Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Stereo/surround setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer at bruge mit stereo setup, bestående af en Thule IA100 forstærker og SA ht’er, som surround-front. Er dog langt fra nogen ørn ud i surround, og jeg håber derfor, I kan besvare et par spørgsmål for mig.   

1) Hvad vil forskellen være på at forbinde surround receiverens pre-out (front) til hhv. main-in og aux på forstærkeren?

2) Jeg vil også gerne tilføje en sub, helst således, at den både kan bruges til surround og stereo, da jeg også godt kunne bruge lidt mere bund ved stereo-lytning. Vil jeg kunne bruge den til begge dele ved at tilslutte den pre-out?

3) Hvis jeg sætter forstærkeren til ”Main mode” (switch bag på), vil det så overhovedet være muligt at lytte til andet end det, der fødes via main-in?

På forhånd tak.

Til top Vis Celziam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Celziam

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

1) aux'en er en indgang, så der vil ikke komme nogen lyd ud.... (rettet grundet forbytning)

forbind preout fra reciever til main in i din thule

2)umiddelbart ja, men du skal nok eksperimentere lidt med den mest optimale delefrekvens.

3) ja, main in er indgang til effekdelen, det har ikke noget at gøre med en "main" switch, den er til at tænde og slukke (hvis jeg husker korrekt)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

IA100 har en switch mellem "normal" og "main-in". Sætter man den til den sidste gør man den til ren effektforstærker, og skal slutte eksterne kilder (frontkanalerne fra surroundforstærkeren) til main-in bøsningerne.

Bruger du aux (som altså er en indgang, Kim..! ) kan du fortsætte med at bruge IA100 som integreret forstærker til dine stereokilder - men du vil blive vanvittig af at skulle indstille nivauet i forhold til de øvrige kanaler fra surroundforstærkeren hver gang du skal se film. Og du vil ikke kunne bruge samme subwoofer.

Så hvis du vitterlig VIL have din IA 100 til at indgå i dit surround setup bør det efter min mening kun være som effektforstærker, således at alle dine stereolydkilder skal sendes via surroundforstærkerens forforstærkerdel.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej begge

Tak for svarene.

Tænkte nok det hang sammen med main switchen, som du beskriver, RogueAgent.  Ser vi lige bort fra det med sub’en, som jeg i princippet kan leve med at slutte til surround-receiveren og undvære den i stereo, har jeg vel så tre muligheder:

1) Jeg forbinder receiveren til main in og skifter mellem ”Normal” og ”Main” alt efter om jeg skal bruge stereo- eller surroundlyd. (Træls...)

2) Jeg vælger ”main” permanent og forbinder alle signalkilder, inkl. cd-afspiller, til receiveren. (Uha, uha, det lyder som noget af et stereo anti-tweak. Min fordeling ml. musik og film er ca. 80-20).  

3) Jeg lader receiveren køre over aux og bliver sindsyg af at indstille niveauer, som du beskriver, RogueAgent.

Er det rigtigt forstået?

I mine ører lyder det som et valg ml. pest, kolera og ebola. Nogen der har erfaringer med løsning 3?

Mit ønske om at bruge stereo-setup’et som front skyldes ikke så meget lydkvaliteten, men mere, at jeg ikke kan leve med at have to sæt ”front”-højtalere stående.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Well, hvis det ikke decideret handler om lydkvaliteten fra lige præcis IA100 (eller almindelig affektionsværdi), så ville jeg nok foreslå dig at prøve at få en fornuftig pris for den, og bruge pengene på en surroundforstærker med bedre effektdel end du ellers ville have købt.

Problemet med at bruge aux i IA100 (eller enhver anden lignende opstilling) er at du pludselig har to volumenkontroller der begge styrer lydniveauet for fronterne, mens surroundforstærkeren alene styrer center, surround og subwoofer. Det er som mange vil kunne bekræfte en mindre videnskab at indstille niveuaerne korrekt for kanalerne indbyrdes - og dette vil du i princippet skulle gøre hver gang du har rørt ved volumenkontrollen på IA100. Tro mig, det bliver du træt af.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Bare en tanke - det er stadig lidt i den manuelle "storm p" afdeling, men hvad med en manuel højttaler switchbox..?

Så kan du køre stereo og surround helt adskilt, men de kan deles om fronthøjttalerne...

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Måske udtrykte jeg det ikke så klart, men lydkvaliteten i stereo ER afgørende -  mente bare, at jeg mht. surround ikke er helt så kritisk, og at formålet med at lade Thule-forstækeren indgå i systemet blot er at kunne bruge de ht'er, den i forvejen driver. Men jeg kan helt klart ikke leve med en surround-receiver til stereo (skulle jeg f.eks. investere 20 - 25K i en surround-receiver med ok stereo, ville jeg forevigt gå og tænke på, hvilken ren STEREO-forstærker jeg kunne have fået for de penge )

Ht-switchbox - ja, det var da en mulighed. Nogen ide om hvordan sådan et "indskudt led" vil påvirke stereokvaliteten?  

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Forresten, den løsning 1 jeg foreslog ovenfor (at skifte ml. "normal" og "main", den kan vel godt lade sig gøre?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Du har ret - det ville i betjeningsvenlighed jo nok være hip som hap om du skifter en kontakt på IA100 eller en separat switchbox, hvis altså bagsiden af din IA100 er nogenlunde tilgængelig, selvfølgelig.

Og det er nok en mere "hifi-rigtig" løsning. Jeg har ikke den store personlige erfaring med højttalerswitchboxe, men ved de kan findes i kvalitet svingende fra noget billigt skrammel til noget der i hvertfald i princippet ikke burde have større lydmæssig indflydelse end f.eks. den switch der sidder bag på AI 100 . Men så er prisen selvfølgelig nok også derefter.

Jeg forstår din pointe med 80-20 ratioen mellem musik og film (er det forresten din ratio idag hvor du IKKE har surround - det kunne jo være du ændrede ratio når det blev "sjovere"..?  ), men jeg er lidt nysgerrig efter hvad dit "ambitionsniveau" er mht. surround..? Skal det kvalitets mæssigt være på højde med dit eksisterende anlæg eller skal det "bare" kunne tilføre flere kanaler til film..?

Jeg tænker her på at lyden kanalerne imellem ved surround vil være forskellig fordi du bruger forskellige effektforstærkere - medmindre du går efter noget af Thules surroundgrej selvfølgelig.

Det samme gælder naturligvis højttalerne.

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Mit ambitionsniveau mht. surround er ikke specielt højt. Jeg overvejer Denon 2105 eller 2805 men jeg har ikke rigtig fået testlyttet noget endnu. Ht-mæssigt (sub, center, bag) går mine tanker i retning af B&W, da jeg overvejer at skifte mine SA'er i fronten til B&W 704.

Min baggrund for at udelukke ideen om at skrotte Thule-forstærkeren og køre det hele via en surround-receiver er i øvrigt - udover hifi-bladene - at et par af mine venner har hhv. Denon 3805 og en nyere Arcam (husker ikke modelbetegnelsen) og det, de leverer i stereo tiltaler mig ikke.

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Det der med switchen, der sætter normal/main, er det noget specielt for Thule? Vil andre integrerede forstærkere med main in kunne fungere både som effekt/kontrol for tilsluttede signalkilder OG som effekt for udstyr tilsluttet main in? Uden at man skal rode med en omskifter, mener jeg. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Well, hvis det ikke decideret handler om lydkvaliteten fra lige præcis IA100 (eller almindelig affektionsværdi), så ville jeg nok foreslå dig at prøve at få en fornuftig pris for den, og bruge pengene på en surroundforstærker med bedre effektdel end du ellers ville have købt.

Problemet med at bruge aux i IA100 (eller enhver anden lignende opstilling) er at du pludselig har to volumenkontroller der begge styrer lydniveauet for fronterne, mens surroundforstærkeren alene styrer center, surround og subwoofer. Det er som mange vil kunne bekræfte en mindre videnskab at indstille niveuaerne korrekt for kanalerne indbyrdes - og dette vil du i princippet skulle gøre hver gang du har rørt ved volumenkontrollen på IA100. Tro mig, det bliver du træt af.

Det er overhovedet ikke et problem at gøre det sådan - det gælder om at finde det niveau der passer på Thule´n ved hjælp af surround´ens testtone. Efterfølgende vil man som regel huske hvor den skal stå - normalt plejer det at være midt i. Det er altså ikke så besværligt - bare husk at skrue ned igen inden der skal høres musik

Og korrekt - AUX er en indgang og ikke en udgang *tsk tsk*

Main-in er dog helt klart løsningen her, for der er der ingen tilpasning på niveau´et - det svarer til at tilslutte et effekttrin!

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Men hvis jeg bruger aux-løsningen, vil jeg kunne anvende sub'en (tilsluttet pre-out) til både stereo og surround - modsat main in-løsningen, hvor pre-out (på forstærkeren) vil være frakoblet. Korrekt forstået?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Celziam skrev:

Det der med switchen, der sætter normal/main, er det noget specielt for Thule? Vil andre integrerede forstærkere med main in kunne fungere både som effekt/kontrol for tilsluttede signalkilder OG som effekt for udstyr tilsluttet main in? Uden at man skal rode med en omskifter, mener jeg. 

Hvis integrerede forstærkere har pre-out/main-in, så er det mest almindelige vist at der blot sidder en bøjle mellem de to, sådan at man når man fjerner dem reelt har en for- og en effektforstærker i samme kabinet. På Thule´n er det af en eller anden grund enten/eller.

Og det er vel egentlig ved nærmere eftertanke rigtigt nok at det med at bruge aux mest er et spørgsmål om at finde ud af præcis hvor volumen skal være på Thule´n når du ser film, og så huske at sætte den samme sted hver gang...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Celziam skrev:
Men hvis jeg bruger aux-løsningen, vil jeg kunne anvende sub'en (tilsluttet pre-out) til både stereo og surround - modsat main in-løsningen, hvor pre-out (på forstærkeren) vil være frakoblet. Korrekt forstået?

Nej, ikke helt.

Du vil kunne bruge sub´en til at understøtte dine fronthøjttalere ved musik, men når vi snakker surround, så skal den tilsluttes den dedikerede subwoofer udgang i surroundforstærkeren. Grunden til dette er at der på DVD´er med 5.1 surround er en dedikeret Low Frequency kanal (.1 i 5.1), og denne vil du ikke få med hvis du kun sætter subben på dine fronter, hvad du reelt gør, hvis du slutter den til pre-out på din Thule. Skal du kunne bruge sub´en til både film og musik, er du efter min mening nødt til at bruge main-in på Thule´n, så du KUN bruger den som extern effektforstærker til surroundforstærkeren. 

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Ok, tak. Denne tråd har gjort mig en del klogere. Super.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes