mange måder også så de pynter i rummet Men lydkvalitet er for det meste pga af mistilpasning af anlægget. Har man et godt stereo setup er det nemt at lave surround. Men det kræver kræfter og headroom. Der spilles noget højere på surround.

Jeg ved ikke helt med  D.J. er du til center eller ej?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Rart at se at der andre der har samme problem.

Tak L.Becker. Jeg er igang med rapporterne. Ser spændende ud.

Side højttaler kan være et problem. Husk Dolby standarden er især lavet til biografer; ikke hjemmebio. Dolby standarden siger at side højttaleren skal være diffus og over hovedet. Især pga biografer med mange rækker af stole. DTS er startet som et DVD multikanals audio format, men er hurtigt kommet på film pga lydkvalitet. Husk også der er ikke mange biografer der spiller DTS ved film. DTS siger 135 grader fra center, i ørehøjde og direkte lyd. Dolby har begrænset frekvensgang og dynamik (pga diffus) mens DTS har fuld frekvens og dynamik. Det er klart DTS der er bedst lydkvalitet på. Tag feks Jean Michell Jarre Aero. Prøv Dolby og DTS. Ideelt bør man vel have to setup , men jeg har valgt DTS.

THX synes jeg er opreklameret. Det høre ikke hjemme i hjemme bio, selv om de har prøvet at lave en standard for det. Mange af tingene er OK for biografer, men noget er også helt tåbeligt. Feks den krævede lydstyrke. Det er især et problem i store biografer.

Eq er en nødløsning. Der er rigelig eq OG komprimering på de fleste film. Tag feks Titanic. Prøv at sammenligne soundtrack og Dion CD. Soundtrack tam og udynamisk men Dion dynamic, åben og frekvens. Der er ikke mange film man kan kalde hifi. De er tit mikset for at give imponerende lyd. Der er heldigvis nogle få film, der har naturlig lyd og en del musik DVD'er der kan bruges. Jeg mener de fleste lyd problemer kan løses med lydfælder i rummet eller placering. Placering koster ikke så meget og lydfælder kan laves på mange måder også så de pynter i rummet Men lydkvalitet er for det meste pga af mistilpasning af anlægget. Har man et godt stereo setup er det nemt at lave surround. Men det kræver kræfter og headroom. Der spilles noget højere på surround.

Jeg ved ikke helt med  D.J. er du til center eller ej?

Jeg er meget enig med dig!

Du kan se D.J.'s bio på sitet her. Hans tråd hedder D.J.'s bio

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har set D.J.'s bio og din Becker. Det er godt nok nogle imponerende setups i har

Jeg er nybegynder med hjemmebio og er godt igang med at bygge noget op. Jeg er gammel hifi freak og har samlet mig noget tungt grej. Nu prøver jeg så at få surrounden til at spille sammen med det. Når man er hifi freak kan mindre jo ikke gøre det i hjemmebio. Kender I det?

Jeg er glad for at der findes et sådan forum som dette. Det giver en masse inspiration.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Jeg har set D.J.'s bio og din Becker. Det er godt nok nogle imponerende setups i har Jamen jeg siger i hvert fald tak.

Jeg er nybegynder med hjemmebio og er godt igang med at bygge noget op. Jeg er gammel hifi freak og har samlet mig noget tungt grej. Må man spørge om hvad det er - bare for nysgerrighedens skyld? Nu prøver jeg så at få surrounden til at spille sammen med det. Når man er hifi freak kan mindre jo ikke gøre det i hjemmebio. Kender I det? Ja, jeg startede også med 2-kanal. Siden hen begyndte surround at være interessant og jeg må indrømme at det har "vundet" over 2 kanals, selvom jeg holder meget af at lytte til musik også. Det gælder om at kombinere og opnå mest begge stedet for mig.

Jeg er glad for at der findes et sådan forum som dette. Det giver en masse inspiration.  Ditto her - men pas på man bliver hurtigt "afhængig"

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes